Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Nå er det vel også vident kjent at Dunlop dekkene slites merkbart fortere enn en del av konkurrentene uten at de nødvendigvis er tilsvarende bedre. Selv er jeg utrolig fornøyd med pilot power 3. Siden jeg skal til Europa til sommeren er det fristende å skifte til touring dekk, for å slippe å tenke dekk på turen. Blir uansett pilot power igjen på denne karen

Note 4
Står PP3 på Gixxern her. Etter 6500km inkludert to banedager, er det ennå overraskende mye igjen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Det må vel sies å være innenfor akseptabel kjørelengde. Selv har jeg kjørt ca 6 på mine egne, å de har rikelig igjen, men må ta et skifte til sesongen igjen. Å siden det er stor sannsynlighet for store temperatur svingninger i diverse alpepass, kan det vel være klokt å velge et s/t dekk for denne turen. Da blir jo det også kjørt uansett vær. Her hjemme er det vel bare kjøring når det er over 12 pluss grader og sol :lol

Note 4

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Britiske AVON tar opp kampen med de store med nye Trailrider:

Bilde

Har vi trua på dette dekket, eller...?

Jeg hadde gode erfaringer med AVON Storm på Tiger 1050'en og kan godt tenke meg å prøve nye Trailrider.
Ikke på Stelvio'en siden den solgt, men kanskje på min nye sykkel... ;-).

Trailrider virker lovende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Veldig skeptisk til Avon etter å ha hatt det på bilen, men skal ikke dømme det nord og ned. Battleax Adventure ser også spennende ut!

http://www.bridgestone.eu/corporate/pre ... 40-radial/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Det er vel ikke lenge før det braker løs med diverse dekkvalg tråder igjen. Av forskjellige grunner. Jeg selv forstår godt at folket er bestemt på å kjøpe best mulig dekk for pengene.

Jeg bladde gjennom det bladet som AJ linket til i en annen tråd her på forumet. Der kom jeg over en dekktest av Metzeler sine Sportec M7RR

Dette virker som veldig spennende dekk denne sesongen. Selv er jeg veldig fornøyd med Pilot Power 3, men mulig jeg er villig til å prøve metzeler igjen (langt fra bestemt meg enda)

Bilde

Jeg skal se om jeg klarer å finne bilder fra selve testen i tyske motorad. Her en liten test fra i fjor angående sport dekk (gate/bane)
  • The german magazine "Motorrad" tested the 2014 generation of sport tires.
    The tested them on six identical BMW S 1000 RR.
    Tested on race track, back roads and highways (new & after 4000 km), on a flooded test track, measured wear after 4000km.
    The candidates were:
    Bridgestone S20 Evo, Continental Sport Attack 2, Dunlop Sportsmart 2, Metzeler Sportec M7 RR, Michelin Pilot Power 3, Pirelli Diablo Rossa Corse

    Race Track Alcarras, Spain:
    Pirelli DRC 1:46,6, 97 of 100 Points
    Metzeler M7RR 1:47,3, 94
    Conti SA2 1:47,9, 91
    Dunlop SS2 1:47,6, 86
    Bridgestone S20 Evo, 1:48,7, 86
    Michelin PP3 1:48,7, 80 Points

    Wet Performance:
    Michelin PP3 1:13,8, 92 Points
    Bridgestone 1:14,3, 90
    Dunlop SS2 1:15,0, 87
    Metzeler M7RR 1:15,9, 86
    Pirelli DRC 1:19,2, 78
    Conti SA2 1:20,4, 77

    Back Roads and Highway Performance
    Metzeler and Michelin 93 of 100 points
    Conti 92
    Bridgestone 91
    Pirelli 88
    Dunlop 84

    Back Roads and Highway after 4000km
    Michelin 91
    Metzeler 90
    Conti 88
    Bridgestone 85
    Pirelli 83
    Dunlop 82

    Wear after 4000km, rest of tread
    Michelin Front 58,3%, Rear 45,9%, 91 Points
    Metzeler 53,8%, 33,3%, 84
    Dunlop 45,8%, 39,0%, 83
    Bridgestone 41,7%, 18,9%, 73
    Pirelli 31,6%, 24,2, 71
    Conti 30,6 %, 21,2%,

    Summary:
    Winner - Metzeler and Michelin
    Michelin = 447 Points - If You don't trailer Your bike to the race tracks, the PP3 is the tire for all days.
    Metzeler = 447 Points - Convincing on track and for all day, even under the stress of high power performance bikes.
    Bridgestone = 425 Pints - Good for every day and in the rain, more stability on track but high on wear
    Dunlop = 424 - Great wet performance and long lasting, but instability on track as lack of feedback on every days duty
    Tied on 5th place - Conti and Pirelli
    Conti = 417 - The tire in need for special lovers. Nothing for the cost calculating and all weather riders. Sporty back road surfers will be delighted with the Conti
    Pirelli = 417 - Who is chasing with racy ambitions, on sunny days, with power bikes like the HP4, over race tracks and the home back road needs this tire.
Det som er litt interessant å se, antatt levetid igjen på dekkene etter 4000km.... Dette avhenger selvfølgelig av kjøremåte, mønster osv.... Men ved "normalt" bruk, så skulle det vel tilsi at en lett får en plass mellom 6 og 8 tusen km fra et slikt dekk....

En annen ting jeg leste på en nettside som jeg ikke finner igjen i farta.... er at metzeler tester og utvilker dekkene sine med isle of man som utgangspunkt. Så de "mytene" om at sportdekk er bare egnet for høye temperaturer forsvinner mer og mer. De fleste sportdekk i dag, ser ut som de har langt høyere fokus på våt og kald vei grep enn tidligere (uten at jeg kan bevise dette) Det kan faktisk virke som at de låner langt mere fra de forskjellige teknologiene (sport dekk, sport touring dekk osv)

Uansett, så tror jeg det skal veldig godt gjøres å velge feil merke i dagens dekkmarked. Jeg tror nok at mønster, U eller V form er de store ankepunktene for hvilket merke en går for :-k

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: Har vi trua på dette dekket, eller...?
Hadde null tru på AVON før jeg prøvde det selv...

Riktig nok sju-åtte år siden, jeg kjørte da en Suzuki TL 1000, som spiste bakdekk som om det var drops.
Fikk aldri mer enn 3000km på et bakdekk. :redface

Skulle på treff og bakdekket begynte å se ut som et garnnøste, ingen ting annet å oppdrive enn Avon i rett dim.
I nøden spiser fanden fluer osv osv, det ble i bytta til Avon fremme og bak.

Fortreffeilig på tørr vei, og helt hinsides bra på våt vei!! Kjørte fra det som var bare det ble vått nok. :D

Skeptisk til Avon? Ikke jeg!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Hadde det M7 rr dekket på bak på Duken min ifjor. Rakk en tur over fjellet fra Oslo til Stavanger og en banedag med det før det punga. At det gjør det bra på bane er ingen overraskelse, men det presterte knallbra over fjellet også med relativt høyt tempo og 8-9 grader+regn. Så ikke ut som jeg hadde fått mer enn 3-4000 km ut av det, men alt i alt godt fornøyd, og kunne fort ha valgt det igjen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Hva vil det si når et dekk punger? Er det slik å forstå at duken spiser dekk langt hyppigere enn andre sykler? Føler flere som kjører duke kan fortelle om relativt kort dekkvarighet :-k

Note4

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

LordShaft skrev: En annen ting jeg leste på en nettside som jeg ikke finner igjen i farta.... er at metzeler tester og utvilker dekkene sine med isle of man som utgangspunkt. Så de "mytene" om at sportdekk er bare egnet for høye temperaturer forsvinner mer og mer. De fleste sportdekk i dag, ser ut som de har langt høyere fokus på våt og kald vei grep enn tidligere (uten at jeg kan bevise dette) Det kan faktisk virke som at de låner langt mere fra de forskjellige teknologiene (sport dekk, sport touring dekk osv)

