Hakhaps blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

En til bilde fra Tylösand fra forrige uken

[img]https://farm8.staticflickr.com/7736/270 ... 6098_z.jpg[/img]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

Solnedgang utenom Vedum i Sverige forrige onsdag
[img]https://farm8.staticflickr.com/7445/270 ... 8550_z.jpg[/img]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

Ble en kjapp fotorunde av Shadowen som nå er lagt ut på finn

En epok går i graven, men den blir ikke brukt så bedre noen annen får glede av den :)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - Honda Shadow selges

Legg inn av hakhap »

Da var Shadowen solgt, tok en uke hvilket var raskere en forventet men nå er den i eie og til glede til noen igjen :)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - Honda Shadow selges

Legg inn av hakhap »

Siden kone jobber idag ble det en trille tur i nabolaget med kamera.

1 bilde gjennom fremkallingen
[img]https://c1.staticflickr.com/8/7412/2727 ... 2466_z.jpg[/img]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - Honda Shadow selges

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Hakhaps blogg - Honda Shadow selges

Legg inn av Baffin »

:twothumbs:
Flotte bilder Hakhap (Fredrik), slikt liker vi. :thumleft

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hakhaps blogg - Honda Shadow selges

Legg inn av hakhap »

Baffin skrev::twothumbs:
Flotte bilder Hakhap (Fredrik), slikt liker vi. :thumleft

Baffin
Takk :D


Ble anledning til en til bilde fra gårdagens trille tur

[img]https://c5.staticflickr.com/8/7175/2723 ... 41d8_z.jpg[/img]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - Honda Shadow selges

Legg inn av hakhap »

Idag har jeg hatt gleden av å prøve kjøre en Honda Crossrunne meden Tuono er på spabehandling hos Monsterbike.

Først må en huske at Honda Crossrunner ikke er

[video]https://www.youtube.com/watch?v=2nhlIKKJzkg[/video]


men mere som

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ZTTzcXSLjhI[/video]


Vurdering etter en dag med pendling så er det en behaglig og koselig sykkel, ikke mye overraskelse der utover at jeg etterhvert lerte meg at jeg må gire for draget tok slutt, ikke fallet med Tuono :twisted: en sitter rimmelig rett opp med en knevinkel litt skarpere en 90 grader som er sånn som disse syklene er. Den føles veldig lett når den ruller på veien men satan den er tung å rulle uten motoren igang.
Sving radiusen er betydelig mindre en på Tuono merkte jeg når jeg trillet den inn i parkering rute på jobben men det er ikke noe en merker når en kjører.
Synes den virker svingvillig så jeg har ikke noe å utsette det, når har jeg riktig nok ikke tatt den på bane eller på svingete favoritt veier.

Utover at jeg ikke føler meg i ett med sykkelen i denne sittestillingen, som i en sofa/kontorstol så er det vel mest den førbanna vindskjermen som irriterer mest, i allt over 60 kmt så høres det som et kampfly tar av inni hjelmen :evil:, den går riktig nok å senke men da må en skru av 4 skruver og snu på 4 gummibussninger [-X .
Det andre med vindskjermen som ikke er den sitt feil er at min hjeml må ha god luftstrøm for å ikke dugg eigjen hvilket forsvant med vindskjermen så i regnet nå i morge måtte jeg finne en vinkel på hode og åpning på visir som matchet med luftstrømmen :(

Ellers så er dette en sykkel som er godt laget for å sluke mil på mil uten stress eller noe, så for å cruise ned Europe med denne er nok egentligen en koselig tur på linje med en Goldwing eller lignende sykler. Godt om plass med orginale bagasje, fikk puttet min ryggsekk (krige 30l) full med tingen til kontoret opp i der uten noe større problemer. Går fint på lave turtall så ikke noe problem i Oslo trafikken og pluss at de horna i panna jeg til daglig har med Tuono var helt borte så ikke så mye jaging i køtrafikken :redface

Jeg drog som sagt på turtallet med denne noen ganger men den drar så jevnt at det blir kjedelig og den "tapper" effekt noe sted ve 8-9k omdr, hvor Tuonoen bare fortsetter, men ikke riktig en fair comparisson. :lol:

Skal se hvis jeg får prøvd den å noen godveier imorgen, men tror ikke det.

Ville jeg kjøpt den, definitv ikke men det er ikke for at det er en dårlig sykkel i min mening men den er ikke for meg og slik jeg ønsker å kjøre sykkel nå.

Sist 2 bilder av sykkelen

[img]https://c7.staticflickr.com/8/7723/2708 ... 562c_z.jpg[/img]

[img]https://c7.staticflickr.com/8/7403/2708 ... f3ca_z.jpg[/img]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

Så tidligere den uken har jeg kjørt en Kawasaki Z1000 som er i samme segment som min egen Aprilia Tuono V4R.

Har riktig nok prøvd en Z1000 for 2 år siden og da føltes den veldig annerledes, kjørte en cruiser da, og som en råtass. Nå er det fortsatt en råtass men perspektivet er noe annerledes nå etter jeg byttet till Tuonoen :lol:
Denne Z1000 er en 2016 modell, ABS men ikke my emer elektronikk, med dobble Akrapovic piper men den er nok ikke mapped til det for det var et veldig rykk fra null gass til noe gass hvilket gjorde lanesplitting og lav fart kjøring litt utfodrende men eller merkte jeg ikke mye av det problemet. Disse Akra pipene lager masse lyd og da mener jeg masse, kone sa huset vårt vibrerte når den sto på tomgang utenfor huset :lol: så det ble mest kjørt med ørepropper for den daglige pendlingen.
Z1000 føles mindre med noe skarpere knevinkel en Tuonoen og rekkefiren må høyere opp i turtall før sparken kommer, dog klarer den fint akselerasjons løft for forhjulet fra 2 gir.
Forbruker blanded kjøring lå på ca 0.6l hvilket er klart bedre en Tuonoen sin 0,7-1,0 nå kjørte jeg riktig nok denne låne sykkelen noe snillere en Tuonoen.
Z1000 er en svingvillig maskin det er det ikke noe tvil om og en blir ikke skuffet hvis en skaffer seg en slik, min kone som er ca 160cm høy syntes den var passe i høy for henne så den kan godt være et alternative for de litt kortere av oss, men med mine 193cm ble den litt liten og jeg følte jeg må se ned på speedometeret, var helt utenfor mitt synfeldt når jeg kjørte.

Video er filmet men ikke ferdig redigert ennå, kommer innen noen dager.


Så igår, lørdag, fikk jeg tilbud om å ta en Aprilia Caponord Rally 2016 modell, en (italiensk) traktor. Skall prøve å ge noen første intrykk her fra gårdagens tur på ca 10 mil og litt over 2 timer av blandet svingete veier og grusvei. (ble filmet litt og det kommer og når anledning for å editere gis, dog ikke av gruskjøringen da betteriene i kamerane var slutt :( )

Første ting var, faen disse koffertene er i veien når jeg går av og på sykkelen men det venner en seg til og det ville nok hjelpt hvis jeg ikke hadde foret i Rukka buksene :redface

Denne Aprilian har nok med elektronikk og ADD (Aprilia Dynamic Dampening) dynamisk fjæring eller noe, den var satt og ble ikke endret till 2 + bagasje og dette funket helt fint over humper o.l. Nå er det en Aprilia så mye av displayen har de samme tingene som Tuonoen men noen forskjell er der uten at det egentlig betyr noe da syklene er bygget for forskjellige bruksområden.
Nå skal det sies at hva jeg vet så er rally den mer grusorienterte Caponorden, er ikke sikker men tror det, og jeg er den første å si at jeg ikke klarer å presse noe ut av en slik sykkel på grus for å gi en skikkelig vurdering :redface.

Bilde

Så jeg tok meg en tur via Lurdalsveien og via Lyngedal, Skottselv tilbake, litt sånn på følesle siden en del av dise var nye veier for meg.

Bilde

Nå dette er som sagt ikke en type av sykkel jeg normalt kjører rundt på så en del ting er nok litt uvant men la oss begjynne med noen negetive.
Etter ha kjørt en stund og etter hele turen var jeg øm og sliten i mine glutus maximus, noe jeg ikke blir av sykkel kjøring. Salen var myk og fin den men noe med sitte stillingen gjorde det litt plagsomt mot slutten men spesiellt utover kvelden etter turen. Det andre veldig irriterende er måten en kontrollerer cruisecontrolen, først skal en presse inn knappen i noen sekunder for å aktivere cruisecontrol modus og de begjunner en lampe på dashen å blinke for å si at cruisecontroll er aktivert men ikke satt. etter det må en antingen over 60kmt eller opp i 3 gir virker det som før en kan aktivere det. Nå har jeg riktig nok ikke lest manualen så ta dette med en klype salt. Helt klart er cruisecontrol en nice to have ting og for pendling, som jeg skal prøve med sykkelen til uken, blir det nok gull men eller føler jeg ikke at jeg trenger det, då har jeg hellre en quickshifter.

Eller var det ikke mye negativt med denne ja utover det å trenge å klattre over veskene på sykkelen da :roll:

Der er 3 modes på denne sykkelen T,S,R hvilket jeg gjetter er Touring, Sport og Rain, på Tuonoen er det Track, Street og Rain men jeg har vanskelig å se at T blir for Track på denne :D.

S har en mer brå effekt kurve føles det som og føles litt mer snatchy men ikke noe problem ved kjøring på asfalt, kanskje ved krypkjøring o.l.
T er silkemyk hele veien men mangler ikke noe krefter og kan med fordel brukes hvis en har passasjerer med seg :)
R har mindre effekt og dreimoment, hvis det er som på Tuonoen, og denne ble brukt på grusveiene jeg kjørte.

På asflat føles det som en Aprilia, den går som på skinner i svingene og det er akkurat hva jeg forventet meg men med den forskjell at en sitter høyere opp. Bremsen på denne var det litt dårlig bett i begjynnelsen av beveglsen på hendelen men etter jeg vante meg till det så knep den bra.

Så gruskjøringen da, ja det ble nok litt bambi på is over den, klarte vel å holde sånn 40-50 over hele strekningen med mye ny løsgrus på veien, men følte jeg ble litt sliten og jeg måtte tenke på å slappe av i armene :redface men det er ikke sånn at jeg ønsket å tlye grensen med en lånesykkel til 250+ kkr :roll:. En ting er at denne sykkelen kom med Tourance Next, hvis jeg leste korrekt på dekket, og disse dekken gav meg ikke noe fortroende på grusen, kan godt være en kombo av lånesykkel + nybegjynner + dekkene og at andre mer vane ved å ta sin sykkel på 250+ kg på grusturer. Her ble bakbremsen bevisst brukt, tross for at jeg vet at det ikke er noe stres så bruke frembromsen så lenge en kjører rett frem.

En plass jeg fant langs grusveien

Bilde

Så nå til det store spørsmålet:

Ønsker jeg å kjøre mere grus, helt klart.

Alltid artig å prøve forskjellige sykler men når en alltid kommer fra dem å ikke føler en bit av behov for å bytte da ser jeg det som at jeg fortsatt har den rette sykkelen for meg.

Skal jeg skaffe meg en grusbuse, hell yeah, men tidligst neste år når finansene finnes.


Som sagt kommer det video av Z1000, insirert kjøring, og Caponord litt roligere cruising til uken.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

En til mobilbilde fra lørdagens tur på Caponord Bilde

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av AJ »

hakhap skrev: Som sagt kommer det video av Z1000, insirert kjøring, og Caponord litt roligere cruising til uken.
Det gleder i hvert fall jeg meg til :thumleft .

Må si jeg liker utseendet på Caponord.
Tror nesten denne må sjekkes nærmere i løpet av sommeren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

Det synes jeg du må AJ men den blir nok litt tam mot din SA1290 da

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av AJ »

hakhap skrev:Det synes jeg du må AJ men den blir nok litt tam mot din SA1290 da
Det kan nok hende, ja...
Men jeg trives godt på laveffektsykler også jeg. Misforstå meg rett, 1200 kubikk og 125 HK, som det er i Aprilia'en om jeg ikke husker feil, er slett ikke å anse som laveffekt.

Moto Guzzi Stornello'en jeg har hatt til låns i helga har en motor på 750 kubikk og maks 48 hestekrefter. Men du verden hvor moro det er å kjøre den!
Mye morsommere på norske veier og norske fartsgrenser enn den andre jeg lånte noen dager, nemlig Aprilia Tuono 1100RR. Den er det umulig å utnytte potensialet til på lovlig måte her i landet...
Men en overraskende god og behagelig sykkel det også. Og er salkomforten like bra på Caponorden, så er det en egenskap ved sykler jeg setter høyere enn voldsomt med motoreffekt.
Begge syklene, Moto Guzzi'en og Aprilia'en, overrasket stort i så måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Re: Hakhaps blogg - annet som skjer

Legg inn av hakhap »

Her er videon fra en av mine test turer med en Kawasaki Z1000 2016 mod.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=BAAleXPDHRU[/video]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar