Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

tor2502 skrev:Tja hva skal man si til dette da Berknez . . . .
Vi snakket litt om dette her om dagen så når jeg kom hjem googlet jeg litt på ST og MT , jeg liker ingen av de men det er bare meg, det er du som skal bestemme deg og bruke enten du går for det ene eller det andre.

I løpet av mine 15 år på to hjul så har man nok høstet litt erfaringer både på godt og vondt, vært på lengre turer på sykler som slettes ikke var egnet til dette formålet, det resulterte i diverse gymnastikk øvelser for å myke opp en stiv og øm kropp og hatt aha opplevelser etter 70 mil i salen, jøss har jeg kjørt 70 mil (det kjennes ikke slik).....

Som sagt vi snakket litt om dette over noen kaffekopper og jeg tror at hvis jeg var i dine sko (skal være litt forsiktig med å gi råd om dette... men pytt pytt...) jeg har alikevel følgenede å formidle:

1. Behold den du har, eller bytt den ut med V-star 1900, JEG tror bare du kommer til å angre på de to overnevnte alt.
Men som du sier du har lyst til å prøve noe nytt.

2. Sykkelen jeg absolutt vil anbefale er en vrod(går så det griner og har det momentet du har idag motormessig + litt til), men det
er klart at dersom valget av MT og ST som er 650cc har et økonomisk aspekt så er det også klart at dersom grensen er 150-160
så begrenser det seg på nymarkedet også på bruktmarkedet hvilke valg du kan ta.


3. Jeg ville sett på Yamaha FJR1300/ Honda XX1100 som et annet alt.


Men bevares det er bare å begynne å slite ut musa på youtube og google, så er det bare å starte å prøvekjøre

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;


Hva du ender opp med til neste år vil bli spennende å se

Uansett får du ha lykke til med vagets kval.
Ja, her er det mye smak og behag ser jeg og jeg har nok allerede fått med meg at du ikke er helt fan av mine alternativer, men jeg er en stor gutt blitt så jeg tar nok slike avgjørelser selv heldigvis :thumleft

V-Rod er en flott sykkel, men å betale 270.000,- for en slik mener jeg er galskap. Hadde V-Rod'en kostet under 200.000,- så hadde jeg jaggu meg klint til tror jeg.
Når dte er snakk om økonomi så kan jeg vel ikke legge skjul på at det har en vis betydning, selv om det ikek er akkurat der det kniper mest. (ikke for at jeg er gjort av penger altså, for det er jeg så absolutt ikke, hehe). Problemet er at mye vil ha mer og setter man seg ikke noen grenser så ender man til slutt opp med en sykkel som er langt dyrere, bare for at det skal være "kult".

Jeg har lyst på en litt mer "leken" sykkel som har tilsvarende eller helst bedre drag enn sykkelen jeg har i dag og det får jeg vel med de fleste sykler vil jeg tro. Spørsmålet er HVOR dette draget starter på turtallskalaen. Her må man inngå noen kompromisser så klart. Joda, man kan få i pose og sekk hvis man velger en sykkel ala V-Rod eller kanskje en Ducati Dievel etc. men det koster langt mer enn jeg føler jeg har lyst til å betale. Jeg er jo ikke 100% sikker på om en slik type sykkel er noe for meg på langsikt og da gidder jeg ikke gi masse penger for det heller.

Skulle jeg derimot finne ut at en slik type sykkel faktisk er noe for meg og at jeg sitter godt på dem (etter litt tilvending) så kan jeg oppgradere senere etc.

Så i prisklassen jeg har lagt meg så er dte egentlig kun to (kanskje tre, hvis man tar med Ducati Monster 796) valg hvis man skal ha litt i pose og sekk med tanke på bunndrag og sittestilling (kontra den jeg har) og det er MT09 og Street Triple. Sistnevnte har en mer "sportslig" sittestilling og det er hvordan denne faktisk føles som avgjør med tanke på hva jeg velger.

At jeg kommer til å savne V-Star'en skal jeg nok være enig med deg i at jeg kanskje kommer til å gjøre. Vertfall i begynnelsen med tanke på komfort, men man får også andre ting med en Street Triple/MT09 som man ikke får med en sykkel ala den jeg har og det er lekenhet og den totale fartsopplevelsen, for selv om ikke bunndraget under 4.000omdr. tar pusten fra meg med med Street Triple R eller MT09 så regner jeg med at jeg får igjen i bøtter og spann når jeg nermer med rødmerkingen.

Dette blir som sagt noe jeg gjør for å prøve noe nytt. Skulle jeg drite meg ut og gå på en smell, så er det ikke værre enn å bytte tilbake til en V-Star eller lignende sykkel igjen. Da har jeg vertfall prøvd og evt. funnet ut hva som er den riktige sykkelen for meg. :thumleft

Men jeg takker for innspill Tor! Det blir nok uansett mer snakk om dette over mange kaffekopper før det blir en realitet, for så langt så har jeg ikke engang prøvekjørt noen av dem og det ser heller ikke ut til at det blir noe av i år. Vertfall ikek MT09'en for den er dte vist tomt for over alt. Dog har jeg forespurt om å prøvekjøre en Street Triple R hos Alf Graarud Motor, men det virker ikke som om dem er noe spesielt lystne på det, for det tar laaaang tid mellom hvert svar jeg får og det er liksom null entusiasme for å kapre en potensiell kunde.

