Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Olav K »

Det der blei MEGET oppegående, godeste Jompa. :twothumbs:
Jeg synes selv det er kjekt med en ny og "fin" sykkel, men jeg har mye mer respekt og beundring for dere som kan holde en gammel klassiker i slik en nydelig bruks-stand, som f.eks deg og Greven (og sikkert andre)
Håper du fortsetter å blogge, for du har en formidabel formidlingsevne både med tekniske ting, turmessig via tekst og bilder, og IKKE minst når du ser bakover til de gyldne tidene på 80 tallet. Da gutta var langhåra med snørrbrems og hockeysveis...
Jeg leser alt du skriver, og jeg er IKKE den eneste... det vet jeg :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

For min del så har æ beholdt snørrbremsa, og faktum er at den er mere effektiv i dag enn for 30 år siden.
Skyldes sikkert godt vedlikehold :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg har mange ganger lurt på hva hester med unge ryttere har å gjøre på veiene.
Ett skvettent og til tider uberegnelig dyr på flere hundre kilo med unge jenter, ja, for det er nesten alltid jenter som har liten
mulighet til å få kontroll over hesten når den blir skremt.
Opp gjennom årene har jeg sett mange steilende og dansende hester langs veiene, og sist frdag var jeg ute for et tilfelle der en
hest ble sprø pga lyden av ABS-bremsene mine.
Det var to ryttere i følge, og de leide hastene sine da jeg nådde dem igjen og måtte bremse opp pga møtende trafikk.
Den ene av rytterne, en voksen dame, ble veldig redd/sint av hendelsen og gikk til lokalavisa.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 157550.ece

Vel, mannen i den hvite varebilen var meg.
Jeg hadde situasjonen under full kontroll, det er faktisk sant, bortsett fra at hesten ble skremt av ABS-støy.
Måtte bare svare på innlegget..........

http://www.altaposten.no/meninger/2016/ ... 159634.ece

Jeg hadde nesten håpet at det skulle komme et svar på mitt innlegg, da skulle jeg spurt om hvordan en hest defineres som trafikksikker,
og stilt spørsmål om hva som skal til av opplæring og erfaring før man kan slippe barn og unge ut i trafikken på hest.
På generellt grunnlag da, ikke for å angripe eller starte en krangel med hun som skrev det første innlegget.

For det er et lite paradoks at en 16-åring som skal ut i trafikken på moped, et kjøretøy alle lett kan lære seg å håndtere,
må gjennom opplæring og skaffe seg et bevis for å bruke lovlig,
mens en hest som etter min mening ikke egner seg for å ferdes i trafikken, kan ris av veldig unge jenter uten noen
som helst godkjent opplæring.

Vel, det ble ingen diskusjon så langt i avisa, men vi kan vel ta den her ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev:Jeg har mange ganger lurt på hva hester med unge ryttere har å gjøre på veiene.
Ett skvettent og til tider uberegnelig dyr på flere hundre kilo med unge jenter, ja, for det er nesten alltid jenter,
som har liten mulighet til å få kontroll over hesten når den blir skremt.

Opp gjennom årene har jeg sett mange steilende og dansende hester langs veiene, og sist frdag var jeg ute for et tilfelle der en
hest ble sprø pga lyden av ABS-bremsene mine.
Det var to ryttere i følge, og de leide hastene sine da jeg nådde dem igjen og måtte bremse opp pga møtende trafikk.
Den ene av rytterne, en voksen dame, ble veldig redd/sint av hendelsen og gikk til lokalavisa.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 157550.ece

Vel, mannen i den hvite varebilen var meg.
Jeg hadde situasjonen under full kontroll, det er faktisk sant, bortsett fra at hesten ble skremt av ABS-støy.
Måtte bare svare på innlegget..........

http://www.altaposten.no/meninger/2016/ ... 159634.ece

Jeg hadde nesten håpet at det skulle komme et svar på mitt innlegg, da skulle jeg spurt om hvordan en hest defineres som trafikksikker,
og stilt spørsmål om hva som skal til av opplæring og erfaring før man kan slippe barn og unge ut i trafikken på hest.
På generellt grunnlag da, ikke for å angripe eller starte en krangel med hun som skrev det første innlegget.

For det er et lite paradoks at en 16-åring som skal ut i trafikken på moped, et kjøretøy alle lett kan lære seg å håndtere,
må gjennom opplæring og skaffe seg et bevis for å bruke lovlig,
mens en hest som etter min mening ikke egner seg for å ferdes i trafikken, kan ris av veldig unge jenter uten noen
som helst godkjent opplæring.

Vel, det ble ingen diskusjon så langt i avisa, men vi kan vel ta den her ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

En meget aktuell problemstilling som absolutt fortjener å luftes! Jeg er meget enig med deg Jompa.

Det kan jo være at hester har en hevdvunnen rett til veinettet. Det er vel ingen tvil om at opprinnelig var veinettet bygget hovedsakelig for hesteskyss. En av de aller første trafikkregler som kom i starten av 1900 tallet gikk ut på at om det skulle kjøres automobil på veiene måtte det gå eller sykle en mann med rødt flagg foran automobilen for å sørge for at hester ikke ble skremt.
I dag må vi se det litt annerledes da hester ikke lenger er i flertall på veiene. Til og med trøsykler er det flere av enn hester på veiene, og også disse skaper som vi alle vet konflikter i trafikkbildet. De skaper også farlige situasjoner. Ingen trafikkopplæring kreves av syklister heller, og selv syklister med førerkort for bil og MC følger sine helt spesielle regler i mange tilfeller. Men dette er en annen sak.
Hester er levende vesener med sin egen vilje og sitt eget handlingsmønster. Blir de skremt er de uforutsigbare og kan være svært vanskelig å styre. Knapt noen mennesker vil være i stand til å ha kontroll over en skremt hest, det vil i alle tilfeller ta en del sekunder å gjenvinne kontroll. Jo yngre og mer uerfaren rytteren er, jo lengre tid tar det.
Etter mitt syn, nei. Hester har ingenting på trafikkerte bilveier å gjøre lenger. Unger og ungdommer uten førerkort for noe som helst mangler også fullstendig trafikkforståelse og burde heller ikke ha noe på veien å gjøre, verken med hest eller trøsykkel...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Dette innlegget har visst gått meg hus forbi, som det heter... :redface .
Kommer ganske sikkert en kommentar herfra i løpet av dagen. Dette med hester langs bygdeveiene her jeg bor er slett ikke ukjent. Det skjedde også en tragisk ulykke et par km unna...
Men kommer tilbake med et mer utfyllende innlegg senere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av EasyRider »

@Jompa

Det ble knall med nylakkerte rør.
Moro å følge deg og den flotte sykkelen din. Jeg er fortsatt litt svak for de eldre kawasakine.
Så må jo titte når du oppdaterer bloggen din. :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Jeg bor i et typisk landbruksområde med gårds- og grusveier som ivrig benyttes av folk til hest, i vogn (sulky...) og med hest på slep.
Ungjentene som rir her i området og langs veien forbi huset vårt er det minste problemet. Disse synes å ha god kontroll på hestene og stopper og går til side når vi kommer kjørende med bil og MC.

Verre er det med flere av disse er ute etter å "trener" gampene sine. De "eier" veien, virker det som... :sk? .
Viker sjelden til side, selv der dette er mulig og setter heller ikke opp farten om vi tar dem igjen. Kusken gløtter bare så vidt over skuldrene og fortsetter gjerne å oppføre seg som kongen av veien...

Husker en episode for mange år siden da jeg møtte en slik hesteskyss på den smale veien rett ved her jeg bor med min Nissan Laurel bensin med automatgir. Hvorfor nevne hvilken bil jeg hadde? Jo, fordi denne ga fra seg litt lyd når den tok i gang. Bla. pga. av automatgirkassa.
Som nevnt, jeg møtte hesteskyssen, bremset ned og stoppet mens hestkaren manøvrerte hest og vogn ut på siden der det var ledig plass slik at jeg kunne passere med bilen.
Da ekvipasjen var kommet ut på grasbakken utenfor veibanen ga jeg selvfølgelig litt gass for å få bilen i gang. Hesten skvatt litt til, men ikke verre enn det som vi stadig vekk opplever som normalt når de møter oss motoriserte langs veien. Og tror du ikke fyren i vogna var kjapt framme med å si høyt og tydelig "idiot!", noe jeg slett ikke syntes var en særlig passende karakteristikk for den trafikkatferden jeg nettopp hadde vist.
Hest og kjerre fór oppover veien i fint driv eter idioterklæringen. Men det samme gjorde Laurelen. Det ble rimelig kjapp reverskjøring etter hestgalningen, som fikk sitt pass tydelig påskrevet 100 meter lenger oppe i veien.
Og etter det har jeg ikke sett fyren i området. De fleste andre som fortsatt "forviller" seg oppi der oppfører seg som søndagsskoleunger.
Dog finnes det unntak. Selv om de ikke stresser nevneverdig når de må dele veien med bil og MC, er de greie å ha med å gjøre disse også.

Opplevde også et par nesten-ulykker for noen år siden med totalt mørkelagt hesteskysser. Er vel liten tvil om hvem som hadde fått skylda om det hadde oppstått en kollisjon mellom bil og hest... Heldigvis (og helt nødvendig!) er det blitt bedring på dette også med bruk av både lys (hodelykt) og reflekser.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Hest er nok best som pålegg, ikke i veien. Søstra mi (dvs pappa) hadde en fjording. Snill som dagen var lang, unntagen når det kom en lastebil. Da var den helt uberegnelig. Vraka breislean i låveveggen engang det kom en lastebil. Søstra mi og venninna fikk heldigvis kasta seg av før hesten fløy inn i låven.
En annen gang tok jeg igjen en hest med ung kvinnelig rytter med CX'en. Jeg la meg ned i 5 gir, ca 30-40 km og nærmet meg svært rolig. Det skulle jeg nok ikke gjort, for da hesten hørte noe kom innpå, blei den ganske vill. Og jeg fikk kjeft for idiotkjøring...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Nå må det i rettferdighetens navn nevnes at en del rideklubber faktisk driver litt trafikkopplæring for medlemmene sine.
Og det er jo bra.
De fleste hestejentene tar heller ikke stort mere plass på veien enn ei hestebredde.
Jeg ringte en dame jeg kjenner, som tidligere var aktiv i hestemiljøet i dag og spurte om det med trafikkopplæring,
for jeg mente å huske at det fantes noe sånt.
Damen bekreftet det, og spurte hvorfor jeg ville vite det. På en sånn måte at jeg med en gang oppfattet at hun gikk i forsvar.
Merkelig......... og det skjer alltid når man nevner hest og vei i samme setning :scratch

Prøv forresten å søk på "hvit varebil" på nettet.
Fy faen, jeg er visst havnet i godt selskap. Å skremme en hest er bare "litt uskyldig moro" i forhold til hva andre menn i hvite varebiler
kan finne på :crazy:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Har ikke søkt på "hvit varebil" på nettet, men det vil ikke overraske meg om det kommer opp en mengde svar som fort kan knyttes til kriminelle fra østeuropa... ;)
Tre menn i bilen skal visstnok også være et kjent tegn...
:knegg

Rart at disse kjeltringene har et så åpenbart behov for 'uniformering' som er såpass lett gjenkjennelig, ikke minst for lovens lange arm her i landet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

EasyRider skrev:@Jompa

Det ble knall med nylakkerte rør.
Moro å følge deg og den flotte sykkelen din. Jeg er fortsatt litt svak for de eldre kawasakine.
Så må jo titte når du oppdaterer bloggen din. :thumleft
Jo, takk for det.
Jeg syns selv at rørene ble kjempefine.
Du skriver at du er svak for gam,e Kawasakier, kan man annet enn å like dem da?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Ble jo veldig bra denne lakkeringen din. :thumleft

Har jo en svart supertrap liggende til Cafe Raceren min. har lekt litt med tanken på og gjøre den sykkelen helsvart igjen.
Men da med en brukt bensintank og side deksler. Så jeg kan velge mellom gult og svart :P

Vi får se når vi kommer nærmere våren. :D

Liker gamle Kawa'er jeg også forresten :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Får vel søke litt oppmerksomhet igjen, det er jo derfor man driver å blogger, er det ikke ?

De siste ukene har æ telt på knappan, hundre ganger frem og tilbake, si opp jobben eller ikke.
Har fått tilbud om mekanikerjobb i en industribedrift med ca 40 ansatte med 4 på vedlikehold.
Jobben virker grei med fint miljø, fine lokaler, lang fri både i jula og påska, ingen telefoner på kveldene og i helgene, ingen ukevakt...
Men, så må man være der fra 8 til 16, hver dag. :-k
Og lønna er mye lavere enn den æ har i dag.
Har vel så godt som bestemt meg for å bli i den jobben æ har.

En kveld rydda vi gjennom et skap, på leting etter teginger av huset.
Det skal legges nytt tak til sommeren, og snekkern ville ha tegingene for å regne ut pris på jobben.
Vi fant tegningene, men først dukket denne opp :
DSCF3449.JPG
Instruksjonsboka til min første sykkel.
Litt googling, og vips så hadde æ sendt sms til nåværende eier med spørsmål om han ville ha boka.
Det er vel lett å gjette svaret hans.
Han er i gang med å restaurere sykkelen, den var ikke så bra som det så ut til på bildene i annonsen på Finn.no.

Selv har æ endelig fått til den siste lakkeringa mi.
Fikk til slutt en brukbar finish på luftfilterdekslene.
DSCF3425.JPG
Vinterens store begivenhet, av enkelte kalt organisert dyreplageri, er i gang.
Finnmarksløpet.
Fruen og Æ var å så starten i Alta i formiddag.
Massevis av folk og masse sirkus......
DSCF3434.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Moby »

Et lite godt skrevet avisinnlegg av den alta dama. Hva hvis et barn hadde ridd på den hesten skriver hun. Da burde den voksne personen som sendte et barn ut i tafikken på en flere hundre kilos hest bures inne. Jeg bor bare noen mil fra Bjørkelangen hvor to unge jenter ble påkjørt og drept mens de red på en hestevogn. Jeg prata litt med min morfar om denne hendelsen, han er gammel nok til å huske tida da det knapt var noe annet enn hest som transportmiddel. Han mener bestemt at så små barn ikke kan sendes ut i trafikken alene på hest. Det ble ikke gjort før i væla, og i dagens trafikkbilde burde man skjønne at dette ikke er god ideé.

Selv har jeg opplevd å skremme hester med sykkelen min, i en episode kom jeg bak en hest som var ca 150m lenger fram på fortauet. Da jeg hadde igjen ca 50 mester frem til hesten skvatt den voldsomt og steila. Dette var i en 50 sone jeg lå i 4-5 gir på veldig lavt turtall for å ikke skremme hesten, men jeg tror ikke hesten likte den dype eksoslyden. Heldigvis ble hesten leid av en mann, så episoden eskalerte ikke. Men selv om jeg tok hensyn og slakket av ble hesten kremt alikevel.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Svar