RuneMC's blogg
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
@Lordshaft - Jepp, tror det kan ha noe med at jeg ikke har vent meg til at det må brukes høyere verdier i Lr (virker det som). Allikevel ser jeg at jeg jobber mye raskere i DxO Optics - igjen kan det være fordi jeg kjenner det godt, men det er også endel ting i brukergrensesnittet som gjøres raskere i DxO. DxO klikke på bilde for å se før-versjonen, mens Lr må man bort og trykke på "\" på tastaturet. En liten detalj, men ganske merkbart. Videre er det lagt opp til batch-jobbing i DxO. I tillegg har jeg FilmPack i DxO som er fin simulering av gamle filmtyper (som ikke er enkle å etterligne via "preset").
Ellers går MC'n så fint nå om dagen at jeg bare måtte ta meg en liten kveldstur. Ikke lange biten da jeg snudde ved avkjøringa til Holmsbu, men nok til å lufte seg litt og knipse et par foto.
Nedover langs Drammensfjorden (etterbehandlet i Lr6)
Litt sør for Klokkarstua - fine farger på skyene (etterbehandlet i DxO)
Ellers går MC'n så fint nå om dagen at jeg bare måtte ta meg en liten kveldstur. Ikke lange biten da jeg snudde ved avkjøringa til Holmsbu, men nok til å lufte seg litt og knipse et par foto.
Nedover langs Drammensfjorden (etterbehandlet i Lr6)
Litt sør for Klokkarstua - fine farger på skyene (etterbehandlet i DxO)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Jeg tror nok det har mye å si at du er vant til å jobbe i det andre programmet. Man legger seg liksom til vaner.... Og de er vanskelig å bryte
Selv driver jeg å prøve meg fram i alle retninger. Men det vanskeligste er faktisk å redigere bildene så naturtro som mulig. De to siste bildene dine der var utrolig fin! Like spes godt fargene på steinene og båten. Gjorde seg i et ellers så blått bilde
Selv driver jeg å prøve meg fram i alle retninger. Men det vanskeligste er faktisk å redigere bildene så naturtro som mulig. De to siste bildene dine der var utrolig fin! Like spes godt fargene på steinene og båten. Gjorde seg i et ellers så blått bilde
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Ble noen timer i salen idag også, men ikke så lenge som tenkt da det var mer skyer og kjøligere idag...
Uansett ble det en fin tur om Hanekleiva (tok igjen kun en bil akkurat på toppen og fikk tatt den før nedoverbakkene - hah! nær perfekt m.a.o. ) og videre sørvestover i innlandet før jeg skar ut mot Tønsberg.
Her et bilde fra Vassåsveien, som gikk gjennom ganske fint landskap. Blomstringen igang og de reneste tepper av hvitveis noen steder...
Tenkte meg egentlig ned og gjennom Tønsberg men gadd ikke det da det var stillestående kø et stykke før Slottsfjellstunnelen, så da ble det opp gjennom Horten og Holmestrand tilbake. Siste biten var jeg egentlig litt kald og tenkte mest på å komme meg hjem og få varmen igjen... Men men, en dag nærmere sommer og varme
Uansett ble det en fin tur om Hanekleiva (tok igjen kun en bil akkurat på toppen og fikk tatt den før nedoverbakkene - hah! nær perfekt m.a.o. ) og videre sørvestover i innlandet før jeg skar ut mot Tønsberg.
Her et bilde fra Vassåsveien, som gikk gjennom ganske fint landskap. Blomstringen igang og de reneste tepper av hvitveis noen steder...
Tenkte meg egentlig ned og gjennom Tønsberg men gadd ikke det da det var stillestående kø et stykke før Slottsfjellstunnelen, så da ble det opp gjennom Horten og Holmestrand tilbake. Siste biten var jeg egentlig litt kald og tenkte mest på å komme meg hjem og få varmen igjen... Men men, en dag nærmere sommer og varme
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Tid for en liten oppdatering igjen.
Forrige søndag var jeg innom Smia MC en tur og tok en vaffel og kaffe før jeg kjørte Eikeren nordover og hjem. Fine forhold der.
og fra andre kanten
Igår kveld med fint vær ble det Sylling - Skarvet og videre om Bærums Verk og hjem. Her fra utsikten nær Sollihøgda
(Editert fargebalansen etter kommentar fra freddy123 nedenfor)
Idag var det rimelig bra vær så fikk lyst til å sjekke vestsiden av Randsfjorden.
Den var bra !
Det er vei som vi på Adv-sykler kaller "småknudrete"
og det er vei som cruiser-sjåførene med stutt fjæring sier "Aldri mer!" til
Det ble nesten opp til Dokka før jeg snudde begrenset av å måtte være tilbake før middag.
En litt kunstnerisk vedstabling fikk rollen som fotomotiv idag - blir litt sånn at en ser etter nye motiv når fjorden har blitt fotografert x antall ganger før...
Ellers ble det en liten rast på tilbakeveien i Stilla Elvepark i nærheten av Bjoneroa. Den så ny ut (eller så er det bare jeg som ikke har lagt merke til den).
Fine benker og tilogmed med en paviljong med tak og lekestativ for barn.
Hjemover passerte jeg Hønefoss der det stod skilt om sykkelløp imorgen ("Redusert framkommelighet i sentrum 10. mai) - så da vet dere hvilken by dere bør unngå imorgen
Siste biten gikk via Skaret-Sylling hvor jeg dessverre ble liggende bak en Tesla. Bremselysene lyste godt i hver sving, men på rettstrekkene ga selvfølgelig dusten full pedal så det var null sjanse å komme forbi. Det er en av de sjeldne gangene hvor mer hk hadde vært gunstig. Men fikk da tatt han til slutt da han ble liggende bak en annen bil.
Ellers setter dessverre Toverud Pukk og Deponi sitt preg på veien med å skitne den til med jord/støv og en og annen småstein på strekningen fra utkjøringen og til Skaret. (Når du kommer fra Sylling og ser en støvsky i skogen et stykke framme, så er det deponiet.) På vei nordover ble jeg også liggende bak et vogntog derfra og de kjører maks i 60 km/t og er heller ikke greie å passere. M.a.o. kan det se ut til at denne flotte MC-veien for MC står for fall.... Har sendt en klage til Lier kommune på tilgrisingen av Fv285. Gjør gjerne det samme...
Forrige søndag var jeg innom Smia MC en tur og tok en vaffel og kaffe før jeg kjørte Eikeren nordover og hjem. Fine forhold der.
og fra andre kanten
Igår kveld med fint vær ble det Sylling - Skarvet og videre om Bærums Verk og hjem. Her fra utsikten nær Sollihøgda
(Editert fargebalansen etter kommentar fra freddy123 nedenfor)
Idag var det rimelig bra vær så fikk lyst til å sjekke vestsiden av Randsfjorden.
Den var bra !
Det er vei som vi på Adv-sykler kaller "småknudrete"
og det er vei som cruiser-sjåførene med stutt fjæring sier "Aldri mer!" til
Det ble nesten opp til Dokka før jeg snudde begrenset av å måtte være tilbake før middag.
En litt kunstnerisk vedstabling fikk rollen som fotomotiv idag - blir litt sånn at en ser etter nye motiv når fjorden har blitt fotografert x antall ganger før...
Ellers ble det en liten rast på tilbakeveien i Stilla Elvepark i nærheten av Bjoneroa. Den så ny ut (eller så er det bare jeg som ikke har lagt merke til den).
Fine benker og tilogmed med en paviljong med tak og lekestativ for barn.
Hjemover passerte jeg Hønefoss der det stod skilt om sykkelløp imorgen ("Redusert framkommelighet i sentrum 10. mai) - så da vet dere hvilken by dere bør unngå imorgen
Siste biten gikk via Skaret-Sylling hvor jeg dessverre ble liggende bak en Tesla. Bremselysene lyste godt i hver sving, men på rettstrekkene ga selvfølgelig dusten full pedal så det var null sjanse å komme forbi. Det er en av de sjeldne gangene hvor mer hk hadde vært gunstig. Men fikk da tatt han til slutt da han ble liggende bak en annen bil.
Ellers setter dessverre Toverud Pukk og Deponi sitt preg på veien med å skitne den til med jord/støv og en og annen småstein på strekningen fra utkjøringen og til Skaret. (Når du kommer fra Sylling og ser en støvsky i skogen et stykke framme, så er det deponiet.) På vei nordover ble jeg også liggende bak et vogntog derfra og de kjører maks i 60 km/t og er heller ikke greie å passere. M.a.o. kan det se ut til at denne flotte MC-veien for MC står for fall.... Har sendt en klage til Lier kommune på tilgrisingen av Fv285. Gjør gjerne det samme...
Sist redigert av RuneMC den 17 mai 2015, 21:37, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Hehe.... Er utrolig hvor mye stemning du klarer å fange i de bildene dine Rune Gleder meg hver gang du kommer med oppdatering.
Hva redigerte du disse med? Lightroom eller DxO eller hva det het?
Hva redigerte du disse med? Lightroom eller DxO eller hva det het?
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Tok DxO Optics Pro denne gangen.. er faktisk bare v8.5 jeg har (v10 er siste men den har vært ute en stund, så tenker jeg venter med oppgradering til v11) det er mer effektivt. Legger på litt Vibrance og Saturation (for alle markerte bilder samtidig), optisk linsekorreksjon, et snev av Velvia filmsimulering (30-60%) - batch process alle - done!
Lr er for enkeltbilder jeg kan/vil bruke lang tid på har jeg funnet ut.
Lr er for enkeltbilder jeg kan/vil bruke lang tid på har jeg funnet ut.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Disse bildene fra utsikten ved sollihøgda er de fra i høst ser jo sån ut mht til bladene ? Tror jeg møtte deg forige søndag jeg kjørte sylling retning vikersund og møtte deg et sted midt i mellom tror jeg ? Var ihvertfall lik sykkel og en kar med hvit hjelm :)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Bildene ble hvertfall utrolig flott.... Det er fullt mulig å masse redigere flere bilder i Lightroom også, men har du først vent deg til DxO så er kanskje dette beste verktøyet for degRuneMC skrev:Tok DxO Optics Pro denne gangen.. er faktisk bare v8.5 jeg har (v10 er siste men den har vært ute en stund, så tenker jeg venter med oppgradering til v11) det er mer effektivt. Legger på litt Vibrance og Saturation (for alle markerte bilder samtidig), optisk linsekorreksjon, et snev av Velvia filmsimulering (30-60%) - batch process alle - done!
Lr er for enkeltbilder jeg kan/vil bruke lang tid på har jeg funnet ut.
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Ad bildet; Neida, fra igår kveld kl 20:21. Aftensol pluss at bladene ikke har blitt helt grønne enda. Har vel kanskjel lagt til litt vel mye varme toner/vibrance ogsåfreddy123 skrev:Disse bildene fra utsikten ved sollihøgda er de fra i høst ser jo sån ut mht til bladene ? Tror jeg møtte deg forige søndag jeg kjørte sylling retning vikersund og møtte deg et sted midt i mellom tror jeg ? Var ihvertfall lik sykkel og en kar med hvit hjelm :)
Slik ser fargene ut ubehandlet Forrige søndag kan ha vært meg ja, tok vel Hokksund - Skotselv - Vikersund - Sylling og hjem etter Eikeren. Mer morsomt enn motorveien Hokksund - Drammen - Kjellstad. Tar jo bare litt lenger tid...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på (Pinse)tur(er)...
Greide å være ganske strategisk denne (hjemme)Pinsen og sjekket langtidsvarsel før dag for middagsbesøk ble satt - det var Søndag som så regnfull ut - og det slo jo til også - perfekt for besøk
Det betød at lørdagen og mandagen var ledige til kjøring og heldigvis slo det til med godt kjørevær begge dager.
Lørdag 23. mai : Repetisjon av hovedelementene fra Kr.Himmelfarts forum-turen
Flott vær, men litt skyer, så ikke helt den klarblå himmelen fra forum-turen - men slett ikke verst.
Her fra vestsiden av Krøderen med Norefjell i det fjerne.
En liten benstrekk litt nord for Noresund. Fin vei med slake svinger. Noe biltrafikk, men mindre enn forrige gang.
Syd for Flå var det et par MC'er foran som jeg havnet bak. En varebil med henger ville inn på veien fra en vei på venstre side. Den ventet på de to foran meg, men begynte å bevege seg da jeg fortsatt ikke hadde passert. Et par bært og den stoppet opp... ja ja, er visst usynlig tenkte jeg...
Her på vei opp fra Bromma
Videre oppover ble det gjensyn med flotte snøkledde fjell
Et lite fotostopp ved hyttefelt
Retning tilbake mot Bromma
Nærmere Haglebu
Ved Haglebu - selve Haglebu fjellkirke som har gjemt seg i skogen på andre siden tror jeg...
Haglebu m/MC
Nedover Eggedal og Sigdal er det også variert og fint. Møtte ganske mange BMW GS'er og litt forskjellig annet som var på tur.
Visuell detalj et sted oppe i Eggedal - bratt terreng med nyanser av vårgrønn skog :-)
Helt i sørenden av Soneren der det er en fin strand. Litt for mye kjølig vind ennå.
Derfra tok jeg over til Lyngdal og Lampeland og lurte på hvorfor jeg ikke har kjørt her oftere. Asfalten er veldig bra og stedvis i klasse med Lyngdal-Lampeland
Fra Lampeland tok jeg samme rute som forum-turen, dvs ta av litt syd for Lampeland etter skilt til Pikerfoss.
Deretter etter et stykke, ta av (brå) avkjøring mot Ulland. Det er nemlig veien som går til Lurdalen/Kongsberg/Darbu.
Smal vei, men med ganske ny og fin asfalt
Nok et stykke nedover Lurdalsveien
Siste strekket hjem valgte jeg å ta via Kongsberg - Darbu - Hokksund - Drammen.
Svingene på Rv286 hadde fått ny asfalt. Dessverre var det også lagt mye løs grus på kanten og noe var stedvis dratt inn av biler. Skiltet for steinsprut. Lurer på hvorfor ingen entreprenører følger kravene til Vegvesenet som sier at grusen skal komprimeres og et lag kald asfalt legges oppå ? Lurer på om entreprenørene får betalt for å gjøre fullgod jobb, men istedet bare stikker pengene i lomma, selv om de sluntrer unna? Jeg lurer på mye jeg...
Det betød at lørdagen og mandagen var ledige til kjøring og heldigvis slo det til med godt kjørevær begge dager.
Lørdag 23. mai : Repetisjon av hovedelementene fra Kr.Himmelfarts forum-turen
Flott vær, men litt skyer, så ikke helt den klarblå himmelen fra forum-turen - men slett ikke verst.
Her fra vestsiden av Krøderen med Norefjell i det fjerne.
En liten benstrekk litt nord for Noresund. Fin vei med slake svinger. Noe biltrafikk, men mindre enn forrige gang.
Syd for Flå var det et par MC'er foran som jeg havnet bak. En varebil med henger ville inn på veien fra en vei på venstre side. Den ventet på de to foran meg, men begynte å bevege seg da jeg fortsatt ikke hadde passert. Et par bært og den stoppet opp... ja ja, er visst usynlig tenkte jeg...
Her på vei opp fra Bromma
Videre oppover ble det gjensyn med flotte snøkledde fjell
Et lite fotostopp ved hyttefelt
Retning tilbake mot Bromma
Nærmere Haglebu
Ved Haglebu - selve Haglebu fjellkirke som har gjemt seg i skogen på andre siden tror jeg...
Haglebu m/MC
Nedover Eggedal og Sigdal er det også variert og fint. Møtte ganske mange BMW GS'er og litt forskjellig annet som var på tur.
Visuell detalj et sted oppe i Eggedal - bratt terreng med nyanser av vårgrønn skog :-)
Helt i sørenden av Soneren der det er en fin strand. Litt for mye kjølig vind ennå.
Derfra tok jeg over til Lyngdal og Lampeland og lurte på hvorfor jeg ikke har kjørt her oftere. Asfalten er veldig bra og stedvis i klasse med Lyngdal-Lampeland
Fra Lampeland tok jeg samme rute som forum-turen, dvs ta av litt syd for Lampeland etter skilt til Pikerfoss.
Deretter etter et stykke, ta av (brå) avkjøring mot Ulland. Det er nemlig veien som går til Lurdalen/Kongsberg/Darbu.
Smal vei, men med ganske ny og fin asfalt
Nok et stykke nedover Lurdalsveien
Siste strekket hjem valgte jeg å ta via Kongsberg - Darbu - Hokksund - Drammen.
Svingene på Rv286 hadde fått ny asfalt. Dessverre var det også lagt mye løs grus på kanten og noe var stedvis dratt inn av biler. Skiltet for steinsprut. Lurer på hvorfor ingen entreprenører følger kravene til Vegvesenet som sier at grusen skal komprimeres og et lag kald asfalt legges oppå ? Lurer på om entreprenørene får betalt for å gjøre fullgod jobb, men istedet bare stikker pengene i lomma, selv om de sluntrer unna? Jeg lurer på mye jeg...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på (Pinse)tur(er)...
Mandag 25. mai - tur om Gaustatoppen og Vegglifjell
Idag var det nok en lovende kjøredag. Noen tilsynes regntunge skyer, men ifølge Yr skulle det bare bli korte byger, så tok sjansen på å kjøre avgårde uten regndress
Hvem trenger blomstring i Hardangerfjorden når man kan oppleve løvetannblomstring langs Tyrifjorden
Som synes velger jeg stadig Tyrifjorden istedenfor den mer effektive Drammen-Hokksund-Kongsberg-sitte-å-dure-på-motorveien. Det handler om å være på tur og å ta seg tid til opplevelser framfor transport på motorveier. Veien fra Sylling til Vikersund har mange fine svingkombinasjoner og nå er det kanskje bare en sving med grus av betydning. Dvs der må du styre utenom, og det går greit hvis farten ikke er over evne.
Fra Vikersund et lite stykke på motorveien til Åmot og deretter Skotselv-Hokksund-Darbu-Kongsberg via småveiene og ikke Rv35.
Fra Kongsberg litt nordover før jeg tok av mot Rjukan. Jondalen var fin. Det var skiltet steinsprut, men så ingen grus, kun asfalt-lapping. Videre tok jeg østsiden av Tinnsjø opp til Austbygde. Mye humpete vei, så en riktig gliser innimellom
Etter en kjapp tanking av bensin, men dessverre ikke annet da butikkene var stengt, nærmet jeg meg Gaustatoppen.
Den så veldig hvit ut i år.
Nesten så jeg ble litt bekymret for om veien ville være helt isfri, men en anseelig mengde motorsyklister imot tydet på at veien var OK.
Uansett er det jo bare å kjøre oppover og i verste fall snu - er ikke verre enn det
Bilder blir litt dårlig formidler for størrelsen av fjellet når du nærmer deg - men flott er det!
Toppen helt klart mye mer snødekt enn jeg har sett den i slutten av mai. Rett ovenfor her var det mange parkerte biler og folk som la ut på ski.
Kjørte så over høyfjells-partiet før jeg snudde og begynte ta foto igjen.
Stor natur - liten MC :-)
Flott kjørevær og enda flottere omgivelser
Noe sier meg at jeg må ha vært såvidt i... hmmm.... Tuddal ! Ja, ganske sikker på det...
(Utvilsomt laget i forbindelse med Tour de Norway som ble arrangert over her for et par dager siden.)
Snuten snudd mot Rjukan igjen
...og et lite posør-bilde
Noen brukte hverken bil eller MC for å komme seg til fjells. Dette må vel være en årgangs snøscooter? Ihvertfall ligner den ikke på snøscooterne jeg har sett på messer og slikt...
Kan ikke si at svingene opp/ned fra Rjukan sitter spesielt godt - her må det øves! Men har da kontroll nok til å kunne stoppe for parkert motorsyklist som plutselig løp over veien rett nedenfor en sving for å se på utsikten - uten å se seg for.... ja ja...
Vurderte å ta via vestsiden av Tinnsjø og Kongsberg hjem igjen, men hadde jo litt lyst til å se Vegglifjell når jeg først var i farta, så litt på impuls ble det mot Austbygde og veien til Veggli.
Forresten ganske fint oppover mot Atrå
Den årvåkne leser vil nå kanskje legge merke til en viss kornethet i bildet over. Det kommer seg nemlig slik at fotografen her har kommet borti modus-hjulet på kameraet så det har blitt stilt i en manuell modus der jeg av en eller annen grunn hadde valgt ISO 1600, sikkert fra en test i lav belysning... som jeg selvfølgelig ikke oppdaget før etter at jeg kom hjem
Fra Austbygde ble det mot Veggli og et stykke oppover etter å ha fulgt skilt nr 2 mot Veggli var det skilt om "Gårdstun".
Jeg pleier alltid å saktne farten og det viste seg lurt. Plutselig sprang nemlig en liten kanin over veien og så et øyeblikk ut til å være av arten "Kamikazekanin" da den snudde litt og løp i samme retningen som forhjulet mitt.
Etter kjapp og kraftig bremsing så ABS'en jobbet overtid fikk den tid til å tenke seg om og sprang videre over veien og ned mot låven
Veien mot Vegglifjell
Opp mot høyeste punkt. Veien er grusvei siste stykket og en god bit ned mot Veggli.
Høyeste punkt og retning østover
Her så det ut til å kunne bli regn på tilbaketuren, men eneste regnet jeg fikk var 1min regn ved Sylling - ellers ingenting
Fra Veggli gikk det sørover til Lampeland der Kiwi'n var åpen, så jeg fikk kjøpt en iskfaffe og en kvikklunsj.
Derfra ble det Lyngdal, Litmovatnet og grusveien til Bingen. Derfra over til Åmot og retur igjen via Vikersund-Sylling og hjem.
Alt i alt en topp tur
Idag var det nok en lovende kjøredag. Noen tilsynes regntunge skyer, men ifølge Yr skulle det bare bli korte byger, så tok sjansen på å kjøre avgårde uten regndress
Hvem trenger blomstring i Hardangerfjorden når man kan oppleve løvetannblomstring langs Tyrifjorden
Som synes velger jeg stadig Tyrifjorden istedenfor den mer effektive Drammen-Hokksund-Kongsberg-sitte-å-dure-på-motorveien. Det handler om å være på tur og å ta seg tid til opplevelser framfor transport på motorveier. Veien fra Sylling til Vikersund har mange fine svingkombinasjoner og nå er det kanskje bare en sving med grus av betydning. Dvs der må du styre utenom, og det går greit hvis farten ikke er over evne.
Fra Vikersund et lite stykke på motorveien til Åmot og deretter Skotselv-Hokksund-Darbu-Kongsberg via småveiene og ikke Rv35.
Fra Kongsberg litt nordover før jeg tok av mot Rjukan. Jondalen var fin. Det var skiltet steinsprut, men så ingen grus, kun asfalt-lapping. Videre tok jeg østsiden av Tinnsjø opp til Austbygde. Mye humpete vei, så en riktig gliser innimellom
Etter en kjapp tanking av bensin, men dessverre ikke annet da butikkene var stengt, nærmet jeg meg Gaustatoppen.
Den så veldig hvit ut i år.
Nesten så jeg ble litt bekymret for om veien ville være helt isfri, men en anseelig mengde motorsyklister imot tydet på at veien var OK.
Uansett er det jo bare å kjøre oppover og i verste fall snu - er ikke verre enn det
Bilder blir litt dårlig formidler for størrelsen av fjellet når du nærmer deg - men flott er det!
Toppen helt klart mye mer snødekt enn jeg har sett den i slutten av mai. Rett ovenfor her var det mange parkerte biler og folk som la ut på ski.
Kjørte så over høyfjells-partiet før jeg snudde og begynte ta foto igjen.
Stor natur - liten MC :-)
Flott kjørevær og enda flottere omgivelser
Noe sier meg at jeg må ha vært såvidt i... hmmm.... Tuddal ! Ja, ganske sikker på det...
(Utvilsomt laget i forbindelse med Tour de Norway som ble arrangert over her for et par dager siden.)
Snuten snudd mot Rjukan igjen
...og et lite posør-bilde
Noen brukte hverken bil eller MC for å komme seg til fjells. Dette må vel være en årgangs snøscooter? Ihvertfall ligner den ikke på snøscooterne jeg har sett på messer og slikt...
Kan ikke si at svingene opp/ned fra Rjukan sitter spesielt godt - her må det øves! Men har da kontroll nok til å kunne stoppe for parkert motorsyklist som plutselig løp over veien rett nedenfor en sving for å se på utsikten - uten å se seg for.... ja ja...
Vurderte å ta via vestsiden av Tinnsjø og Kongsberg hjem igjen, men hadde jo litt lyst til å se Vegglifjell når jeg først var i farta, så litt på impuls ble det mot Austbygde og veien til Veggli.
Forresten ganske fint oppover mot Atrå
Den årvåkne leser vil nå kanskje legge merke til en viss kornethet i bildet over. Det kommer seg nemlig slik at fotografen her har kommet borti modus-hjulet på kameraet så det har blitt stilt i en manuell modus der jeg av en eller annen grunn hadde valgt ISO 1600, sikkert fra en test i lav belysning... som jeg selvfølgelig ikke oppdaget før etter at jeg kom hjem
Fra Austbygde ble det mot Veggli og et stykke oppover etter å ha fulgt skilt nr 2 mot Veggli var det skilt om "Gårdstun".
Jeg pleier alltid å saktne farten og det viste seg lurt. Plutselig sprang nemlig en liten kanin over veien og så et øyeblikk ut til å være av arten "Kamikazekanin" da den snudde litt og løp i samme retningen som forhjulet mitt.
Etter kjapp og kraftig bremsing så ABS'en jobbet overtid fikk den tid til å tenke seg om og sprang videre over veien og ned mot låven
Veien mot Vegglifjell
Opp mot høyeste punkt. Veien er grusvei siste stykket og en god bit ned mot Veggli.
Høyeste punkt og retning østover
Her så det ut til å kunne bli regn på tilbaketuren, men eneste regnet jeg fikk var 1min regn ved Sylling - ellers ingenting
Fra Veggli gikk det sørover til Lampeland der Kiwi'n var åpen, så jeg fikk kjøpt en iskfaffe og en kvikklunsj.
Derfra ble det Lyngdal, Litmovatnet og grusveien til Bingen. Derfra over til Åmot og retur igjen via Vikersund-Sylling og hjem.
Alt i alt en topp tur
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
På tide med en liten oppdatering.
Søndagen var man ute og rullet en tur via Hanekleiva og videre mot Hvittingfoss. Derfra oppover mot Passebekk og Kongsberg. Ganske fint område, men litt mye 60-soner kanskje... men tar man det som en avslapningstur så er det forsåvidt OK
Igjen denne løvtannsblomstringen som setter farge på åkre i tillegg til rapsen da, som også ser ut til å ha blitt ganske pop
Ble ikke så kjempelang tur denne gangen men fikk med meg Vikersund-Sylling på vei tilbake.
Ikveld ble det en liten tur i kveldinga for å teste Madstad vindskjermen.
Madstad braketter på midterste posisjon og originalskjermen funker ganske bra - blir litt jevnere luftstrøm og mindre turbulens, men fortsatt ikke perfekt i 80 med f.eks. motvind i 40.
Madstad skjermen utløste forsåvidt følgende kommentarer:
Kona: Det er sånn "gammelmanns"-skjerm det der...
Ene sønnen: Nei, du kødder! I hvilken verden er det der greit !?
Hva synes forumet? Bør den sporenstreks fjernes og MC'n desinfiseres med rikelige mengder WD40 for i det hele tatt å ha vært i kontakt med en slik "oversize" vindskjerm?
Bilde av bare Drammensfjorden i tilfelle vindskjermen på forrige bilde ble for forstyrrende
Søndagen var man ute og rullet en tur via Hanekleiva og videre mot Hvittingfoss. Derfra oppover mot Passebekk og Kongsberg. Ganske fint område, men litt mye 60-soner kanskje... men tar man det som en avslapningstur så er det forsåvidt OK
Igjen denne løvtannsblomstringen som setter farge på åkre i tillegg til rapsen da, som også ser ut til å ha blitt ganske pop
Ble ikke så kjempelang tur denne gangen men fikk med meg Vikersund-Sylling på vei tilbake.
Ikveld ble det en liten tur i kveldinga for å teste Madstad vindskjermen.
Madstad braketter på midterste posisjon og originalskjermen funker ganske bra - blir litt jevnere luftstrøm og mindre turbulens, men fortsatt ikke perfekt i 80 med f.eks. motvind i 40.
Madstad skjermen utløste forsåvidt følgende kommentarer:
Kona: Det er sånn "gammelmanns"-skjerm det der...
Ene sønnen: Nei, du kødder! I hvilken verden er det der greit !?
Hva synes forumet? Bør den sporenstreks fjernes og MC'n desinfiseres med rikelige mengder WD40 for i det hele tatt å ha vært i kontakt med en slik "oversize" vindskjerm?
Bilde av bare Drammensfjorden i tilfelle vindskjermen på forrige bilde ble for forstyrrende
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37876
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Alderen har nok innhentet meg med full styrke siden jeg synes Madstad skjermen ser helt grei ut...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Jeg er litt mer opphengt i bildene du har tatt, men jeg får si som sønnen din så pent sa det
Men bryr du deg ikke midt i kaviar krysset hva vi andre mener så lenge det funker for deg?
Note4
Men bryr du deg ikke midt i kaviar krysset hva vi andre mener så lenge det funker for deg?
Note4
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
@LordShaft - joda, forsåvidt, men interessant å vite om det er samstemt nedstemming eller variabelt syn på plexiglasset
Har forsåvidt ikke konkludert med hva som er best ennå heller. Merker det blir mindre vind på armer med Madstad - men det kan jo fort være en ulempe i varmt sommervær (ikke at vi er så veldig plaget av dét akkurat nå...). Må uansett teste mer - både flere vinklinger og høyde-posisjoner.
Har forsåvidt ikke konkludert med hva som er best ennå heller. Merker det blir mindre vind på armer med Madstad - men det kan jo fort være en ulempe i varmt sommervær (ikke at vi er så veldig plaget av dét akkurat nå...). Må uansett teste mer - både flere vinklinger og høyde-posisjoner.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#