MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Solo-rider »

cosmogs skrev:
Solo-rider skrev:En enkel trådløs utgave til å høre retningsangivelser på øret er det jeg (tror) har behov for.
Med kabel blir blir litt ekstra styr vil jeg tro.. :scratch
Noen som har forslag til det ? En som en kan fåes kjøpt ganske kjapt er en fordel...
Ja, var jo det jeg foreslo lenger oppe med Jabra Clipper og Tork høytaler. :D
Høytaler fåes i mono og stereo, og fint at man kan ta av den volumkontrollen. Helt tilstrekkelig med full guffe på bluetooth-receiver'n også styrer man volum med GPS enhet. Jeg er iallefall svært fornøyd med denne løsningen. :thumleft

Kjøpte mine greier på eBay, men Jabra Clipper får du kjøpt i Norge også. Iom at det er under 200 grensen ble det levert på 6 - 7 dager. :-)

Takk for tipset :thumleft
Fant Jabra Clipper til 250 kr på Teknikk Magasinet. Det finnes en slik butikk nær meg :roll
http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf= ... tnr=261498" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av erik m »

Solo-rider skrev:En enkel trådløs utgave til å høre retningsangivelser på øret er det jeg (tror) har behov for.
Med kabel blir blir litt ekstra styr vil jeg tro.. :scratch
Noen som har forslag til det ? En som en kan fåes kjøpt ganske kjapt er en fordel...
Jeg har en Garmin 760 som er noen år gammel i bilen. Forsøkte forskjellige monteringer på styre og vindskjerm, men det funka dårlig. Så fant jeg på å ha den i INNERLOMMA på jakka - og det gjorde susen! For det var nettopp talespråket jeg trengte!
Så før lange turer plotter jeg inn enkelte mål, f.eks. et hotell i en storby. Og mellom disse måla funker kartet i plastlomma greit, sjøl om jeg stort sett bare kjører fine småveier litt på kryss og tvers (om jeg ikke har JÆVLA dårlig tid. Og det pleier jeg aldri ha på mc-turer;) Noterer noen waypoints eller veinummer med store bokstaver og smetter inn på sida av kartet for sikkerhets skyld. Like før byene stopper jeg og starter gps'n, og kommer greit fram uansett hvor mye veiarbeid det er i gatene! Har montert en dobbeltkontakt fra Biltema på styret, så helt uten kabler blir det jo ikke. (Obs - husk å sette sikringen så nær batteriet som mulig, og riktig kabeldim.)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Solo-rider »

Solo-rider skrev:
AJ skrev:
Solo-rider skrev:
spidair skrev:Kjøpte en tom-tom rider for en stund tilbake og er veldig fornøyd med den. [...] Er ihvertfall veldig fornøyd :)

Sånn, det var den reklamen :)

Hallo :vs

"Reklamen" din har virket på meg...
Hvilken model Tom-tom rider er den nyeste/ best kjøp ?
Nettbutikk som leverer raskt og greit ? Eller lokalt ? (trenger sikkert litt hjelp for å komme igang jeg...)
Ser at det er en som kommer med en utstyrpakke(premium pack) for noen kr ekstra... Behov for dette ?
http://www.tomtom.com/en_no/products/yo ... otorcycle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kjøpte min herfra.
Trygt, kjapt og billig, tør jeg påstå ;-)
Takk for svaret dit AJ. :thumleft
Er helt blank på modeller av Tom-tom rider.
Er den modellen(TomTom Rider TT6615 EU45 LTM) som er på siden du referer til av nyere /nyeste utgave ?
Trenger jeg i tillegg headsett for dette ?

Da fikk jeg hentemelding på Rideren :D
Så var det å vente til "post i butikken " åpner i morgen tidlig....
Forsøker finne manual på nett nå.. Er dette rette sted til det ?
https://www.tomtom.com/en_no/mytomtom/getstarted/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Solo-rider »

spidair skrev:Kjøpte en tom-tom rider for en stund tilbake og er veldig fornøyd med den. Har en masse valg og innstillinger, nok for selv den mest kresne hightec freak, med alt fra valget svingete veier, raskeste rute, unngå motorvei etc, passer ihvertfall meg utmerket. Den sier også i fra når det er veibommer, ferger, grusveier (kjempekjekt for meg som kjører på asfalt slicks, der grus omtrent er som å kjøre på ren is... like glatt...) og spør om du vil ungå slikt (Dette kan fikles med, altså stilles inn i valgene i menyen)

Skjermen er godt synlig selv i direkte solskinn og hele saken kommer med et styre feste med en quick snap-on feste, slik at det er lett å vippe den av når man skal inn i butikker eller forlate sykkelen for en stund. Og den tåler vann, masse vann... Glemte den på sykkelen i et av de verste regnskyllene og den var like fin, har også kjørt i regnvær med den på, virker da også. Strømmen hentes rett fra batteriet på sykkelen og det er bare småtteri en sånn innrettning bruker av strøm, så selv om den står på styret hele natten er det aldri noe problem.

Har en Garmin Nuvi et eller annet i bilen, og den er treg som sirup i forhold til tom-tom'en, som nesten ikke bruker noe tid i forhold til Garmin GPS'en, også rekalkulering går kjapt med tom-tom, der Garmin GPS'en rekalkulerer, og rekalkulerer, og rekalkulerer fordi den ikke er kjapp nok til å rekalkulere når bilen faktisk kjører og derfor er forbi stedet den hadde rekalkulert deg til og sånn går nå dagan... Spesielt i byer er dette påtagende plagsomt, da en mange steder ikke har tid til å vente til at GPS'en skal "tenke" seg ferdig. Her er tom-tom rider mye bedre og mye mye kjappere enn andre GPS'er jeg har hatt...

Berørings messig er min erfaring at du godt kan bruke albuene når du stiller inn GPS'en (for de av oss som sliter med tykke kleptoman pølser...). Det eneste "problemet" er at "Ja" og "OK" knappene er litt små og ligger litt for nære ramma på skjermen, men det er sikkert bare en tilvenning. Alt i alt har jeg aldri hatt problem med å trykke på skjermen selv med tykke skinnhansker og som en sammenligning kan du jo prøve å få kontakt med en Iphone5 med hansker på.... Det lar seg overhodet ikke gjøre.
Trodde nesten at en var så følsom at regn ville gi utslag, men ikke engang øsende steinhardt regn gjorde noe fra eller til på skjermen, så dette var bare noe jeg trodde frem til første regnvær :)

Alt i alt (etter at den verste kognitive dissonansen har gitt seg, du vet den mekanismen som gjør at du føler at du er nødt til å forsvare og rettferdiggjøre et såpass dyrt produkt, ikke minst ovenfor deg selv....) føler jeg at jeg kan anbefale denne GPS'en til bikere uten å blunke i flauhet, den er meget lettlært og intuitiv å bruke, tror (nesten) min gamle mor hadde klart å betjene den, den er lyssterk, stabil, rask og lettbetjent selv med vinter hansker og det ER jo en fordel fremfor å ta med seg en bil GPS og pakke den inn i noe vanntett... Som var min første tanke også, gitt at jeg hadde GPS i bilen... Har også, hmmm, betjent enheten i fart og den er så lettbetjent at man ikke blir sittende å fikle med full fokus på enheten, men dette er selvfølgelig ikke noe jeg anbefaler å gjøre...

Den eneste "flausa" jeg har klart å gjøre på den måten (trykket mens jeg kjørte...) var å trykke "Hjem" istedenfor "Hytta" (I kategorien favoritter..) på vei opp forbi Kristiansand og Evje og gitt at jeg ikke er så kjent oppi hutti heita der fulgte jeg GPS'en i den tro at jeg kjørte mot hytta (jeg visste at jeg skulle forbi Dalen, men det var også alt...), men skjønte jeg hadde gjort et eller annet galt da jeg så Notodden kommune på et skilt, for jeg skulle jo forbi Rjukan, ikke Notodden.... Så det ble en natt hjemme i Hokksund istedenfor hytta, men det gikk det også :) Dro på hytta dagen etter isteden :) Så igjen, trykke når man kjører er ikke å anbefale... :)

En annen ting som har "irritert" meg litt er at POI'er (Point of interest) ikke alltid stemmer med hva som ligger inne i GPS'en, selv med siste oppdattering. Nå er det stort sett bensin stasjoner jeg har "lett" etter, der jeg ber den om å finne nærmeste bensin stasjon og flere ganger har jeg blitt sendt langt inn i indianer land bare for å oppdage at jeg fant en bensin stasjon rett rundt hjørnet som Tom-tom ikke har klart å "selge" til, (GPS firmaene "selger" jo denne tjenesten til de forskjellige firmaene som vil være med og de som ikke ville være med er ikke med), noe som ikke er GPS'en sin skyld akkurat, men allikevel kunne jeg vel ønske at alle var med, for å si det slik...

Den har også en funksjon som du kan rapportere feil du finner på veien, som en rundkjøring du plutselig kommer til som ikke er på kartet selv om du nettopp lastet ned siste versjon og slikt, men dette har jeg ikke prøvd enda... Har vel mine tvil om at det virker noe serlig bra, for hvor mange må rapportere feil før dette blir synlig på kartet og slikt? Som sagt, dette er en funksjon jeg ikke har prøvd enda... :)

Men alt i alt er Tom-tom rider et godt produkt syntes jeg for oss bikere... Er ihvertfall veldig fornøyd :)

Sånn, det var den reklamen :)
Hallo :vs

Ja dette med bensinstasjoner på denne er irriterende :evil Shell stasjoner er vanskelig å få til for meg...

Ellers så å finne ut hvordan en sletter reiseloggen hadde vært kjekt å få til... Kjører jo ikke for fort vet dere....
Men kan jo hende at har vært i utlandet i sommer... :P :p
Noen her som kan gi et hint hvordan en sletter loggen på gpsen raskt ?
Bilde
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av omaas »

Trykk på pilen til du kommer til dette bildet, trykk så på "ny tur"
tomtom.jpg
Trykk på ja :-)
tomtom2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

vegradd
Innlegg: 12
Registrert: 15 feb 2015, 21:19
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZZR- 1400 - 2012

GPS

Legg inn av vegradd »

TomTom Rider eller Garmin? Noen med erfaring?
Jeg er opptatt av både funkson og estetikk, synes Garminen ser penere ut, men har ikke testet noen av dem. Er det stor forskjell på årsmodellene?
Takk for all hjelp.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er Garmin fan. Har selv en 660 og kjempefornøyd med den. Har hatt problemer med noen andre Garmin bilgpser jeg har hatt og Garmin kundesuport har vært helt fantastiske.

Har kun prøvd Tomtom i bil, i en lånebil i USA og ble ikke så veldig begeistret for Tomtom. Men sikkert bra den og hvis man venner seg til den.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

vegradd
Innlegg: 12
Registrert: 15 feb 2015, 21:19
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZZR- 1400 - 2012

Re: GPS

Legg inn av vegradd »

JohnnyTh skrev:Jeg er Garmin fan. Har selv en 660 og kjempefornøyd med den. Har hatt problemer med noen andre Garmin bilgpser jeg har hatt og Garmin kundesuport har vært helt fantastiske.

Har kun prøvd Tomtom i bil, i en lånebil i USA og ble ikke så veldig begeistret for Tomtom. Men sikkert bra den og hvis man venner seg til den.
Takk for tilbakemelding :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GPS

Legg inn av AJ »

Har Tomtom Rider som jeg synes funker bra.
God kartvisning og klar stemme fra "GPS-dama", som også er sterk og klar ved bykjøring med mange filer og veivalg.
Tomtom leverer også hyppige gratis oppdateringer.

Ooops... :redface Før jeg glemmer det: velkommen hit til MCsiden.no, vegradd :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

vegradd
Innlegg: 12
Registrert: 15 feb 2015, 21:19
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZZR- 1400 - 2012

Re: GPS

Legg inn av vegradd »

AJ skrev:Har Tomtom Rider som jeg synes funker bra.
God kartvisning og klar stemme fra "GPS-dama", som også er sterk og klar ved bykjøring med mange filer og veivalg.
Tomtom leverer også hyppige gratis oppdateringer.

Ooops... :redface Før jeg glemmer det: velkommen hit til MCsiden.no, vegradd :vs
Tusen takk for det, og for god tilbakemelding.
Hvordan er det med oppheng på TomTomen? Er det bare en slags clip-on til styret? Har hat TomTom i bil, som har fungert fint. Har forresten også en Cardo Scala g9x, så fint om enheten er enkel å sette opp til kommunikasjon med denne.

Ha en strålende dag :)
-Vegard

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: GPS

Legg inn av Flanker »

Til alle MC-spesifikke GPSer følger det i 99% av tilfellene med det du trenger av stæsj for å montere. Som regel såkalte "RAM-mounts". Disse kan festes på styret eller et annet egnet sted, og er i det store og hele ganske så fleksible... TomTom eller Garmin? Smaken er som baken. Begge merker lager gode GPSer, og du vil finne både positive og negative erfaringer med begge. Så lenge du styrer unna kjapp-Kina greier av "no-name" slaget på eBay så funker det meste greit. Både TomTom og Garmin kommer nå med "lifetime update", så å måtte betale for oppdateringer trenger man ikke å bekymre seg for.

Har du ingen merkepreferanser, så kjøp den som er billigst og samtidig har de funksjonene og kartdekningen du ønsker.

Billigste Garmin Zumo er 340 LM (2799,-): http://www.multicom.no/GARMIN-z-363mo-3 ... c/p5048234

TomTom Rider ligger hakket over (2849,-) men har til forskjell "svingete veier" funksjonen: http://cdon.no/elektronikk/tomtom-rider ... S+Receiver

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GPS

Legg inn av AJ »

vegradd skrev: Tusen takk for det, og for god tilbakemelding.
Hvordan er det med oppheng på TomTomen? Er det bare en slags clip-on til styret? Har hat TomTom i bil, som har fungert fint. Har forresten også en Cardo Scala g9x, så fint om enheten er enkel å sette opp til kommunikasjon med denne.

Ha en strålende dag :)
-Vegard
Selv brukte jeg en enkel RAM-løsning uten brakett på Stelvio'en, som jeg skrudde fast på venstre side i allerede eksiterende skruehull. Dvs. ikke clip-on feste rundt selve styret, men til bryter- og kontrollenheten på sykkelens clutchside.
På nye 1290'en kommer jeg til å få montert en brakett over instrumentpanelet og feste Tomtom'en til denne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

vegradd
Innlegg: 12
Registrert: 15 feb 2015, 21:19
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZZR- 1400 - 2012

Re: GPS

Legg inn av vegradd »

Supert, takk til begge!
De få 100lappene i forskjell betyr ikke stort. Svingete vei-funksjon er jo veldig kjekt på TomTomen. Tipper det blir den, selv om jeg synes Garminene så hakket penere ut (ja, jeg er forfengelig)

Takk igjen!
-v

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: GPS

Legg inn av LoneRider »

vegradd skrev:Supert, takk til begge!
De få 100lappene i forskjell betyr ikke stort. Svingete vei-funksjon er jo veldig kjekt på TomTomen. Tipper det blir den, selv om jeg synes Garminene så hakket penere ut (ja, jeg er forfengelig)

Takk igjen!
-v
Det kommer en ny og mer elegant Rider i år:

http://www.tomtom.com/en_no/rider/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Flanker »

LoneRider skrev:Det kommer en ny og mer elegant Rider i år:

http://www.tomtom.com/en_no/rider/" onclick="window.open(this.href);return false;
Og med eleganse kan du også gange prisen med 2 :knegg

Svar