Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Jompa »

Takk for velkomsten, alle sammen. Der fikk jeg mine 15 minutes of fame, igjen. Lange 15 minutter :mk

Sommeren som så ut til å bli evigvarende tok plutselig slutt sist uke.
På to dager forsvant løvet fra trærne, og denne uka er det meldt muligheter for snebyger. Da er det greit å være 40 mil hjemmefra med sommerdekk på bilen.
" Du har vel ikke tenkt å kjøre hjem hvis det blir snevær ?" spurte kjerringa i dag.
Jeg svarte at det sner jo ikke inn i bilen.
Uansett skal vinterdekkene på ganske snart.

Håper enda at det kan bli en "last cruising" før sykkelen parkeres for vinteren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av L-NA »

"Dritt vær" -ville vel Far min sagt en gang i tiden...ta på støvler og "Oljeklær". Ville nok Mammo ropt i det vi var på vei ut døra....Frykter "Extrem vær" sier TV2, og alle andre media.

Liksom... har ikke Norlendinger opplevd at Høsten kom før, at høststormene begynner med litt regn, og sludd i høyden?? er det virkelig første gang?? Jeg bare lurer på hvorfor media MÅ gjøre sitt ytterste for å lage sensasjon av dette hvær eneste gang det melds om en liten storm?? Det hender til og med at nyhetsopplesere og værmeldere, i sin iver etter å fortelle hvor voldsomt dette kommer til å bli, glemmer helt å si noe om vindretningen. Noe som har betydlig større interesse for det meste av kystbefolkningen en en liten regskur.
Ja, ja Jompa. Jeg er temmelig sikker på at du kommer deg hjem denne gangen også, som såmange ganger før, om enn - det er en liten risik for noen forsinkelser. Så får vi heller håpe at det letter litt slik at du får en "last cruising" før det u-ungåelige selvfølge som kalles vinter, atter en gang kommer på besøk. Og at når dei første 2 cm, med hvit overaskelse, ikke sette Hovedstaden vår fulstendig på hode i år også. (selv om det vel er like sikkert at det kommer til å skje, som at vinteren kommer)

God tur Hjem. :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Jompa »

12091367_10206084596851875_4825948332747967895_o.jpg
Sånn, da kan stormen bare komme.

Det første året æ hadde GS,en kom vintern akkurat den dagen sykkeln skulle på service før.. vintern.
Time var bestilt hos Motornorge som da holdt til i garasjen til den ene av brødrene som starta firmaet.
Våkna til 2-3 cm sne på bakken, men riksveien var bar. Og siden timen var avtalt allerede, og det egentlig var en ganske stor happening å ha sykkeln på første service (utenom gratisservicen etter 1000 km) va det kun en ting å gjøre.
Kjøre de 4 kilometrene til verkstedet, sne eller ikke.
Turen gikk greit den på bar vei, helt til æ kom frem til garasjen der det var en liten motbakke som var helt hvit.
Æ prøvde så vidt å starte oppover mot garasjedøra som stod på vidt gap.
Men skjønte ka vei det bar og trilla sykkelen yderst forsiktig tilbake til veien igjen. Spennende nok å trille baklengs på nysne selv om det bare var et par meter.
Løsninga ble en bred planke fra veien og opp til garasjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Haymaker »

Den kosten der flytter seg ikke en cm!

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av L-NA »

Nå ble det vel noe "Dritt vær" i går, men det ser ihvertfall lovende ut for været i ditt distrikt for dag. Finne temperaturer :-)
12063427_897871966953703_6661403397117544628_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Kawagutten »

Hørtes jo veldig bra ut med gratis førstegangs service`n på 1000km. Den har jeg ikke hørt om eller opplevd før men fint for de som har det :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Geiroe »

Kawagutten skrev:Hørtes jo veldig bra ut med gratis førstegangs service`n på 1000km. Den har jeg ikke hørt om eller opplevd før men fint for de som har det :prf
Var jo helt vanlig det etter 100mil eller 1000Km, lagt inn i prisen på sykkelen. Er det ikke gratis lenger?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Kawagutten »

Geiroe skrev:
Kawagutten skrev:Hørtes jo veldig bra ut med gratis førstegangs service`n på 1000km. Den har jeg ikke hørt om eller opplevd før men fint for de som har det :prf
Var jo helt vanlig det etter 100mil eller 1000Km, lagt inn i prisen på sykkelen. Er det ikke gratis lenger?
Jeg har betalt fra 1800 til 3250 men på den billigste så hadde jeg gjort noe selv.Var det lagt inn i prisen så har du jo betalt for det eller fått dealet det inn på kjøpet?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Kjellrf »

Var vanlig å få det med i prisen på 80-tallet, men ikke nå lenger.

