Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Å der bar jeg hjemme :)

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av kjellv »

[quote="Bjerknez"]Å der bar jeg hjemme :)

...og det første du tar bilde av er TV`n du sa at du nesten aldri ser på :lol
Takk for oppdateringene...jeg er ikke i tvil: Atnadalen skal kjøres, og jeg skal ha god tid!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Det er stoooor forskjell og se på tv og se på det som VISES på tv'en :)

Turen over Ringebufjellet var flott. Har kjørt der flr men blir like imponert hver gang :)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av freddy123 »

Har kost meg med alle reise bildene dine og lurer på om jeg må bestille meg en bagasjegrind til harleyen så kanskje det blir en helgetur til Vestlandet på meg også i år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av kjellv »

freddy123 skrev:Har kost meg med alle reise bildene dine og lurer på om jeg må bestille meg en bagasjegrind til harleyen så kanskje det blir en helgetur til Vestlandet på meg også i år.
Når kommer du? :prop: :prf

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av freddy123 »

Blir ikke før uti august en gang isåfall har 2 uker til med jobb så blir det 2 uker i varmere strøk , den siste ferie uka mi skal jeg være hjemme altså 34 så det må bli da dersom det er godvær da

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Flanker »

Fine bilder! Kunne du vært brydd med å legge ut returruta di? Gjerne slik gugle maps :)

Så ut som det var noen godbiter der jeg ikke helt er orientert om...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av kjellv »

freddy123 skrev:Blir ikke før uti august en gang isåfall har 2 uker til med jobb så blir det 2 uker i varmere strøk , den siste ferie uka mi skal jeg være hjemme altså 34 så det må bli da dersom det er godvær da
Der har du Vestlandets bakside...! Ferie og finvær er ikke alltid på samme tid! Det har også Bjeknez fått oppleve denne uka!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Fine bilder! Kunne du vært brydd med å legge ut returruta di? Gjerne slik gugle maps :)

Så ut som det var noen godbiter der jeg ikke helt er orientert om...
Her har du retur ruta mi :)
https://www.google.no/maps/dir/62.68487 ... m0!1m0!3e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Flanker »

Takker :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Takker :)
Bare hyggelig. :thumleft

Jeg kunne sikkert gjort ruten enda mer spennende, men feiget ut når jeg var halveis og kjørte sporenstreks rett hjem via E6. :redface

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Jompa »

Jeg har kjørt Lillehmmer - Rigebu en gang, med bil og campingvogn.
Oppover fjellet kokte bilen, selv etter flere km med varmeapparatet på fullt og åpne vinduer.
På turen ned til Rigebu steikte jeg bremsene på vogna.y
Da vi kom ned og stoppa ved en bensinstasjon, med rykende bremsetromler, kom en gubbe bort til oss og sa:
"Je ser du kjæm fra fjellet"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Jeg har kjørt Lillehmmer - Rigebu en gang, med bil og campingvogn.
Oppover fjellet kokte bilen, selv etter flere km med varmeapparatet på fullt og åpne vinduer.
På turen ned til Rigebu steikte jeg bremsene på vogna.y
Da vi kom ned og stoppa ved en bensinstasjon, med rykende bremsetromler, kom en gubbe bort til oss og sa:
"Je ser du kjæm fra fjellet"
Prøvd med motorsykkel? :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:
Jompa skrev:Jeg har kjørt Lillehmmer - Rigebu en gang, med bil og campingvogn.
Oppover fjellet kokte bilen, selv etter flere km med varmeapparatet på fullt og åpne vinduer.
På turen ned til Rigebu steikte jeg bremsene på vogna.y
Da vi kom ned og stoppa ved en bensinstasjon, med rykende bremsetromler, kom en gubbe bort til oss og sa:
"Je ser du kjæm fra fjellet"
Prøvd med motorsykkel? :lol
Motorsykkel og campingvogn ? Just kødding.
Nei, men det hadde vært topp, uten campingvogn da selvagt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått roet meg ned i egen seng etter en uke med mye kjøring og her er en liten kort oppsummering rundt turen i seg selv og hvordan jeg har opplevd sykkelen etc. for første gang på langtur med bagasje etc.

Jeg vet ikke helt om jeg har flaks eller om jeg er utrolig dyktig til å finne det jeg faktisk trenger, men alt har bare klaffet 100% på denne turen med tanke på bagasjeløsning etc. Den store Givi "bag'en" jeg kjøpte som er vanntett og som enkelt kan surres fast bak på sykkelen er bare helt genial. Ved siden av klær og utstyr for en hel uke, så får jeg også plass til kjøredress nummer to og evt. et lite telt i tillegg. Jeg hadde med meg den andre kjøredressen, men telt var ikke nødvendig denne gangen. Jeg kjørte ikke i mye regn, så jeg trengte ingen vanntett veske denne gangen, men er ikke sikkert jeg er like heldig neste gang, så den skal så absolutt beholdes.

Jeg kunen tenkt meg en tankveske med tankadapter, men problemet er at vesken da kommer for langt frem. Jeg vet at man får tak i slike adaptere, men som sagt så kommer da vesken for langt frem. Det viste jeg dog om når jeg kjøpte vesken. Magnetfestene fungerer utmerket, men lager noen småmerker i tanken som jeg ikke liker. Dog polerer jeg lett bort disse merkene med gjevne mellomrom. Tankvesken er helt uunværlig og jeg bruker den veldig ofte.

Å bruke iPad som GPS og en batteribank med 12.000mAh så har jeg GPS i ti timer med stort fint kart rett i fleisen. iPad'en kuttet ut EN gang på turen da det ble for varmt, men den har vist en innebygget temperaturkontroll så den blir ikke ødelagt av dette. Det sto "for høy temperatur" på skjermen og den slo seg selv på igjen når den hadde kjølt seg ned. Pussig nok skjedde ikke dette på de to lengste turene mine. Kommer nok av at den fikk litt kjøling mens jeg kjørte tror jeg... I bunn og grunn noe jeg anbefaler. Det skal også sies at det var ekstremt varmt noen av dagene jeg kjørte og sykkele sto en del stille og da ble det nok varmt bak den vanntette plastikken. (les: kokepunkt)

Ved slike langturer kunne jeg nok tenkt meg en liten ryggstøtte, for det var utrolig deilig å lene seg på denne store Givi Bag'en som var stroppet fast bak på sykkelen. Jeg satt som en konge hele veien. Ble ikke sliten noe sted. Det eneste som plaget meg litt var litt trange hansker, men disse er nå byttet med noen som er hakket større. De trange hanskene gjorde at jeg mistet blodomløpet til hendene over tid og spesielt høyrehånden. Skylden er kanskje at jeg ofte sitter med en finger på bremse hendelen...(?)

Hjelmen min med det sotede visiret (Schuberth C3 Pro) (uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag, bortsett fra Airoh hjelmen til madammen til 799,-) passer meg perfekt og selv om visiret kan være LITT for mørkt i noen tunneler med lite lys, så foretrekker jeg faktisk dette fremfor det helt blanke. Det innebyggede sol visiret bruker jeg aldri, så den blir mest der som en pynt.

Ellers så liker jeg "stillhet" i hjelmen (sett bort fra motordur). Musikk og radio samt intercom vil jeg ikke ha. Å skravle gjør jeg over en kaffekopp når jeg raster. Når jeg kjører sykkel så er jeg på tur og da vil jeg ha "stillhet".

Krefter har jeg mer enn nok av og selv med rundt 40kg. bagasje så dro jeg lett forbi biler opp 12% stignings bakker med god margin.

Alt i alt er jeg veldig glad i sykkelen blitt! Skal jeg kjøre på grusvei og aktivt i svinger så ser jeg så absolutt bakdelene med en slik sykkel, men grusveier kjører jeg ikke på uansett. Å kjøre aktivt i svinger går jo det også, men da vil jeg kjøre alene og ikke sammens med plastikrakketter med kanarifargede sjafører med horn i pannen. :lol

Det har vel blitt ca. 240 mil til sammen på fem aktive dager (tre av dagene hadde så dårlig vær at jeg ikke kjørte noe som helst) så jeg kan nå konkludere med at sykkelen holder mål på langtur. Hvis jeg MÅTTE bytte ut sykkelen i dag, så hadde jeg kjøpt meg strebroren V-Star 1900. Eller XVS 1900 som den heter i Norge. Men noe sykkelbytte blir det garantert ikke ennå!

Lyden på sykkelen er jo nesten halve morroa synes jeg. Å dra på gjør jo nesten så man blir fuktig i trusa. Et øredøvende leven uten like. Det beste er at den faktisk går ganske rolig uten gasspådrag og når man cruiser. Igjen, en killer kombinasjon jeg liker.

Jeg må igjen takke Kjellv og Mortenolb for et hyggelig treff. Spesielt Kjellv ble jeg godt kjent med og det var jo en usedvanlig hyggelig kar som jeg garantert kommer til å treffe igjen ved neste korsvei. Vi var på Moldejazzen og tok noen pils, og jeg danset til og med med kjerringa hans! :lol Dansen i seg selv skal jeg ikke si så mye om, for der er jeg ikke akkurat god, men jeg synes det er hyggelig å bli kjent med folk på en litt mer uhøytidelig måte også.

Jeg kan bare si det samme om Mortenolb. En hyggelig kar du også som jeg garantert vil treffe igjen. Jeg fikk ikke danset med deg, men det er nok sikkert like greit også :lol
Jeg håper du har fått orden på sykkelen din og kjedeproblemet. Det var jo ikke måte på hvor uheldig du skulle være angående dette...

I bunn og grunn har dette vert en fantastisk ferie, og jeg har ennå en uke ferie igjen og da blir det nok noen turer sammens med mine gode naboer. Værer ser også ut til å holde så da blri det tut å kjør, for sliten av å kjøre er jeg ikke! :prop:

Svar