LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg tenker litt på det med å komme enda tettere innpå naturen, som jeg egentlig er ekstremt glad i. Ikke umulig jeg blir å ta med fjellsko å klær så jeg kan gå litt på tur også i fjellheimen. (men det er en annen diskusjon)

Men det at du faktisk kan over halvere budsjettet for å dra på tur er en litt viktig ting for min del. Da er det litt lettere å rettferdiggjøre turene mine ovenfor fruen og guttungen hjemme. Sommeren i år, var jo et eksempel på hvor mye en mc tur faktisk kan koste :redface Dette var noe vi hadde tatt oss råd til, å planlagt lenge. Men det er noe med det du sier. Har du huset med på tur, eliminerer du langt flere hva, hvis, om og men! Vi har såpass mye plasser å få tak i mat på rundt om i dette landet, at kokemuligheter er ikke det jeg anser som det aller viktigste (enda). Da jeg pleier å kjøpe meg meg litt polarbrød, pålegg og kan spise meg mett på dette i nøden.

Også er jo det noe av sjarmen (for min del) å ta en pils og en whiskey når jeg har parkert for kvelden.

Noen som har noe formening om hvor mye plass sånn ca liggeunderlag, telt, sovepose tar på biken? får jeg lett plass til dette i ene sidekofferten? :prf
xyvind skrev:
Jeg liker også denne måten å reise på. Har ikke fått prøvd det på motorsykkel - enda - men har vært på to Europaturer med madammen der vi har kjørt bil fra Oslo nedover til Italia (Sardinia). Vi brukte noen dager på reisen ned og opp og sov i telt på forskjellige steder i henholdsvis Danmark, Tyskland og Sveits. Kan ikke glede meg nok til jeg skal gjøre det samme på motorsykkel! :prf


Jeg var veldig fan av dette når jeg var yngre, men må innrømme at jeg har blitt jævlig bortskjemt de siste 10 årene :redface Men jeg har ekstremt lyst å prøve det igjen. Se om ikke dette er noe jeg kan bli veldig glad i.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av TBI81 »

Downmat og Raudfjorden har jeg sovet som en stein i i en uke nå over fjell og fanteri. Det er very much so in the underlag. Ble svært få netter under 1000moh og det klager jeg ikke på.

Begynner nå å nærme meg Bergen. To netter på hotell. Der kommer jeg til å sove dårligere..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av jhn »

Du spør: "Noen som har noe formening om hvor mye plass sånn ca liggeunderlag, telt, sovepose tar på biken? får jeg lett plass til dette i ene sidekofferten? "
Jeg fokuserte på å finne et kompakt telt og sovepose., og billig.
Jeg får alt mitt pikk-pakk inn i mine 3 kofferter ... ingen pakksekker o.l
Å redusere budsjettet med 500-1000 kr pr døgn skal man ikke kimse av ... det gjør det også adskillig lettere å få godkjent noen på-sparket-turer av de hjemme

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av Cutless »

LordShaft skrev: Jeg er ikke helt der at jeg trenger primus osv. Det kan jeg heller få tak i om jeg blir bitt av basillen. Jeg kan jo også lese at bjerknes'en og Cuteless har tenkt litt samme tanken. Men jeg tenker å hoppe i det, å ta en lengre tur. Ikke noe mindre enn en uke. Det må jo kjennes og føles litt på kroppen. En natt er ikke nok for min del. Også bare kjøre så langt jeg føler for hver dag.
Enig i at kun en natt er litt stusselig, men er greit å få testa litt utstyr og hvordan det faktisk er. Sikkert mye man oppdager underveis at kunne vært lurt å hatt med og omvendt.
LordShaft skrev:J

Noen som har noe formening om hvor mye plass sånn ca liggeunderlag, telt, sovepose tar på biken? får jeg lett plass til dette i ene sidekofferten? :prf
Det bildet du så på bloggen min i går: Den sorte baggen inneholdt sovepose, pute, oppblåsbart liggeunderlag og telt. Det tror jeg du fint skal få plass til i ene kofferten din :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

Ja her i Norge reduserer jo en budsjettet betraktelig. :roll
Men som sagt, så er det litt "styr" som mange kvir seg fra å begynne med. Samt så krever det at du har egnet sykkel til å ta slikt med deg på. Også selvfølgelig interesse.

Dette er nok noe jeg blir nødt å prøve ja. Jeg vet bror min har noe utstyr, og en kompis. Se om jeg kan få lånt meg noe utstyr (bortsett fra sovepose) denne sesongen å teste det ut. Er jo egentlig bare å hoppe i det :[-o<
Cutless skrev:
Det bildet du så på bloggen min i går: Den sorte baggen inneholdt sovepose, pute, oppblåsbart liggeunderlag og telt. Det tror jeg du fint skal få plass til i ene kofferten din :-)
Det er ikke akkurat mye plass :eh jøss... Da vil jo jeg fint kunne få plass til litt slikt type utstyr i ene sidekofferten. Også klær, mat, kamera og litt annet dill i den andre kofferten. Når jeg ser hva jeg fikk med meg på 50 liter nedover i europa. Skal jeg nok fint klare å stue plass til litt tjafs på 72 liter :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

http://locatoweb.com/map/single/065855899" onclick="window.open(this.href);return false;

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

:vs
Sist redigert av LordShaft den 28 okt 2015, 21:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av mortenolb »

Det bildet var faenmeg kult også. Stoppa du midt på brua, gikk ut og tok bilde? :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

Ja bortimot.... var lite trafikk, satt sykkelen min helt ut i siden med nødblink på å stormet fram å tok bildet :redface en tysker i bobil vinket å viste full forståelse :redface

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av Jompa »

Akkurat et sånt bilde skal jeg engang ta av ei bru.

For noen dager siden lovte jeg å lese gjennom turbloggen din fra Europaturen, med et kritisk blikk.
Vel, det kommer ikke til å skje.
Ikke at jeg ikke har lest, men uten det kritiske blikket.
Imponerende , ikke selve turen, den har da mange tatt før dere, men at du har brukt så mye tid på
å fortelle oss hjemmesittere , både med tekst og bilder, om en flott tur.

Oi, det ble ei skikkelig blabla-setning :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av Tysnes »

Bildet av brua, var kanonbra. kan bekrefte att yr.no ikkje er helt justert, når det gjelder Vestlandet .

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :thumleft Bildet er jo litt horet opp i Lightroom, men følte det var riktig å legge til litt effekt.

Nei, ingen grunn til å sitte inne å "kjede" seg i styggeværet. Det drypper litt, så jeg får ikke malt ferdig ute (det kjærringa ikke når) så da er det vel bare å spenne på seg regndressen å ta seg en liten luftetur :vs

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av Jompa »

Lei en lift til kjerringa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av mortenolb »

En vanlig dag hos brannvesenet i Arna?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3K5TW5YZyII[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Alpetur s.175 to be continued*

Legg inn av LordShaft »

mortenolb skrev:En vanlig dag hos brannvesenet i Arna?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3K5TW5YZyII[/video]
Ikke akkuart :lol :lol

De fleste får faktisk litt sjokk når de ser hva vi gjør iløpet av en arbeidsdag på jobb. Det er slutt på den tiden at vi bare sitter med beina på bordet å venter på at noe skal skje :redface
Vi har et rykte vi er veldig stolt av i denne byen. Å det kommer ikke gratis. Store deler av hverdagen går i trening, terping på rutiner og øvelser. Samt vedlikehold av utstyr osv.
Men nok seriøst om det nå hehe :lol

Sitter å lukter litt på hvilke muligheter det er for å få sykkelen over til England :-k Er eneste alternativ tunnelen i sør? Sett vekk fra kjøring på feil side av veien, så er dette er land jeg godt kunne tenkt meg å brukt litt tid i på sykkel. Her er sinnsykt mye flott å se. Viktig å bruke tiden (mens jeg "passer" sneipen) på noe konstruktivt :-)å

Svar