Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Grepet på angel GT dekkene leverer langt over forventingene jeg hadde. På vått føre også. Der pyser jeg ut lenge før dekkene :redface

Blir jeg å gå for angel GT igjen...? Definitivt. Selv om jeg ikke har kjørt to dager på bane å kan alt om dekk. Jeg er heller ingen fagmann, for jeg selger ikke dekk må du vite :rolleyes

Note4

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

LordShaft skrev:Grepet på angel GT dekkene leverer langt over forventingene jeg hadde. På vått føre også. Der pyser jeg ut lenge før dekkene :redface

Blir jeg å gå for angel GT igjen...? Definitivt. Selv om jeg ikke har kjørt to dager på bane å kan alt om dekk. Jeg er heller ingen fagmann, for jeg selger ikke dekk må du vite :rolleyes

Note4
Siden du nevner "hønsestriper" (høns er feite) i tråden og legger ut bilder; dine striper er jo ca 2 cm brede, og bildene beviser dette med vulkerester og skrift i gummien, etter 7000 km. "Kyllingstriper" (kyllinger er jo små og tynne) er selvsagt mye smalere, < 1 cm tenker jeg ;-)
Det må rett og slett gasses mer, bremses mindre og brukes mer tid på kjøring enn på "dekkblogging".....tror jeg da...;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Haha 2 cm? På bakdekket er stripene helt vekke. Og framdekket er det noen mm. Har jeg tiden til det, bruker jeg glatt tiden til å diskutere litt dekk :thumleft

Note4

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Nettopp. Akkurat. Kan ikke se at dekkdiskusjonene her inne har ført til så mye annet enn steile meninger og manglende respekt for diverse debattanters erfaring, kunnskap, behov, kjøremåte, sykkeltype, osv.
Derfor; kjøre mer, bremse mindre, gasse mye.
Forøvrig har ST-dekk typisk en profil som ikke er laget for de skarpeste nedleggene. "Hønsestripene" er derfor lett å bli kvitt. Derimot er for eksempel Dunlop GP212 framdekk (godkjent for gatebruk) umulig å fjerne stripene på. Slitebanen fortsetter nesten inn til felgen og selv om man ligger nede med både hålker og hjelm så er den for&%¤# stripa der, men riktignok da i kyllingformat.
Men for all del, jeg kan forstå at det er kult med smale/ingen striper, det være seg i spurv-, kylling-, kalkunformat..... :yeyeye

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Mitt pirelli diablo Corsa dekk er vel mer et slags sportsdekk?
Det er vertfall veldig enkelt og fjerne pysestripa på det på vanlig vei, i forhold til PR4 som faktisk var litt mer vrient å få til dette på.

Men det skal sies at PR4 dekene satt på Street Triplen og Corsa dekkene sitter på min nåværende BMW S1000R

I går var jeg så langt nede at jeg skrapet styret i bakken, men det var nok forsi greper forsvant fullstendig på gjørme :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

cannon skrev:Nettopp. Akkurat. Kan ikke se at dekkdiskusjonene her inne har ført til så mye annet enn steile meninger og manglende respekt for diverse debattanters erfaring, kunnskap, behov, kjøremåte, sykkeltype, osv.
Derfor; kjøre mer, bremse mindre, gasse mye.
Forøvrig har ST-dekk typisk en profil som ikke er laget for de skarpeste nedleggene. "Hønsestripene" er derfor lett å bli kvitt. Derimot er for eksempel Dunlop GP212 framdekk (godkjent for gatebruk) umulig å fjerne stripene på. Slitebanen fortsetter nesten inn til felgen og selv om man ligger nede med både hålker og hjelm så er den for&%¤# stripa der, men riktignok da i kyllingformat.
Men for all del, jeg kan forstå at det er kult med smale/ingen striper, det være seg i spurv-, kylling-, kalkunformat..... :yeyeye
:thumleft
Godt sagt.

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Jeg fikk satt på nye Metzeler Tourance Next på 1290'en nå rett før helga.
Fryd og gammen med nye dekk. Trodde jeg...

Joda. Dekkene er bra, de. Men det er bare det at det lekker luft fra bakhjulet. Først ikke veldig mye, men i kveld oppdaget jeg at det hadde sivet ut atskillig mer. Såpass at trykket ikke nådde opp til laveste punkt på SLIME dekktrykkmåleren jeg har. Og den begynner på 0,7 BAR!