PS Jan: ZR7S er ikke noe høydare å kjøre, virker litt kastrert. Hadde forgjengeren Zephyr 750, den var mye morsommere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Jompa »

Etter flere uker med finvær og nesten sommertemperaturer ble det plutselig høst i forrige uke.
Søndag kveld måtte æ bare bøye av for presset fra fruen og sette vinterhjulene på svensken.
Mandag kveld fikk sykkeln siste vask i år, og en siste varmkjøring av motoren før den ble trilla inn i vinterhiet.
Er så vidt begynt å tenke på vinterprosjektene, kåpa skal av pga at hovedløkta er løs og vibrerer nokka infernalsk med tilhørende lyd.
Lyshornet skal ordnes, æ tenkte vel egentlig å få det i orden sist vinter også.
Setebøyla må lakkes, det samme gjelder hovedstøtta.

Når æ først e i gang med vinterprat kom æ på en liten historie fra en kjenning i Tana.

Det her skjedde vintern 97-98.
Gutten var 15 år og den eneste av guttene i klassen som ikke hadde fått seg noe enda.
I hvert fall skrøt de andre guttene av sine erfaringer, sant eller ikke..
Vel, det har va da i den tida da Skippagurra hadde sin glansperiode, så gutten bestemte seg for at han skulle ha "pels på knaggen"
Tømte sparegrisen, fylte lpmmene på scooterdressen, heiv seg på scootern og kjørte opp etter elveisen de tre milene til Skipagurra.
Det var omtrent 30 kuldegrader, så da han kom til campingplassen var han litt småfrøssen.
Men, det skulle bli hett nok, trudde han.
Han parkerte scootern, gikk til den nærmeste hytta og banka på døra.
Inne satt to russedamer og røkte russiske sigaretter. Som for øvrig lukta pyton.
Ikke at æ har oppsøkt russedamer på campingplasser, men æ har kjøpt russesigarettter på torget i Alta. Derfor vet æ det.

Nåvel, det va ei lita avsporing.
Gutten kom altså inn i hytta, stakk handa ned i lomma og holdt opp en neve med mynter.
"I want to fuck" sa han og så forventningsfullt bort på damene.
"You little boy" sa den ene "get out".

"No, I have Money and I want to fuck" prøvde gutten seg med igjen og fikk til svar:
"You little boy, put Your nickles back in Your pocket and get home"

Det var ikke annet å gjøre enn å kjøre de tre milene hjem igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: Inne satt to russedamer og røkte russiske sigaretter. Som for øvrig lukta pyton..
Slike?
En kuriositet jeg har hatt liggende i en skuff i 20 år. De smaker så fælt at det nytter ikke å røyke dem.
Den korte grå delen er tobakken, det lange hvite er bare et slags papprør...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Jompa, kommer luskende tilbake

Legg inn av Ketil »

Ikke rart disse smaker ille. På norsk heter det Hvitesjøkanalen (Belemorkanal), oppkalt etter kanalen Stalin fikk bygd i russisk Karelen på begynnelsen av 1930-tallet. En 20 mil lang kanal ble bygd ut med hakker og spader av titusenvis av straffefanger, faktisk noen nordmenn også som hadde reist over til "drømmelandet" for å leve ut kommunismen. I dette sinnsyke prosjektet døde folk som fluer. Så det er egentlig helt på sin plass at de smaker illle, likevel et av de mest populære sigarettmerkene blant russiske taxisjåfører :-) Da jeg flyttet til Finnmark for snart 20 år siden kunne jeg ta meg en sigarett no og da, men etter en tur til Russland hvor jeg ble påspandert en slik russisk sigarett har jeg siden vært 100 % røykfri :-)å

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi.

Legg inn av Jompa »

Sykkelen er parkert for i år.
Nå tror jeg at det er på tida at jeg parkerer bloggen inntil videre, ikke har jeg mye å skrive om, og ikke har jeg særlig lyst heller.
Skal ikke legge skjul på at det er de siste urolighetene som ligger bakom.
Når flere av mine nærmeste forumvenner forsvinner, enten for at de er utestengt eller selv velger å bli borte, er det ikke særlig artig mere.
Jeg har prøvd å være lojal mot mc-siden til det siste, kanskje håpet at litt av den gamle tonen skulle komme tilbake.
Som da vi kunne slenge småspydigheter til hverandre, og omtrent alle trådene var full av mer eller mindre usaklige avsporinger.
Da man måtte innom flere ganger om dagen for å sjekke hva slags tullete kommentarer en eller annen hadde kommet med...........
Den tida ser ut til å være definitivt slutt, dessverre.

Hadde et lite håp om at ting var iferd med å endre seg da " Liv laga-tråden" ble vekket til live igjen, men nei.........
I dag var den stengt, temaet var vel utdebbatert.

Jeg tar pause, enkelt og greit. Kommer ikke til å be om at brukerkonto stenges, og ingen dramatiske ord til slutt og ikke noe "harakiri"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa går i vinterhi.

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Hadde et lite håp om at ting var iferd med å endre seg da " Liv laga-tråden" ble vekket til live igjen, men nei.........
I dag var den stengt, temaet var vel utdebbatert.
Beklager at tråden fortsatt var stengt. Dette var ikke meningen. Grunnen er at jeg slo sammen den nye "Liv laga" tråden som simpson opprettet med den første som jeg riktignok stengte og har begrunnet hvorfor jeg gjorde det.
Ved sammenslåingen dro den med seg stengingen, noe jeg dessverre overså. Sammenslåingen skjedde fra et nettbrett i utlandet på dårlig wifi-linje og i frustrasjonen over ei linje som stadig falt ut, glemte jeg å sjekke og korrigere den opprinnelige trådens status, som altså var stengt.

Men nå blir vel også dette diskutert i full bredde, om det jeg påstår ovenfor er riktig eller ikke... :-)å
Og hvilken "hidden agenda" jeg har denne gangen :mk
Hvorfor skulle jeg slå sammen disse to trådene for å fortsatt holde den stengt? Poenget var å få samlet alle postene slik at de som hadde mer å mene om saken kunne forholde seg til én tråd.
Så får enhver tro og konspirere så mye de vil og bli så salige de bare kan i sin tro...

Har egentlig lyst til å kommentere mer, men tror jeg skal la være...
Fokuserer heller på å legge opp til en fin MC-tur senere i dag.
Så får de som heller vil finne hiet hygge seg der.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Jompa går i vinterhi.

Legg inn av cevillan »

AJ skrev:
Jompa skrev: Hadde et lite håp om at ting var iferd med å endre seg da " Liv laga-tråden" ble vekket til live igjen, men nei.........
I dag var den stengt, temaet var vel utdebbatert.
Beklager at tråden fortsatt var stengt. Dette var ikke meningen. Grunnen er at jeg slo sammen den nye "Liv laga" tråden som simpson opprettet med den første som jeg riktignok stengte og har begrunnet hvorfor jeg gjorde det.
Ved sammenslåingen dro den med seg stengingen, noe jeg dessverre overså. Sammenslåingen skjedde fra et nettbrett i utlandet på dårlig wifi-linje og i frustrasjonen over ei linje som stadig falt ut, glemte jeg å sjekke og korrigere den opprinnelige trådens status, som altså var stengt.

Men nå blir vel også dette diskutert i full bredde, om det jeg påstår ovenfor er riktig eller ikke... :-)å
Og hvilken "hidden agenda" jeg har denne gangen :mk
Hvorfor skulle jeg slå sammen disse to trådene for å fortsatt holde den stengt? Poenget var å få samlet alle postene slik at de som hadde mer å mene om saken kunne forholde seg til én tråd.
Så får enhver tro og konspirere så mye de vil og bli så salige de bare kan i sin tro...

Har egentlig lyst til å kommentere mer, men tror jeg skal la være...
Fokuserer heller på å legge opp til en fin MC-tur senere i dag.
Så får de som heller vil finne hiet hygge seg der.
Det er vel ingen grunn til å innta noen offerrolle eller beskylde medlemmer for å være konspiratoriske. Tror neppe du scorer noen sympatipoeng på det. Poenget er at du stengte tråden (den første) fordi du mener den var "utdebattert". En særdeles snodig beslutning. Hva lå bak denne vurderingen? Det var ingen brudd på noen som helst retningslinjer. Du bare fant det for godt å stenge den. Som dere har stengt tilsvarende tråder som vakte litt engasjement. Jeg tror du har helt rett i at forum ikke har noen fremtid. Men det er ikke på grunn av formatet, men på grunn av modereringen etter eget forgodtbefinnende. Jeg ser hele moderatkorpset er scramblet for å gi en illusjon av aktivitet her inne, men en av få tråder som det var litt engasjement i valgte du å stenge. Basert på de brukerbetingelsene jeg har å forholde meg til som bruker av ditt forum fremstår det som vanskelig å vite hvilke tema moderator mener er utdebattert og til hvilken tid denne grensen nås.

Det virker rart at de trådene som har høyest temperatur, trekker flest kommentarer og skaper mest engasjement, er de som blir stengt. Og så sitter man å gråter over at FB og andre medier tar over markedsandeler og har slått seg til ro med at forum dør ut fordi de er antikvariske. Det er klart de ikke er det. Men de må være engasjerende. Så kan man heller sjekke YR hvis man lurer på hvordan været er på Lena i dag.

Svar