Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte byttes?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte byttes?

Legg inn av AJ »

Det er mange av oss som bytter ut originaleksospotta på sykkelen med en langt enklere oppbygd slip-on potte.
De aller fleste ettermarkedspottene er fylt med utskiftbart dempermateriale, som etter hvert blir slitt. Slites antakelig fortere på en thumper og (V)twin-maskiner enn multisylindrede MC'er med tre eller flere :P :p ...

Spørsmålet er enkelt og greit dette: når bør dette dempermaterialet byttes?
Og hva er kjennetegnene på at det er på tide å få gjort nettopp dette?

(Tråd startet etter inspirasjon fra denne posten:http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=227456#p227456) :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Toven »

Hvorfor bytte dette? Er ikke målet mest mulig lyd og minst demping? :prop:

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av freddy123 »

Mest mulig lyd blir slitsomt i lengden.... Det har jeg på min nå og tror nokk jeg skal gjøre noe med det iløpet av vinteren.
Hvor ofte slikt skal skiftes aner jeg ikke, men selve dempermaterialet koster ikke stort så dersosm man. Er i tvil så er det mest jobben som tatr tid da.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Hvorfor bytte dette? Er ikke målet mest mulig lyd og minst demping? :prop:
Veeel... ;-)
Ikke nødvendigvis, kanskje?
Også kan del vel muligens være slik at ny dempervatt bør komme på plass for å sikre at potta funker best mulig lengst mulig...
Dempervatten er kanskje også varmedempende, for alt jeg vet :dontknow .
Har lagt merke til at originalpotta til Stelvio'en blir mye varmere enn den ettermonterte Zard potta...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av SuperMorten »

Et av kravene mine ved valg av sykkel var lyd. Minst mulig. Gjerne "pen" lyd, men ikke mye. Junior som er 5 nå, var ganske pysete tidligere, og redd for motorsykler med mye lyd. For å kurere frykten, var løsningen lydsvak sykkel. Han er kurert, men ser ikke noe poeng i å kjøpe bråk, når naboens Road King vekker døde.. :knegg

Men altså, jeg har originalpotta, og har ingen planer om å endre på det.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Crinos »

Toven skrev:Hvorfor bytte dette? Er ikke målet mest mulig lyd og minst demping? :prop:
Jeg kjører Harley, og er ikke enig.. :lol Man kan bli lei av lyden også :-)å
AJ skrev: Det er mange av oss som bytter ut originaleksospotta på sykkelen med en langt enklere oppbygd slip-on potte.
De aller fleste ettermarkedspottene er fylt med utskiftbart dempermateriale, som etter hvert blir slitt. Slites antakelig fortere på en thumper og (V)twin-maskiner enn multisylindrede MC'er med tre eller flere :P :p ...

Spørsmålet er enkelt og greit dette: når bør dette dempermaterialet byttes?
Og hva er kjennetegnene på at det er på tide å få gjort nettopp dette?
Selv om jeg ikke har slip-on potte på min, så er det samme prinsippet i min eksos.

For de som lurer, så er dette den ultra korte innføringen i forskjellen AJ snakker om.
Originalt:
Bilde

Slipon:
Bilde

Jeg må bytte vatt alt for ofte på min. Får ikke kjørt en hel sesong før vatten er spist opp og spyttet ut.
Jeg har prøvd dyr vatt i fra MC butikker, og jalla vatt fra Biltema og samme resultat. Når jeg driller opp poppene, og drar ut innmaten, så er det stort sett kun en liten bit igjen helt ytterst i potta.

Mener å si jeg har et bilde av det et sted her på forumet, men kan ikke finne det i farta.

Måten jeg merker at "nå er det på tide å bytte" er to ting
1) Lyden - Merkbart mer lyd, men kjører man ofte kommer dette gradvis så argument to er den beste for meg.
2) Motstand i motoren, dvs, når den er riktig vatta i eksosen, så er det mye mer drag og "ompfh" i maskinen når jeg drar på. Når vatten er borte, så er maskinen mye slappere.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Epylypzon »

Har kjørt 50 000 med slip On nå. Potta var brukt når jeg kjøpt den, så hvor langt den har gått vet jeg ikke.
Kan ikke si jeg har merka noen forskjell enda.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av AJ »

Crinos skrev: Måten jeg merker at "nå er det på tide å bytte" er to ting
1) Lyden - Merkbart mer lyd, men kjører man ofte kommer dette gradvis så argument to er den beste for meg.
2) Motstand i motoren, dvs, når den er riktig vatta i eksosen, så er det mye mer drag og "ompfh" i maskinen når jeg drar på. Når vatten er borte, så er maskinen mye slappere.
Gode poeng. Begge deler viktig for større tosylindrede motorer:
Balansen eller harmonien mellom lyd og motstand for best mulig effekt, økonomi og motorgange over et så bredt register som mulig innenfor støy og utslippskravene.
I hvert fall for slipons med katalysator og støydemperutgang slik Zard'en på Stelvio'en min har.

Nevner også at jeg byttet mest pga. utseendet og lavere vekt. Lyden ble ikke så veldig annereldes eller høyre, kun litt "skarpere i kantene".
En annen bonuseffekt var det jeg nevnte tidligere, nemlig at denne ikke blir på langt nær så varm som originalpotta.

Så da er det bare å være oppmerksom på det Crinos påpeker, å legge merke til endring av lyd, motorgang og effekt og ikke minst om potta begynner å spytte vatt ;-)
Sist redigert av Crinos den 22 aug 2014, 13:02, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: typo endring... lys til lyd :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Intruder »

Skjønner som vanlig ikke en døyt,men er det egentlig nødvendig å bytte originalpotta ?Da blir det jo ikke noe problem i ettertid..
--lyd og ego er vel det mest utslagsgivende...? :prop: Her kommer jeg,sa hanan i Drammen...
--og når dempermaterialet bør skiftes hakke jeg og Hakke Hakkespett noe begrep om... :-)å
Sist redigert av Intruder den 22 aug 2014, 09:41, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Bjerknez »

Personlig kjøpte jeg meg en Cobra Slipon til min V-Star 1300 ene og alene grunnet lyden. Lyden i orginalpotta kunen sidestilles med lyden man får når man slipper en fjert i en isolert tinnbøtte. Jeg synes en V-Twin fortjener å bli hørt og den som ikke hører meg komme kan kjenne det :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av JohnnyTh »

Sykkelen min har sikkert verdens styggeste orginalpotte og jeg har veldig lyst til å bytte den ut. Men hører mange har problemer med lavere efekt og høyere drivstofforbruk med uorginal potte. Så da blir det vel orginalt enn så lenge. Har sett bilder der de har kortet den orginalpotta med 10 cm og dette ser mye bedre ut, men jeg er skeptisk til hva der gjør med lyden. For alt i verden vil jeg jo ikke ha en sykkel som btåker.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Epylypzon »

JohnnyTh skrev:Sykkelen min har sikkert verdens styggeste orginalpotte og jeg har veldig lyst til å bytte den ut. Men hører mange har problemer med lavere efekt og høyere drivstofforbruk med uorginal potte. Så da blir det vel orginalt enn så lenge. Har sett bilder der de har kortet den orginalpotta med 10 cm og dette ser mye bedre ut, men jeg er skeptisk til hva der gjør med lyden. For alt i verden vil jeg jo ikke ha en sykkel som btåker.

På min sykkel kan jeg ikke si jeg merker noe forskjell i bensinforbruk / lavere effekt (mulig det hadde vist resultater i benk). Nå satt orginalpotta kun på i 2 uker før jeg satte på slip on.
Men en kammerat som jeg kjører mye mer har samme type sykkel. Den er 2 år eldre og har gått noen km mindre.

På tur sammen i sommer så fyllte vi samtidig, å da hadde de så og si samme forbruk. Min brukte kanskje litt mindre, men han er en røslig kar i forhold til meg (mer vekt).
Effekten tror jeg også er ganske lik. Vi prøvde noen akselerasjonstester og de gikk ganske så likt, enda jeg har drevet min for bedre turtall i høyere hastigheter.(Noe som også kan påvirke forbruket)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av JohnnyTh »

Epylypzon skrev:
JohnnyTh skrev:Sykkelen min har sikkert verdens styggeste orginalpotte og jeg har veldig lyst til å bytte den ut. Men hører mange har problemer med lavere efekt og høyere drivstofforbruk med uorginal potte. Så da blir det vel orginalt enn så lenge. Har sett bilder der de har kortet den orginalpotta med 10 cm og dette ser mye bedre ut, men jeg er skeptisk til hva der gjør med lyden. For alt i verden vil jeg jo ikke ha en sykkel som btåker.

På min sykkel kan jeg ikke si jeg merker noe forskjell i bensinforbruk / lavere effekt (mulig det hadde vist resultater i benk). Nå satt orginalpotta kun på i 2 uker før jeg satte på slip on.
Men en kammerat som jeg kjører mye mer har samme type sykkel. Den er 2 år eldre og har gått noen km mindre.

På tur sammen i sommer så fyllte vi samtidig, å da hadde de så og si samme forbruk. Min brukte kanskje litt mindre, men han er en røslig kar i forhold til meg (mer vekt).
Effekten tror jeg også er ganske lik. Vi prøvde noen akselerasjonstester og de gikk ganske så likt, enda jeg har drevet min for bedre turtall i høyere hastigheter.(Noe som også kan påvirke forbruket)
Jeg har jo ikke forsøkt, kun sett hva som skrives på GTR forum.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Epylypzon »

JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:
JohnnyTh skrev:Sykkelen min har sikkert verdens styggeste orginalpotte og jeg har veldig lyst til å bytte den ut. Men hører mange har problemer med lavere efekt og høyere drivstofforbruk med uorginal potte. Så da blir det vel orginalt enn så lenge. Har sett bilder der de har kortet den orginalpotta med 10 cm og dette ser mye bedre ut, men jeg er skeptisk til hva der gjør med lyden. For alt i verden vil jeg jo ikke ha en sykkel som btåker.

På min sykkel kan jeg ikke si jeg merker noe forskjell i bensinforbruk / lavere effekt (mulig det hadde vist resultater i benk). Nå satt orginalpotta kun på i 2 uker før jeg satte på slip on.
Men en kammerat som jeg kjører mye mer har samme type sykkel. Den er 2 år eldre og har gått noen km mindre.

På tur sammen i sommer så fyllte vi samtidig, å da hadde de så og si samme forbruk. Min brukte kanskje litt mindre, men han er en røslig kar i forhold til meg (mer vekt).
Effekten tror jeg også er ganske lik. Vi prøvde noen akselerasjonstester og de gikk ganske så likt, enda jeg har drevet min for bedre turtall i høyere hastigheter.(Noe som også kan påvirke forbruket)
Jeg har jo ikke forsøkt, kun sett hva som skrives på GTR forum.

Jepp. Jeg har også lest "endel" om det. Og som jeg skriver er det ikke umulig at man taper et par hk på det. Mulig de har klart det bra til min sykkel, da man kan velge slip on som ekstrautstyr når man kjøper sykkelen. Selv hadde jeg klart meg fint med noen hk mindre for lyden sin skyld. Lyden av en orginal GS800 er usannsynlig stygg syns jeg... Resten av sykkelen er ikke så pen den heller, men det får man diskutere i en annen tråd :P
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Toven

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Toven »

Lavere effekt av slip-on hørtes jo litt merkelig ut. Et fullt system kan jo hende men det byttes jo til fordel av mer hk :P :p Men om folk har slike erfaringer med det på den sykkelen så kan det godt være. På SV øker effekten litt på topp:
Bilde

Svar