Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Som sagt; jeg strekker meg ganske langt for å slippe å prate med noen, så å faktisk gå til banken sitter såpass langt inne at det er usannsynlig at det faktisk skjer. Ser ikke ut som dnb driver med refinansiering av lån heller, så..

Joda, Bjerknez, nå er det jo sånn at de skal gi lån uten sikkerhet, men det er jo ikke noe nytt at de som ikke trenger lånet i utgangspunktet er de som får best betingelser. Derfor stiller jeg meg tvilende til at jeg kommer til å få noe som har akseptabel rente, uansett hvilken bank det er snakk om eller hvor mange jeg snakker med.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Reodor Felgen »

Vil du selge er det vel bare å be banken om å gi deg lån på differansen mellom salgssum og restgjeld? Ingen grunn til å være redd for banken.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Reodor Felgen »

Tommas skrev:Siden flere her gir råd om å kontakte banken, så lurer jeg på en ting:

Om man ikke har et eksisterende låneforhold (hus eller leilighet) til banken sin - hvor langt strekker de seg da for å hjelpe?
Det avhenger av betalingsevnen men de kan strekke seg langt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Som sagt; jeg strekker meg ganske langt for å slippe å prate med noen, så å faktisk gå til banken sitter såpass langt inne at det er usannsynlig at det faktisk skjer. Ser ikke ut som dnb driver med refinansiering av lån heller, så..

Joda, Bjerknez, nå er det jo sånn at de skal gi lån uten sikkerhet, men det er jo ikke noe nytt at de som ikke trenger lånet i utgangspunktet er de som får best betingelser. Derfor stiller jeg meg tvilende til at jeg kommer til å få noe som har akseptabel rente, uansett hvilken bank det er snakk om eller hvor mange jeg snakker med.
Du tenker helt feil Morten!
Du finner ikke noe særlig på DnB sine hjemmesider om refinansiering av smålån, nettopp fordi Dnb er en storbank som driver med alt mulig av bankvirksomhet. Mange andre mindre finansieringsinstitusjoner har funnet sin nisje i markedet ved å tilby refinans til folk som sitter med problemer og ikke får hjelp andre steder.
For 100 år siden dro livredde folk til banken i sine fineste klær og møtte med lua i handa for å spørre pent om å få låne penger.
Slik er det ikke lenger. Nå kjemper bankene seg i mellom om kundene, og strekker seg vanligvis langt for å beholde dem de allerede har.
Du sier du har en årslønn på 450 000. Jeg antar du da har noe over 300 000 etter skatt. Disse 300 000 vil gjerne banken din ha så mye som mulig av, dvs. de vil gjerne låne deg så mye penger som mulig innenfor rammer du klarer å betjene. Har du allerede lån hos dem som skaper problemer for deg, så vil de gjerne vite det og hjelpe deg med løsninger som kan fungere bedre for deg.
På 100 år er det derfor mye som har forandret seg, og bankene er i dag en serviceinstitusjon med mange og gode tilbud. Det er konkurranse mellom bankene om de beste tilbudene, og det er ingenting de heller vil enn å ha en god dialog med sine kunder.
Så mann deg opp og ta en tur til banken. Du trenger ikke en gang å ta av deg lua lenger!

Er dette en helt umulig situasjon for deg så gjør du som følger: Logg deg inn i nettbanken. Der finner du en dialogfunksjon der du kan stille spørsmål til banken. Skriv og legg fram saken så godt du kan. Avslutt gjerne med noen ord om at du har angst for personlig oppmøte, og spør om det er mulig å gjøre det meste på denne måten.
Lykke til!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har bare mastercard hos dnb. Bilen er det møller finans som har, og mc'en er det gjensidige som har..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Har bare mastercard hos dnb. Bilen er det møller finans som har, og mc'en er det gjensidige som har..
Har du ikke lønnskonto hos DNB heller?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jo, lønn og det er den banken jeg bruker i hovedsak, bare ikke der jeg har mest lån :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Jo, lønn og det er den banken jeg bruker i hovedsak, bare ikke der jeg har mest lån :P
Da har du et veldig godt utgangspunkt :thumleft
Dette er DIN bankforbindelse. De ser den regelmessige lønnen din kommer inn på konto hver måned, og dette er en betydelig trygghet for å gi deg lån!
Hva kan du si om bilen din, type, årsmodell kjørelengde osv, når kjøpte du den og hvor mye lånte du. Ta dette gjerne på pm!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

kjellv skrev:
mortenolb skrev:Jo, lønn og det er den banken jeg bruker i hovedsak, bare ikke der jeg har mest lån :P
Da har du et veldig godt utgangspunkt :thumleft
Dette er DIN bankforbindelse. De ser den regelmessige lønnen din kommer inn på konto hver måned, og dette er en betydelig trygghet for å gi deg lån!
Hva kan du si om bilen din, type, årsmodell kjørelengde osv, når kjøpte du den og hvor mye lånte du. Ta dette gjerne på pm!
Passat, 4motion, 2007(reg sent 2006), 170 000km, kjøpt i oktober 2011, lånte vel 217 000 tror jeg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:
kjellv skrev:
mortenolb skrev:Jo, lønn og det er den banken jeg bruker i hovedsak, bare ikke der jeg har mest lån :P
Da har du et veldig godt utgangspunkt :thumleft
Dette er DIN bankforbindelse. De ser den regelmessige lønnen din kommer inn på konto hver måned, og dette er en betydelig trygghet for å gi deg lån!
Hva kan du si om bilen din, type, årsmodell kjørelengde osv, når kjøpte du den og hvor mye lånte du. Ta dette gjerne på pm!
Passat, 4motion, 2007(reg sent 2006), 170 000km, kjøpt i oktober 2011, lånte vel 217 000 tror jeg.
Diesel?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

ja. 2.0L 140hk

McHans
Innlegg: 19
Registrert: 31 mai 2015, 22:50
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 650 f 2014

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av McHans »

Prøv å motiver deg til å ringe banken, de er faktisk veldig greie å prate med når du ringer dem. Ikke fullt så hyggelige hvis de MÅ ringe deg. Har du fått en hyggelig opplevelse over telefon så blir det mye lettere med et personlig møte senere. Jobben deres er faktisk å gjøre sitt beste for å hjelpe kundene sine.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Etter en kjapp sammenligning med priser på finn.no skal denne bilen være verdt 110-145k i dag alt etter utstyrsnivå, tilstand, utseende, etc.
Banken ordner nok med restlånet på denne og tar over pant på den som en del av sikkerheten. Det gjør de nok også med gsxn din og tenker jeg. Ser ingen grunn til at de forlanger at du skal selge disse. Bil må du ha, og denne regnes ikke som noe ekstravagant og unødvendig dyrt. Verre var det om du hadde noe ganske nytt og dyrt, da ville de nok kanskje at du solgte og skaffet noe billigere.
Suzukien skal du heller ikke selge! Vær tydelig på det. Den er viktig for deg, der er det du henter deg inn, der har du kameratmiljøet ditt og friheten! Heller ikke den er unødvendig dyr og ekstravagant. Sykkeltypen kan ha relativt høye forsikringspremier, og du føler deg kanskje låst til Gjensidige med både finansiering og forsikring? Du er nok ikke det sjø... mange muligheter her og! Kan godt være at du var bedre tjent med en sykkel med lavere forsikringskostnader, men uten at det går på bekostning av kjøregleden.
Hvordan er det ellers da med annet småsnusk i privatøkonomien? Inkassogjeld, avbetalingsløsninger på småvarer og andre faste utgifter? (dette vil jeg innstendig oppfordre deg til å ta på pm, ikke i åpent forum!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

McHans skrev:Prøv å motiver deg til å ringe banken, de er faktisk veldig greie å prate med når du ringer dem. Ikke fullt så hyggelige hvis de MÅ ringe deg. Har du fått en hyggelig opplevelse over telefon så blir det mye lettere med et personlig møte senere. Jobben deres er faktisk å gjøre sitt beste for å hjelpe kundene sine.
:thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

kjellv skrev:
McHans skrev:Prøv å motiver deg til å ringe banken, de er faktisk veldig greie å prate med når du ringer dem. Ikke fullt så hyggelige hvis de MÅ ringe deg. Har du fått en hyggelig opplevelse over telefon så blir det mye lettere med et personlig møte senere. Jobben deres er faktisk å gjøre sitt beste for å hjelpe kundene sine.
:thumleft
Kan godt være at alt dette kan ordnes på telefon og e-post, at du tilslutt trenger bare stikke innom og signere :thumleft

Svar