Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

Mange som jobber under Oljeserviceavtalen (typisk boring, brønnservice, ROV, subsea) har forhandlet fram særavtaler som gir dem 12 mndslønner pluss feriepenger. Videre har noen firmaer lojalitetsbonuser, som gir 1-5 mnd ekstra lønn, etter hvor lenge man har jobbet i firmaet.
Men som vanlig operatør har man f.eks 550 til 580' i året. Så kommer evt overtid, kurs, møter etc i tillegg.
Er mye fokus på hvor mye vi tjener på en uke overtid.... men det kan vanskelig bli noe annerledes.
"Alle" er enig i at overtid skal betales med høyere rate. Men siden vi må jobbe 12 timer om dagen, gjerne en uke eller to i strekk, blir det naturlig nok litt summer utav det.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

Noen har feirepenger, men som du sier detter er særavtaler og ikke vanlig praksis.
Grunnlønn er ikke nødvendigvis høy, men du har alle tillegg oppå det.
De som går på drilling, drift osv har som regel 50% nattskift, og det kommer som tillegg på grunnlønn.
Men det er forskjell på de som er ansatt offshore i 2/4 turnus og de som er ansatt på land men jobber offshore.
Typisk "offshore" lønn for 2/4 ansatte som roughf neck, derrick mann, riggmekanikker osv er 7-800 pr år.
Og det er ikke galt for 4 mnd arbeid.
Har selv fått tilbud som mekanikker på mange rigger, men jeg synes ikke lønna er god nok samenlignet med hva jeg har nå, men helt klart mye bedre enn 7-3 på land.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Det er flere ting i denne diskusjonen som blir litt feiltolket.
Jeg jobber det min arbeidsgiver definerer som tilfeldig tur offshore.
Er lønnet 7-3 man-fre.
Har overtid etter kl 3 til og hele lør-søn.
Tjene bra på en tur offshore, men får ikke noe ekstra for å bli igjen en uke siden vi ikke går på 168 timers avtale, men har full lønn når jeg går hjemme på fri.
Så har du de som jobber som innen stllas, iso osv. De er lønnet etter det de er på arbeid offshore og går hjemme uten lønn.
Men så kommer de som jobber i drilling og de som er ansatt i driftselkapet som Statoil osv.
De jobber 2/4 med fast lønn hele året + natttilleg+ overitd osv.
Men disse har ikke ferie eller feriepenger siden dette inngår i turnusen.
Blir helt feil at offshorearbeidere med fagrev bare tjener 450 i året, men samtidig blir det feil at de også tjener 1 mill. De som tjener 450 er egentlig landbasert med offshoreturer.
Du må se på om du er ansatt i 2/4 på en rigg i driftoperasjon eller om du er ansatt på land og reiser offshore for typisk stillas, isolasjon osv.
Forskjellen er at du er ansatt i ett landbasert firma og ikke offshore og kan gjerne jobbe like mye på land som offshore, mens de andre jobber kun på den ene platformen.
Som johnnyth sier, han jobber offshore og på land, han er ikke ansatt i en offshorestilling. Og der ligger forskjellen i om du har betalt hjemme eller ikke.

En viktig ting er at du har ferie og feriepenger, det har ikke offshorearbeidere, men en offshorearbeider jobber mange hundre timer mindre pr år enn en som på land, så uansett hvordan man ser på det så er de som jobber 2/4 bra lønn når du ser på timeantallet og med tanke på at de kun jobber 4 mnd i året og har lønn for 12 mnd.
Mye rett her, men også innen isofag varierer det litt. Noen er fast ansatt offshore. Jeg hadde 12 månedslønninger pluss feriepenger. Månedslønnen var en garantilønn og så kom eventuelle tillegg på toppen der. Man risikerte og å plutselig bli tatt av offshore rotasjon. For eksempel ble jeg sendt på 21-2 rotasjon på Mongstad for 2 år siden. Da jobbet man 7,5 timers dag i 3 uker. Reiste hjem fredag og tilbake på søndag for nye 3 uker. Populært kaldt selvmordsrotasjon. Man gikk og ned 30-40.000kr i årslønn. Men mistet jo skifttillegget sitt siden man ikke jobber skift lengre.
Andre har kun betalt for turene side og får betalt tur for tur.

Nå gjør jeg ingenting men er arbeidsledig og venter på penger fra NAV :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

Det vil alltid være forskjeller i forskjellige firmaer.
Men poenget er at det er forskjell på om du er ansatt på ett verksted på land som sender folk offshore eller om du er ansatt som i en ren offshorstilling i feks drilling.
Jeg har jobbet som mekanikker i nordsjøen for 10 år siden med kun lønn offshore og ikke når jeg er hjemme.
Hadde da ca 220 kr/t på jobb og nada i fire uker.
Løsningen for meg var å jobbe hjemme.
Det er ganske vanlig for mange å ha denne form for arbeid.
Men når offshorelønningner diskuteres i media er det de som er fast ansatt i drillingselskap/oljeselskap som blir brukt som eksempler og det er noe helt annet enn de som jobber som deg og tusenvis av andre i forskjellige service selskaper.
Sist redigert av simpson den 28 mar 2015, 16:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Det vil alltid være forskjeller i forskjellige firmaer.
Men poenget er at det er forskjell på om du er ansatt på ett verksted på land som sender folk offshore eller om du er ansatt som i en ren offshorstilling i feks drilling.
Jeg har jobbet som mekanikker i nordsjøen med kun lønn offshore og ikke når jeg er hjemme.
Sånn er det for de aller fleste vil jeg tro. Drilling og operatørselskap utgjør bare en liten andel
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev: Det er selvfølgelig ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale, men ganske mange på landavtale jobber offshore innimellom, og hvis man tenker seg at de i stedet for å jobbe offshore innimellom, jobbet offshore et helt år, med de samme vilkårene, så ville de tjent mindre enn offshorearbeidere-> konklusjon, offshorearbeidere har gode lønnsvilkår.
Det du sier stemmer ikke helt. For det første så ville noen i en mastergrad stilling offshore ha bortimot 100% mer enn en fagarbeider i lavtlønnet stilling.
Og hvis en person på landavtale hadde 200kr timen og jobbet et år offshore med overtid over normal arbeidstid, så hadde han passert 1.250.000kr i året. Men det er jo helt hypotetisk for du kan ikke jobbe et helt år offshore uten avspasering. Da hadde man jobbet 4000 timer og det går jo ikke. Jeg aner ikke hvor du får tallene dine fra :)

Du sier og mindre enn offshore arbeidere hele tiden. Hvilke offshore arbeidere da og hva mener du en offshore arbeider tjener?
Ett år som i med normal 2/4-rotasjon selvfølgelig. Eller om du vil, man tjener mer som offshorearbeider på 14 dager ute enn en med mastergrad fra land tjener på 14 dager ute.

Fleste jeg har snakket med tjener 900k pluss om de går et år, og i tillegg har 150 timer overtid.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Da har du ikke snakket med mange. At en med mastergrad tjener mindre på sin 14 dagers offshore periode spiller jo lite rolle når han tjener mye mer enn offshore arbeideren resten av året. Det er ikke mange som har 900k. Noen ledere er det jo, men ikke mange.
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:Da har du ikke snakket med mange. At en med mastergrad tjener mindre på sin 14 dagers offshore periode spiller jo lite rolle når han tjener mye mer enn offshore arbeideren resten av året. Det er ikke mange som har 900k. Noen ledere er det jo, men ikke mange.
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Hele poenget er jo at en med mastergrad og land-vilkår tjener mindre om de gjør akkurat like mye jobb offshore, for en gitt mengde arbeid offshore (i timer) så får de mindre, som en med "offshorevilkår" selvsagt spiller det en rolle. At man kan tjene mer "resten av året" om man også jobber mer enn offshore-arbeideren er sant men offshore-arbeideren kan også ta ekstra-arbeid på land om man vil det. Så jo, det spiller en helt sentral rolle. Når man skal vurdere om folk tjener bra eller ikke, så er hvor mye de jobber sentralt, akkurat som man ikke ville si at 500k for en 50% stilling er dårlig, bare fordi folk tjener 600k med en 100% stilling.

Typiske stillinger som elektrikere, operatører, folk som jobber med diverse maskiner osv.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:Da har du ikke snakket med mange. At en med mastergrad tjener mindre på sin 14 dagers offshore periode spiller jo lite rolle når han tjener mye mer enn offshore arbeideren resten av året. Det er ikke mange som har 900k. Noen ledere er det jo, men ikke mange.
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Hele poenget er jo at en med mastergrad og land-vilkår tjener mindre om de gjør akkurat like mye jobb offshore, for en gitt mengde arbeid offshore (i timer) så får de mindre, som en med "offshorevilkår" selvsagt spiller det en rolle. At man kan tjene mer "resten av året" om man også jobber mer enn offshore-arbeideren er sant men offshore-arbeideren kan også ta ekstra-arbeid på land om man vil det. Så jo, det spiller en helt sentral rolle. Når man skal vurdere om folk tjener bra eller ikke, så er hvor mye de jobber sentralt, akkurat som man ikke ville si at 500k for en 50% stilling er dårlig, bare fordi folk tjener 600k med en 100% stilling.

Typiske stillinger som elektrikere, operatører, folk som jobber med diverse maskiner osv.
Tror ikke mange elektrikere tjener 900k i året. Jeg vil tippe 600-700k. Opratører kan nok nærme seg 900k med litt flaks.
Jeg vil fremdeles påstå at hvis man har en mastergrad og jobber i oljerelatert industri og tjener mindre enn en fagarbeider så har man gjort noen dårlige valg i livet :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).

Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitt.

Misforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).

Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitt.

Misforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.
660 000kr er normal årslønn inkludert alle tillegg og normal overtid. Tror du er litt feilinformert.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Du skrev jo akkurat at 660k var grunnlønna? Nå er det inkludert overtid?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:Du skrev jo akkurat at 660k var grunnlønna? Nå er det inkludert overtid?

Gikk litt fort her. Er pluss overtid. Så da har de vel ca dobbelt av isoarbeidere offshore.elektrikere gar jo bra betalt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).

Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitMisforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.
150 timer :-k
Det er ikke normalt med så mye overtid i nordsjøen, og har ingenting med hva folk har i lønn der ute.
Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander.
Overtid er ekstralønn og ikke alle har muligheten til det.

Svar