Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Det er barnesykdommer på den modellen, siden det er den som kom i 2006. Derfor en del trøbbel med dem. Kjører heller ikke longlife-olje. Er ikke så mye jeg får skrudd selv på den bilen, og ikke har jeg peiling heller.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

http://www.obd-codes.com/p0113" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er feilkoden jeg får opp. Sier ikke meg så mye. Noen som har peil?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av AJ »

mortenolb skrev:http://www.obd-codes.com/p0113

Dette er feilkoden jeg får opp. Sier ikke meg så mye. Noen som har peil?
Etter alt å dømme er dette ingen kritisk feil:

Bilde

Antakelig en enkel sak for verkstedet å fikse/nullstille.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Reodor Felgen »

Av og på med batteripolen er en god start.

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av laban »

mortenolb skrev:http://www.obd-codes.com/p0113

Dette er feilkoden jeg får opp. Sier ikke meg så mye. Noen som har peil?
Tipper det er MAF sensor / luft mengde måler eller hva det heter på norsk.
Disse blir skitten over tid og gir rare målinger.

Har du venner med ultrasonisk rensemaskin, så kan du prøve å rense den før den byttes.

Anbefaler deg å kjøpe deg en vagcom når du eier VAG bil, du får kopier til 150-200kr fra onkel kina, som gjør jobben bra nok for en diagnose her og der.
Disse er mye bedre til å feilsøke med, har selv første revisjon 3c passat så vet hva jeg snakker om :-)å :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har obd ting fra jula. Sånn jeg fant den feilmeldinga. Har sletta feilmeldinga, og lampa har slukket, men får opp meldinga i diagnosen etter å ha kjørt litt.

ZZR-Erling

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av ZZR-Erling »

IAT..Induction Air Temperature..denne sitter i luftmengdemåleren. Tipper at det kan disable turboen om den feiler helt. Altså bare kutter ut turboen til du har fiksa dette.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Det kan også være at luftmassemåleren er i orden. Det var den på min Saab 9-3 da et tidligere Saab verksted her i byen absolutt ville bytte den og ha 5000 for den. Feilen fant jeg selv. Lekkasje i en vakuumslange som styrer to-trinns turbo. Etter at denne ble byttet ble bilen sprek som bare det, og ingen flere feilkoder. Men antakelig fordi jeg hadde kjørt lenge med denne feilen gikk EGR systemet tett noen uker etterpå. To ganger måtte dette renses, og tilslutt måtte EGR ventilen byttes.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

kjellv skrev:Det kan også være at luftmassemåleren er i orden. Det var den på min Saab 9-3 da et tidligere Saab verksted her i byen absolutt ville bytte den og ha 5000 for den. Feilen fant jeg selv. Lekkasje i en vakuumslange som styrer to-trinns turbo. Etter at denne ble byttet ble bilen sprek som bare det, og ingen flere feilkoder. Men antakelig fordi jeg hadde kjørt lenge med denne feilen gikk EGR systemet tett noen uker etterpå. To ganger måtte dette renses, og tilslutt måtte EGR ventilen byttes.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jeg har jo en sånn bil hvor man ikke ser en dritt annet enn plastikk under panseret, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å se etter sånt. Luftmassemåler til bilen min koster en tusenlapp, aner ikke hvor mye greier det er å bytte, dog.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Plastikken fjerner du med 4 små skruer, under der ligger motoren ;-) Luftmassemåleren står på innsuget, enten på luftfilteret eller mellom dette og turboen

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Så en video på youtube av hvordan den byttes. Det gjør jeg _ikke_ selv.

ZZR-Erling

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:Så en video på youtube av hvordan den byttes. Det gjør jeg _ikke_ selv.
Prøv...du vil spare mange tusen på å gjøre slikt selv..og du blir bare bedre og bedre til å mekke..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Så en video på youtube av hvordan den byttes. Det gjør jeg _ikke_ selv.
Prøv...du vil spare mange tusen på å gjøre slikt selv..og du blir bare bedre og bedre til å mekke..
Jeg kan si med sikkerhet at hvis jeg prøver å gjøre noe sånt selv, uten hjelp fra noen som kan det, så ender jeg opp med å måtte få bilen kjørt til verksted med viking, og taper noen tusen mer enn nødvendig.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har gått litt mer inn i diagnosen. Det er IAT-sensor som er gåen. Viser -40 grader med kald motor og 5,5 grader ute. Får vel ta en tur innom delelageret til møller og sjekke hva som er riktig del..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Eller du kan se om du finner den her http://www.mekonomen.no/produkter

Svar