Uansett, så tror jeg det skal veldig godt gjøres å velge feil merke i dagens dekkmarked. Jeg tror nok at mønster, U eller V form er de store ankepunktene for hvilket merke en går for :-k

Hva slags temperaturer snakker du om når disse dekkene vurderes til veibruk? Ved moderat hastighet på for eksempel Rudskogen, med en gammel Fireblade og halvslitte Metzeler M3 så sitter dekkene som limt, med kneskrap fra t3 (sving nummer 3) på første runde, uten at tempen har nådd mer en ca 40-50 grader.
På ganske ordinær/aktiv "rett-frem"-kjøring på landeveien så ligger tempen trolig ikke særlig høyere enn dette, og dekkene oppnår aldri noe særlig temperatur å snakke om. Det trenger de ikke heller, siden gatedekkene er konstruert for å ha gode egenskaper omtrent fra første meter man kjører, med kalde dekk.
Med banedekk er situasjonen en helt annen. Dekkene er livsfarlige å kjøre på uten forvarming, da de er knallharde og glatte. Etter varming må tempoet holdes oppe slik at dekkene holder 90-100 grader under hele passet. IOM kjøres på "brennhete" dekk, rett og slett fordi det kjøres i hastigheter og med motorytelser og nedbremsinger som tvinger opp temperaturen i dekkene, akkurat på samme måte som ved RR banekjøring.
Til veibruk mener jeg at dekk bør velges ut fra ens egne preferanser. Feks: selv om et "GT"-merket dekk er lagd for store tunge tourere så kan det med fordel velges på en sportssykkel hvis man skal på tur nedover Europa med passasjer og mye bagasje. Andre faktorer som de fleste vektlegger er vel våt-egenskaper og økonomi/slitestyrke.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

LordShaft skrev:Hva vil det si når et dekk punger? Er det slik å forstå at duken spiser dekk langt hyppigere enn andre sykler? Føler flere som kjører duke kan fortelle om relativt kort dekkvarighet :-k

Note4
Punger betyr punkterte :D

Duken min spiste hvertfall dekk, hadde tre hele sett + ett ekstra bakdekk ila 10000Km(med en del kvelder med 4 timer banekjøring mer eller mindre i strekk), men det var igjen litt av de siste da jeg solgte den(pilot road 4). Bakdekket mitt fikk skli relativt mye spesielt på bane da ble det mye slitasje tross slipperclutsj, og ved gasspådrag løsns bakdekket lett pga relativt mye dreiemoment. Definitivt den sykkelen jeg har eid eller brukt som har slitt mest dekk....kjørestilen har vel langt mer å si enn type sykkel, og TC stopper jo mye morro :knegg

Forventer et langt lengre liv på dekkene med sykkelen jeg har nå.....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

cannon skrev: Hva slags temperaturer snakker du om når disse dekkene vurderes til veibruk? Ved moderat hastighet på for eksempel Rudskogen, med en gammel Fireblade og halvslitte Metzeler M3 så sitter dekkene som limt, med kneskrap fra t3 (sving nummer 3) på første runde, uten at tempen har nådd mer en ca 40-50 grader.
Slik jeg har forstått det, så er dette sport dekkene til Metzeler, altså de som erstattet m5. Det er sagt, uten at jeg har funnet noen bevis noen plass på det store internett, heller ikke fått noen offisiell uttalelse fra dekkprodusenten at optimal driftstemperatur på sport dekk er ca 60 grader. (pilot power3, m7rr, bridgestone s20, osv.) Alle som er skrevet om i testen litt lengre oppe.
cannon skrev:På ganske ordinær/aktiv "rett-frem"-kjøring på landeveien så ligger tempen trolig ikke særlig høyere enn dette, og dekkene oppnår aldri noe særlig temperatur å snakke om. Det trenger de ikke heller, siden gatedekkene er konstruert for å ha gode egenskaper omtrent fra første meter man kjører, med kalde dekk.
Hva definerer du som gatedekk da? Jeg definerer sport touring og sport dekk for gatedekk. Men jeg har enda tilgode å finne svar på hva som er optimal driftstemperatur på pilot power 3 og pilot road 4. Jeg har sendt mail til michelin og ikke faen om det er mulig å få noe klokt svar.

Banedekk er liksom et helt annet segment, som er uaktuelt for de fleste her inne. så den diskusjonen skal jeg ikke legge meg ut på.
cannon skrev:Til veibruk mener jeg at dekk bør velges ut fra ens egne preferanser. Feks: selv om et "GT"-merket dekk er lagd for store tunge tourere så kan det med fordel velges på en sportssykkel hvis man skal på tur nedover Europa med passasjer og mye bagasje. Andre faktorer som de fleste vektlegger er vel våt-egenskaper og økonomi/slitestyrke.
Ja noen liker kvikkstyrte dekk, V form, andre liker U formet dekk bedre. Noen vil ha mest mulig km ut av dekket, andre vil ha mest mulig grep for inspirert kjøring.
Jeg er over gjennomsnittet interessert i dekk (merkelig nok)
Jeg til mitt bruk har veldig gode erfaringer med sport dekk, metzeler m3, m5 (på ducati) Conti attack2, pilot power 3 på bmw også har jeg litt erfaring fra metzeler z8 eller hva de het som jeg hadde på vfr 800 min.
Utifra preferanser, så er de fleste av oss mest opptatt av grep... Det kan hvertfall virke som dette er helt klart viktigste punktet, før en del andre faktorer kommer inn. Å der har du de som sverger til mykere gummi, som sport dekk, for best mulig grep.... men hvis det da er fakta at de har høyere driftstemperatur, så vil jo faktisk sport touring dekk som angivelig har lavere optimal driftstemperatur langt bedre grep, selv med hardere gummi.

Det skal veldig godt gjøres å oppnå optimal driftstemperatur på regnvåt asfalt, men alikevell ser du folk som har kneskrap med både sport touring dekk og sport dekk. Så hva er sannheten. :-k

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tonys »

Ingen dekktypeanbefaling men..
Kjøpte ny bruktsykkel i høst og rakk å logge noen mil før jeg måtte parkere den.
I den perioden ble det å kjenne på sykkelen litt, og ble egentlig skuffet på styringen da jeg måtte skikkelig ta i på kontrastyringen, jeg så at dekket foran var kantet, men tenkte ikke spesielt over det.
Så ble det bestilt og montert Michelin pr 4 foran og bak mens det fortsatt snødde.
Så etter å ha logget noen mil de siste ukene... En helt ny sykkel, og silkemyk i svingene.
Et slitt dekk har mye å si for egenskapene, ikke bare grep og holdbarhet.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Helt enig tonys.... derfor kjører jeg sjeldent ett dekk til korden :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kawagutten »

Tonys skrev:Ingen dekktypeanbefaling men..
Kjøpte ny bruktsykkel i høst og rakk å logge noen mil før jeg måtte parkere den.
I den perioden ble det å kjenne på sykkelen litt, og ble egentlig skuffet på styringen da jeg måtte skikkelig ta i på kontrastyringen, jeg så at dekket foran var kantet, men tenkte ikke spesielt over det.
Så ble det bestilt og montert Michelin pr 4 foran og bak mens det fortsatt snødde.
Så etter å ha logget noen mil de siste ukene... En helt ny sykkel, og silkemyk i svingene.
Et slitt dekk har mye å si for egenskapene, ikke bare grep og holdbarhet.
Jeg har et dekk som ser ut til å være slitt pga. feil lufttrykk og det føles ikke godt å kjøre med.Har bare fått kjørt noen få mil med den og kvier meg litt med å kjøpe nytt dekk når det er så mye spor igjen men blir vel gjort etterhvert.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Monstr »

I år blir det Michelin Pilot Road 3 bak. Hadde det bak i fjor også, og det fungerte kjempe. Fikk 18 000km på det, så nå er det 1,6mm mønster igjen på midten, og nytt ligger på hylla :)

Satte på Pilot Road 3 foran i fjor våres, og det er det masse igjen på. Veldig fornøyd med disse Pilot Road 3 dekkene :)

Svar