Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av E-strom »

Jompa skrev:...Magnetsett, uåpnet, hadde faktisk glemt at æ hadde det...
Det magnetsettet er ganske praktisk - skålen holder seg selv og innholdet på plass, og den penn/magnet-kombinasjonen kan brukes til å trekke av koppene over ventil-shims'ene med - brukte den på ventil-service i fjor vinter, og den kommer fram igjen når gammel Strom'en skal få ventilsjau denne vinteren :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Kjellrf »

kjellv skrev: Slike innrømmelser sitter langt inne hos meg. Jeg får nesten pustebesvær i den butikken av lukten fra Kinaplastikk...
Husker en gang (ca 20 år siden) det kom syklende en eldre kar fra Hvittingfoss (ikke en dag under 70) til butikken min, og skulle ha nye dekk til sin gamle Triumph 500.

Så jeg anbefalte ham klassiske Dunlop TT100 dekk, noe som falt i smak. Dunlop var jo bra på Triumph. Disse måtte bestilles i de dimensjonene.
Så ei uke etterpå kom han igjen syklende for å hente dekka. Han betalte, men fikk så karasjokk.

Han leste på dekksida: MADE IN JAPAN. :O Han visst knapt hva han skulle gjøre, banna og svor, og sa at jævla tyskerer og japanere, som tapte krigen, nå hadde tatt over verdensherredømmet allikevel.

Tilslutt sykla han avgårde med dekkene, mens han krangla med seg selv...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Æ bruke å si til alle andre folk at været er ingenting å sutre over.
Men med temperatur som har vært mellom - 15 og nærmere -30 det meste av januar, blir det tungt.
Bare noe så enkelt som å få på seg en kjeledress b lir nokka å grue seg til, iskald og gjerne spekt hvis den har vært fuktig.
Og kjeledressen blir gjerne litt fuktig når man jobbe i fjøs om vintern.
Og så er alt av verktøy iskaldt og søkkvått når det endelig begynner å få litt temperatur.. Neida, litt kulde er ingenting å sutre over.

Denne helga ble det "mildvær" med bare 6-7 kuldegrader, så æ fant det for godt og sette på varme i garasjen.
De siste delene ble pussa pent og forsiktig ned med 1200 våtpapir og ett tynt strøk med lakk.
Og ENDELIG et resultat man kan vise frem på offentlig sted, som f eks et forum.

Nesten ferdigslipt luftfilterdeksel.
DSCF3351.JPG
Og samme etter siste lakkstrøk.
DSCF3394.JPG

Handtak.
Æ må ha gjort ett eller annet med innstillinga på kameraet, for det ble reflekser på de fleste bildene.
Til slutt fikk alle unbrakoskruene en dæsj med Bengalac inni hullet, som hadde merker etter nøkkelen.
DSCF3405.JPG
En av småskruene som holder plasten fast i handtakene hadde dårlige gjenger.
Sånn lager du ei lettvint gjengebakke til å friske opp dårlige skruer.
Lag et hakk i enden av av en mutter, med baufil, og skru skruen gjennom mutteren.
Blir det ikke bra, kast skruen og mutteren. Hvis resultatet blir bra, kast bare mutteren. Enkelt og billig.
DSCF3397.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Stadig litt som skjer i garagen.
I går kveld ble eksosanlegget skrudd på plass igjen, etter behandling med Ceracote av en på "et annet forum".

Klar for montering.
Stripsene er for å hindre klavene i å rutsje nedover grenrørene når greiene skal løftes på plass.
DSCF3406.JPG
Nye pakninger på plass. Jeg bruker å smøre baksida av pakningene med et tynt lag fett, så ramler de ikke ut før rørene er på plass.
DSCF3407.JPG
Og der er grenrørene kommet på plass.
Veldig fin "mattblank" overflate.
Bra, ikke sant ?
DSCF3408.JPG
Æ blir nødt til å trille ut sykkelen en dag for å ta noen ordentlige bilder i dagslys.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Jøss!
Det ble jo seende riktig bra ut :twothumbs: !!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av SverreOlsen »

Det ble knall bra resultatt! Ceracote, er det noe stoff som blir varmebehandlet det eller er eg helt på jorde? :-P hva må en ut med for noe sånt?
Brukte biltema varmelakk på ett tidligere eksosanlegg, kan vell ikke akk sammenligne resultatene, men ble greit nokk til sitt bruk :-)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Ser veldig bra ut dette. :thumleft

Spent på hva som skjer når du fyrer i gang sykkelen med tanke på den eksoslakken.

Hvis det går bra så vil jeg gjøre det samme med en gammel svart SuperTrap eksos jeg har liggende til SR'en ;)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

bikerdude73 skrev:Ser veldig bra ut dette. :thumleft

Spent på hva som skjer når du fyrer i gang sykkelen med tanke på den eksoslakken.

Hvis det går bra så vil jeg gjøre det samme med en gammel svart SuperTrap eksos jeg har liggende til SR'en ;)
SverreOlsen skrev:Det ble knall bra resultatt! Ceracote, er det noe stoff som blir varmebehandlet det eller er eg helt på jorde? :-P hva må en ut med for noe sånt?
Brukte biltema varmelakk på ett tidligere eksosanlegg, kan vell ikke akk sammenligne resultatene, men ble greit nokk til sitt bruk :-)
Lakken legges rett på sandblåst metall med lakksprøyte. Ingen varmebehandling, herdes i romtemp i 5 døgn.
Regner med at coationga skal tåle varme uten å bli skadet eller misfarget.........
kommer helt sikkert med rapport litt utpå sommeren.
Pris for 2 små bokser, 1467,- inkl porto
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av SverreOlsen »

Det ble nå ett voldsomt fint resultat! Til den prisen burde det forhåpentlig vis vare også!:-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

SverreOlsen skrev:Det ble nå ett voldsomt fint resultat! Til den prisen burde det forhåpentlig vis vare også!:-)
Nå var det en veldig flink fyr som ordna det for meg, også :prf

http://www.ikkebike.norwegianforum.net/ ... ksosanlegg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene jubilerer

Legg inn av Jompa »

5 år, og noen dager har det gått siden Æ skreiv mitt første innlegg i bloggen som Æ kalte "Gyllene tider" de første åran.
Navnet fant æ på for at det hele begynte med at æ fant ei gammel pappeske med mc-blader fra 80-tallet på mørkeloftet hos foreldrene mine.
I begynnelsen handlet det mye om 80-tallet.
Som gjenoppstått motorsyklist full av nostalgi, minner som etter hvert kom sigende og gamle drømmer det ikke ble noe av hadde æ
nok å hente av.
Etter hvert blei det skruing med garagebilder, turer og enda flere gamle historier.
Ikke bare mine historier, det var mange som bidro med både egne historier og bilder, og ikke minst gode kommentarer.

I 2011 kom æ meg endelig på treff igjen. Det var en ubeskrivelig følelse da æ trilla inn på Nordnorgestreffet i Harstad.
Maxtron, som da var hyperaktiv på forumet, møtte meg rett innfor porten, dagen etter dukka Arctic Tiger opp.
Og siden har æ truffet flere mc-sidenfolk, både på treff og på tur. Synd at de fleste av dem er borte herifra nå.

Bloggen har ikke bare vært brukt til å dokumentere egne turer, opp og nedturer i garagen og livet som motorsyklist.
Det har blitt noen linjer om små og store hendelser i hverdagen også, som da e blei bestefar for første gang.
Og mindre hyggelige ting, som forumkrangler, utkastelser og forumkompiser som forsvant.
Skal ikke rippe opp i noe av det her, men hvis dere som er "ute" leser dette, skal dere vite at æ savne kommentarene, humoren
og kunnskapen dere har. OK, æ vet kor dokk bor, for å si det sånn.

Uansett, det har først og fremst vært artig å være blogger, ikke at æ sjøl skriv så forbanna bra, ikke har æ nokka "budskap" som
bare må ut heller, men på grunn av responsen fra andre "forumister".
Å få ærlige, humoristiske, til tider saklige tilbakemeldinger er flott. Mc-siden har også vært til hjelp i noen tilfeller, som en gang da æ
va millimeter fra å kjøpe en CBX usett, eller den gangen æ trengte ett nyrebelte i ei viss fart.

Bloggen min er her og blir her uansett om æ fortsetter i 5 år til eller ikke, om æ skulle slutte her blir det ikke noen ny blogg
på et av de andre forumene æ e medlem av. Sånn e det bare.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Ove »

Bloggen din står høyt på lista over positive ting her inne!
Tror ALLE har hatt glede av den, alle som har lest den i alle fall!

freezvik
Innlegg: 83
Registrert: 04 jan 2016, 18:27
Motorsykkelen din: tempo swing 150

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av freezvik »

Slike snøskuterruller du har kjøp er utrolig gjeve og ha! Gjør reperasjoner til en drøm når man står i garasjen og kan ha skuteren i akkurat den posisjonen man vil ha den. Og på sommerlagring. Eneste er at jeg løfter opp baken og setter en planke under løftebøyla slik at beltet og demperne henger fritt :)

sent fra min oppvaskmaskin

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene jubilerer

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:
Bloggen min er her og blir her uansett om æ fortsetter i 5 år til eller ikke, om æ skulle slutte her blir det ikke noen ny blogg
på et av de andre forumene æ e medlem av. Sånn e det bare.
Takk! Dette setter jeg stor pris på! Det tror jeg heller ikke at jeg er alene om.
Jeg har ikke rukket å lese hele bloggen din, men jeg har lest mye av den. Meget interessant lesning, en hel livshistorie i alle disse sidene.
Jeg har aldri møtt deg, men det håper jeg at en gang kan skje :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Takk for tilbakemeldingene.
Bra at du regner bloggen til plussida, Ove. Om du skulle lage en egen kunne du kanskje kalle den "En mann ved navn Ove" ?

Og joda, freezvik, planken er både billig og funksjonell, jeg bruker samme løsning selv.
Rullene har jeg enda ikke prøvd, ikke skrudd noe særlig på scooteren og minimalt med plass til å flytte den rundt i garasjen.

Før eller siden treffes man enten langs veien, eller i andre sammenhenger.
Selv har jeg tenkt meg nedover til Nordland på Norgestreffet til sommeren, hvis jeg får bytta vakt i uke 26.
Må bare ligge lavt i terrenget til over påske, for jeg akter ikke å bytte til meg påskevakta.
Nå, det blir alltids en løsning. Det er alltid noen som vil stokke om på vaktukene ifbm ferien.

Vinterens prosjekter er snart i boks.
Nybehandlet eksosanlegg ble montert for ei stund siden, og sykkelen måtte ut i dagslys for en liten "session" i helga.
Delene jeg skulle lakke selv er også ferdige, og i "god bruksstand" etter mye appelsinskall, sliping med varierende resultat og nye runder med sprayboksen.
Da er det vel bare en skramlelyd i frontløkta som står igjen ?
Alt i fra tanken til kåpe/kåpeglass, instrumenter har vært mistenkt som årsak til en skarp skramlelyd i flere år.
Helt til æ tilfeldigvis la fingran på løkteglasset mens motorn gikk på tomgang i høst en gang.
Da forsvant lyden, og kom tilbake straks æ fjerna fingran.

Her er de siste bildene av det "nye" eksosanlegget.
DSCF3413.JPG
DSCF3415.JPG
DSCF3416.JPG
DSCF3418.JPG
DSCF3421.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar