Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av RuneMC »

Sjekket litt i Google Earth etter å ha sett filmen din. :thumleft

Hvis du bruker Get Directions i Google Earth og velger mappe-ikonet med pluss-tegn så får du faktisk laget automagisk en bane/path som følger veien :-)
I tillegg kan det være verdt å høyreklikke på den genererte Route og velge egenskaper/properties:
Altitude: 30-100m Relative to Ground, evt huke av for Extend path to ground -> gå tilbake til Style,Color og velg f.eks. Opacity 30% for linjen og 10% for Area. OK

Også viktig å velge Tools > Options fra hovedmenyen
Touring > velg: Fly along lines, Camera Tilt Angle = 83 kan være passende, Camera Range = 10m kan være passende (kameraet følger linjen tettere), Speed =eksperimenter. 400 hvis det skal gå litt unna...

På 3D view kan det være morsomt å aktivere Use Photorealistic atmosphere rendering og ellers høyeste kvalitet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:Sjekket litt i Google Earth etter å ha sett filmen din. :thumleft

Hvis du bruker Get Directions i Google Earth og velger mappe-ikonet med pluss-tegn så får du faktisk laget automagisk en bane/path som følger veien :-)
I tillegg kan det være verdt å høyreklikke på den genererte Route og velge egenskaper/properties:
Altitude: 30-100m Relative to Ground, evt huke av for Extend path to ground -> gå tilbake til Style,Color og velg f.eks. Opacity 30% for linjen og 10% for Area. OK

Også viktig å velge Tools > Options fra hovedmenyen
Touring > velg: Fly along lines, Camera Tilt Angle = 83 kan være passende, Camera Range = 10m kan være passende (kameraet følger linjen tettere), Speed =eksperimenter. 400 hvis det skal gå litt unna...

På 3D view kan det være morsomt å aktivere Use Photorealistic atmosphere rendering og ellers høyeste kvalitet.
Hva var det du kalte dyret?? :scratch :scratch
Hahaha..... selv etter å ha lest dette to ganger slet jeg :lol :lol Skal prøve å ta det step by step :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:Sjekket litt i Google Earth etter å ha sett filmen din. :thumleft

Hvis du bruker Get Directions i Google Earth og velger mappe-ikonet med pluss-tegn så får du faktisk laget automagisk en bane/path som følger veien :-)
I tillegg kan det være verdt å høyreklikke på den genererte Route og velge egenskaper/properties:
Altitude: 30-100m Relative to Ground, evt huke av for Extend path to ground -> gå tilbake til Style,Color og velg f.eks. Opacity 30% for linjen og 10% for Area. OK

Også viktig å velge Tools > Options fra hovedmenyen
Touring > velg: Fly along lines, Camera Tilt Angle = 83 kan være passende, Camera Range = 10m kan være passende (kameraet følger linjen tettere), Speed =eksperimenter. 400 hvis det skal gå litt unna...

På 3D view kan det være morsomt å aktivere Use Photorealistic atmosphere rendering og ellers høyeste kvalitet.
Jeg hat testet dette nå og det funker faktisk. :thumleft
Men desverre så lagger det en del når Google flyr over ruten. Jeg har en ganske oppegående pc med kraftige skjermkort og 12GB ram etc. så det er ikke den som er flaskehalsen heller. Så i praksis vil opptaket bli veldig hakkete og ikke spesielt pent.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Bjerknez »

Har sjekket ut litt det med animerte kart og vaier etc. og har etter mye leting funnet to alternativer som gjør dette mye enklere. Det ene programmet er råflott (og dyrt) mens det andre er ganske rimelig og funker bra hvis man ikke har avanserte behov.

Jeg begynner med det den dyre og proffe løsningen:
http://www.motionstudios.de/shop_content.php?coID=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Man KAN bruke screenshot av google maps og bruke dette, men da får man ikke noe detaljert kart. Ska lman ha detaljert kart så må dette kjøpes i tillegg:
http://www.motionstudios.de/index.php?c ... -Maps.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har sendt dem en forespørsel om hvor detaljerte kartene er med tanke på byer i skandinavia (hvor de fleste av oss oppholder seg) og har spurt om dem kan sende meg et eksempel. Disse kartene kan man da bruke i programmet jeg linket til over og lage kanonflotte animasjoner og lagre det som en video og bruke dette i et videoredigeringsprogram ved siden av videoen man allerede har fra turer etc.

Men som sagt... det koster litt... Man kan laste ned en gratis prøveversjon fra siden dems også. men husk at det ikke følger med noen detaljerte kart.

___________

Den andre langt billigere løsningen hvis man bare skal lage en animert linje på et kart er dette programmet:
http://www.solrobots.com/roadtrip/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette kan også prøves ut gratis for den som ønsker det.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:
RuneMC skrev:Sjekket litt i Google Earth etter å ha sett filmen din. :thumleft

Hvis du bruker Get Directions i Google Earth og velger mappe-ikonet med pluss-tegn så får du faktisk laget automagisk en bane/path som følger veien :-)
I tillegg kan det være verdt å høyreklikke på den genererte Route og velge egenskaper/properties:
Altitude: 30-100m Relative to Ground, evt huke av for Extend path to ground -> gå tilbake til Style,Color og velg f.eks. Opacity 30% for linjen og 10% for Area. OK

Også viktig å velge Tools > Options fra hovedmenyen
Touring > velg: Fly along lines, Camera Tilt Angle = 83 kan være passende, Camera Range = 10m kan være passende (kameraet følger linjen tettere), Speed =eksperimenter. 400 hvis det skal gå litt unna...

På 3D view kan det være morsomt å aktivere Use Photorealistic atmosphere rendering og ellers høyeste kvalitet.
Jeg hat testet dette nå og det funker faktisk. :thumleft
Men desverre så lagger det en del når Google flyr over ruten. Jeg har en ganske oppegående pc med kraftige skjermkort og 12GB ram etc. så det er ikke den som er flaskehalsen heller. Så i praksis vil opptaket bli veldig hakkete og ikke spesielt pent.
Og enda mer hakkete blir det når du skal gjøre et skjermopptak i tillegg. Anbefaler lavere hastighet som du så skrur opp når du redigerer videoen. Rute funksjonen har du også rett i, men det funker kun mellom to punkter, og ikke en tur over flere dager. Men jeg fant en løsning her også... Lag ruta i Furkot, eksporter som GPX spor, konverter til KML og åpne i Google Earth. Sparer enormt med tid! ☺

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så er nok ikke Google Earth den optimale løsningen, selv om det blir stilig nok for de fleste av oss. Alt for mye jobb til at jeg gidder å prøve og når det attpåtill ikke blir 100% så synker motivasjonen :sk?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s.19)

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:Uansett så er nok ikke Google Earth den optimale løsningen, selv om det blir stilig nok for de fleste av oss. Alt for mye jobb til at jeg gidder å prøve og når det attpåtill ikke blir 100% så synker motivasjonen :sk?
Smak og behag. Dette er ikke så viktig for meg at jeg er villig til å betale for det, så da blir det Google Earth de gangene jeg føler for slike effekter... Og det tar meg ikke lang tid, nå som jeg har «knekt koden» ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Bjerknez »

Ikke missforstå... videoen din var skikkelig bra og langt bedre enn noen av videoene jeg har laget så langt. Men jeg vil nok enten eller jeg da. Enten så holder jeg meg på dagens nivå, eller så kliner jeg til med noe mer "proft". Men jeg skal så absolutt prøve meg frem litt, men å gi mange kroner for det ene programmet sitter nok litt langt inne her også... :-k

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:Ikke missforstå... videoen din var skikkelig bra og langt bedre enn noen av videoene jeg har laget så langt. Men jeg vil nok enten eller jeg da. Enten så holder jeg meg på dagens nivå, eller så kliner jeg til med noe mer "proft". Men jeg skal så absolutt prøve meg frem litt, men å gi mange kroner for det ene programmet sitter nok litt langt inne her også... :-k
Neida, tok det overhodet ikke som kritikk. Å gjøre dette i Google Earth har en sabla læringskurve, så at noen vil betale for å få slike effekter på en enklere måte skjønner jeg veldig godt. Jeg er bare ikke helt der (enda....)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Flanker »

Fordøyer PMSen ett skritt om gangen her... Nytt bakdekk har ankommet, Metzeler Tourance Next. Og så kjøpte jeg meg en slik forlenger til forskjermen som snart skal monteres. Nå blir det slutt på møkkete eksos og dynamodeksel! GPS og intercom er oppdatert til siste versjon (både kart og firmware), og enkelte ruter har til og med funnet veien inn på GPSen.

Har også fått tak i nytt Pinlock visir til min Schuberth C3. Det gamle et et par år nå, og slike er forbruksvare da de riper lett. Overraskelsen var stor når jeg tok av det gamle og fant ut at silikonpakningen fra pinlock'en i stor grad satt fast i visiret, og ikke faen om det var mulig å fjerne det heller! Prøvde såpe, gummihansker og varme. Men møkka sitter fast! Så løsningen ble en tur på eBay etter nytt visir også... Aldri vært ute for noe sånt før, et det noen andre som har erfart det samme?

Sånn ser visiret ut, med pinlock fjernet:
ImageUploadedByTapatalk1423409311.506834.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av E-strom »

Flanker skrev:...Overraskelsen var stor når jeg tok av det gamle og fant ut at silikonpakningen fra pinlock'en i stor grad satt fast i visiret, og ikke faen om det var mulig å fjerne det heller! Prøvde såpe, gummihansker og varme. Men møkka sitter fast! Så løsningen ble en tur på eBay etter nytt visir også... Aldri vært ute for noe sånt før, et det noen andre som har erfart det samme?

Sånn ser visiret ut, med pinlock fjernet:
ImageUploadedByTapatalk1423409311.506834.jpg
Jepp - opplevde det samme midtveis ut i 2. sesong med Schubert C3 - tok av pinlock'en for å rengjøre grundig, og da ble omtrent halvparten av silikonpakningen liggende igjen på visiret.

Masser av ball med plunder & heft for å få det sånn noenlunde sammen igjen :sk?

Blir nok nytt ja - både visir og pinlock...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Flanker »

E-strom skrev: Jepp - opplevde det samme midtveis ut i 2. sesong med Schubert C3 - tok av pinlock'en for å rengjøre grundig, og da ble omtrent halvparten av silikonpakningen liggende igjen på visiret.

Masser av ball med plunder & heft for å få det sånn noenlunde sammen igjen :sk?

Blir nok nytt ja - både visir og pinlock...
Jævlig merkelige greier... Jeg tenker det må være en produksjonsfeil på noen Pinlock visir til Schuberth som forårsaker dette! Men men, nytt visir og ny pinlock er uansett billigere en ny hjelm.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Tommas »

Knallbra video!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Flanker »

Tommas skrev:Knallbra video!
Takk :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Planlegger høsttur '15 (s

Legg inn av Flanker »

Ohhhhh... Farlig å surfe rundt på nettet! For de som er interesserte kan jeg nevne at XLmoto har en del bra tilbud på utstyr fra Klim i sitt vintersalg. Bestilte meg nettopp et Agressor undertøysett til 199,- per del, noe som er 50% rabatt og godt under amerikansk pris.

Hele utvalget deres her: http://www.xlmoto.no/klim" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar