Ettermontert xenon på mc

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av tagesk »

Vagabond60 skrev:Riktig justert så blender de ikke mer enn andre nærlys, men er mye klarere og synes mye bedre.
At de synes bedre, det er helt sikkert.
At de ikke blender når de står i en halogin-nærlysreflektor, det er jeg uenig i.
Her i Italia er det (alt for) vanlig å sette inn Xenon i "gamle" biler.
Det er grusomt i høstmørket!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av MickeyMouse »

Vil absolutt anbefale xenon på mc'en.

Har hatt dette i x-antall år (husker ikke), men ettermonterte selv.
Anbefaler ikke mer enn 6000 kelvin, enten 4000 eller 6000, høyere enn dette gir dårligere lys om formålet er å se imørket. Man kan egentlig gå mye høyere enn 6000 om formålet er å bli sett på sommeren.

At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Greit å ha godt lys i sommerhalvåret, for å bli sett om man kjører fort, og se godt når det blir mørkt.

På ebay koster et dobbelt sett fra kina 160 kroner innkludert frakt (eller 1200 innlk frakt for samme kit'et kjøpt i norge fra en importør), eller et bi-xenon kit.

Toven

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av Toven »

MickeyMouse skrev:Vil absolutt anbefale xenon på mc'en.

Har hatt dette i x-antall år (husker ikke), men ettermonterte selv.
Anbefaler ikke mer enn 6000 kelvin, enten 4000 eller 6000, høyere enn dette gir dårligere lys om formålet er å se imørket. Man kan egentlig gå mye høyere enn 6000 om formålet er å bli sett på sommeren.

At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Greit å ha godt lys i sommerhalvåret, for å bli sett om man kjører fort, og se godt når det blir mørkt.

På ebay koster et dobbelt sett fra kina 160 kroner innkludert frakt (eller 1200 innlk frakt for samme kit'et kjøpt i norge fra en importør), eller et bi-xenon kit.
Du vet at de som har levert xenon som standard har lykter designet FOR xenon? I lykter som har vanlige halogen pærer vil lyset bli spredd rundt og blender alt som kommer i mot

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av tagesk »

MickeyMouse skrev: At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
:mk

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av MickeyMouse »

Joda, det kan lekke uønsket lys som vil blende, fordi reflektoren er utformet annerledes.
Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
Man ser fort om biler blendes, folk reagerer raskt ved å blinke.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av tagesk »

MickeyMouse skrev: Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
Godt det aldri regner eller er mørkt om natten.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av MickeyMouse »

tagesk skrev:
MickeyMouse skrev: Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
Godt det aldri regner eller er mørkt om natten.

[TaSK]
Riktig, det synes jeg også. Kjører bare sykkel når det fint vær jeg, og natten er ikke så mørk på sommeren.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av PCP »

MickeyMouse skrev:
At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Dette er et veldig dårlig argument, både er lampene spesielt designet for xenon, og som Tage nevnte på forrige side er det et krav at alle biler med xenon har lyktespyler og høyderegulering. Dvs ikke høydejustering med knapp inni bilen, men automatisk kontinuerlig sanntid justering av lysene basert på sensorer på hjuloppheng både foran og bak. Et system skapt for å unngå blending fra xenon-lamper.

Så det er ikke sammenliknbart. At du ikke syns det blender er jo helt greit, men å avskrive "blende-problematikk" som tull er tull.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av tagesk »

PCP skrev:At du ikke syns det blender er jo helt greit.....
Tror det rette skal være "At du ikke tror det blender....."
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av MickeyMouse »

Nå er ettermonterte xenon blitt forbudt i norge, og da vil vel alle oppleve stor forskjell vil jeg tro?
Alle trafikkanter slipper å bli blendet slik man ble før forbudet.
Er ikke dette en stor fremgang da?
(jeg personlig merker ikke noen forskjell, ikke blitt plaget av det noengang heller)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av 45316 »

MickeyMouse skrev:Nå er ettermonterte xenon blitt forbudt i norge, og da vil vel alle oppleve stor forskjell vil jeg tro?
Alle trafikkanter slipper å bli blendet slik man ble før forbudet.
Er ikke dette en stor fremgang da?
(jeg personlig merker ikke noen forskjell, ikke blitt plaget av det noengang heller)
Grunnen er at folk gir faen i forbudet....


Sent from my iPhone using Tapatalk


Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av NickNei »

"Fordi xenonpærene gir så mye bedre lys, er det krav om at disse pærene sitter i en lyskaster med automatisk høydejustering - slik at møtende trafikk ikke blendes. Det er også krav til at det skal være lyktespylere for at ettermontering skal være lovlig. Ved ettermontering må bilen vises til kontroll hos Statens Vegvesen med nødvendig dokumentasjon fra utstyrsleverandør for å få dette inn i vognkortet."

Dette er hva som gjelder. Og hvis man ikke merker et folk har ettermontert xenon og at det blender når det er mørkt bør man sporenstreks løpe til optiker og sjekke øya, ikke kjør, mulig du ikke ser bra nok.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har flere ganger blitt blendet av motorsykkel både med bil og når jeg kjører sykkel selv. Om den møtende sykkelen hadde xenon vites ikke, men lyset var veldig ulikt og over middels skarpt fra å være en motorsykkel.

Slike Xenonlys er mer rettningsbestemte enn vanlige lys og så fort man laster sykkelen feil vil man blende motgående trafikk. Men nå kjører jo jeg sykkel til jobb hver dag i skrivende stund både i regn og mørke, så det kan jo være at jeg opplever problemet hyppigere enn andre.

Når man kommer kjørende i stummende mørke i regnvær med "vanlig" lys på sykkelen og møter noen med xenonlys som lyser opp ALLE regndråpene man har på visiret så kan jeg fortelel deg at dette ikke er spesielt behagelig, og spesielt ikke hvis lysene på motgående kjøretøy ikke er riktig innstillt og lyser deg rett i fleisen.

Så v'r så snill og monter xenonlys som i vertfall justerer seg selv. Det er vertfall min mening.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av gorbys »

Skal man ettermontere xenon er det bare en måte å gjøre det på om man har bare litt omtanke for andre trafikanter og det er å bygge om lykta med en xenon eller bi-xenon prosjektor. Et såkalt retrofit. Meir arbeid enn pnp kit men man slipper å blende andre folk, man slipper å justere lyset så langt ned at poenget forsvinner og sist men ikke minst, gjør man en bra jobb slipper man å bekymre seg for vegvesenet.
Har kjøyrt i over to år med et bi-xenon retrofit på min mercedes og har aldri blitt blinka på, vegvesenet har aldri sagt noko når eg har blitt stoppa i kontroll og eu kontrollen var null stress... Lyset er sånn ca fantastisk, bedre enn mercedes sine oem xenon lykter og på høyde med mange tusenmetere folk ettermontere å øydelegg heile utsjånaden på bilen sin med.
6000k pærer lyser dårligere enn 4300 som oem på alle xenon biler. Det er ein grunn til det. Meir blått gir ikkje meir lys, men det er kanskje tøffare og for nokon teller jo det meir enn å faktisk sjå veg(g)en....

Svar