Kant'1ns kjøreblogg- Reisen til veiens ende

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kant'1ns kjøreblogg---Speed-touring til Geiranger

Legg inn av LordShaft »

Det er godt å se du var heldig med vær og føre! Gleder meg at Geiranger innfridde forventningene... Regner med du er med på en langtur videre nordover neste sesong.... Med overnatting i Ålesund med de kulinariske opplevelser der er å finne. Du er jo en enkel mann i matveien ser jeg :lol

Sony Z2

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke

Legg inn av Olav K »

Etter en rolig helg, med mer jobb enn kjøring, hadde jeg en snartur inn til Odda i kveldingen, sammen med Jr på 125'en sin :thumleft .
På vei innover ringte Znirln, han skal reise på jobb på onsdag og måååå ha en tur før den tid. Så da blir det tirsdagstur på oss, litt ny rute, og litt "gammel, men bra moro.
Gleder meg allerede, ca 44-45 mil gjør susen :prf :prf :prf :prf :prf

https://www.google.no/maps/dir/Dimmelsv ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke (side 35)

Legg inn av Olav K »

Tirsdag morgen, klokken er 0715 og Znirln er allerede ferdig med å fylle bensin når jeg ankommer Statoilen. Det ser ut til å bli en episk dag på to hjul...
Jelsa tur 5.jpg
Jeg er for en gangs skyld godt forberedt, med ferdig programmert GPS, oppladet GoPro, OG batteribanker... Så da er det bare å komme seg i salen og legge i vei mot Halsnøy og fergjekaien på Sydnes. Ankommer i god tid, og kan bare glede oss til å komme over til solsida... for på Sydnes er det som vanlig kaldt på en tidlig høstmorgen
Jelsa tur 11.jpg
Som vanlig er fergja sparsomt trafikkert, og vi er de eneste som kan fylle opp kassen i kiosken. Så da blir det som vanlig en Sydnes/Utbjoa Classic, altså cheeseburger, cola og vafler. Til frokost selvsagt.
Denne fergjeturen er flott, og de har åpent wifi nettverk i salongen, så vi kan surfe på MCsiden.no mens vi siger fram over fjorden.
Klokka 0845 er vi igjen på land, drar på opp bakkene fra fergjekaien og svinger høyre igjen..retning Isvik. Denne veibiten har jeg beskrevet før men den er nydelig.... og idag, med lav morgensol, fin temperatur, godt selskap og en flott dag i vente, da er det nesten ubeskrivelig å være på tur, med hele dagen forran seg :prf
Morgensola gir oss muligheten til å ta noen fine bilder, men nytter vi sjangsen...nææh, vi prøver, men GoPro'en er ikke helt samarbeidsvillig...
Jelsa tur 4.jpg
Jelsa tur 3.jpg
Jelsa tur 6.jpg
Etter litt flere svinger, ankommer vi Isvik, tar venstre på E134, men ikke lenge... kun forbi Skjold, så tar vi av til høyre mot Nedstrand og Skjoldastraumen, Fv513. Og for en vei.... flott asfalt, null trafikk, svinger som er som laget på bestilling... hva mer kan man be om. Ikke så mye egentlig, kommer vi fram til, der vi skravler i vei via Scalarider'en. Ankommer Skjoldastraumen, og fortsetter videre mot Nedstrand på Fv515
Jelsa tur 9.jpg
Egentlig ganske fint på Skjoldastraumen, med sluser, nærbutikk og campingplass. Skal kruse hit engang til neste år :thumleft
Idag derimot fortsetter vi mot Nedstrand, får med oss litt veiarbeid med manuell dirigering (noen må tjene bra med penger på alle disse "manuelle dirigeringene" som finnes rundt om..hele tida :evil
Men vi ankommer Nedstrand fergjekai i god tid. Som på alle gode, landsens fergjekaier ligger her en Jokerbutikk... en landhandel av det gamle gode slaget. Her inne finner man alt..ja ALT, her henger dame og herrekonfeksjon side ved side med byggevarer, båt og fiskeutstyr, glass og stentøy, verktøy av ymse slag, ja sågar DVD brennere, CD racks og diskettholdere.... i tillegg til kolonialvarer selvsagt. Et lite eventyr rett og slett, der ute i provinsen :lol

Men, vi skal videre, ombord i fergja, og her skal Znirln betale med kort. Han må være med billettøren inn på bakrommet... for det er visstnok der kortautomaten finnes, men i dette tilfellet er billettøren hva vi kaller en "shady Lady", så jeg søker tilflukt ute på dekk, mens han gjør litt "bizniz" på bakrommet.
Han kommer dog helskinnet ifra det hele, og vi finner oss en plass i le, oppe på øvre dekk :thumleft
Jelsa tur 12.jpg
Jelsa tur 13.jpg
Jelsa tur 7.jpg
Vi kjører iland på Jelsa, følger Fv 517, og ender opp i ett massivt veiarbeidsområde. Det viser seg at det skal bygges bro over Sandsfjorden, med tilhørende tilførselsveier. Men pr idag er veien krisedårlig , spesielt for meg med mine baneslicks... Znirlen gasser på med panzervogna si, mens jeg har hjertet i halsen. Men plutselig er vi på Rv 13, suser mot Erfjord, videre videre og over heia, og plutselig skal vi svinge venstre, innover Jøsenfjorden. Koser oss opp til Gullingen, (veien opp her minner litt om den til Flåklypa toppen i filmen) forbi Mosvann.....
Jelsa tur 15.jpg
......og ned igjen på andre sia. Videre oppover mot Suldalsosen, og en helt nødvendig stopp på Esso'en der. Men vi har enda ei fergje å rekke, så blir ikke lange stoppen. Langs Suldalsvatnet går det unna, kun avbrutt av "Vegarbeid-manuell dirigering" en to tre ganger.... samme gjenntar seg oppi Bratlandsdalen. Men vi kommer oss til Røldal, Har ett par kilometer med gjestevisitt på E134 før det er Fv 520 Saudaveien som skal gjøres utrygg. Igjen blir vi så godt som aleine på veien, men det gjør da ikke noe... vi kan kose oss aleine vi.....
Story'en fortsetter imorgen, får ikke laste opp flere vedlegg... og dessuten er det sengetid. Stay tuned, godtfolk!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke (side 35)

Legg inn av Flanker »

Burde gjort det for lenge siden, men har jeg trykket på "abonner" knappen :prf
Nok en flott turrapport, jeg gleder meg til fortsettelsen...

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke (side 35)

Legg inn av Sprint »

Legger ofte søndagsturen om Bjoa og Skjoldastaumen og Nedstrand.Flott natur og knall veier. :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke (side 35)

Legg inn av Zadnez »

Misunner deg Olav K som har så knall veier rett utenfor stuedøra. Misunner deg sykkelen din også:) gresset er alltid grønnere på andre sia :scratch
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke (side 35)

Legg inn av Olav K »

Zadnez skrev:Misunner deg Olav K som har så knall veier rett utenfor stuedøra. Misunner deg sykkelen din også:) gresset er alltid grønnere på andre sia :scratch

Da får vi misunne hverandres sykler... jeg digger Bimmeren din!! Men veiene "mine" kan du misunne så mye du vil.. og imorgen skal jeg ha meg en tur igjen :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Tirsdagstur til Ryfylke (side 35)

Legg inn av Olav K »

Etter en kort gjestevisitt på E 134, svinger vi inn på Saudavegen, også godt kjent som "520". Veien slynger seg i fjellsida over Røldalsvatnet, og kan minne om alpeveier, der den zikkzakker seg oppover til Ekkjeskaret.
Jelsa tur 14.jpg
Jelsa tur 16.jpg
Vel oppe i Ekkjeskaret ser det ut til at sauer og lam har reist hjem..her også. Så vi ruller avgårde i behagelig tempo, mellom knauser og hauger, sola skinner, og kun vi som kjører MC vet hva følelser dette gir oss.. en "ren" bilist vil aldri kunne forstå :-k
Jelsa tur 17.jpg
Kjører over demningen på Svartavatnet... fortsatt mye vann i magasinet her
Jelsa tur 18.jpg
Videre svinger veien seg helt nydelig i terrenget, det er deilig når veien er tilpasset terrenget, og ikke sprengt fram, fyllt ut og jevnet alle søkk og hauger,,
Jelsa tur 19.jpg
Vel nede i Almannajuvet, der rørgata krysser dalen på ei bro, får vi en stopp, igjen så er det "Vegarbeid- manuell dirigering. Stopp i inntil 30 min"
Det er bare å strekke på beina og ta en titt rundt svingen, heldigvis holder de på og koste vekk løse steiner fra vegbanen, så vi slepper igjennom ganske kjapt
Jelsa tur 20.jpg
Men vi har tapt endel tid på alle disse "Vegarbeid-manuell dirigering" så herfra, og til Ølen, og videre til Etne går det i ett. I beste tradisjon har bakdekket til Znirln begynt å ta kveld, så han er grei og bremser ned farten såpass at "pallespikrings-perioden" ville vært overkommelig i tilfelle onkel Blå skulle lure i buskene :knegg
Etter en kjapp bensinfylling for Znirln sin del, suser vi rundt gromveien om Skåneviks-stranda, og ankommer fergjekaien i god tid. Rekker en hot-dog på kaien mens fergja legger til. Fortsatt er det fantastisk vær, over 20 grader og dønn vindstille
Jelsa tur 8.jpg
Etterpå er det tut og kjør hjem igjen, langs de herlige veiene i Kvinnherad.
433 km med ren kvalitetkjøring, har ikke savnet cruisecontroll et eneste minutt :P :p
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run-teazer

Legg inn av Olav K »

På tur igjen,... i ettermiddag blir det årets siste Triumph Run med TiV gjengen.
Så nå er jeg på vei til møteplassen, via noen "gyldne" omveier selvsagt :)
og en fin fergjetur er ikke å forakte på en slik dag :)
Bilde
Mer å lese kommer seinere :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run-teazer

Legg inn av freddy123 »

Gleder meg :)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run-teazer

Legg inn av E-strom »

Olav K skrev:På tur igjen,... i ettermiddag blir det årets siste Triumph Run med TiV gjengen.
Så nå er jeg på vei til møteplassen, via noen "gyldne" omveier selvsagt :)
og en fin fergjetur er ikke å forakte på en slik dag :)
Bilde
Mer å lese kommer seinere :thumleft
Veldig bra bilde; stemningsfullt - viser muligheter - inneholder forventninger...

Det ble sikkert en veldig bra tur :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run-teazer

Legg inn av Olav K »

Atter en dag med solskinn og deilige tempraturer :)
I tolvtida fikk det være nok rørlegging for idag... på tide med litt kvalitetstid med Speedy. Så i all hast pakket jeg tankveska, fikk på kjøredressen,... stresser litt, for jeg kan rekke 1235 fergja, men da må jeg fylle nuh... blir ikke tid til å fylle bensin mellom de to fergjene.
Fyller halv tank... har knapt med tid, og skal finne lommeboka og betale... men den er ikke med.
F...n i h.....te s...ans idiot jeg er...
Får lov av den strenge dama bak disken å skynde meg hjem og hente lommeboka. Ut fra Statoil'en og bortover rettstrekka, inn i huset, finner lommeboka, tilbake i samme fart (innenfor fartgrensa selvsagt)
Får gjort opp i en fart, men nå er det VELDIG knapt med tid.
For å "toppa heile driden" tar jeg igjen en traktor med henger (bakdelen med å bo på landet) og det var den fergja....
Men jeg gir meg ikke uten kamp, må jo prøve... kan hende fergja venter på en buss eller noe...
Det gjorde den selvsagt ikke....
Idet jeg kommer over bakketoppen på Årsnes fergjekai, ser jeg bommen gå ned og den legger fra kai.
Nesten helt fritt for biler på dekk, hadde de holdt bommen oppe, kunne jeg hoppet ombord....grrrrrrr
Jaja, bra at det er mye å finne på, mens man venter...sææærlig :-D

Bajken kjøler seg ned, mens jeg prøver det samme :-D
Bilde

Men kommer over med neste fergje, nå er jeg på tur, og jeg har bra med tid til 1450 fergja fra Våge.
Det er bare å kose seg i vakker natur, det kommer tidsnok regn :)

Utsikt mot Rosendal:
Bilde
Veien til Tysnes er en stor favoritt, og med over 20 grader i sola blir livet lett å leve...særlig i midten av september:)
På broa over Lukssund prøver jeg å ta noen bilder med GoProen, men lyktes i liten grad :-D
Så etter ca 1000 deilige svinger ankommer jeg Våge, glir forbi hele køen og stiller meg opp lengst framme.

Våge, sett fra kaien
Bilde

Fergja tar ca 45 min, og på en slik fantastisk dag, er det digg å henge på lemmen, og nyte en nyyydelig utsikt, en speilblank Bjørnefjord og en varm septembersol.

Idag var det ingenting som fristet i kiosken ombord :-D
Bilde

Framme på andre sida, får jeg gjort unna noen ærend i Os,
deretter blir det en flott tur over Fanafjellet, her blei det asfaltert i fjor, så det er en knallfin kjørevei å kose seg på
Kjører tilbake mot Os på E39, men stopper på ErAn Veikro.
For mat skarr'em ha....
Det blir en "Big Boss Burger", og med hånda på hjertet, det er en av de beste burgerne jeg har spist! NAM! Anbefales på det sterkeste om du er i nærheten.

Deretter er det raka vegen til Øyrane Torg for å møte TiV gjengen.
Det renner inn ca 10 sykler, bla annet en Speed Twin fra 1954 (mer eller mindre helt orginal), en strøken Trident fra 75, en modifisert Bonneville, og ellers var det både Tigre i alle størrelser, Speed Triple, Sprint 1050...
Vi ruller i flokk mot Osterøy kro (enda mer mat i vente), og vi begynner på gamleveien forbi Lordshaft's arbeidsplass. Men etterhvert må vi inn på E16 et par kilometer, for å komme oss inn på Osterøybroen

Bilde

Bilde

På Osterøy har de artige veier, så vi svinger oss fram i kveldssola via omveier til kroa.

Bilde

Her blir det forfriskninger av ymse slag,
selv tar jeg en proteinshake med garnityr:
Bilde

Kveldens line up:
Bilde

vi blir sittende en times tid, men for å rekke hjem i skapelig tid, må jeg bryte opp litt før de andre.
Så blir det 9 mil med gladgassing hjem til Gjermundshavn, nok en fergjetur og så er det nesten rett i seng :-D

Nå blir det Londontur i desember med TiV gjengen, fabrikkbesøk hos Triumph og juleparty hos Jack Lillys.... Gleder meg??
Gjett EN gang
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run- til Osterøy :)

Legg inn av Busa Trond »

Hva er det jeg ser Olav!
Er det en rødtiger, så det greit ut :-k

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run- til Osterøy :)

Legg inn av Olav K »

Busa Trond skrev:Hva er det jeg ser Olav!
Er det en rødtiger, så det greit ut :-k
Jepp, og en RødTiger er rett så flott skal jeg si deg.
Ikke så flott som en BlåTiger selvsagt... men likevel ;-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run- til Osterøy :)

Legg inn av Bjerknez »

Har du montert sigaretttenner uttak på Speed'en din?
Var det vanskelig/dyrt etc.?

Tror jeg må skaffe meg et GPS feste samt en passende GPS til min snart kommende Street Triple R, men er usikker på hva slags GPS løsning jeg velger. Men å få lagt opp et sigaretttenner uttak føler jeg nå er på sin plass tror jeg...

Svar