Men... tiden får vise hva det til slutt blir. Kan godt være at jeg bare beholder V-Star'en også. Flakker litt frem og tilbake her, men pipa får nok en annen lyd når jeg får prøvekjørt litt. Men hvilken lyd den pipa får er det jo ingen som vet... :thumleft

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Busa Trond »

Det er nok en Multistrada du skal ha :prf

Toven

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Toven »

1200S Pikes Peak selvsagt :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

LITT over mitt budsjett gitt :-)å

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Tommas »

Uansett hva du ender opp med, så støtter jeg tanken om å prøve noe annet. Så mye artige sykler, at det blir for kjedelig å nøye seg med å bare ha eid en!
Sikkert gøy å ha en som er litt mer "fremoverlent" i kjørestilen en V-Star. Så kan du heller finne frem cruisergenet igjen når/om du er lei av å jage turtall ;-)

(ikke for det, testet MT-09 og det var ikke noe problem å kjøre sivilisert med den)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Uansett hva du ender opp med, så støtter jeg tanken om å prøve noe annet. Så mye artige sykler, at det blir for kjedelig å nøye seg med å bare ha eid en!
Sikkert gøy å ha en som er litt mer "fremoverlent" i kjørestilen en V-Star. Så kan du heller finne frem cruisergenet igjen når/om du er lei av å jage turtall ;-)

(ikke for det, testet MT-09 og det var ikke noe problem å kjøre sivilisert med den)
Mulig du har sagt det før, men hvordan opplevde du MT09?
Hva var førsteinntrykket på godt og vondt?
Skjedde det noe fornuftig under 5.000omdr.?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Tommas »

Førsteinntrykk var godt. Synes sittestillingen var overraskende god, og vindpresset gir en fornuftig påminnelse når man nærmer seg fart som gir fare for pallesnekring.
Jeg la meg 1000 omdreininger over GS'en, og da gikk crusing helt flott. Så blir det overraskende artig når du trår til litt.

Du må helt klart prøve noen forskjellige. Folk er jo relativt forskjellig skrudd sammen :-)


Ser man får en helt standard brukt V-Rod fra litt over 100k, kunne godt tenkt meg å prøve en lang tur med en slik. FJR 1300 ser også ut som en milsluker av rang, som kan dra godt på om det trengs.

Egentlig et utrolig fint luksusproblem å skulle velge en sykkel ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Førsteinntrykk var godt. Synes sittestillingen var overraskende god, og vindpresset gir en fornuftig påminnelse når man nærmer seg fart som gir fare for pallesnekring.
Jeg la meg 1000 omdreininger over GS'en, og da gikk crusing helt flott. Så blir det overraskende artig når du trår til litt.

Du må helt klart prøve noen forskjellige. Folk er jo relativt forskjellig skrudd sammen :-)


Ser man får en helt standard brukt V-Rod fra litt over 100k, kunne godt tenkt meg å prøve en lang tur med en slik. FJR 1300 ser også ut som en milsluker av rang, som kan dra godt på om det trengs.

Egentlig et utrolig fint luksusproblem å skulle velge en sykkel ;-)
Det eneste jeg ikke liker helt med MT-09'en er det malplasserte digitale speedometeret. Føler dette liksom bare er en etterpåklistret plastkladd. Men mulig bare en vanesak... :mk :scratch

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Olav K »

Ikke hør på dem Bjerkenez, svaret på alle dine bønner heter SPEED Triple, og for å sukre den lykkepillen ytterligere.... så har AMD en '11 mod til salgs, for ca 155'.
Kun ca 4000 km. Bedre enn Street på det meste, jeg skulle gladelig kjørt hjem igjen på direkten fra Geiranger, da hadde jeg kjørt ca 55 mil :-) Så den er comfy nok i massevis.

Ellers er det rart å høre at de virker uinteresserte i å selge på AGM, de var virkelig "på" når jeg var der borte og byttet sykkel.... du får snakke med Lene og hilse fra meg :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Hvor lang garanti gis det fra Triumph?

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av TOH »

Spennende prosess du er inne i.

Når jeg var hos amd så mener jeg han sa at det var 2 års garanti, men helt sikker er jeg ikke.
Man har vel uansett 5 års reklamasjonsrett.
Tror ikke du kan trå feil med noen av disse to (bortsett fra at du ikke kommer
til å ha den samme komforten på lengre turer som du har nå). Begge syklene får jo så mye skryt, så
du må prøve dem og se hvem som du liker best.
Du nevner Ducati monster 796, men nå har jo Ducati 821 kommet. Var hos Løvaas motor
og tittet litt for en stund siden. Nydelig sykkel :D 821 har vel 110 hester noe som er en oppgradering
på over 20 hk og koster veil. 166.000,- (monster 796 kr 154.000,-).
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:Hvor lang garanti gis det fra Triumph?
Triumph gir 2 års garranti :[-X
Her gir både Honda og Yamaha 5 år.
Reklamasjonsrett er jo en ting, men det er vel ofte mye krangling når man skal benytte seg av denne ?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av freddy123 »

Bjerknez hva med en ducati ? Den råeste streetfighter sykkelen ihvertfall uteseende syntes jeg må være ducati sin streetfighter, hadde jeg bare hatt lov til å kjøre en slik så skulle jeg nå ihvertfall prøvd og sett hvordan dem var. Syntes de ser så utrolig barske og tøffe ut, så har du jo lyden til ducati da :)

Men dem er ganske dyre ihvertfall om du tenker nytt ...

Her er link til en brukt en http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av mortenolb »

Jeg synes egentlig du burde ta med Kawa Z1000SX i vurderinga også! Jeg skjønner at du vil prøve noe annet. Det var ikke bare-bare å dra doningen din rundt svingene! Skrapa jo nedi før man rakk å føle at man var på vei inn i svingen :knegg

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Tommas »

Skrapet faktisk i første sving så vidt jeg husker ;-)


Den streetfighteren var utrolig rå.

Svar