Trodde de gikk med store forsinkelser pga. fare for solslyng på skinner og togsett som sliter i varmen... You just can't win!SuperMorten skrev:Jeg tar heller toget neste gang jeg skal innover
Er du en ATGATT-kjører på MC?
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Sted: Sandefjord
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg si at jeg nettopp har kjørt en tur gjennom Norge, Finland og Sverige - 6007km - ATGATT!
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- spiritofwinter
- Innlegg: 98
- Registrert: 22 apr 2014, 21:45
- Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
- Sted: Sunnmøre
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Kjører AGATT, men har da tre kjøredresser som har forskjellig tykkelse og som passer til forskjellig typer vær. Har ved et par anledninger kjørt uten hansker, men vurderer nå et par tynnere hansker for å slippe å kjøre uten i det varmeste været.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Sånn som jeg kjørte i dag, fordi at jeg hadde noe jeg skulle gjøre (i dette tilfellet, et møte), kjører jeg ikke fordi det er gøy, men for å komme meg fra A til B. Å sitte på motorveien, med all lufting oppe, vindskjerm nede og svette som en gris i 110 km/t er ikke gøy. Kolliderer jeg i 110 i relativt tett trafikk, er det game over uansett. Det er da jeg tenker at det spiller ingen rolle hva man har på seg. Trafikksikkert var det ikke å sitte der i svettetåka ihvertfall.
Om jeg ikke tar toget, så tar jeg sannsynligvis noe med aircond...
Om jeg ikke tar toget, så tar jeg sannsynligvis noe med aircond...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Sted: Sandefjord
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Så hva mener du egentlig Morten?SuperMorten skrev:Sånn som jeg kjørte i dag, fordi at jeg hadde noe jeg skulle gjøre (i dette tilfellet, et møte), kjører jeg ikke fordi det er gøy, men for å komme meg fra A til B. Å sitte på motorveien, med all lufting oppe, vindskjerm nede og svette som en gris i 110 km/t er ikke gøy. Kolliderer jeg i 110 i relativt tett trafikk, er det game over uansett. Det er da jeg tenker at det spiller ingen rolle hva man har på seg. Trafikksikkert var det ikke å sitte der i svettetåka ihvertfall.
Om jeg ikke tar toget, så tar jeg sannsynligvis noe med aircond...
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
At han gjerne hadde lagt igjen kjøreklærne hjemme (?)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37875
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Kort eller lang tur uten kjøreklær blir noik ikke aktuelt. Like uaktelt som å bruke kjøreklær uten generøse luftemulighter når været tilsier det.
Og gode luftemulighter betyr luftåpninger i front, på ermer og rygg på jakka.
Fordel også med lufting i kjørebuksa, men har erfart at dette ikke er like viktig. Beina kjøles nok mer og bedre av fartsfarten.
Og gode luftemulighter betyr luftåpninger i front, på ermer og rygg på jakka.
Fordel også med lufting i kjørebuksa, men har erfart at dette ikke er like viktig. Beina kjøles nok mer og bedre av fartsfarten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Behovene varierer vel kanskje litt fra sykkel til sykkel også, ifht både konstruksjon og sittestilling. Min har (på godt og vondt) relativt dårlig vindbeskyttelse, men kunne gjerne hatt enda litt mer lufting enn jeg har på buksen for det kommer ikke allverdens mye vind gjennom åpningene på lårene. I tillegg sitter jeg praktisk talt oppå utblåsningen fra de 2 bakre sylindre. På langtur er det en fryd å fylle bensin, i likhet med de nekrofile liker jeg å få noe kaldt mellom bena så lenge det varer...
Har dessverre aldri prøvd en selv, men ut fra utseende/konstruksjon så ville jeg jo trodd at Stelvio (også på godt og vondt) spyr ut ganske bra med varme på bena AJ?
Har dessverre aldri prøvd en selv, men ut fra utseende/konstruksjon så ville jeg jo trodd at Stelvio (også på godt og vondt) spyr ut ganske bra med varme på bena AJ?
Er så godt som døv på ene øret, så da er det jo veldig greit at jeg kun trenger en ørepropp, men har bare brukt disse vanlige orange "max-lite" fra apoteket. Trikset er å holde tommelen hardt inn mot polstringen i hjelmen akkurat der øreproppen skal skli forbi når man drar på hjelmen. Med litt øvelse går det i alle fall nokså greit med min Shoei. Alternativt, dersom man har stor hjerne og grunne øreganger, tykt hode, flate ører, eller annet, så går det jo an å klippe vekk litt av den utstikkende ørepropp-delen, så den blir noen mm kortere.Jacobsen skrev:Kjører alltid med utstyret på! Selv småturer. Hvordan får dere brukt ørepropper, mine bare rives ut av ørene når jeg tar på meg hjelmen...
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Jeg var ATTGATT-kjører før jeg deiset i asfalten for 6 uker siden, og har ikke blitt noe mindre etter det. Eneste som svikta i "pansringa" var den ene hansken. Det var sømmen på lillefingeren som ga opp. Det resulterte i en nesten avrivd negl. Det er den eneste synlige skaden på meg etter møte med asfalten i 60 kmt. Kjøreutstyret derimot........ Ja det vil si; Buksa holdt! Ei Lindstrands Wrap dongeribukse. Den kan brukes med hull på baklommen og et lite hull ellers.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Fint det gikk bra med deg og fint med en påminnelse om å bruke utstyr selv om det er varmtDesmo skrev:Jeg var ATTGATT-kjører før jeg deiset i asfalten for 6 uker siden, og har ikke blitt noe mindre etter det. Eneste som svikta i "pansringa" var den ene hansken. Det var sømmen på lillefingeren som ga opp. Det resulterte i en nesten avrivd negl. Det er den eneste synlige skaden på meg etter møte med asfalten i 60 kmt. Kjøreutstyret derimot........ Ja det vil si; Buksa holdt! Ei Lindstrands Wrap dongeribukse. Den kan brukes med hull på baklommen og et lite hull ellers.
I går var første gang på flere tiår at jeg dristet meg til å kjøre i shorts og T-shorte i et par mil men når kvelden kom og det ble noen få grader mindre så kom utstyret fort på igjen(det var veldig uvant uten fult utstyr) :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
At jeg som sagt var desperat og kasta jakka 5 min hjemmefra. Men regelen er fullt utstyr, så sykkelen blir nok parkert frem til mer moderate temperaturer.Gielas skrev:
Så hva mener du egentlig Morten?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Kjører 99,9% ATGATT, men blir varmt nå om dagen ja... til jobben var fint igår, men med jeans under halvarssons kjørebukse hjem igår var det bare å henge buksa til tørk når jeg kom hjem
Mesh jakke er ganske godt kompromiss (om den ikke har krympet for mye) - ikke stort varmere enn T-skjorte.
Mesh hansker finnes det mye bra av også med god sikkerhet.
Jeans med kevlar er greit selv om støtdemperne på kne og hofte virker stusselige...
Ad ørepropper. Kjørte før med musikkpropper som dempet 35dB (Etymotic Er 6i) men disse gikk istykker og ut av produksjon. Prøvde meg da med en annen Etymotic modell (mc5), men den stikker noe lenger ut som gjør at den ikke er like gunstig ift hjelm. Så bruker p.t. vanlige ørepropper; Quies sine som demper 35dB (fås på noen apotek, best av skumpropper som jeg har prøvd)
Mesh jakke er ganske godt kompromiss (om den ikke har krympet for mye) - ikke stort varmere enn T-skjorte.
Mesh hansker finnes det mye bra av også med god sikkerhet.
Jeans med kevlar er greit selv om støtdemperne på kne og hofte virker stusselige...
Ad ørepropper. Kjørte før med musikkpropper som dempet 35dB (Etymotic Er 6i) men disse gikk istykker og ut av produksjon. Prøvde meg da med en annen Etymotic modell (mc5), men den stikker noe lenger ut som gjør at den ikke er like gunstig ift hjelm. Så bruker p.t. vanlige ørepropper; Quies sine som demper 35dB (fås på noen apotek, best av skumpropper som jeg har prøvd)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
AGATT? Nope. Kjører i jeans, sneakers, alpinestars skinnjakka mi og alpinestars skinnhansker + hjelm selvfølgelig.
Hvis jeg skal på tur eller ut for å kun kjøre en tur tar jeg på alt. Bukse, sko, hansker, jakke og hele sullamitten.
Hvis jeg skal på tur eller ut for å kun kjøre en tur tar jeg på alt. Bukse, sko, hansker, jakke og hele sullamitten.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Har ikke kjørt noe siden sist, men ser på andre som kjører. Det er langt mellom folk med fullt utstyr. De aller fleste jeg legger merke til kjører med nakne armer. Mange i kortbukse også.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Dristet meg ned på butikken i t skjorte og jeans, hadde kne beskyttere under... Var oppe i maks femti, men det var fremdeles så varmt at jeg svettet oppover, var som å kjøre inne i en bakerovn... Og vindskjermen jeg har dekker vel skrittet tenker jeg, resten er utsatt for vind..
Den eneste gangen jeg ikke har kjørt med beskyttelse... Kunne jo tatt bilen, med A/C, men er så lett å slenge seg på sykkelen når man bare skal ha noen småteri... Men ellers bruker jeg beskyttelse... Klarte kunst stykket å sette igjen rygg skinna mi et eller annet sted på E18 for litt over en uke siden. Jeg stoppet for å kle meg om litt, da ryggskinna kom i klem nedi buksa, og tror du ikke at jeg kjørte fra faanskapet da, den står vel støttet opp mot et skilt der nede enda om ingen har tatt den... Vel vel, får kjøpe meg en ny og bedre, var den som man får tak i på Biltema, så den kostet ikke stort... Det flaue er at jeg ikke savnet den før et par dager etter... hadde jo opp pakkningen i ryggen hele tiden...
Har to par hansker jeg bruker og de tykkeste har ligget i toppboksen veldig lenge nå... :) Hender jeg kjører uten, men når jeg kan vri opp hanskene av svette er de ikke akkurat gode å bruke heller...
Men vi skal ikke klage, før vi vet ordet av det er høsten her og problemet er plutselig at en ikke har nok klær på seg... :)
Den eneste gangen jeg ikke har kjørt med beskyttelse... Kunne jo tatt bilen, med A/C, men er så lett å slenge seg på sykkelen når man bare skal ha noen småteri... Men ellers bruker jeg beskyttelse... Klarte kunst stykket å sette igjen rygg skinna mi et eller annet sted på E18 for litt over en uke siden. Jeg stoppet for å kle meg om litt, da ryggskinna kom i klem nedi buksa, og tror du ikke at jeg kjørte fra faanskapet da, den står vel støttet opp mot et skilt der nede enda om ingen har tatt den... Vel vel, får kjøpe meg en ny og bedre, var den som man får tak i på Biltema, så den kostet ikke stort... Det flaue er at jeg ikke savnet den før et par dager etter... hadde jo opp pakkningen i ryggen hele tiden...
Har to par hansker jeg bruker og de tykkeste har ligget i toppboksen veldig lenge nå... :) Hender jeg kjører uten, men når jeg kan vri opp hanskene av svette er de ikke akkurat gode å bruke heller...
Men vi skal ikke klage, før vi vet ordet av det er høsten her og problemet er plutselig at en ikke har nok klær på seg... :)