Tok opp problemet med det lokale MC-verkstedet hvor innehaveren, som hadde gjort jobben, var helt sikker på at han ikke hadde kommet bort forseglingen i felgen. Dere vet, en sånn som ligger i bunn av felgen innvendig på eikefelger slik 1290'en har.

Siden sykkelen var booket inn på 15K service to dager senere, dvs. i morgen, ble enige om at verkstedet ser på problemet. Dette etter at det lokal verkstedet sjekket hvor lekkasjene kom fra med såpevann sprayet mot ventil, dekkanleggsflaten mot felgen og ikke minst eikefestene i felgen.
Og her viste det seg at det lakk luft i flere av eikefestene!
Og det kan tyde på at forseglingen er brutt.
Så får vi se hva Spinnin Wheel i Mysen sier i morra - hvis jeg kommer meg dit... Har med en elektrisk pumpe av typen SLIME og en ventilforlenger slik at jeg enkelt får fylt luft på bensinstasjoner.

Fikk i hvert fall denne mailen fra mekanikeren hos Spinnin Wheel, som virket betryggende:

"Hei.

Nesten 100% sikker på att dektrykksensoren har vridd seg og punktert forseglingen i felgen.Har ny forsegling"

Så da satser jeg på at ting ordner seg.
Men må likevel si at det var et skår i gleden å oppdage at bakdekket slapp luft med det nye fine Metzeler-dekket på den fine turen jeg hadde rundt Tyrifjorden på fredag... :sk?

Håper at dette blir en garantaisak.
Hvis ikke må jeg nødvendigvis ta den "krangelen" med det lokale verkstedet hva gjelder erstatning av ny forsegling.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Busa Trond »

Slik kan det se ut når man kjører med gamle Tourance fremme og Next bak. Dem har rulla ca 10 000km.


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... ly5dqz.jpg[/img]


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... gggqjb.jpg[/img]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

AJ skrev: Joda. Dekkene er bra, de. Men det er bare det at det lekker luft fra bakhjulet. Først ikke veldig mye, men i kveld oppdaget jeg at det hadde sivet ut atskillig mer. Såpass at trykket ikke nådde opp til laveste punkt på SLIME dekktrykkmåleren jeg har. Og den begynner på 0,7 BAR!

Tok opp problemet med det lokale MC-verkstedet hvor innehaveren, som hadde gjort jobben, var helt sikker på at han ikke hadde kommet bort forseglingen i felgen. Dere vet, en sånn som ligger i bunn av felgen innvendig på eikefelger slik 1290'en har.
Ordnet seg med ny forsegling. Lufttrykket er stabilt. Så det er bare å tute og kjøre :-) .

Verkstedet som la om og kom i skade for å punktere forseglingen kompenserte med to 4-litere Motorex olje.
Og det synes jeg jeg er en helt OK deal. Da har jeg nok til oljeskift før vinterlagring og et mellomskift neste sesong :prf .

Ellers er det ikke annet å si enn at Metzeler dekkene fungerer utmerket. Retningsstabile, stillegående og "sitter" godt mot underlaget, virker det som. Ikke prøvd i regn enda, men de skal visstnok være gode under slike kjøreforhold også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg er faktisk så utrolig fornøyd med conti trail attack dekkene... Helt suveren på denne biken :thumleft

Skal prøve metzeler dekkene neste gang, men leser at det er veldig mange som kjører 1190 og GS'er med pilot Road 4 Trial... Er det noen her inne som har brukt disse på sykkelen?

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Bytta fronten i dag. Gått over 10k så jeg ville ha litt fersk gummi igjen :-)

Kunne fint rulla noen kilometer til.

Bilde
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Har de dekka rulla 10k... Det er imponerende. Satans gode dekk, bare en ting som kan måle seg med ny gummi på biken, nytt kjede og drev :love

Note4

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av hakhap »

LordShaft skrev:Har de dekka rulla 10k... Det er imponerende. Satans gode dekk, bare en ting som kan måle seg med ny gummi på biken, nytt kjede og drev :love

Note4
Ny olje iaf på Tuonoen er omtrent samme følelse
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Åååå :-k aldri opplevd olje som så veldig avgjørende

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Et til enhver tid velsmurt kjede gir en følelse omtrent på samme nivå som ny sykkel :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar