Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Det er en liten mulighet for at det kan bli et helt år her i Korea, og da leker jeg meg litt med å kjøpe en rimelig Adv type sykkel å utforske litt med her. Riktig nok så blir jeg advart omt rafikken i Seoul og Busan, men det er jo ikke bare der jeg har tenkt å kjøre.

Helst kunne jeg tenkt meg en F800gs, selv om jeg ikke er pensjoninst enda. Men de er muligens noe dyre enda. Selv om det ikke kan sammenlignes med i Norge. Noen som har noen tips om en sykkel av ca samme typen. Eller kanskje helst en eldre modell av BMW
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Har vært en tur til Ulsan idag. Først 1 time med taxi til Busan, reiste litt tidlig så jeg fikk litt tid til å kikke litt. så 1,5 timer eller noe sånt opp til Ulsan. Litt jobb etter en overdådig lunsj og på tilbakeveien ble det tid til et tempelbesøk.
Ble sluppet av i Busan igjen og spanderte to timer på å vandre litt rundt å kikke på livet en fredagskveld. Praia en taxi som tok meg hjem igjen ca kl 2100.
Må ha skjedd endel i trafikken den siste tiden. Den er forholdsvis ordnet og selv om den er meget travelt og litt kaotisk så er det ikke så aggresivt. Hadde ventet det mye værre etter å ha hørt en del historier før jeg reiste. Ferdig med første uken og tre igjen..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Kom over denne stilige customiserte sykkelen i dag
Bilde

En Mobilkran var og ute på tur
Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Sitter her og kjenner på PMS'en. Den begynner å bli ille nå. Og enda er det 10 dager til jeg kommer på veien!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av LordShaft »

Desto mer deilig når du endelig kommer deg på sykkelen :thumleft

Note 3

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Nå snakkes det om at jeg skal få prosjektleder stilling på to skip hos Hyundai... Begynner i August.. Da blir det ikke mye til mc sesong på meg... Men pengene er for gode til å takke nei til. Faktisk sånne beløp at jeg hadde ikke trodd det var mulig i mitt yrkesliv. Spennende fremtid. Med 150 000kr i måneden skal jeg nok klare å kjøpe meg en sykkel her og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av LordShaft »

Se på det som en klok avgjørelse.... du kan jo straks kjøpe akkurat den sykkelen du vil når du kommer hem... gjerne flere stykker også :thumleft

Men jeg vet veldig godt hva det innebærer å være prosjektleder. Det er et sinnsykt mas når det står på, selv om pengene er gode.

Det skal også være sagt at penger er ikke alt. Jeg fikk så sinnsykt nok av all den reisingen. For glad i det jeg hadde hjemme og fritiden min til å ha noen karriere som prosjektleder
Note 3

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Se på det som en klok avgjørelse.... du kan jo straks kjøpe akkurat den sykkelen du vil når du kommer hem...
Skjønner ikke hva du mener? Den har jeg jo kjøpt alt...

For min del så kommer det nok til å bety en del mindre fritid ja. Men de siste 5 årene så har jeg hatt mye ukependling og det er ikke så veldig attraktivt det heller. Helt klart så vil det bety at jeg kommer til å oppholde meg mye i Asia fremover. Men for en periode så kan jo det være fint. Får kjøpe flybilletter til kone og datter så de kan komme hit i feriene i stedet for at jeg reiser hjem. Og med en sykkel her å kose meg med i helgene så skulle jeg nok holdt ut. Det står faktisk en 1200GS nede hos en forhandler her... hmmm kanskje...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lonely rider

Legg inn av Kawagutten »

Kjøp hva du selv liker og ikke hva folket her liker altså ikke ....
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Kawagutten skrev:Kjøp hva du selv liker og ikke hva folket her liker altså ikke ....
Fartsgrensene er ganske lave her borte og mc har ikke lov til å kjøre på motorveier, så her er nesten alt aktuelt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:Kjøp hva du selv liker og ikke hva folket her liker altså ikke ....
Fartsgrensene er ganske lave her borte og mc har ikke lov til å kjøre på motorveier, så her er nesten alt aktuelt.
Fartsgrenser er det ikke noen som bryr seg om i Korea, ikke andre trafikkregler heller for den saks skyld.
Grunnen til at du ikke kan kjøre mc på motorveier er nettopp pga faren i trafikken der nede.
Vet du ikke sier det er så ille, men alle statistikker viser det totalt motsatte.
Så tror nok at "alle" ser farene der uten deg.
Det er 5000 ganger større mulighet får å være innblandet i ulykke i Korea i forhold til norge, 5000 ganger :[-X
Vi må gjennomgå kurs før vi reiser dit på jobb som forteller mye om kulturen, trafikken, visumregler osv osv.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:Kjøp hva du selv liker og ikke hva folket her liker altså ikke ....
Fartsgrensene er ganske lave her borte og mc har ikke lov til å kjøre på motorveier, så her er nesten alt aktuelt.
Fartsgrenser er det ikke noen som bryr seg om i Korea, ikke andre trafikkregler heller for den saks skyld.
Grunnen til at du ikke kan kjøre mc på motorveier er nettopp pga faren i trafikken der nede.
Vet du ikke sier det er så ille, men alle statistikker viser det totalt motsatte.
Så tror nok at "alle" ser farene der uten deg.
Det er 5000 ganger større mulighet får å være innblandet i ulykke i Korea i forhold til norge, 5000 ganger :[-X
Vi må gjennomgå kurs før vi reiser dit på jobb som forteller mye om kulturen, trafikken, visumregler osv osv.
Vi kan vel ikke helt sammenligne trafikk i Korea med Norge heller da. At du mener jeg er den eneste i Korea som tror trafikken er ufarlig er jo ganske hard påstand. Jeg må altså være dummere enn alle andre utlendinger her. Og det kan jo være. Det jeg har sagt er at jeg forventet det værre og overrasket over hvor snill trafikken er. Har opplevd mye mer agresiv kjøring i feksempel Paris og Madrid. Grunnen til at det ikke er lov å kjøre MC på motorvei er på grunn av at mc har for lav hastighet. Det er i værtfall de de sier på ROKriders og de lokale her. Sikkert pga at her er de aller fleste mc 125ccm.

Hvor i Korea er det du jobber?

Tror ikke jeg vil annbefale å ikke bry seg om trafikkregler her. Det er mye kontroller, både i byene og ute langs veiene. Ser politikontroller daglig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:Kjøp hva du selv liker og ikke hva folket her liker altså ikke ....
Fartsgrensene er ganske lave her borte og mc har ikke lov til å kjøre på motorveier, så her er nesten alt aktuelt.
Fartsgrenser er det ikke noen som bryr seg om i Korea, ikke andre trafikkregler heller for den saks skyld.
Grunnen til at du ikke kan kjøre mc på motorveier er nettopp pga faren i trafikken der nede.
Vet du ikke sier det er så ille, men alle statistikker viser det totalt motsatte.
Så tror nok at "alle" ser farene der uten deg.
Det er 5000 ganger større mulighet får å være innblandet i ulykke i Korea i forhold til norge, 5000 ganger :[-X
Vi må gjennomgå kurs før vi reiser dit på jobb som forteller mye om kulturen, trafikken, visumregler osv osv.
Vi kan vel ikke helt sammenligne trafikk i Korea med Norge heller da. At du mener jeg er den eneste i Korea som tror trafikken er ufarlig er jo ganske hard påstand. Jeg må altså være dummere enn alle andre utlendinger her. Og det kan jo være. Det jeg har sagt er at jeg forventet det værre og overrasket over hvor snill trafikken er. Har opplevd mye mer agresiv kjøring i feksempel Paris og Madrid. Grunnen til at det ikke er lov å kjøre MC på motorvei er på grunn av at mc har for lav hastighet. Det er i værtfall de de sier på ROKriders og de lokale her. Sikkert pga at her er de aller fleste mc 125ccm.

Hvor i Korea er det du jobber?

Tror ikke jeg vil annbefale å ikke bry seg om trafikkregler her. Det er mye kontroller, både i byene og ute langs veiene. Ser politikontroller daglig.
Jeg har jobbet i Soul og Busan. Har mange bekjente som jobber bla i Ulsan og Okpo.
Jeg oppfordrer ikke deg til ikke aa folge regler, men det finnes ikke en koreaner som gjor det.
Det finnes mange store sykler i korea, men som i resten av asia er lee mc mest brukt.
Jeg har aldri sett en eneste kontroll der nede og vanlig drosjehastighet er ca 150 160 kmt.
Og pga hastigheten er det ikke lov med mc paa motorvei og det gaar jo paa sikkerthet, eller hva?
Bare les litt paa ulykkesstatestikker i Korea saa skjonner du hvor farlig det er selv om du synes den ser snill ut.
De bryter konsekvent trafikkregler og kjorer like gjerne paa rodt lys. Det er ikke kulturen disses.
Trafikken er vaerre i bade Egypt og India men det gjor ikke tingene bedre i Korea av den grunn.
Og jeg har aldri snakket med noen som er regelmessig der paa jobb som har sagt at trafikken ikke er livsfarlig eller som har sett dodsulykker paa veiene, det skjer daglig. Det at de ikke er agresseive i trafikken betyr ikke at det er trygt.....

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg søkte på litt statestikk somdu sa og der ser jeg Korea ligger på 3 plass over antalld øde pr milion kjørte km. Blandt de landene som var med der. De lå litt over Island og Slovenia og under godt under Hellas og Tsjekkia. Ikke så veldig overraskende. Bekrefter jo inntrykket mitt. Når det er sagt så var de og tre ganger høyere enn Norge, men det var det vel ingen som var i tvil om.

Muligens bare meg som forventet totalt anarki. Sikkert også mer politi i området jeg jobber i enn der du har vært. Idag kjørte jeg fra Ulsan tol Geoje og så to kontroller. Må innrømme at jeg har kjørt lite lokale taxier. Har stort sett brukt hotellets limo.

Vi bodde på Lotte hotell i Busan i natt, helt utrolig flott hotell. Pleier du å bruke det?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider

Legg inn av simpson »

Bruker stort sett Lotte da dette er fine hoteller som finnes over hele Korea.
Problemet med trafikken der er at de gjør så mye rart.
Ikke som i Egypt der alle skal ligge i bredden istedenfor etterhverandre, de følger ihvertfall filene på veien.
Men de driter i rødt lys, vikeplikt, filbytte uten å se i speil osv.
De har null respekt for loven.
Alle bilene har tv, men den skal ikke kunne brukes uten håndbrekket på. Men alle ser på tv når de kjører istednfor å se på veien. og det er også en medvirkende årsak.
En annen ting er at asiater generelt er ELENDIGE sjåfører.

Svar