Tennpluggtråden - om tennpluggbytte, typer tennplugg osv.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tennpluggtråden - om tennpluggbytte, typer tennplugg osv.

Legg inn av AJ »

Vi har noen tennplugg-tråder her inne, men ingen om tennplugger generell hvor det også inviteres til å fortelle andre om hvordan man går fram for komme til tennpluggene på syklene.
Det er jo et faktum at det kan svært så klundrete og vanskelig å komme til, selv med sykkelens originalverktøy.
Så jeg tror det kan være folk her inne som vil sette pris på en "how-to" når de oppdager at det slett ikke er noen 5-minutters jobb å skifte plugger på sykkelen.
Noe det faktisk er på neon, deriblant Moto Guzzi Stelvio, hvor 5 minutter er "et hav av tid"... :knegg

Vet ikke hvor stor interessen er, men her kan dere også komme med meninger og erfaringer med pluggtyper. Er stadig utvikling på denne fronten også. Et stikkord kan være iridium-plugger...

Har byttet til Denso Iridium Power selv på Stelvio'en etter tips fra en Stelvio NTX eier i USA. Som så mange andre hadde han litt for mye "surging" og jaging på lavturtall og bestemte turtallsområder for øvrig på sykkelen sin og prøvde alle løsninger uten at noe hjalp. Et ikke ukjent fenomen med mange moderne tosylindra MC-motorer.
Løsningen, iflg. Guzzi-eieren i Unaiten var Denso Iridium Power. Srtelvio'en hans fikk en langt mykere og jevnere gange etter pluggbyttet.

Dette fristet til å prøve selv. Ikke fordi jeg har samme problem med min Stelvio. Litt nykking på lavt turtall har jeg enda, men det mest ble borte etter at jeg koblet ut lambdasondene og "spritet opp" CO'en noen få hakk.
Men etter at Denso'ene kom på plass ble det en merkbar endring til det enda bedre.
Fornøyd så langt etter en testtur på ca. 3 mil.
Blir enda mer fornøyd om det skulle vise seg at iridium-pluggene har mer en dobbelt så lang levetid som de konvensjonelle NGK pluggene.

Og så noen bilder:

Bilde

Pluggbytte på Stelvio er latterlig enkelt: Vippe ut Guzzi-logoen for å få tilgang til dekselskruen, deretter av med plugghette og inn med pluggnøkkel. Gjort på to minutter.
Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Tennpluggtråden - om tennpluggbytte, typer tennplugg osv

Legg inn av ZZR-Erling »

Det blir litt om "osv" fra meg da.
Tennplugger kan brukes til å diagnostisere, (heter det det?), motorens blandingsforhold mellom luft/bensin.
Man kan se om den går for magert=for lys, eller for fett=for mørk.
Fett=for mye bensin
Magert=for lite bensin.

De fleste kjører jo inj idag, og er det tull der, er det nok best å lese ut feilkoder.
De som har forgassere har mere å plukke på.
Man må lese av pluggene etter at man har kjørt på ulike spjeldåpninger, glem turtall!
Man må kjøre i ett gitt spjeldområde, også kutte tenninga, sku ut å lese av.

Pilot jet styrer forholdet 0-1/4 åpning
1/4-3/4 nåla som kan flyttes med clips
3/4-1/1 er hoveddysas område.


BTW: NGK er best, sånn er det bare, og man kan kjøpe rimelige NGK pugger på ebay, Iridium også!

EN "kuriositet": min BMW Z3 1,9iS har servicentervall på 130 000km på pluggene..

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tennpluggtråden - om tennpluggbytte, typer tennplugg osv

Legg inn av Intruder »

Har ikke rede på tennplugger,men skjer det noe med den / dem hender det seg jeg

"tenner på alle plugga"...... :-k ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tennpluggtråden - om tennpluggbytte, typer tennplugg osv

Legg inn av AJ »

Jeg greide kunststykket å ødelegge en Denso Iridium plugg idag. Ikke rare kunststykket, egentlig, siden elektroden på disse pluggene er svært så skjøre for ytre påvirkninger.
Jeg hadde nemlig fått det for meg at elektrodeavstanden var for stor og justerte dermed avstanden. Det viste seg å ikke være det lureste jeg har gjort. Guzzien gikk en smule mer hakkete som følger av dette. I hvert føltes det slik... Så da tenkte jeg at det kunne være like greit å justere tilbake til det opprinnelige.
Men akk og ve! :-)å ! Med litt for mye utilbørlig press på iridiumelektroden knakk denne likesågodt og pluggen ble ubrukelig. Skjøre greier i så måte, men åpenbart solid i forhold til hva den er konstruert for, nemlig tusenvis av antenninger i minuttet under vanlig kjøring.

Nåja... hadde heldigvis et par i reserve som kom kjapt på plass.
Heretter ingen avstandsjusteirng av ennplugger her i gården.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar