MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Helt enig med deg.

Dog pleier jeg ikke å "glane" på GPS'en ofte. En kjapp titt er nok for å se hvilken vei i krysset man skal 500 meter lenger frem. Det holder for meg. :thumleft
Jeg sitter heller ikke og glaner så mye på den. Men hvis man skal legge inn en ny adresse eller finne bensinstasjon osv så er det greit at den sitter høyt. I bytrafikk er det greit at den er kjapp å se på slik at man tidlig kan få plassert seg i riktig felt.
Hvordan den ser ut er veldig uviktig siden forfengelighets graden hos meg er svært lav. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Helt enig med deg.

Dog pleier jeg ikke å "glane" på GPS'en ofte. En kjapp titt er nok for å se hvilken vei i krysset man skal 500 meter lenger frem. Det holder for meg. :thumleft
Jeg sitter heller ikke og glaner så mye på den. Men hvis man skal legge inn en ny adresse eller finne bensinstasjon osv så er det greit at den sitter høyt. I bytrafikk er det greit at den er kjapp å se på slik at man tidlig kan få plassert seg i riktig felt.
Hvordan den ser ut er veldig uviktig siden forfengelighets graden hos meg er svært lav. :D
Å legge inn adresse samt generell fikling med GPS kommer jeg aldri til å gjøre i fart, så den biten blir ikke noe problem for meg. Man passerer alltids en bensinstasjon så jeg trenger heller ingen GPS for å finne dette. Stort sett vil den som sagt bli brukt for å finne adresser i storbyer etc. Ellers så vil den nok ikke bli brukt så mye, annet enn at jeg har den på for å sjekke hvor langt unna målet jeg er etc. :thumleft

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Elruts84 »

Det optimale er jo (hvis en MÅ ha en GPS ) å ha den plassert slik at den er i nærheten av synsfeltet vi bruker når vi kjører, men samtidig at den ikke er så langt borte at en må jobbe for å finne den. (Og selvfølgelig ikke blokker synsfelt frem for mye.)

Men så er MCene forskjellige og beste løsningen er ikke alltid mulig. Så da komme fantasien inn for å finne beste løsningen. For min del kommer jeg kun til å ta i bruk GPS der jeg virkelig er lost, hvor skilt og kart ikke gir mening. Som det er nevnt her i storbyer ect.

Så går det jo an å bruke vår gode venn mobiltelefonen som GPS. Det fungerer mer en godt nok ofte. Selv om stor skjerm og en normal GPS ofte er foretrukket.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

Elruts84 skrev:Det optimale er jo (hvis en MÅ ha en GPS ) å ha den plassert slik at den er i nærheten av synsfeltet vi bruker når vi kjører, men samtidig at den ikke er så langt borte at en må jobbe for å finne den. (Og selvfølgelig ikke blokker synsfelt frem for mye.)

Men så er MCene forskjellige og beste løsningen er ikke alltid mulig. Så da komme fantasien inn for å finne beste løsningen. For min del kommer jeg kun til å ta i bruk GPS der jeg virkelig er lost, hvor skilt og kart ikke gir mening. Som det er nevnt her i storbyer ect.

Så går det jo an å bruke vår gode venn mobiltelefonen som GPS. Det fungerer mer en godt nok ofte. Selv om stor skjerm og en normal GPS ofte er foretrukket.

Elruts
+1 :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Intruder »

Bjerknez skrev:
Elruts84 skrev:Det optimale er jo (hvis en MÅ ha en GPS ) å ha den plassert slik at den er i nærheten av synsfeltet vi bruker når vi kjører, men samtidig at den ikke er så langt borte at en må jobbe for å finne den. (Og selvfølgelig ikke blokker synsfelt frem for mye.)

Men så er MCene forskjellige og beste løsningen er ikke alltid mulig. Så da komme fantasien inn for å finne beste løsningen. For min del kommer jeg kun til å ta i bruk GPS der jeg virkelig er lost, hvor skilt og kart ikke gir mening. Som det er nevnt her i storbyer ect.

Så går det jo an å bruke vår gode venn mobiltelefonen som GPS. Det fungerer mer en godt nok ofte. Selv om stor skjerm og en normal GPS ofte er foretrukket.

Elruts
+1 :thumleft
Er enig i dette,men da jeg aldri kommer til å kjøpe GPS og gammalmobilen ikke aner noe om slikt,blir det nok å fortsatt kjøre dit nesa peker...ofte til plasser som ingen aner eksisterer...
:mc7 :gk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Man passerer alltids en bensinstasjon
Da har du ikke vært på lang nok tur :-) Ken av og til være utfordrende nok å finne. Til og med på motorvei i Tyskland kan det bli litt langt mellom bensinstasjonene for oss på mc hvis man er litt uheldig med vurderingene. Da er GPS fint å ha for å finne ut hvor nærmeste småby med bensinstasjon er.

Jeg er for kjip til å bruke mobilen til navigering. Det blir fort dyrt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Man passerer alltids en bensinstasjon
Da har du ikke vært på lang nok tur :-) Ken av og til være utfordrende nok å finne. Til og med på motorvei i Tyskland kan det bli litt langt mellom bensinstasjonene for oss på mc hvis man er litt uheldig med vurderingene. Da er GPS fint å ha for å finne ut hvor nærmeste småby med bensinstasjon er.

Jeg er for kjip til å bruke mobilen til navigering. Det blir fort dyrt.
Har ikke vert så alt for mye i utlandet med bil/mc nei, men har vel vert i de fleste avkroker i vårt eget land og her har jeg vertfall aldri opplevd avstander som noe stort problem med tanke på bensinstasjoner. Har man full tank og setter kursen ett sted så vil man nok de fleste steder passere en bensinstasjon før man har kjørt 30 mil og spesielt på motorvei.

Jeg sier 30 mil da jeg anntar de fleste hat en 15-20 liters tank og at forbruket ligger rundt 0.5-0.8.

Hvor i Tyskland er det det er 30 mil mellom bensinstasjonene langs motorvei?
Jeg spør bare av nyskjerrighet :prf

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Cutless »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Man passerer alltids en bensinstasjon
Da har du ikke vært på lang nok tur :-) Ken av og til være utfordrende nok å finne. Til og med på motorvei i Tyskland kan det bli litt langt mellom bensinstasjonene for oss på mc hvis man er litt uheldig med vurderingene. Da er GPS fint å ha for å finne ut hvor nærmeste småby med bensinstasjon er.

Jeg er for kjip til å bruke mobilen til navigering. Det blir fort dyrt.
Jeg kjøpte meg ny mobil i går, Xperia Z3, og den kom med Garmin GPS app utviket kun for Xperia som fungerer uten internett - samt at den hadde masse fancy funksjoner som feks nærmeste bensinstasjon, parkering etc. Så nå trenger jeg bare å legge opp strøm fra batteriet på Hyper'n så blir jeg en av raringene som bruker GPS på motorsykkel.... :sorry

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Man passerer alltids en bensinstasjon
Da har du ikke vært på lang nok tur :-) Ken av og til være utfordrende nok å finne. Til og med på motorvei i Tyskland kan det bli litt langt mellom bensinstasjonene for oss på mc hvis man er litt uheldig med vurderingene. Da er GPS fint å ha for å finne ut hvor nærmeste småby med bensinstasjon er.

Jeg er for kjip til å bruke mobilen til navigering. Det blir fort dyrt.
Har ikke vert så alt for mye i utlandet med bil/mc nei, men har vel vert i de fleste avkroker i vårt eget land og her har jeg vertfall aldri opplevd avstander som noe stort problem med tanke på bensinstasjoner. Har man full tank og setter kursen ett sted så vil man nok de fleste steder passere en bensinstasjon før man har kjørt 30 mil og spesielt på motorvei.

Jeg sier 30 mil da jeg anntar de fleste hat en 15-20 liters tank og at forbruket ligger rundt 0.5-0.8.

Hvor i Tyskland er det det er 30 mil mellom bensinstasjonene langs motorvei?
Jeg spør bare av nyskjerrighet :prf

Med fare for å bryte §6 så tillater jeg meg å korrigere din oppfattelse av min påstand. Legg merke til at jeg sa hvis man er litt uheldig med vurderingene. Altså de færreste av oss stopper og fyller på hver eneste bensinstasjon man passerer. Det må man gjøre hvis man alltid skal ha 30 mil rekkevidde til enhver tid. Selv pleier jeg ikke fylle før det er mindre enn 8-9 mil igjen. Det er ikke uvanlig å finne avstander mellom bensinstasjoner i Tyskland på 10 mil, men jeg klarer ikke å gi deg en kartreferanse. På E60 i Ungarn var det bortimot 10 mil fra grensen til neste bensinstasjon. Når jeg kjørte fjellturen min i Tyrkia til Ortaköy så var det utfordrende å finne bensinstasjon. Enda den var merket på GPS'en. JEg kjørte faktisk forbi flere ganger før jeg la merket til pumpen inne i denne bua. Bilde

Å si at det aldri kan være vanskelig å finne bensinstasjoner er bare svada. Selv om de ligger tet som hagl i Norge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av LordShaft »

Kommer du til sognefjordfergen med slunken tank.... å ikke fyller på den stasjonen....kan du få et problem før du møter neste stasjon. Det er flere plasser i Norge bensinstasjonene ikke står veldig tett. Å med min sykkel som har 17.5 liter, og kjører ca 25 mil på tanken...må planlegge dette på plasser jeg ikke er godt kjent.

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Kommer du til sognefjordfergen med slunken tank.... å ikke fyller på den stasjonen....kan du få et problem før du møter neste stasjon. Det er flere plasser i Norge bensinstasjonene ikke står veldig tett. Å med min sykkel som har 17.5 liter, og kjører ca 25 mil på tanken...må planlegge dette på plasser jeg ikke er godt kjent.

Note 4
Da er det greit med en GPS som forteller deg hvor langt det er til neste fyllemulighet. :D jeg bruker den funksjonen hele tiden når jeg vurderer om jeg skal stoppe og fylle eller vente.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

Er vel egentlig ingen ting å "krangle" om dette. Vi har nok bare forskjellige måter å tenke på. Jeg liker nok å fylle tanken oftere og det har jeg alltid gjort. Har hendt ett par ganger med bil at jeg har nesten driti meg ut fordi jeg tok noen sjanser med å tenke (jaja, det kommer sikkert en stasjon snart).

Her i Østfold så ligger dem jo som perler på en snor, men på vestlandet så sørger jeg for å fylle full tank oftere. :thumleft

ZZR-Erling

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Man passerer alltids en bensinstasjon
Da har du ikke vært på lang nok tur :-) Ken av og til være utfordrende nok å finne. Til og med på motorvei i Tyskland kan det bli litt langt mellom bensinstasjonene for oss på mc hvis man er litt uheldig med vurderingene. Da er GPS fint å ha for å finne ut hvor nærmeste småby med bensinstasjon er.

Jeg er for kjip til å bruke mobilen til navigering. Det blir fort dyrt.
Har ikke vert så alt for mye i utlandet med bil/mc nei, men har vel vert i de fleste avkroker i vårt eget land og her har jeg vertfall aldri opplevd avstander som noe stort problem med tanke på bensinstasjoner. Har man full tank og setter kursen ett sted så vil man nok de fleste steder passere en bensinstasjon før man har kjørt 30 mil og spesielt på motorvei.

Jeg sier 30 mil da jeg anntar de fleste hat en 15-20 liters tank og at forbruket ligger rundt 0.5-0.8.

Hvor i Tyskland er det det er 30 mil mellom bensinstasjonene langs motorvei?
Jeg spør bare av nyskjerrighet :prf
Det er lett å kjøre tørt på Autobahn, helt riktig det :mk. En ZZR kan fint bruke 1l på mila der..for ikke å snakkr om en Goldwing! Og du vil ikke tro hvor fort man passerer en avkjørsel til fuel..

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Er vel egentlig ingen ting å "krangle" om dette. Vi har nok bare forskjellige måter å tenke på. Jeg liker nok å fylle tanken oftere og det har jeg alltid gjort. Har hendt ett par ganger med bil at jeg har nesten driti meg ut fordi jeg tok noen sjanser med å tenke (jaja, det kommer sikkert en stasjon snart).

Her i Østfold så ligger dem jo som perler på en snor, men på vestlandet så sørger jeg for å fylle full tank oftere. :thumleft
Neida, ingenting å krangle om. Jeg bare skjønte ikke påstanden din om at man alltid hadde 40 mils rekkevidde. Selv hater jeg å bruke tid på å fylle bensin, så det blir kun gjort når det er nødvendig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Dykkeren »

Erfaringen min er at det alltid er langt til "neste" bensinstasjon når man trenger det ! Har også erfart at den "nærmeste" bensinstasjonen på f.eks Garmin er en kortautomat med bare diesel ! At GPS viser nærmeste bensinstasjon i omkrets (dvs. du egentlig må kjøre 10 km fremover for så å snu og kjøre 12 km tilbake) er også en erfaring. Derfor fyller jeg alltid i god tid og på gruppeturer, så fyller alle samtidig med den som har minst tank (hvis man da ikke kjenner sykkelen sitt forbruk godt og ikke minst veien videre).

Når det gjelder GPS, så bruker jeg Navigon på iPhone og synes den er veldig bra. Spesielt når det gjelder overføring til andre enheter med samme program. Stod på 2000 moh i Italia og mailet ruten vår til en ny svensk mc venn vi traff på samme topp og dermed så hadde vi godt følge og noen hyggelige kvelder sammen.

Svar