JLafton's Blogg "sesongen er igang"

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av mortenolb »

freddy123 skrev: En goldwing derimot , eller HD road king osv er nok deilig på slike strekker også :)
Bil vil alltid være mer komfortabelt på motorvei enn motorsykkel, så det har du nok rett i :P :p

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av xyvind »

Jeg ville hatt en KTM 690 Enduro til å bruke til både bykjøring og utflukter i helgene på stier og skogsveier. Det jeg ville frem til var at JLafton sin sykkel ser så bra ut at jeg får sjuuukt lyst på en sånn sykkel :thumleft
Den vanlige Duke'n appellerer ikke til meg i det hele tatt =;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har alltid vært svak for Duke 690. Men skulle jeg hatt en slik måtte det bli som nummer to sykkel. Men siden man får KTM Super Duke 1290R så får man vel egentlig i pose og sekk her vil jeg tro, hvis man vil konvertere helt :-)å

Jorraa
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2015, 15:35
Motorsykkelen din: Ducati 916

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Jorraa »

Bjerknez skrev: Hehe, for det første så ser du sikkert jeg skriver "tror". Altså så er påstandene hentet ut fra spesifikasjoner og antatt motorkarakteristikk.

Mange mener at Duke 690 vibrerer en del og jeg anntar også at turtallet ved høyere hastigheter dermed kan bli litt "masete". Det er vel kanskje heller ikke så veldig mye trekkraft igjen når man først ligger i 120km/t?

Cutless her i forumet kjører en Ducati HyperMotard 821 som er en Twin. I følge han så egner ikke denen sykkelen seg særlig til motorveikjøring. Jeg antar noenlunde samme motor sitter i Monster så det var grunnlaget for påstandene mine. Den er nok ikke uegnet, men mindre egnet enn andre sykler?

I motsatt fall så vil jeg gjerne vite hvorfor Duke'n egner seg godt i høye hastigheter over lengre strekninger?

Jeg skriver da altså ikke at den er helt ubrukelig til disse oppgavene og man finner sikkert folk som har gjort det mest utrolige med de fleste sykler, men ut fra det jeg vet (som sikkert ikke er så alt for mye) så har jeg for meg at Duke'n er og blir en "bøllete" wheelie sykkel og streetfighter med godlyd og tøft utseende :thumleft
Ja, jeg ser du skriver både "tror", "muligens" og "kanskje" og for å være helt ærlig syns jeg det da det er bedre å la vær å hevde noe som helst og heller stikke innom forhandler for å ta en prøvekjøring. Ikke vondt ment, men det er synd hvis noen leser dette og greier å se bort i fra disse antagelsene, og tror at det er det som er fakta.

Endunkere, som det er i en 690, er momentsterke motorer og momentet får du allerede på lavt turtall. Effekt vil du likevel ha på høyere turtall og toppeffekten ligger, som oftest, i det høyere sjiktet av registeret.

Jeg kjenner ikke Cutless, og skal ikke spekulere i hvorfor han syns den er slitsom å kjøre på motorvei med, men jeg tror muligens kanskje at det er på grunn av kjørestilling og ikke effekt- og momentkurven på 821-motoren, da denne ikke er noe momentmonster, men en relativ slak og jevn kurve. Ingenting tilsier at den skal være slitsom å kjøre.

Har selv hatt ST2, SS og Monster S4, nå har jeg en 916, og kan ikke kjenne meg igjen i at de er slitsomt å kjøre noen av de på motorveien. Jeg syns det er ufattelig digg å ligge å dure på i 6. gir på 4500rpm og ha masse moment tilgjengelig for forbikjøring eller pådrag uten å måtte gire ned.

Jeg sier heller ikke at Duke'n egner seg godt til motorveikjøring, jeg syns bare at man en god begrunnelse for å hevde det motsatte.

Jorraa
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2015, 15:35
Motorsykkelen din: Ducati 916

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Jorraa »

freddy123 skrev: Men er vel litt enig med deg bjerkizz ktm690 er nok ikke den mest behagelige for motorvei , behøver ikke å være rakettforsker for å kunne tenke seg fram til slikt.
Her er det snakk ikke snakk om kjørestilling. Selvfølgelig er ikke KTM 690 en E6-milsluker, det vet jeg også.
Det jeg ville fram til her var at Bjerknez hevdet at ut i fra motorkarakteristikken til 690'en, så var denne slitsom å kjøre på motorveien med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg ser du skriver både "tror", "muligens" og "kanskje" og for å være helt ærlig syns jeg det da det er bedre å la vær å hevde noe som helst og heller stikke innom forhandler for å ta en prøvekjøring. Ikke vondt ment, men det er synd hvis noen leser dette og greier å se bort i fra disse antagelsene, og tror at det er det som er fakta.
DU mener nok det er bedre og la vær, men det mener ikke JEG :thumleft En Duke 690 har jeg hatt lyst til å prøvekjøre lenge, så du skal ikek se bort fra at dette blir gjort ganske snart.
Endunkere, som det er i en 690, er momentsterke motorer og momentet får du allerede på lavt turtall. Effekt vil du likevel ha på høyere turtall og toppeffekten ligger, som oftest, i det høyere sjiktet av registeret.
Med en sylinder og 690cc så får man ikke i pose og sekk, sånn er det bare. Sykkelen er nok meget morsom til gatebruk med som du sier masse moment langt nede, men man må gire mye og effekten man får opp fart er nok ikke den beste, selv om det er mer enn bra nok. Disse syklene er ikke bygget for høye hastigheter.
Har selv hatt ST2, SS og Monster S4, nå har jeg en 916, og kan ikke kjenne meg igjen i at de er slitsomt å kjøre noen av de på motorveien. Jeg syns det er ufattelig digg å ligge å dure på i 6. gir på 4500rpm og ha masse moment tilgjengelig for forbikjøring eller pådrag uten å måtte gire ned.
Det viktigste er jo at DU har en sykkel du trives med. Monster er skikkelig kule sykler :thumleft
Jeg sier heller ikke at Duke'n egner seg godt til motorveikjøring, jeg syns bare at man en god begrunnelse for å hevde det motsatte.
Jeg synes ikke man bør ha noen spesiell god begrunnelse. man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvordan de forskjellige motortypene reagerer i forskjellige scenarioer. Fakta og god erfaring er alltid best så klart, men dette er et forum hvor alle kan si sin mening om det meste og da snakker man ofte ut fra hva man tror/har lest/sett etc.

Synes dte blir veldig kjedelig hvis alt som til enhver tid dukker opp skal være fakta og vitenskapelig dokumentert. Hva som er "fakta" for MEG bør heller ikke være "fakta" for andre, da vi har forskjellige behov alle sammen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Bjerknez »

Jorraa skrev:
freddy123 skrev: Men er vel litt enig med deg bjerkizz ktm690 er nok ikke den mest behagelige for motorvei , behøver ikke å være rakettforsker for å kunne tenke seg fram til slikt.
Her er det snakk ikke snakk om kjørestilling. Selvfølgelig er ikke KTM 690 en E6-milsluker, det vet jeg også.
Det jeg ville fram til her var at Bjerknez hevdet at ut i fra motorkarakteristikken til 690'en, så var denne slitsom å kjøre på motorveien med.
Men da er vi jo enige da... :mk

Jorraa
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2015, 15:35
Motorsykkelen din: Ducati 916

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Jorraa »

Bjerknez skrev: Med en sylinder og 690cc så får man ikke i pose og sekk, sånn er det bare. Sykkelen er nok meget morsom til gatebruk med som du sier masse moment langt nede, men man må gire mye og effekten man får opp fart er nok ikke den beste, selv om det er mer enn bra nok. Disse syklene er ikke bygget for høye hastigheter.
Det er jo nettopp derfor du må prøvekjøre!
690'en har masse av moment, ALLEREDE fra lavt turtall. Momentet avtar ikke slik du antar det gjør. Du har med deg momentet. Med en momentsterk motor slipper man derfor å gire ned og lete etter effekt og moment, slik man må gjøre på en kortslagsmotor med 4 sylindere og 600cc - det er bare å vri på rulla og ha det moro UTEN å måtte gire hele tida.

KTM 690 Duke har en toppfart på 190km/t så jo, det er nok av effekt til å holde både 110, 120 og 130km/t.
Bjerknez skrev: Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvordan de forskjellige motortypene reagerer i forskjellige scenarioer.
Nei, man trenger ikke det, men man må ha kunnskap om motorer.

Nå skal jeg ikke ødelegge tråden din mer JLafton.
Kos deg med grom endunker :thumleft
Hold deg unna motorveien :prop:

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av hakhap »

Jorraa skrev: Hold deg unna motorveien :prop:
Akkurat det innstemmer jeg i uansett hvilken sykkel du har :prf og dette mest for det er så kjedelig.

Og 690Dukes er goe maskiner det.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo nettopp derfor du må prøvekjøre!
690'en har masse av moment, ALLEREDE fra lavt turtall. Momentet avtar ikke slik du antar det gjør. Du har med deg momentet. Med en momentsterk motor slipper man derfor å gire ned og lete etter effekt og moment, slik man må gjøre på en kortslagsmotor med 4 sylindere og 600cc - det er bare å vri på rulla og ha det moro UTEN å måtte gire hele tida.

KTM 690 Duke har en toppfart på 190km/t så jo, det er nok av effekt til å holde både 110, 120 og 130km/t.
Definisjonen av "masse" moment er nok forskjellig og kommer helt ann på hvem man spør. Utover det så har jeg ingen intensjoner om å diskutere så mye mer med deg. Duke 690 og Monster er begge skikkelig tøffe sykler jeg har sansen for.

Som sagt, en Duke skal prøvekjøres så fort sjansen byr seg. En Monster også :thumleft

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Sted: Ringerike

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av JLafton »

Stemmer for at det kan lages en egen diskusjon / krangletråd på dette forumet.
For det er jaggu mye munnhuggeri og kranglete diskusjonen her inne...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av mortenolb »

Vi burde egentlig ha et register på hvor mange av kranglene som oppstår fordi Bjerknez kommer med feilaktige påstander :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av Bjerknez »

Munnhuggeri og krangel kan jeg vel ikke helt se ha foregått i denne tråden fra min side. Bare en vennlig diskusjon i mine øyne...

Men nå skal ikke jeg bidra med noe mer off topic i bloggen din, så beklager den JLafton :thumleft

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Sted: Ringerike

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av JLafton »

Kjøpte meg for en måneds tid siden No Noise øreplugger, å kan si jeg er veldig fornøyd med dem i forhold til vanlige popper jeg brukte før.
https://youtu.be/ndMNrq9epP8

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: JLafton's Blogg

Legg inn av LordShaft »

Har du prøvd disse??

http://www.pinlock.nl/motor/earplugs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er mye det samme (tror jeg) men disse selges i det fleste motorsykkel butikker her på berget, etter hva jeg kan se. Vet olav kjøpte et par slike på tur, men hadde ikke inntrykk av at de var så mye bedre enn foam øreplugger? :-k

Svar