Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av L-NA »

Du Jompa mann. Jeg er 100% enig med det der kammel innlegget dit, og med bakgrunn i både det og andre innlegg du har hatt i forskjellige tråder, så ble jeg sittende å lese det 6 -7 første sidene på Bloggen din :prf ..etter ett par sider så måtte jeg inn på Musikk folderen på PC`n min, for å se om det ikke fantes noe Unit Five musikk :-) :-) (fant den)..det ble rett å slett en riktig hyggelig minnestund, både tilbake til tidsepoken du beskriver, men også til den gang jeg oppdaget MCsiden. Var nok mye pga. nettopp denne bloggen jeg ble værende her :-)

Så selv om Vinteren ikke en gang er kommet ordentlig i gang, så vil jeg bare be deg om å dra deg til helvete ut av det hiet, og være deg ditt ansvar bevist, slik at vi som godt tilbakelente sofaslitere, og aktive snyltere kan få noe å kose oss med i verste PMS tida. (ellers så kan du vel ta med PC`n inn i det jælvla hiet?) :-)å

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av gsx750_80 »

L-NA skrev: ...

Så selv om Vinteren ikke en gang er kommet ordentlig i gang, så vil jeg bare be deg om å dra deg til helvete ut av det hiet, og være deg ditt ansvar bevist, slik at vi som godt tilbakelente sofaslitere, og aktive snyltere kan få noe å kose oss med i verste PMS tida. (ellers så kan du vel ta med PC`n inn i det jælvla hiet?) :-)å
Tiltredes.. Jeg setter også pris på mange av postene til Jompa.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

Takk, begge to.
Nå har jeg vel ikke gått ordentlig i vinterhi, ligger vel mere som et pinnsvin og vaker under høstløvet.
Ikke er det blitt vinter heller, varmegrader om dagene, nattefrost og is på veiene om morran.
Det meste av september var kjempefin, med varme og tørrvær.
Om jeg kom meg ut på sykkel ? Næ, enten var det arbeid, arbeid , arbeid, eller noe annet som kom i veien.
Har forresten fått meg noen fine jakthelger i høst, skutt ei rype og sett mange. Egentlig er de vel finest i levende live.

Sykkeln er plassert i vinterhiet sitt.
Jeg har noen små planer for vinteren, bla annet skal eksosanlegget "coates" , hovedstøtta og neon deler til skal lakkes, og noe dukker sikkert opp etter hvert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

Av og til lurer jeg på hvorfor i all verden jeg, som er over femti og for lengst burde vært voksen, sitter og blogger.
Som en annen fjortis ?
Hva er det som gjør at folk bruker timer på å skrive om hverdagslige hendelser, legge ut dårlige bilder ( og noen gode) sånn at "hele verden" kan se dem,
presenterer historier fra gamle dager, historier som både er pyntet på og redigert inne i en dårlig hukommelse, til noe man tror andre kan finne interessant eller til og med morsomt ? Hæ ?
Det siste kan av naturlige årsaker ikke fjortisene gjøre.

For min del handler det om å få oppmerksomhet. Om andre har edlere motiver vet jeg ikke. Tror jeg ikke heller.
Noen tjener penger på blogginga si, om jeg skulle tjene penger på min blogg måtte nok NAV inn med tilskudd :sk?
Det fine med å blogge på et forum er at mange kan se den, enten de nå snubler over den for første gang eller ser at den er blant de siste innleggene.

Det er flere her på forumet som er gode til å kommentere i andres blogger.
Jeg er nok langt fra en av de flinkeste i klassen der, men prøver av og til å komme med en kommentar hvis emnet interesserer meg eller
at jeg tror jeg kan bidra med noe.

De andre bloggerne setter nok like stor pris som meg på kommentarer i sine blogger, jeg har i hvert fall registrert etpar stykker som ser ut til å kvikne
til når de får et lite livstegn fra oss andre.

Etter hvert som man skriver blir bloggen rene minneboka, bedre enn å lagre bilder på harddisk eller minnepenn.
For der blir de bare liggende uansett til ingen nytte, akkurat som et gammelt fotoalbum nederst i bokhylla.


Her er ett fra side 48 i bloggen min, fra Norgestreffet 2012

Edit: Jeg prøvde å kopiere og lime inn bildet, men det gikk ikke. Bla heller opp på s 48 :knegg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: For der blir de bare liggende uansett til ingen nytte, akkurat som et gammelt fotoalbum nederst i bokhylla.


Her er ett fra side 48 i bloggen min, fra Norgestreffet 2012
Kommer ikke til å kommentere dette med noe annet enn at jeg fortsatt synes det var veldig hyggelig å hilse på deg for første gang på dette treffet hvor vi virkelig fikk oppleve Lofoten fra sine (nest?) beste side.
Været var strålende mens vi var der, selv om det var lit ustabilt. Ikke helkt uvanlig for området, etter hva jeg har skjønt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

Visst var det hyggelig, og artig.
Husker jeg var omtrent i ekstase over å møte så mange fra forumet på en gang, for vi var ganske mange.
Trodde jeg hadde et bannerbilde på samme sida, men nei.
Hvor ble det forresten av bannerbildene ? kan ikke huske å ha sett noen i år.

Neste år har jeg seriøse planer om å kjøre til Norgestreffet på Rognan.
Helga i månedsskiftet juni/juli.
Må vel si ifra til kjerringa ganske snart, så ho ikke planlegger noe for oss den helga.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

Brev fra kommunen.............

Æ fikk brev fra kommunen, feivesenet for ei stund siden.
2 fulle sider og overskrifta va "feierapport"
Videre stod det: Feivesnet i Alta kommune utførte feiing av fyringsanlegget den 17.09 i ovennevnte objekt" altså pipa mi.
Videre blei det henvist til Lov av 14.juni 2002 nr 20, paragraf 11første ledd, forskrift av 26. juni 2002, kap 7, eksplosjonsvernloven kap 6,
samt forskrift av 26. juni 2002 kap 2.

Skal ikke referer til hele brevet, det er blant annet definisjoner i 6 punkter som gjelder fyringsanlegget, ildsted og adkomst.

Æ begynte å frykte det verste, sprukken pipe eller en annen alvorlig feil som feiern kunne ha oppdaga, men nei,
nesten helt nede på side to stod ei lita setning om at stigen min hadde et ødelagt trinn og at den bør byttes ut. :-)å

Og helt til slutt ber kommunen om skriftlig tilbakemelding med fremdriftsplan på hvordan avviket skal lukkes.

Ok, stigen va gammel.
Æ fikk låne den av svigerfar da huset ble bygd for 24 år siden, og klarte aldri å somle meg til å levere den tilbake.
Men stigen va god den, helt til feiern kom å trødde litt for hårdt på det ene, dårlige trinnet.
Egentlig burde æ krevd at kommunene erstatta stigen, eller at feiern tok med seg egen stige.
Alle andre folk må da sørge for å ha eget verktøy/ utstyr.

Men æ svarte bare med ei enkel setning at ny stige kommer til å være på plass i god tid før neste feing.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av AJ »

:knegg

Greit å sjekke, men kunne kanskje forfattet seg i korthet?

Fryktet selv det verste her for et års tiden siden da kommunen kom for å sjekke septikken.
Vi bor i uregulert strøk og det var med nød og neppe at vi fikk bygd i dette landbruks- og hytteområdet i 1988.

I fjor skulle altså septikktanken inspiseres. Naboen med eldre hus hadde fått gjennomført det samme og måtte bytte hele anlegget pga. sprekker eller annen feil som inspektørene ikke fant å se gjennom fingrene med.
Så frykten for at ca. 200K måtte brukes på ny septikk var slett ikke ubegrunnet.
Men heldigvis slapp vi unna med et godkjent stempel på anlegget :-)å

Skumle greier disse kontrollene, som gjerne avdekker feil som ingen plages med annet enn kommunebyråkratene... :-# :x .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Av og til lurer jeg på hvorfor i all verden jeg, som er over femti og for lengst burde vært voksen, sitter og blogger.
Som en annen fjortis ?
Tja...av og til lurer jeg på hvorfor i all verden jeg, som er over femti og for lengst burde vært voksen, sitter og leser blogger.
Som en annen fjortis?

Tja..spiller det noen rolle??...
Gir meg litt glede den stunden, Kona sier jeg aldri blir voksen...og det har hun nok rett i....kansje det ikke er så aller verst å være en fjortis på vel femti...Noen finner glede i å skrive og noen finner glede i å lese :-) Kan det bli bedre??

Tja....noen liker mora, og noen liker dattera.....noen liker vist faren også...Hmmm

Jeg stopper der, tror det er best du Jompa tar deg av skrivinga....

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

AJ:
jeg har enda ikke hatt inspeksjon på septiken, men sjåføren som tømte sist hadde lagt igjen en lapp der det stod "mulig lekkase mellom kamrene ".
Vel, det ble med det.

L-NA:
Skulle tro vi var gift med samme kvinnfolket :knegg
Noen liker faren ? Må bare fortelle en historie.

Jeg var innom Statoil for å kjøpe baconpølse med rekesalat.
Foran meg i køen stod en jeg kjenner sånn halvveis, han skulle også ha pølse.
I kassa stod ei ung jente og fyren var veldig morsom med jenta, og sa høyt så alle hørte det at han trodde hun var glad i pølse.
Og jenta rødma.
Nå hadde det seg sånn at kona til nevnte fyr hadde flyttet ifra han og giftet seg med ei jente.
Så jeg sa minst like høyt at "Æ har hørt at det er visst ikke alle jenter som er like glad i pølse".
Da var det han som blei rød.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

I går var det Snescooterens dag hos den lokale Yamaha-forhandleren TK Motor.
En utstilling av 2015 og 2016-modeller, med gratis kaffe og vafler.
Og en hall full av veteran og "klassiske2 scootermodeller. Det var nok mellom 30 og 40 gamle scootere fra 60-tallet til nærmere 90.
Aller mest Yamaha, men også ganske mange SkiDoo og noen andre.
Det skrues veteranscooter i mange garager rundt omkring, særlig i Alta, og TK selv har tatt inn mye deler til Yamaha, som han har kommet over fra andre delelager, eller blitt tipset om.

Her er et lite utvalg av veteranene.
Først de to mc-ene som var utstilt. Honda CB 100 og Yamaha LS2. Den siste er kjøpt fra USA, i strøken stand.
DSCF3277.JPG
DSCF3276.JPG
En virkelig perle av en scooter.
Artic Cat Panther fra en gang på tidlig 70-tall
DSCF3285.JPG
DSCF3286.JPG
Legg merke til "panterskinnet på setet"
DSCF3287.JPG
En skikkelig killer fra begynnelksen av 80-tallet. Yamaha V-max
DSCF3280.JPG
Det var da som nå "krig" mellom merkefantaster i alle leirene.
Dette merket stod på en Yamaha.
DSCF3279.JPG
Toppmodell fra SkiDoo. Blizzard 9500.
DSCF3283.JPG

Norskprodusert.
DSCF3281.JPG
DSCF3282.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av kjellv »

Ikke akkurat noen fartsmaskin den "Varg"en, men du verden for en kongefølelse det må ha vært å komme kjørende med en slik i 1963 :prf

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av L-NA »

Joda...Panterskinnet kan man jo like...men de tre sylindrene da....fantastisk...stuepynt :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Jompa »

Jeg har spart konfekten fra scooterutstillinga til slutt.
KAWASAKI Interceptor 550, 82-modell.

På slutten av 70-tallet fant japanerne ut at de MÅTTE inn på snescootermarkedet. -Alle unntatt Honda.
Yamaha produserte egne modeller, Suzuki gikk i samarbeid med Artic Cat men laget også modeller under eget navn.
Kawasaki kom sist inn, og kjøpte opp det canadiske merket Sno Jet for å få hand om forhandlernettet deres.
Puttet i begynnelsen sine egne motorer i eksisterende rammer.
Rammene var gode, men motorene, som egentlig var modifiserte mc-motorer fungerte ikke bra.
Kun fartsvindkjøling uten vifte gjorde at de ofte gikk varme og skar seg.
Etter hvert begynte Kawasaki å lage egne scootermotorer, og de siste skal etter sigende være bra.
Kawasakis scooterproduksjon stoppet etter fire år, i 1982.

Denne Interceptoren med 550 cc motor og 2 cylindre og 80 hk ble bare produsert i 600 eks, jeg vet ikke om det ble solgt noen nye her i landet.
Scooteren på bildet er kjøpt fra USA.

DSCF3284.JPG

Mere:
http://www.torysvintagesleds.com/kawasa ... odels.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Jompa går i vinterhi

Legg inn av Haavar »

Mange flotte gamle skutere her.
Yamaha V-max var vel det råeste man fikk den gangen?
Har selv en gammel Yamaha ss440. Har ikke brukt den på 4 år pga. for lite snø. :sorry

Svar