MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av PCP »

ojda skrev: Har jo en "unngå motorvei-funksjon" her også, men føler ikke den gir det TomTom-eiere beskriver :[-(
Hva som generelt er best av Garmin og Tomtom vil jeg ikke begi meg inn på, og det er ikke alt med Rider som er perfekt. Men selv om det nå skulle vise seg at jeg tok feil når jeg trodde det satt en levende MC-entusiast inni der, så kan det i alle fall ikke sammenliknes med "unngå motorvei". Algoritmen ser etter svingete veier, ikke bare korteste omvei. :-)

Men jeg har lært å bruke det med litt forsiktighet i bynære områder, er i grunn derfor jeg legger inn en del punkter på turer som den til Sverige nevnt over, og gjerne går videre til neste rutepunkt et stykke før jeg når punktet. På den måten kan man jo også få nye og forskjellige veier til samme målet. (Og man slipper å kjøre gjennom Sarpsborg, eller noe enda verre.. :P :p )

Hvis man liker en eller flere av disse;
1. Svingete veier
2. Små veier med liten trafikk
3. Så mye høyre og venstre at det er umulig å huske på forhånd (om man i det hele tatt finner det på kartet)

Så tror jeg ikke det går an å ikke like denne funksjonen. :scratch

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av freddy123 »

Noen her inne som bruker mobilen som GPS uten å ha på Internett ? Tenker å bruke mobilen jeg har en iPhone 5 og kjøpe holder til å ha på styret samt en USB lader til den , men hva bruker dere av GPS apps til mobil som funker bra gjør ingen ting om appen koster 2/300kr bare den er god å bruke og egner seg for mc kjøring .

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

freddy123 skrev:Noen her inne som bruker mobilen som GPS uten å ha på Internett ? Tenker å bruke mobilen jeg har en iPhone 5 og kjøpe holder til å ha på styret samt en USB lader til den , men hva bruker dere av GPS apps til mobil som funker bra gjør ingen ting om appen koster 2/300kr bare den er god å bruke og egner seg for mc kjøring .
Lastet ned og brukte den som heter NAVV. http://www.navvgps.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Det er en stund siden. Det var sommeren 2011, og denne fikk best i test av VG den gang. Brukte den i Danmark, og jeg har aldri kjørt som mange småveier som da. Tenker at den må være ideell til MC bruk. Den inneholder alt av kartmateriale, slik at jeg ikke gikk konkurs på å være tilkoblet nett i utlandet. Tror den har kart over hele Europa.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Olav K »

Jeg bruker min Iphone 4 S som GPS på sykkelen, fungerer utmerket sammen med TomTom GPS appen.
Kjøpte versjonen for vesteuropa, og til mitt bruk er den helt grei
:-)
Hyppige oppdateringer og stor brukervennlighet, pluss at jeg avslutter turen med full-ladet tlf :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av freddy123 »

Tenker litt enda på det her , ser ut som en grei mobiltlf app med europakart er ca 500kr lader ledning usb fra ebay koster ca 100kr og en skikkelig hilder koster vell fort 250kr noe som vil si totalt 850kr altså rett under høvdingen , så har man denne fancy gpsen tomtom rider til 3000kr da følger feste og lader ledning med så slipper jeg no mere påkost der.

Så ja da er spørsmålet til meg selv "hva velger jeg ?" Skal jeg slenge på 2 lapper å få meg denne tomtom gpsen eller er det godt nokk med mobil og tomtom app eller annen app til den , jeg har jo ikke erfaring med noen av disse så derfor hadde det vært greit om noen trår til og gir noen gode råd.

Tenker å ta meg en langhelg til vestlandet og da vil en gps være kjekt pluss se på kart og legge inn nye kjøreruter i området her hjemme er jo også greit :D

Fordelene jeg ser med mobil er jo du får ladet den på turen , du har den jo alltid med deg så dersom man bare er ute å cruiser på ukjente trakter å lurer på foreksempel hvor nærmeste bensin stasjon er så er det bare opp med mobilen så får du navi til nærmeste.

Men så har denne tomtom rider en gull funkjson for oss mc førere denne svingete rute planleggern er denne verdt de 2 lappene ekstra det koster for en slik mc gps ?

Hmmmmm...... Klarer ikke å bestemme meg helt her.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Kmann »

Har tomtom og er gullende fornøyd med den. Den er koblet både mot tlf i lomma og scala rider, får tale fra tomtom på øret og tlf via tomtom til øret, kan og betjene tlf på tomtom med hansker. Er og fint å planlegge ruter på pc med "tyretotravel" og laste opp ruta til tomtom'en.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

Jeg forsøkte med iPhone og en billig-app. Misfornøyd med lysskarphet og manglende brukervennlighet, gjorde at mitt valg falt på TomTom. Har ikke angret :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Snikendeugle »

Bruker bare Copilot sin GPS app på telefon og legger telefonen i lomma, så hører jeg på retningene istedenfor å klistre øya på et kart.
Men planen blir nok etterhvert med en Garmin Zumo.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av AJ »

Kmann skrev:Har tomtom og er gullende fornøyd med den.
Har Tomtom jeg også og etter Sverige/Danmark-turen vår har jeg begynt å få stor sans for denne artige greia :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av freddy123 »

Dere får meg til å helle mer mot den dyre løsningen ja , blir som oftest den før eller siden :lol , men man vil jo lure seg selv med å kjøpe noe billig ræl først da bare for å prøvd det og :knegg

Nå mangler vi noen her inne som forguder mobilen Som gps med motargumenter mot disse tomtom rider gutta :-k

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av cosmogs »

freddy123 skrev:Dere får meg til å helle mer mot den dyre løsningen ja , blir som oftest den før eller siden :lol , men man vil jo lure seg selv med å kjøpe noe billig ræl først da bare for å prøvd det og :knegg

Nå mangler vi noen her inne som forguder mobilen Som gps med motargumenter mot disse tomtom rider gutta :-k
Strååååålende fornøyd med iPhone 5 og google maps. Mobilen ligger i tankveska og gir meg instruksjoner på øret. I all beskjedenhet forsøkte jeg med denne bluetoothdingsen på øret:

http://www.ebay.com/itm/V1-1-Motorcycle ... 4869647139" onclick="window.open(this.href);return false;

kostet hundrelappen og til min store overraskelse fungerer den utmerket! Til og med lydkvalitet inn og ut tlf anrop er bra. Høyt nok volum. Det eneste irriterende er at det er automatisk svar på anrop, så om jeg vil sikre meg mot innpåslitne selgere må mobilen stå i flymodus. Får jo ikke lagt på heller når man kjører. :lol

Nå skal det være sagt at jeg også i bil er vant til å navigere etter kun stemme på det ene øret. Irriterte meg derved grønn over hvor vanskelig det skal være å finne en helt enkel mono bluetooth, aller helst skulle jeg bare hatt høytaleren og mottakeren, uten kontroller eller annen stash.

I tillegg, det momentet som i sin tid fikk meg til å slutte å bruke en relativt dyr bilGPS og gå over til mobilen: mobilen er alltid i lomma, jeg er vant med menysystemet og kan garantere deg at fra nullmodus til ferdig rute - bruker jeg vesentlig mindre tid enn en hvilken som helst garvet tomtomist eller garminist før ruta er klar. Jepp, jeg tar imot utfordringer på den. :punch

Om man er redd for datatrafikkkostnader, kan google maps over definerte områder/ ruter lagres når man er på wifi.
Genialt, helt enkelt. :thumleft

Så der fikk du pro-mobil innlegget ditt. :knegg

edit: nå skal det i rettferdighetens navn sies at dette også handler litt om å føre skuta si med style. Jeg er vel like glad i dingser som enhver annen, og hadde jeg hatt adventureting a la Tiger Explorer - ville det sett bra ut med GPS montert på styret. På min snasne lekne nakne sak - ville GPS på styret sett helt malplassert ut. Estetikk teller. :P :p
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av bherman »

Fordelen med å kunne taste med hansker på skjermen med mc-GPS er temmelig stor. Hadde tidligere bil-GPS i vanntett veske. Funket ganske bra, bortsett fra at man ikke fikk lov å endre rute i fart... Det går ihvertfall med TomTom og sikkert med Garmin sin også. Dyr i innkjøp, absolutt, men det er glemt etter noen Plan svingete ruter :D
--
Baard

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har denne holderen til iPhonen:

http://www.ibikeconsole.com/detail.asp? ... 0&private=" onclick="window.open(this.href);return false;

Kombinert med Navigon appen. Stemmeveiledning får jeg på øret via Scala Rider G9.

Dette funker knall, og koster ikke allverden. Vil man ha mulighet for å trykke på telefonen uten å ta av seg hanskene, så kan man kjøpe seg en billig stylus-penn på ebay og henge på en snor vedsidenav telefonen. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

Snikkeren skrev:Vil man ha mulighet for å trykke på telefonen uten å ta av seg hanskene, så kan man kjøpe seg en billig stylus-penn på ebay og henge på en snor vedsidenav telefonen. :)
Det finnes vel hansker som er "touch-screen-vennlige" også..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Snikkeren »

Joda, men finnes det MC-hansker som er touch-vennlige da?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar