Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av norse900 »

"Hold your horses, please" :lol
Hele utgangspunktet for dette er vel i første rekke matte-kunnskapene blant journalister og "statistikk-synsere"? Når det gjelder overtid, så blir det vel gjerne på grunn av drittvær og helikopter-flighter som blir utsatt/kansellert, heller enn forlenget skift? Er du "heldig" så blir du sittende i havet på 100% overtid, men får færre fridager før neste tur...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

To ganger i mitt syndige liv har jeg stått en uke ekstra. Noen flere ganger 1-3 dager ekstra på grunn av vær. Før kunne man nesten regne med 20-40 timer overtid i løpet av turen, men den overtiden er nesten helt borte.
Det er nok litt vanligere med ekstrauke blandt opratørene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).

Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitMisforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.
150 timer :-k
Det er ikke normalt med så mye overtid i nordsjøen, og har ingenting med hva folk har i lønn der ute.
Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander.
Overtid er ekstralønn og ikke alle har muligheten til det.
Overtidsvilkår har også noe med hvor mye lønn man har jo. Og joda, jeg vet overtid er ekstralønn, jeg tok et eksempel med overtid, mange jobber overtid i løpet av året.

Og er prosenten lik? EN med fast rotasjon må bli en ekstra dag offshore etter sitt normale skift fordi helikopeteret ikke går, hvor mye ekstra får vedkommende? (regn gjerne i prosent av en vanlig dagslønn om du vil)

Kanskje har alle jeg har snakket med som jobber offshore løyet for meg, kanskje er statistikken folk har vist til tidligere her feil. Men jeg vil gjerne ha litt mer kjøtt på beina enn "du tar totalt feil", lite tyder på det foreløpig. Jonny sitt moteksempel med en elektriker som tjener 660k er jo omtrent på akkurat samme nivå som jeg påsto.

"Problemet" her er ikke nødvendigvis at man har en grei inntekt offshore, men det er ganske latterlig når så mange ikke klarer å innrømme at de fleste som jobber offshore tjener godt kontra en tilsvarende jobb på land. Det framstår ikke særlig bra.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

ATWindsor skrev: Og er prosenten lik? EN med fast rotasjon må bli en ekstra dag offshore etter sitt normale skift fordi helikopeteret ikke går, hvor mye ekstra får vedkommende? (regn gjerne i prosent av en vanlig dagslønn om du vil)

Kanskje har alle jeg har snakket med som jobber offshore løyet for meg, kanskje er statistikken folk har vist til tidligere her feil. Men jeg vil gjerne ha litt mer kjøtt på beina enn "du tar totalt feil", lite tyder på det foreløpig. Jonny sitt moteksempel med en elektriker som tjener 660k er jo omtrent på akkurat samme nivå som jeg påsto.

"Problemet" her er ikke nødvendigvis at man har en grei inntekt offshore, men det er ganske latterlig når så mange ikke klarer å innrømme at de fleste som jobber offshore tjener godt kontra en tilsvarende jobb på land. Det framstår ikke særlig bra.
For min egen del, er overtidsprosenten 65%, og det skulle bli ca 540 kr pr time, med mindre man er på natt, da er det 75 kr ekstra pr. time.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Olav K skrev:
ATWindsor skrev: Og er prosenten lik? EN med fast rotasjon må bli en ekstra dag offshore etter sitt normale skift fordi helikopeteret ikke går, hvor mye ekstra får vedkommende? (regn gjerne i prosent av en vanlig dagslønn om du vil)

Kanskje har alle jeg har snakket med som jobber offshore løyet for meg, kanskje er statistikken folk har vist til tidligere her feil. Men jeg vil gjerne ha litt mer kjøtt på beina enn "du tar totalt feil", lite tyder på det foreløpig. Jonny sitt moteksempel med en elektriker som tjener 660k er jo omtrent på akkurat samme nivå som jeg påsto.

"Problemet" her er ikke nødvendigvis at man har en grei inntekt offshore, men det er ganske latterlig når så mange ikke klarer å innrømme at de fleste som jobber offshore tjener godt kontra en tilsvarende jobb på land. Det framstår ikke særlig bra.
For min egen del, er overtidsprosenten 65%, og det skulle bli ca 540 kr pr time, med mindre man er på natt, da er det 75 kr ekstra pr. time.
Jeg fikk 100% altså 178(grunnlønn) + 66kr(offshoretillegg) + 178(overtidskompensasjon) totalt 422kr pr time hvis jeg gikk på jobb. Det er frivillig. Hvis jeg ikke gikk på jobb fikk jeg 178kr pr time for forsinket helikopter. Hadde man stått ekstrauke så har man ikke lov til å gå på jobb.
"Problemet" her er ikke at noen tjener så bra, men at ikke folk forstår at det gjelder ikke alle. Mange har sluttet offshore i mitt fagområde, for de tjener bedre på land og kommer hjem hver dag. Det har vært et problem i mitt fagområde. Lønnen blir nok heller ikke bedre siden nesten ingen av iso bedriftene klarer å drive lønnsomt under de nye performancekontraktene med Statoil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Ja, men vi kommer fortsatt IKKE hjem til barn, kone og andre ting vi lengter etter, når vi må stå ekstra. Men det der kan aldri en landkrabbe forstå. Det er bare å la dere tro og mene hva dere vil :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av LordShaft »

La oss si det slik.... tror vi at noen av oss hadde valgt å jobbe i nordsjøen om det var like godt betalt som på land? Om ikke lønnen er høyere så opparbeider en seg mere fri og har bedre goder (ikke nødvendigvis rene kroner)
Jeg var 3 uker ute, å måtte jobbe alle 3 ukene. Dette resulterte i 120.000 utbetalt denne turen :knegg

En vanlig 14 dagers tur var ikke så mye bedre betalt enn de hjemme. Men fri perioden hjemme gjorde ting verdt det. Et årsverk for meg i nordsjøen lå på rett i overkant av 1800 timer.

Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.
Jeg får ikke noe ekstra etter 2 uker offshore.
Men har 50% fra 3 til 7, 50% fra 7 til 12 lørdag og 100% resten av dagen og hele søndag.
Og det er nøyaktig det samme som på land.
Du kan ikke bare konkludere med at det er sånn eller sånn bare for det at du kjenner noen som jobber der.
Det er like mange lønnsmatriser som det er firmaer som sender folk offshore.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.
Jeg får ikke noe ekstra etter 2 uker offshore.
Men har 50% fra 3 til 7, 50% fra 7 til 12 lørdag og 100% resten av dagen og hele søndag.
Og det er nøyaktig det samme som på land.
Du kan ikke bare konkludere med at det er sånn eller sånn bare for det at du kjenner noen som jobber der.
Det er like mange lønnsmatriser som det er firmaer som sender folk offshore.
Selvfølgelig er det forskjellige vilkår, det har jeg vært ganske klar på også.
Og når det kommer til å konkludere med at det er "sånn og sånn" er ikke dette veldig bastante påstander:

"Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander."

Prosenten er stort sett ikke lik. Også prosentene du skisserer er mer enn hva som er vanlig på land i mange yrker. (100% på søndag og lørdag etter kl 12).

Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev: Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.
Det er helt riktig.... :thumleft vis en isolerer det til rene kroner og øre


Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.
Jeg får ikke noe ekstra etter 2 uker offshore.
Men har 50% fra 3 til 7, 50% fra 7 til 12 lørdag og 100% resten av dagen og hele søndag.
Og det er nøyaktig det samme som på land.
Du kan ikke bare konkludere med at det er sånn eller sånn bare for det at du kjenner noen som jobber der.
Det er like mange lønnsmatriser som det er firmaer som sender folk offshore.
Selvfølgelig er det forskjellige vilkår, det har jeg vært ganske klar på også.
Og når det kommer til å konkludere med at det er "sånn og sånn" er ikke dette veldig bastante påstander:

"Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander."

Prosenten er stort sett ikke lik. Også prosentene du skisserer er mer enn hva som er vanlig på land i mange yrker. (100% på søndag og lørdag etter kl 12).

Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.
Lønna er høyere hvis du regner det du tjener på 2 uker, men deler du den på 6 uker, 2 uker offshore, 4 uker hjemme uten lønn, er det ikke så fett som mange tror.
Har aldri jobbet en plass der du ikke har 100% etter 12 på lørdag og søndag.
Dette er jo regulert i lovverket.

Offshorearbeidere som gruppe? Tja, noen tjener veldig bra, de fleste andre gjør ikke.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Det er kanskje ikke så fett som mange tror, men det er fetere enn landvilkår med 2 uker jobb (offshore), og så 4 uker fri. Det er fetere med et årsverk en tilsvarende stilling på land.

Og hvor i lovverket er det angitt 100% tillegg på søndag og lørdag etter 12?

Svar