BMWillys logg:Sesongen 2015, ny blinklysbryter, prøvekjøring

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

BMWillys logg:Sesongen 2015, ny blinklysbryter, prøvekjøring

Legg inn av BMWilly »

Velkommen hit

Hvem jeg er? Willy heter jeg og er 43år. Har vært fraværende fra mc livet siden 1998 men for 14 dager siden ble jeg(sålangt ihvertfall) den lykkelige eier av en BMW R1200RT. Forresten er kona medeier. Hun eier baksetet. Godfølelsen kom umiddelbart tilbake :thumleft og ekstra moro er det at kona er like ivrig. Hun registrerte seg akkurat nå og kaller seg toffinteppen. Sakset dette fra presentasjonstråden som du kan finne herhttp://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=420

For ca. enogenhalv måned sia satt jeg å bladde litt på finn.no og kom inn på MC til salgs. Ikke at dèt er første gangen. Har da stadig tenkt at det skulle vært artig å få seg att sykkel og mimra tilbake til tider med mc treff og europaturer med en trivelig gjeng og godt miljø. Men denna gangen ble jeg studerende litt mer enn vanlig. Pris og forskjellige modeller. Tenkte tilbake til 98 da jeg prøvde GS'en til Inge i klubben og likte den godt. Kikka litt på forskjellige enduro og leste tester på nettet. Varadero, V-strom, kanskje noe mer sportstourer ala FJR1300, eller Blackbird?

Kona(toffinteppen) kom etterhvert og lurte på hva jeg så på. "Skal du kjøpe deg motorsykkel?" Jaaa...."Får en med seg noe særlig hvis en skal på tur med det a? Hm... hørt den før? Men jeg skjønte at det ikke var noe uvilje mot å kjøpe motorsykkel. Innså også at jeg måtte tenke på hu som skulle sitte på. Pan europeean, K1200GT kanskje. Men synes de virka litt tunge da. Leste flere tester og BMW R1200RT så ut til få litt skryt. Ikke så tung som en skulle tru heller. Fant en 06 som hadde gått lite og hyggelig pris sammenlignet med andre. Trodde prisen lå på smertegrensa. Det var feil, den var nok litt høyere :lol . Fordi, sykkelen den var solgt, men Rudi som selger het, han var stadig nedover til Tyskland og henta sykler han. Og hadde en 2010 modell som hadde gått bare 7000km. og skulle ha det meste av utstyr. Ok..hvis den er i den forfatningen, så tar vi den :mrb Her flytter vi grenser, smertegrenser.

Mens vi ventet på at Rudi skulle komme seg på Kielferga, tok vi en tur til MC huset Nydalen og kikka på utstyr. Nok en grensesprengende aktivitet. Fikk i tillegg prøvesittet en RT, og, joa, virket bra det. Også traff vi tilfeldigvis Svein2 og KawaSonja der. Det var også flytting av grenser. Svein2 oppgraderte fra Transalp til CBF1000FA.

Fikk beskjed av Rudi at sykkelen svarte til forventningene og at han kom til Oslo med Kielferga 26.mars. O fryd. Så var det registrering og sånt da, hadde i forbifarten ikke tenkt på hvor lang tid det tok. Lot det seg gjøre på samme dag? Var jo knallvær og bare veier. Ville vært gørfint å kjøre sykkelen hematt. Prata med Rudi igjen, og det skulle la seg gjøre. Alle papirer iorden ifra Tyskland og ingen visning nødvendig. På drop in hos Biltilsynet i Oslo ble køen stoppa 2 personer foran Rudi, men han visste råd og ringte til biltilsynet på Hønefoss og der var det en velvillig kar som kunne hjelpe.

I mellomtiden var jeg på vei til MC huset på Nydal (med lomma full av Paracet for å flytte smertegrenserr) for å handle utstyr. Ble to schubert hjelmer av typen C3 og to jofamadresser med støvler a la lindstrand og BMW. Hadde det ikke vært for at skinn krymper noe vederstyggelig på 14 år, kunne jeg brukt den gamle dressen og latt være å spise to paracet da jeg kjøpte schubert intercom også.

Fikk med en kompis og dro til Hønefoss hvor vi traff Rudi en halvtime før det stengte. Han kom kjørende med RTen på prøveskilt og den velvillige karen fra biltilsynet kom ut og knipsa rammenr og satte igang med papirarbeidet. Sykkelen hadde både komfort og sikkerhetspakke og så strøken ut. ESA, ASC, ABS, luftrykksmåler, radio, varme foran og bak, cruisecontroll, kjørecomputer osv. Det var ikke mulig å få skiltet samme dag men Rudi foreslo at jeg kunne ta sykkelen hjem på prøveskilt og så kunne vi møtes på Gjøvik. Og det hørtes bra ut.

Mange år siden jeg hadde kjørt sykkel. Og det var tre mil på gamlesykkelen min som jeg solgte til et søskenbarn for 14 år sia. Var litt spent for jeg husket at jeg ikke hadde den skikkelige godfølelsen da. Enda jag hadde kjørt 50 000km på akkurat den sykkelen. De tankene forsvant imdlertid fort. Gliset ble nok bare breiere og breiere på tur hjem.

Møtet på Gjøvik skar seg da Rudi drev og registrerte flere sykler og plutselig var i Drammen, men lurte på om jeg kanskje hadde lyst til å kjøre litt siden det allikevel var finvær og kanskje møtes på Gardermoen? Jo det hørtes greit ut. Ringte kona og spurte om hu ville være med en tur og det passa. Kjørte ned til Gardermoen og tempmåleren viste behagelig 21 grader på turen. Ikke verst det 27. mars. Der traff vi Rudi og avsluttet handelen på McDonalds med noe å bite i og en hyggelig sykkelprat.
Sist redigert av BMWilly den 12 jun 2015, 14:54, redigert 15 ganger totalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av BMWilly »

Her er den "impulskjøpte R1200RTen

[album]3225[/album]
Sist redigert av BMWilly den 12 apr 2012, 09:21, redigert 1 gang totalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av Tommern »

Gratulerer med ny sykkel BMWilly! Eneste erfaring jeg har med touringsykkel,er en Kawazaki Versys jeg lånte i fjor høst! Det var en flott sykkel,som jeg og min daværende samboer tok fra Oslo til Geiranger og tilbake. Dere får nok mange flotte turer på den sykkelen der :prop:
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av joo »

Gratulerer med herlig sykkel! Den herlige klassiske bokseren med god effekt og sjarme kombinert med moderne luksus og den herlige teleleveren. En knallkombinasjon. Og som du har merket allerede; ganske lett sykkel selv om den ser massiv ut.
Håper dokker får mange mil på telleren :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av SheDevil »

Hei BMWilly :vs

Gratulerer med det nye "gullet" og du verden for en service da gitt, både fra den ene og den andre siden :P :p

Går ut fra at både du og kona kommer til å bli veldig opptatt med å slukt noen mil med den der :thumleft
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av Svein2 »

Hei Willy, gratulerer med Logg og ny sykkel, så`n sto utafor e-verket her en dag. Så virkelig fin ut.
Er litt spesiellt med "comeback" og det er vel bra du ikke ventet til du var 50 :redface , men aldri for sent.
Ingen tvil om at det er en bra sykkel som passer utmerket for dere to.
Ellers må jeg innrømme at jeg aldri har hørt om GladeHjulMC, men det så ut som en passlig usaklig gjeng som
ikke tar ting for tungt og som er sammen for det sosiale og gleden ved å kjøre MC. Det er akkurat slik det skal være. :thumleft
Vi får prøve å ta noen turer sammen i sommer, vi har mye fine svinger og veier utafør studøra. :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av Intruder »

Er jo ingen klubb,men Hjulebordet på Karl Johan i desember er en herlig blanding av karer på to og tre hjul,i alle aldre fra rundt 30.
Var der i fjor med en 234 hjuling fra NSB,og snakket bl a med Arne Paulsen som er over sytti.Han
er proteseekspert og jobber fortsatt..
Han har aldri hatt bil,men kjørt MC i alle år.Han fortalte om en tur over en fjellovergang vinterstid.
" Først kjørte en brøytebil,så jeg med Jawan og sidevogn,deretter en brøytebil til og så resten av kolonnen..
Mange ferieturer med kjærring og to unger,et slikt hvitt gammeldagerstelt og annet utstyr festet
der det var plass. :vs
Han har gitt ut ei bok jeg kjøpte,herlig lesning..
Skal jaggu invitere ham til Karlstad..... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av BMWilly »

Takk for interesse til alle
Skal prøve å bruke denna quote funksjon. Håper jeg ikke bryter for mange forum regler :-)
Intruder skrev:Er jo ingen klubb,men Hjulebordet på Karl Johan i desember er en herlig blanding av karer på to og tre hjul,i alle aldre fra rundt 30.
Var der i fjor med en 234 hjuling fra NSB,og snakket bl a med Arne Paulsen som er over sytti.Han
er proteseekspert og jobber fortsatt..
Paulsen har jeg lest/hørt om siden jeg starta sykkelkarrieren tror jeg
Svein2 skrev: Ellers må jeg innrømme at jeg aldri har hørt om GladeHjulMC, men det så ut som en passlig usaklig gjeng som
ikke tar ting for tungt og som er sammen for det sosiale og gleden ved å kjøre MC. Det er akkurat slik det skal være. :thumleft
Vi får prøve å ta noen turer sammen i sommer, vi har mye fine svinger og veier utafør studøra. :thumleft
:thumleft Helt riktig observert selv om de har blitt mer organisert med årene, fått vedtekt og greier. Kan leses her hvis du har litt tid å slå ihjel :knegg http://www.gladehjulmc.no/Vedtekter/ved2008.htm og noen turer får vi til :prf
SheDevil skrev:Hei BMWilly :vs

Gratulerer med det nye "gullet" og du verden for en service da gitt, både fra den ene og den andre siden :P :p
:thumleft
Tror jeg skjønner hva du mener, er jo drømmekunde, men så lenge je er fornøyd sjøl..og kona med setet :knegg
joo skrev:Gratulerer med herlig sykkel! Den herlige klassiske bokseren med god effekt og sjarme kombinert med moderne luksus og den herlige teleleveren.
:thumleft
Godt jevnt drag fra rundt 2500 omdr, liker lyden også :prf
Tommern skrev:Gratulerer med ny sykkel BMWilly! Eneste erfaring jeg har med touringsykkel,er en Kawazaki Versys jeg lånte i fjor høst! Det var en flott sykkel,som jeg og min daværende samboer tok fra Oslo til Geiranger og tilbake. Dere får nok mange flotte turer på den sykkelen der :prop:
Veldig mange fine omveier til det turmålet der ihvertfall :-)
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Gøtt å væra telbake i salen gett" av BMWilly

Legg inn av Globe »

Morsom beskrivelse, bra skrevet....og veldig bra service ja :thumleft Glimrende!

..og hva gjelder quotinga di, så er den et ekspempel til etterfølgelse, gir god oversikt, er effektiv og blir lettlest for alle dine lesere :=D> :=D> Veldig bra!

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Helgetur til Karlstad

Legg inn av BMWilly »

Hadde planer om en tur til Karlstad denne helga her og sist mandag ble yr.no studert inngående. Det så ikke bra ut men langtidsvarsel kan jo endre seg de. Og det gjorde det. Når onsdagen kom så det ihvertfall ut til å bli tilstrekkelig varmt på dagtid men fremdeles utrygt for snø og sludd. Spesielt søndag. Bestilte hotell med med full flex. Dvs. at det kunne avbestilles ankomstdag før kl 1400. Så fikk det heller koste ett parhundre ekstra.

Værgudene så ut til å høre på toffinteppen som hadde blitt midlertidig religiøs for å få fint vær. Lørdagen kom med strålende vær og klokka ti dura vi vei. Hadde ikke plotta noe rute på forhånd men den endte slik som dette på vei til Karlstad.

Bilde

Kjørte om Gjesåsen og deretter tok vi av mot Velta. Endel skader på veien fra Velta til Røgden pga tele med høl i asfalten og løs grus så måtte ta det litt piano der. Når vi kom inn i Sverige var det "okej" og artig vei å kjøre, ihvertfall til Torsby. Tok en liten rast like før Torsby med termoskaffe og ferske horn med tacofyll.

Bilde

Det var vann på begge sider av rasteplassen og ganske kaldt. Eneste gangen vi frøs på turen var den stoppen der faktisk.

Bilde

Ble system sjekk i Sunne. Oljenivå check, dekktrykk check, 2x3 liter rødvæske type papp check. E45 ned til Grums hvor vi kjørte inn på E18 og putra inn til Karlstad. Vi bodde på Stadshotellet og fikk parkert i bakgården. Kunne fått garasje men det kosta 150 ekstra så vi droppa det. Bra dag og ikke en dråpe regn. Ble en liten tur på pub på kvelden og hvis du er glad i engelsk øl kan Bishops arms besøkes. Ganske bra utvalg.

Ble avreise i ettida dagen derpå. Det regna litt før vi starta men så ble det litt solgløtt igjen gitt til den midlertidig nyreligiøses glede. Reiseruta hjem ble slik som dette.

Bilde

Det ble en stopp i Charlottenberg. Kun for inntakelse av mat. System check var helt unødvendig da det var sondag. Forholdsvis grei rute men igjen var det en bit med noe teleskader før Lundersæter. Punkt D på kartet. Da begynte vi å komme på litt fuktig vei så regnet var ikke langt unna. Temperaturen hadde vært på rundt 7-8 grader hele veien men begynte å synke raskt da vi kom til Kirkenær og vi fikk ei haglskur. Vurderte å stoppe men ble enig om at det ikke var verre enn at vi peisa på rett hjem. Det tror jeg var lurt. Tok dette bildet ett kvarter etter etter vi kom hjem,

Bilde

Selv om værgudene var med oss på turen ble toffinteppen ble umiddelbart ateist igjen.

Men fin tur var det.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMWillys logg: Siste: Helgetur til Karlstad

Legg inn av AJ »

:knegg
Artig lesning!
Så hu hadde trua, men den varte ikke altså... :-k
Vel, vel...

Går an å prøve igjen siden det funka et støkke på vei...
Ellers så det det ut til å være ei bra rute dere valgte. Har kjørt den samme et par ganger selv også. Fine turer :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: BMWillys logg: Siste: Helgetur til Karlstad

Legg inn av BMWilly »

Ble en liten kveldstur til Lillehammer. Kjørte over øvre Vang fra Brenneriroa til Brummunddal. Kjørte på ukjente veier og var vel på vei til Næroset, men snudde da vi kom på grusvei. "Unlucky" da Næroset, som ikke fikk besøk av oss.http://www.lucky-naeroset.no/

Kjørte om Veldre og knipsa ett bilde eller to. Er vel kjent utsikt for noen på forumet kanskje.Bilde
Fin vei og flott utsikt. Fra Moelv til Lillehammer kjørte vi om Brøttum. Flere år siden jeg kjørte der sist. Blir nok ikke så lenge til neste gang. Velger nok den ruta hvis vi skal oppover Gubrandsdalen og kjører motorsykkel.
Etter en liten kafferast på Lillehammer kjørte vi Brøttum tebars i litt høyere tempo. Hadde jo tross alt sola i ryggen. Men ikke kjøttkaker til middag. Kun rester av medisterkaker så det gikk grisefort. :D Neeida. Ble straka veien fra Moelv, E6 osv.

Glemte vel å nevne at toffinteppen var med. Det gikk stort sett greit, bortsett fra at hun måtte prate med seg sjøl fra Rudshøgda og hematt fordi intercom var tom for strøm.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: BMWillys logg: Liten kveldstur

Legg inn av BMWilly »

Fant ut at sykkelen trengte nye dekk idag. Spesielt framdekk. Så liksom så mye bedre ut for 200 mil sia. Var vel ikke mer enn en mm igjen på midten. Må finne meg mer svingete vei for å unngå å slite bare midten.

Ble så jeg bestilte fram og badekk fra motorsykkeldekk.com. Metzeler Z8 interact så får vi se hvor lenge det holder. Slet litt med å finne ut forskjellen på på et dekk som hadde betegnelsen Roadtec Z8 Interact Front og et Z8 Interact Front M, bortsett fra prisforskjell på 25kr. På bakdekket hadde de tilsvarende med bokstaven O, C tilslutt i modellnavnet. Ringte og spurte men fikk bare til svar at det var forskjellig modell. Mistenker kanskje at det har med spesialtilpassede dekk for visse modeller.

Noen som vet noe om dette?
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: BMWillys logg: Ny gummi

Legg inn av RuneMC »

http://www.uk.ridexperience.com/2012/04 ... ring-tyre/" onclick="window.open(this.href);return false;
The new compound versions of the Roadtec Z8 Interact are available at Metzeler dealers now all over Europe and at the end of 2012 in the rest of the world. On the front the single ply (M) 120/70 ZR17 is available, while for the rear the 180/55 ZR17 in dual ply (O) will be available as well as the 190/50 ZR17 and 190/55 ZR17 in both single ply (M) and in dual ply (O).
Tykkelsen på sideveggene spesielt. Fordel med double ply er at de er mer robuste. Ulempe med tykkere gummi er høyere vekt.
C er jeg usikker på, men kan være at de er spesialtilpasset en sykkelmodell (type stor og tung kanskje)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: BMWillys logg: Ny gummi

Legg inn av BMWilly »

Hm. Kunne kanskje vært en fordel med double ply hvis en kjører med mye vekt osv da. Det er tydeligvis de dekkene som er nyest. Lurer på om jeg får forandra den ordren :scratch .

Og takk for svar forresten :-)
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Svar