12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Har denne typen montert på sykker'n idag. Funker helt fint med mobillader, som vi i all hovedsak bruker den til:
Men i dag kom jeg over denne:
Bestilte den likesågodt og er spent på kvaliteten...
Noen her som har erfaring med denne eller lignende løsninger?
Ser for meg at jeg monterer denne med skruer, evt. borrelås i den øvre kåpedelen som omkranser instrumentene på sykker'n.
Men i dag kom jeg over denne:
Bestilte den likesågodt og er spent på kvaliteten...
Noen her som har erfaring med denne eller lignende løsninger?
Ser for meg at jeg monterer denne med skruer, evt. borrelås i den øvre kåpedelen som omkranser instrumentene på sykker'n.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Har ikke sett denne før, og det ser ut som en fin løsning. Denne kunne jeg kanskje fått montert på et anstendig vis på sykkelen.
Akkurat nå har jeg en panel-uttak fra Biltema, beregnet på båter. Tenkte å felle denne inn i en av sidekåpene mine, da blir den samtidig delvis skjult.
Men denne kunne jeg kanskje fått plassert oppe ved styret, en plass.
Fant ikke noe om dimensjonene på den siden?
Akkurat nå har jeg en panel-uttak fra Biltema, beregnet på båter. Tenkte å felle denne inn i en av sidekåpene mine, da blir den samtidig delvis skjult.
Men denne kunne jeg kanskje fått plassert oppe ved styret, en plass.
Fant ikke noe om dimensjonene på den siden?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Har du tenkt å feste det med borrelås, kunne kanskje dette være noe..
Ikke vanntett, men lader litt mer:
[img]http://images.maplin.co.uk/300/a52jc.jpg[/img]
Ikke vanntett, men lader litt mer:
[img]http://images.maplin.co.uk/300/a52jc.jpg[/img]
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Bør vel være vanntett Onsløv, men den AJ viser, ser ok ut.
Hvis den blir koplet direkte på batteriet, unngår du "lobotemering" av el-anlegget på biken. .. og alt det kan medføre av overraskelser
Men kople det via ett relé og sikring..da er du trygg.
Og i og med at den ikke har noen diode o.l. trekker den vel heller ikke strøm når den ikke er i bruk?
Jeg kom over dette webstedet; Powerlets kits.
Ser ut som om det er mere solid enn Biltema etc...
http://www.powerlet.com/shop-by-product ... its/SKTKIT

Hvis den blir koplet direkte på batteriet, unngår du "lobotemering" av el-anlegget på biken. .. og alt det kan medføre av overraskelser

Men kople det via ett relé og sikring..da er du trygg.
Og i og med at den ikke har noen diode o.l. trekker den vel heller ikke strøm når den ikke er i bruk?

Jeg kom over dette webstedet; Powerlets kits.
Ser ut som om det er mere solid enn Biltema etc...
http://www.powerlet.com/shop-by-product ... its/SKTKIT

Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Jeg har koblet til et uttak slik at det ligger under salen. Da kan jeg koble til mobilladeren og strekke ledningen ut og fram til tankvesken hvor mobilen eller annet ligger.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Har gjort det samme selv.
I motsetning til TDM'en, som jeg hadde før, er det bedre plass under salen på Triumph Tiger'n jeg har nå. Dermed var det mer enn god nok plass til denne dobbeltkontakten.
Ideell plassering, godt fastskrudd godt beskyttet mot regn og sølesprut...
I motsetning til TDM'en, som jeg hadde før, er det bedre plass under salen på Triumph Tiger'n jeg har nå. Dermed var det mer enn god nok plass til denne dobbeltkontakten.
Ideell plassering, godt fastskrudd godt beskyttet mot regn og sølesprut...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Setter liv i gammel tråd da jeg skal til og handle, det single utaket du linker til på første post er det sikring på den?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Det var da noen stive priser for noen enkle strømutak.... regner med at det er i pund?
Hvorfor må det være rele på slikt? Hvis det er koblet rett på batteriet med sikring så skulle det vel ikke være noen fare?
Trodde releer bare var for store strømforbrukere jeg, slik som ekstralys og varmeholker.
Hvorfor må det være rele på slikt? Hvis det er koblet rett på batteriet med sikring så skulle det vel ikke være noen fare?
Trodde releer bare var for store strømforbrukere jeg, slik som ekstralys og varmeholker.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Relee bruker man i denne settingen for at strømkretsen ikke skal være åpen når sykkelen er parkert
Med påfølgende tomt batteri og 0 start for den glemske ulykkelige
Jeg vet!


Med påfølgende tomt batteri og 0 start for den glemske ulykkelige



Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Javel, da skjønner jeg. Og dette er enkelt å koble?


2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
En tar styrestrøm fra kablen til baklyset fks som har strøm med tenning på-på det samme releet kan en ta ut strøm til varmehåntak så er det også styrt over tenning. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Det er grei kobling.
Fire ledninger, releestyring + strøm.
Fire ledninger, releestyring + strøm.

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Montering av 12V?
Fikk omsider denne i dag http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-Fu ... 588fb50736
Grei og ha nedover når jeg skal lade mobil og Gopro, kanskje et dumt spørsmål men jeg har forstått såpass at svart går på minus og rødt går på pluss pole men vil den ikke da kunne tappe bateriet til det er tomt??
Hvordan skal jeg egentlig montere denna?
PS: Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe?
Takk for svar!
Kenneth
Grei og ha nedover når jeg skal lade mobil og Gopro, kanskje et dumt spørsmål men jeg har forstått såpass at svart går på minus og rødt går på pluss pole men vil den ikke da kunne tappe bateriet til det er tomt??
Hvordan skal jeg egentlig montere denna?
PS: Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe?
Takk for svar!
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Montering av 12V?
Tapper ikke batteriet så lenge det ikke er noe tilkoblet 

- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Montering av 12V?
HeheTBI81 skrev:Tapper ikke batteriet så lenge det ikke er noe tilkoblet

Såpass forstår jeg også.. Tanken min var hvis jeg kommer til skade for og gleme gopro eller mobil. Om den kan kobles slik at den kun gir strøm ved tenning slik at jeg ikke står i 2700 meters høyde og

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Montering av 12V?
Da er alternative å koble det direkte til noe som kun har strøm når sykkelen er igang/tenningen på. Evt via et rele som slår av strømmen om tenningen er av. Enkleste er fortsatt å bruke hukommelsen og koble direkte :-)
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Montering av 12V?
Ok... Hørtes innviklet ut!
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??
Har null peil på elektrisitet
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??
Har null peil på elektrisitet

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Montering av 12V?
Tenker begge går på 12v så da bør det jo gå greit om det er nok ampere på batteriet. I hvertfall så lenge du lader/har motoren i gang. Selv brukte jeg en Ctrek hurtigkobling til USB-lading av diverse før. Måtte dog merke + og - GODT på den hjemmesnekra ledningen (Gammel 'pc-ledning' som jeg filet ned til å passe. Klarte selvsagt å snu den feil vei og grille den første USB-laderen) 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Prøvde å finne posten i bloggen min hvor jeg la ut bilder av sikringsboksen jeg kjøpte fra USA hvor det kunne kobles til forskjellig utstyr, som bl.a. den 12 v kontakten du har kjøpt. Den ligner veldig på den jeg monterte på TDM'en.
Fant ikke posten jeg leita etter...
Så får heller prøve å forklare med får ord:
Bestilte boksen herfra: http://www.casporttouring.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Monterte den med "tjuvstrøm" fra baklyset og koblet på ekstra sikring og det det hele.
Etter at den var montert koblet jeg til 12 v. kontakten og et par andre ting til + og - kontakten på sikringsboksen.
Funket helt problemfritt så lenge jeg hadde sykker'n.
Bedre med slik løsning enn å koble flere strømkrevende enheter til selve batteriet...
Fant ikke posten jeg leita etter...
Så får heller prøve å forklare med får ord:
Bestilte boksen herfra: http://www.casporttouring.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Monterte den med "tjuvstrøm" fra baklyset og koblet på ekstra sikring og det det hele.
Etter at den var montert koblet jeg til 12 v. kontakten og et par andre ting til + og - kontakten på sikringsboksen.
Funket helt problemfritt så lenge jeg hadde sykker'n.
Bedre med slik løsning enn å koble flere strømkrevende enheter til selve batteriet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Montering av 12V?
Takk for tips...
Ble plutselig innviklet detta..
Så lenge jeg har biken i gang trur du det vil skape noe problemer med at både gps og 12v er i bruk?
Ble plutselig innviklet detta..
Så lenge jeg har biken i gang trur du det vil skape noe problemer med at både gps og 12v er i bruk?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Bosted: Elverum
Re: Montering av 12V?
Nei, det skal ikke ha noe og si så lenge det er kapasitet på batteri. Regner med du slår av gps når du parkerer for dagen.Svolp skrev:Ok... Hørtes innviklet ut!
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??
Har null peil på elektrisitet
edit: skriver for treigt gitt og hadde gått for en løsning som AJ beskriver
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Her fant jeg lit mer info, som jeg håper kan være til nytte:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115290#p115290" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115290#p115290" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Jeg ville absolutt ha vurdert et rele der ja, om du er redd for å glemme ting i laderen mens motoren ikke sviver.
GPS kan fort suge batteriet tomt for start juice.
Et rele er ganske så enkelt å koble på.. Du kan bruke en kabeltyv på en ledning du vet er aktiv når tenninga er på.. Fks til parklyset. "Aktiv" signal til rele'et trenger ikke mye futt.. så åpner den full pupp fra batteriets pluss pole til denne sig-tenneren din.
Søker du på fks "power relay diagram" på google og så velger bilder... Finner du nok av eksempler på hvordan du kan gjøre det!
Er du veldig i tvil, kan du sende meg en PM. Så kan jeg prøve å forklare i detalj hva du må gjøre! Pluss en tegning eller to!
GPS kan fort suge batteriet tomt for start juice.
Et rele er ganske så enkelt å koble på.. Du kan bruke en kabeltyv på en ledning du vet er aktiv når tenninga er på.. Fks til parklyset. "Aktiv" signal til rele'et trenger ikke mye futt.. så åpner den full pupp fra batteriets pluss pole til denne sig-tenneren din.
Søker du på fks "power relay diagram" på google og så velger bilder... Finner du nok av eksempler på hvordan du kan gjøre det!

Er du veldig i tvil, kan du sende meg en PM. Så kan jeg prøve å forklare i detalj hva du må gjøre! Pluss en tegning eller to!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Montering av 12V?
Jeg fant følgende tråd, som var meget oversiktlig og fin ang. det å koble til et relé.
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Temaet har vært omhandlet tidligere...
Mer å lese her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=48313#p48313" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer å lese her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=48313#p48313" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.