12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av AJ »

Har denne typen montert på sykker'n idag. Funker helt fint med mobillader, som vi i all hovedsak bruker den til:
Under-setet powersocket.jpg


Men i dag kom jeg over denne:
Strømuttak.jpg


Bestilte den likesågodt og er spent på kvaliteten...

Noen her som har erfaring med denne eller lignende løsninger?

Ser for meg at jeg monterer denne med skruer, evt. borrelås i den øvre kåpedelen som omkranser instrumentene på sykker'n.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av Onsløv »

Har ikke sett denne før, og det ser ut som en fin løsning. Denne kunne jeg kanskje fått montert på et anstendig vis på sykkelen.

Akkurat nå har jeg en panel-uttak fra Biltema, beregnet på båter. Tenkte å felle denne inn i en av sidekåpene mine, da blir den samtidig delvis skjult.

Men denne kunne jeg kanskje fått plassert oppe ved styret, en plass.

Fant ikke noe om dimensjonene på den siden?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av Onsløv »

Har du tenkt å feste det med borrelås, kunne kanskje dette være noe..

Ikke vanntett, men lader litt mer:
[img]http://images.maplin.co.uk/300/a52jc.jpg[/img]
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av Erling »

Bør vel være vanntett Onsløv, men den AJ viser, ser ok ut.
Hvis den blir koplet direkte på batteriet, unngår du "lobotemering" av el-anlegget på biken. .. og alt det kan medføre av overraskelser =;
Men kople det via ett relé og sikring..da er du trygg.
Og i og med at den ikke har noen diode o.l. trekker den vel heller ikke strøm når den ikke er i bruk? :scratch

Jeg kom over dette webstedet; Powerlets kits.
Ser ut som om det er mere solid enn Biltema etc...
http://www.powerlet.com/shop-by-product ... its/SKTKIT
Bilde
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av hjc »

Jeg har koblet til et uttak slik at det ligger under salen. Da kan jeg koble til mobilladeren og strekke ledningen ut og fram til tankvesken hvor mobilen eller annet ligger.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av AJ »

Har gjort det samme selv.
I motsetning til TDM'en, som jeg hadde før, er det bedre plass under salen på Triumph Tiger'n jeg har nå. Dermed var det mer enn god nok plass til denne dobbeltkontakten.
Ideell plassering, godt fastskrudd godt beskyttet mot regn og sølesprut...
Dobbelt strømuttak.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av Svolp »

Setter liv i gammel tråd da jeg skal til og handle, det single utaket du linker til på første post er det sikring på den?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av taco »

Det var da noen stive priser for noen enkle strømutak.... regner med at det er i pund?
Hvorfor må det være rele på slikt? Hvis det er koblet rett på batteriet med sikring så skulle det vel ikke være noen fare?
Trodde releer bare var for store strømforbrukere jeg, slik som ekstralys og varmeholker.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av ojda »

Relee bruker man i denne settingen for at strømkretsen ikke skal være åpen når sykkelen er parkert :-k
Med påfølgende tomt batteri og 0 start for den glemske ulykkelige :sorry Jeg vet! :redface :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av taco »

Javel, da skjønner jeg. Og dette er enkelt å koble?
:-k
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av mekkern »

En tar styrestrøm fra kablen til baklyset fks som har strøm med tenning på-på det samme releet kan en ta ut strøm til varmehåntak så er det også styrt over tenning. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...

Legg inn av ojda »

Det er grei kobling.
Fire ledninger, releestyring + strøm. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Montering av 12V?

Legg inn av Svolp »

Fikk omsider denne i dag http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-Fu ... 588fb50736

Grei og ha nedover når jeg skal lade mobil og Gopro, kanskje et dumt spørsmål men jeg har forstått såpass at svart går på minus og rødt går på pluss pole men vil den ikke da kunne tappe bateriet til det er tomt??
Hvordan skal jeg egentlig montere denna?

PS: Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe?

Takk for svar!

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Montering av 12V?

Legg inn av TBI81 »

Tapper ikke batteriet så lenge det ikke er noe tilkoblet ;-)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Montering av 12V?

Legg inn av Svolp »

TBI81 skrev:Tapper ikke batteriet så lenge det ikke er noe tilkoblet ;-)
Hehe :prop:

Såpass forstår jeg også.. Tanken min var hvis jeg kommer til skade for og gleme gopro eller mobil. Om den kan kobles slik at den kun gir strøm ved tenning slik at jeg ikke står i 2700 meters høyde og :sorry
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Montering av 12V?

Legg inn av TBI81 »

Da er alternative å koble det direkte til noe som kun har strøm når sykkelen er igang/tenningen på. Evt via et rele som slår av strømmen om tenningen er av. Enkleste er fortsatt å bruke hukommelsen og koble direkte :-)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Montering av 12V?

Legg inn av Svolp »

Ok... Hørtes innviklet ut!
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??

Har null peil på elektrisitet :scratch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Montering av 12V?

Legg inn av TBI81 »

Tenker begge går på 12v så da bør det jo gå greit om det er nok ampere på batteriet. I hvertfall så lenge du lader/har motoren i gang. Selv brukte jeg en Ctrek hurtigkobling til USB-lading av diverse før. Måtte dog merke + og - GODT på den hjemmesnekra ledningen (Gammel 'pc-ledning' som jeg filet ned til å passe. Klarte selvsagt å snu den feil vei og grille den første USB-laderen) ;-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av 12V?

Legg inn av AJ »

Prøvde å finne posten i bloggen min hvor jeg la ut bilder av sikringsboksen jeg kjøpte fra USA hvor det kunne kobles til forskjellig utstyr, som bl.a. den 12 v kontakten du har kjøpt. Den ligner veldig på den jeg monterte på TDM'en.
Fant ikke posten jeg leita etter...
Så får heller prøve å forklare med får ord:
Bestilte boksen herfra: http://www.casporttouring.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Monterte den med "tjuvstrøm" fra baklyset og koblet på ekstra sikring og det det hele.
Etter at den var montert koblet jeg til 12 v. kontakten og et par andre ting til + og - kontakten på sikringsboksen.
Funket helt problemfritt så lenge jeg hadde sykker'n.

Bedre med slik løsning enn å koble flere strømkrevende enheter til selve batteriet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Montering av 12V?

Legg inn av Svolp »

Takk for tips...
Ble plutselig innviklet detta..
Så lenge jeg har biken i gang trur du det vil skape noe problemer med at både gps og 12v er i bruk?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Bosted: Elverum

Re: Montering av 12V?

Legg inn av BMWilly »

Svolp skrev:Ok... Hørtes innviklet ut!
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??

Har null peil på elektrisitet :scratch
Nei, det skal ikke ha noe og si så lenge det er kapasitet på batteri. Regner med du slår av gps når du parkerer for dagen.

edit: skriver for treigt gitt og hadde gått for en løsning som AJ beskriver
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av 12V?

Legg inn av AJ »

Her fant jeg lit mer info, som jeg håper kan være til nytte:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115290#p115290" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Montering av 12V?

Legg inn av Crinos »

Jeg ville absolutt ha vurdert et rele der ja, om du er redd for å glemme ting i laderen mens motoren ikke sviver.
GPS kan fort suge batteriet tomt for start juice.

Et rele er ganske så enkelt å koble på.. Du kan bruke en kabeltyv på en ledning du vet er aktiv når tenninga er på.. Fks til parklyset. "Aktiv" signal til rele'et trenger ikke mye futt.. så åpner den full pupp fra batteriets pluss pole til denne sig-tenneren din.

Søker du på fks "power relay diagram" på google og så velger bilder... Finner du nok av eksempler på hvordan du kan gjøre det! :thumleft
Er du veldig i tvil, kan du sende meg en PM. Så kan jeg prøve å forklare i detalj hva du må gjøre! Pluss en tegning eller to!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Montering av 12V?

Legg inn av TheHaughom »

Jeg fant følgende tråd, som var meget oversiktlig og fin ang. det å koble til et relé.
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av 12V?

Legg inn av AJ »

Temaet har vært omhandlet tidligere...
Mer å lese her:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=48313#p48313" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar