AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: AJ Arena... Troll-Rally for 51. gang...

Legg inn av Sprint »

Den panteren vinner tomgangskonkuransen hver gang på engelsktreffet i Øvre Eidfjord :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Troll-Rally for 51. gang...

Legg inn av AJ »

Da er kjerringa kommet hjem igjen fra spa-ferie i Estland, så nå er det min tur ;-) .
Overnatting er booket for septemberhelgeturen denne sesongen.
Hvor turen går får bli en liten hemmelighet til turrapporten foreligger på søndagskvelden eller senest mandag ;-) .

Skal bli bra å få KaTie M til å lange ut på en lengre tur igjen :mc1 !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena... Troll-Rally for 51. gang...

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Da er kjerringa kommet hjem igjen fra spa-ferie i Estland, så nå er det min tur ;-) .
Overnatting er booket for septemberhelgeturen denne sesongen.
Hvor turen går får bli en liten hemmelighet til turrapporten foreligger på søndagskvelden eller senest mandag ;-) .

Skal bli bra å få KaTie M til å lange ut på en lengre tur igjen :mc1 !
God tur :-)

Fikk ikke skrevet mer sist jeg var inne :-)...Jeg er på hjemvei fra Jobb..hjemme Søndag kveld, og får forrhåpentligvis Super teneren på Service Mandag... blir nok ingene langtur på meg, men mange bekker små gør....osv, osv :-)

God tur ihvert fall..

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: AJ Arena... Troll-Rally for 51. gang...

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: ....hvor blant annet en av BMW's mest mislykkede prosjektet, ifølge mange, sto og solte seg helt uten å la seg distrahere av denslags meninger...:

Bilde
Det der er uten tvil verdens stiligste MC; jeg ville dog byttet den gule fjæren til en sort.
Min GS er mer praktisk, for å si det mildt, men den der er penere!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Troll-Rally for 51. gang...

Legg inn av AJ »

Tror jeg kan slå rimelig kategorisk fast at jeg er grunnleggende uenig.
Håper ikke jeg fornærmere noen, men til og med GS'en ser bedre ut enn denne... :knegg

:prop:
tagesk skrev:
AJ skrev: ....hvor blant annet en av BMW's mest mislykkede prosjektet, ifølge mange, sto og solte seg helt uten å la seg distrahere av denslags meninger...:

Bilde
Det der er uten tvil verdens stiligste MC; jeg ville dog byttet den gule fjæren til en sort.
Min GS er mer praktisk, for å si det mildt, men den der er penere!

[TaSK]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Septemberhelgetur i morra!

Legg inn av AJ »

Da er man velberget hjemme igjen etter en veldig trivelig fellestur i dag med Bjerknez, Tommas og to til som jeg dessverre ikke husker navnet på i farten :redface .
Skulle møte Olav K i Øvre Årdal. Han kom kjørende i møte med oss noen km. før Årdal, men snudde kjapt og hang seg på gjengen tilbake til Ø.Å.

Kommer noen bilder fra turen etter hvert. Både singelturen og fellesturen over til Aurland og videre mot Hol.
Men først en bedre middag her hjemme, som jeg må lage sjøl siden kjerringa er på jobb...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: AJ Arena... Septemberhelgetur i morra!

Legg inn av Tommas »

Takk for følget, hyggelig å møtes face to face ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Septemberhelgetur i morra!

Legg inn av AJ »

Tommas skrev:Takk for følget, hyggelig å møtes face to face ;-)
Takk det samme :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Septemberhelgetur i morra!

Legg inn av AJ »

Ja, da kan man notere seg 19120 km på KTM ODO-meteret etter dagens kveldstur i nærområdet.
19120 problemfrie km, er det all grunn til å legge til.

Godt kjørt, tør jeg vel i all beskjedenhet påstå.
Og enda er sesongen langt fra over :D .

Etter en sesongs KTM eierskap må jeg si meg strålende fornøyd!
1290'en har levert så det holder.
Må også gi virtuell blomst til verkstedet til Spinnin' Wheel i Mysen :rose . Flott service på alle måter :thumleft

Edit:
Eneste feil som har skjedd er at låsesystemene på de originale sideveskene sviktet. Men dette ble fikset på garantien og har fungert helt fint etter at de ble fikset.
Også får jeg vel nevne dette ene ledblinklyset som ikke holdt fuktigheten ute. Ingen stor sak, som enkelt og greit ble byttet ut med et nytt på 15K servicen hos Spinnin' Wheel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Nærmer seg 20K kjørte KTM km

Legg inn av AJ »

Ja, da er 20K merket passert med god margin etter eftasturen i dag, som gikk langs østsida av Randsfjorden, opp til Bjørnen på Odnes for en kaffepause for deretter å kjøre hjem igjen på rv. 33 mot Gjøvik, Lena, Kolbu, Bøverbru, Reinsvoll og hjem derfra på rv. 4 .
Frisk og fin tur på nylagt asfalt på store deler av turen :thumleft .

Og neida! Det ble ikke tatt mange bilder, kun dette på Randsfjordens Horn fergeleie ved rv. 34:

Bilde

Og 1290'en funker upåklagelig fortsatt og går stadig bedre :D .
Kjenner igjen litt av det samme som på Stelvio'en, nemlig at denne sykkelen er langt fra ferdig 'innkjørt' etter et par tusen km. Tror jeg trygt kan si at motoren i disse syklene når sitt beste potensial fra ca. 20K til ca. 50K.
Strålende maskineri i disse KTM syklene, det er er det ingen særlig tvil om :prf .

Også må jeg bare nevne at det oppleves som mer og mer behagelig å ha original eksospotte på sykkelen. Veldig behagelig lydnivå ved vanlig kjøring, som flerrer med litt mer høylydt akkompagnement til kreftene som er i spill ved akselerasjoner og kjappe forbikjøringer.
Ser ingen gode grunner til å bytte potte på denne sykkelen :[-(
Total waste of money med slipon til 1290SA, slik jeg ser det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22913
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Passert 20K kjørte KTM km!

Legg inn av Bjerknez »

Så ut til å være en fin tur dette AJ :thumleft
Har vel selv kjørt ca. 16.000 i år totalt. Merker jeg har et litt annet kjøremonster nå og at hvetebrødsdagene er over. Blir ikke like mange langturer, men heller flere småturer i lokalmiljøet, og dette viser seg på kilometerstanden.

Kom for litt siden en tur hjem etter ca en time på sykkelen. Ble vel rundt 3-4 mil bare sånn for å få kjørt fra meg litt. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Passert 20K kjørte KTM km!

Legg inn av AJ »

Tror det må bli en siste handletur til Sverige før sykkelen stalles for i år siden jeg ble forhindret i helga
Kanskje til uka straks etter at jobben for bil- og motorsidene til avisa er unnagjort?

Til helga blir det for øvrig en 36 timers StenaLine tur til Fredrikshavn.
Tenker at det kan være greit å få gjort unna jobb og handelturer før den turen... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Endelig!
Da ble det tid til en herlig eftastur etter at sykkelen har stått uvirksom et par dager. Eller kanskje tre :scratch ? Husker ikke...

Samma det. Det var på tide med bensinfylling og i stedet for å lunke ned i lavlandet til Statoil eller Shell langs 4'ern gikk turen heller til Hønefoss via Åsbygda, Norderhov, retning Ask og Snyta utenfor Hønefoss. I Hønefoss bød YX på behagelige 11,99 literen.

Passe lang tur selv om jeg gjerne kunne kjørt lenger. Kunne godt fylt bensin på Dokka i ettermiddag, jeg :-) .
Så behagelig var det å være ut i dag, tross maks 8 grader på det beste.
Men siden en del av kvelden må avsettes til jobb ble ikke turen lenger idag.

Bra å få klarnet og sortert noen tanker med en frisk tur i dag, nå på tampen av sesongen og MCsidens ellevte driftsår...

Når det gjelder kjørekomfort har jeg fått en liten aha! opplevelse i høst. Som jeg merket ekstra godt i dag. Det er ikke helt ukjent at KTM ikke har verdens mykeste sal. Dermed ikke sagt at den er ubehagelig. Men for oss som ikke akkurat er overvektige der bak, kan en hard sal som den KTM har gi tresmak hos en del førere. Har merket tendensen selv og prøvd forskjellige løsninger for å gjøre sittekomforten bedre. Bla. med sykkelshorts og saueskinnsfell. Sykkelshorts i kjørebuksa funket ikke som noen særlig god løsning i mitt tilfelle. Sausekinn på salen virket brukbart.
Men den beste løsningen for meg er å ha en vanlig tynn bomull sommerbukse innafor. Dette ekstra laget gjør faktisk underverker, utrolig nok!
Vanlig bomullsshorts under om sommeren og gjerne vanlig jeans om høsten og den kalde perioden om våren.
Her tror jeg ganske sikkert at jeg har funnet min løsning på den snikende tresmakeffekten på lengre turer .

Andre har sikkert oppdaget dette forlengst. For meg tok det litt tid, men en litt overraskende, artig og god oppdagelse var det i hvert fall.

Ellers må jeg bare si at jeg er ekstremt fornøyd med SA'en. Hvilket dyr! denne KTM skapningen er :yeyeye !
Høstlufta får sykkelen til å snerre litt ekstra og det er merkbart at den kjølige fartsvinden har en mild ladekjølereffekt på maskineriet :knegg .
Apropos snerring; virker som at eksospotta har åpnet seg litt mer nå etter vel 20K. Brummer litt mer og akkurat nok go'lyd når kreftene får litt ekstra spillerom... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: AJ Arena... Kort, men herlig høsttur!

Legg inn av JohnnyTh »

Etter jeg kjørte Ironbutt på GTR sin orginalsalen så ble det bestemt dagen etterpå at jeg skulle ha ny sal. Løsningen ble en sal besitllt fra Top Sellerie i Frankrike. Fantastisk resultat. 6000kr med verdt hver eneste krone. Gel innlegg og varme både forran og bak. Detter var riktig nok options men Tea ville ha varme så da ble det varme og jeg ville ha gel. Ikke alle liker gel har jeg skjønt, men for meg har det vært fantastisk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Kort, men herlig høsttur!

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Etter jeg kjørte Ironbutt på GTR sin orginalsalen så ble det bestemt dagen etterpå at jeg skulle ha ny sal. Løsningen ble en sal besitllt fra Top Sellerie i Frankrike. Fantastisk resultat. 6000kr med verdt hver eneste krone. Gel innlegg og varme både forran og bak. Detter var riktig nok options men Tea ville ha varme så da ble det varme og jeg ville ha gel. Ikke alle liker gel har jeg skjønt, men for meg har det vært fantastisk.
Jeg kjøpte gelsal til Tiger 1050'en jeg hadde. Men på den merket jeg ikke store forskjellen.
Har vurdert comfort sal til KTM'en, men slått det fra meg inntil videre. Dels fordi KTM enda ikke leverer to-delt ettermarkedsløsning med mulighet for å koble varmen rett på eksisterende kontakter.
Men jeg regner med at det kommer. KTM er gjerne ganske gode på ettermarkedsprodukter når de først er i siget, slik de åpenbart er nå om dagen... ;-)

Gel i salen kan funke bra, mens gel i bukseræven ikke funka noe særlig å snakke om i mitt tilfelle... :P :p .

Av syklene jeg har hatt før KTM'en var Moto Guzzi Stelvio den av syklene med overlegent best sal.
Men etter å ha kjørt mer enn 20K med 1290'en er jeg tilbøyelig til å mene at denne faktisk er nesten helt på høyde med Stelvio'en.
KTM salen oppleves faktisk som ganske mye bedre etter hvert som km'en har rullet på. Salen skal være bygd opp med såkalt memory foam og slikt materiale trenger enn viss innkjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar