Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Lonely rider, Australia tur.

Legg inn av JohnnyTh »

Blogg hva er det??

Får starte med det, noe blogg har jeg aldri hatt. Og dette blir sikkert ikke noe blogg heller. Men kan jo fortelle hvem jeg er her.

En gang for lenge siden hadde jeg mange kammerater med MC og bestekompisn min maste på meg om at jeg måtte ta lappen. Jeg hadde ingen interesse for det var biler. Han fikk til slutt overtalt meg til å bli med på en tur for å hente en ny sykkel. 3 uker etterpå hadde jeg tatt lappen og kjøpt den gamle sykkelen hans. Lappen kostet meg ca 2500 kr i 1997.
Første sykkelen var en suzuki gsx750es. Og hadde den et års tid før jeg oppgraderte til en gsx1100f. Oppgraderingen kom hovedsaklig at meg og samboeren hadde oppdaget gleden med langtur på mc. Og jeg hadde lyst på litt mer krefter.
Denne gsx'en fikk mange turer, blant annet til Paris. Før den på grunn av arbeidsledighet og økonomi ble solgt.
Så fulgte noen år uten sykkel. Jeg var helt tørrlagt mototsykklist og holt meg unna steder som finn og narvesens mc blader.
Men så sprakk jeg. En ny gsx1100f var til salgs i Bergen for en billig penge. Jeg var da på jobb offshore og bilett ble kjøpt på flyplassrn i kristiansund til bergen. Samboeren kjørte opp til bergen og møtte meg der og jeg kjørte min ninkjøpte men dog litt slitne gsx hjem.

Det gikk med endel tid til å pleie denne sykkeln men i åresvis fungerte den som en god brukssykkel. Etter noen år reiste jeg til london og kjøpte en identisk gsx som jeg importerte som deler. Så ble dn bygget opp igjen på den norske rammen slik at dn idag er i ganske god stand. Selv om den ser fremdles ut som en skikkelig brukssykkel.

Idag kjører jeg en ZZR1100, om ble kjøpt på impuls sist sommer, og kona har overtatt den gamle gsx'en.
Nå er datteren min 12 og maser hele vinteren mon når vi skal på tur igjen. Tror PMS er verre hos henne en hos meg.
Sist redigert av JohnnyTh den 08 jun 2023, 09:12, redigert 11 ganger totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lonely rider

Legg inn av Kawasaki »

Heisann Johnny.

Kjører zx11 c3 selv,US-utgaven av din zzr.

Du kommer til å like den. Har noen barnesykdommer,men hvis den er iorden etter så mange år,så har den nok kommet over det :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av AJ »

Artig med flere 'bloggere' her :vs .
Er nok ikke alle biker loggene her inne som oppdateres like ofte, men det betyr ikke allverdens. Uansett så er'n der og kan tas fram akkurat når man har tid og lyst til det. ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av Crinos »

Det er alltid artig å lese hva som svirrer rundt hos andre mc folk. Denne "blogen" er jo din :thumleft

Alltid koselig å se flere folk i Sørlandstrakter også.. Oppfattet det som at du holder til her i sør pga din hendelse rett etter Varoddbrua. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=4230" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Zzr'en er i rimelig god stand tror jeg. Den er kjørt 55 000 km. Men stått ute under pressening i 5 år på grunn av forgie eier hadde vært i en bilulykke.
Det er litt rusta skruehoder og så har jeg problemer med baklyset. Det kommer og går. Mest går. Har kommet frem til at jeg tror det er dårlig kontakt i tenningsbryteren, men har ikke funnet ut enda hvordan jeg får den av sykkelen.

Jeg bor på Lista så ca 1,5 time fra kristiansand.
Grunnen til at jeg kaller meg lonley rider er at jeg var tidligere med i en MC klubb men ikke nå lengre og kjenner ingen andre her som kjører sykkel
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lonely rider

Legg inn av Jompa »

Æ har sans for formuleringa "tørrlagt motorsyklist" :thumleft
Var sjøl "tørrlagt" i mange år, men måtte til slutt kjøpe et restaureringsobjekt for å ha noe å skru på.
Jobbe som mekaniker og får kanskje ikke skrudd mer enn nok ?
Skriuinga va vel egentlig bare ei halvdårlig unnskyldning.
Vel, sykkeln blei såpass bra at det har blitt to langturer sist sommer, og hvis sneen en gang forsvinn blir det flere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Bestemte meg for å ta en tur ut i sola å se om jeg fant ut av baklyset... Men jaggu hadde ikke baklyset bestemt seg for å virke. Muligens 5-56 jeg sprøyta inn der sist har hatt efekt.

Da fikk jeg jo tid til å ta en sjekk av termostaten. Det er nemlig ikke noe utslag på temp måleren.
Men termostaten åpnet på 85 grader som den skulle. Viste seg at det var dårlig kontakt i kabelskoen som går på tempraturføleren

Så da var det og fikset.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lonely rider

Legg inn av Kawasaki »

Enkelte av disse motorene havarerer nummer 3 rådelager,som visstnok er siste punkt som får smøring. Finnes mye info angående dette på diverse fora rundt omkring,jeg har lest antagelig alt for mye.Det er forskjellige meninger om dette,og måter å unngå det,men en fellesnevner ser ut til å være å holde oljenivået på max heller enn på minimum.

Oljelampa tenner ikke før trykket er nedimot 0,2 bar......
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Når vi snakker om oljenivå så synes jeg denne kawaen er forvirrende å peile olje på
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lonely rider

Legg inn av Kawasaki »

JohnnyTh skrev:Når vi snakker om oljenivå så synes jeg denne kawaen er forvirrende å peile olje på
Ja,den er det. Ene øyeblikket er det lavt nivå,og neste er det høyt. Bunnpanna og andre indre labyrinter er nok årsaken her. Olja som er ferdig med å smøre toppen har kun ene siden den kan renne tilbake til bunnen igjen,venstre siden v registerkjeden. Så noe olje samles nok oppe i toppen. Pleier å sette den fra meg på sidestøtta noen minutter når jeg har parkert,for at mest mulig olje skal renne ned.

Og du er vel klar over at det er 2 bunnplugger på den,begge må åpnes ved oljeskifte.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Hadde mye styr første gangen jeg skulle bytte olje. Brukte biltemas olje og etter det bare slurte den. Ny olje fra castrol. Det hjalp ikke. Ny clutch det hjalp ikke. Men så byttet jeg slavesylinderen på clutchen og da ble det greit.

Har kjøpt haynes boka det hjelper jo litt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Lonely rider

Legg inn av Intruder »

På Intruderen er det et nivåglass der oljen peiles,sykkelen må holdes i vannrett stilling når oljen
skal peiles.
Dette tør jeg ikke gjøre stående på kne,så sitter som regel på sykkelen og lar en med peiling peile.

Er det noen som vet om jeg kan peile med sykkern stående på støtta ? :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lonely rider

Legg inn av Kawasaki »

JohnnyTh skrev:Hadde mye styr første gangen jeg skulle bytte olje. Brukte biltemas olje og etter det bare slurte den. Ny olje fra castrol. Det hjalp ikke. Ny clutch det hjalp ikke. Men så byttet jeg slavesylinderen på clutchen og da ble det greit.

Så konklusjonen angående Biltema-oljen ble? :knegg

@ Intruder, hvis du mener sidestøtta,så blir det feil. Skikkelige mopper har midtstøtte,sånn at sykkelen blir stående rett :knegg Du klarer fint å sitte på huk og balansere moppen samtidig som du sjekker nivået i sjå-glasset. Bare prøv forsiktig,så ser du at den står nesten av seg selv.Ja,sykkel'n altså. Spesiellt hvis bakdekket er mest slitt på midten,noe som ikke er uvanlig på sånne sykler som du kjører :knegg :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Godtvoksen

Re: Lonely rider

Legg inn av Godtvoksen »

JohnnyTh skrev:
Jeg bor på Lista så ca 1,5 time fra kristiansand.
Grunnen til at jeg kaller meg lonley rider er at jeg var tidligere med i en MC klubb men ikke nå lengre og kjenner ingen andre her som kjører sykkel
Det er onsdagskjøring både fra Kvinesdal og Lyngdal. I Lyngdal sentrum ved Statoil møtes de kl 18.00 og i Kvinesdal møtes de kl. 17.00 på torget. Kjøreliste for oss i Kvinesdal finner du her: http://goo.gl/0Or5F" onclick="window.open(this.href);return false;

Både i Lyngdal og Kvinesdal finner du folk til å kjøre sammen med. Det er koselige folk begge steder. Det eneste kravet er at du møter opp med MC.... :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Konklusjonen på biltema oljen er etter å ha lest mye at den var syntetisk og syntetisk olje er mye glattere og clutchen i zzr'en ikke er så glad i "glatt" olje. Derver ble den byttet til fordel for castrol sin som var anbefalt.

Er nok og grunnen til at biltemas åsyntetiske olje fungerer så fint i gsx'en. På de er det nemlig problemer med at clutchen ikke frir skikkelig.

Takk for invitasjonen. Men kan jo ikke kalle meg lonley idet hvis jeg treffer andre som kjører:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar