Ettermontert xenon på mc

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av MickeyMouse »

NickNei skrev:"Fordi xenonpærene gir så mye bedre lys, er det krav om at disse pærene sitter i en lyskaster med automatisk høydejustering - slik at møtende trafikk ikke blendes. Det er også krav til at det skal være lyktespylere for at ettermontering skal være lovlig. Ved ettermontering må bilen vises til kontroll hos Statens Vegvesen med nødvendig dokumentasjon fra utstyrsleverandør for å få dette inn i vognkortet."

Dette er hva som gjelder. Og hvis man ikke merker et folk har ettermontert xenon og at det blender når det er mørkt bør man sporenstreks løpe til optiker og sjekke øya, ikke kjør, mulig du ikke ser bra nok.
Vil bare nevne en bil jeg eier, der xenon uten høydejustering er standard.
Man ser vel selv om lysstråler lekker ved ettermontering (det står KAN lekke i dokumentasjoner om dette), det er bare å teste det ut om natten.
Misstenker at denne motstanden er blitt litt vel hysterisk.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av NickNei »

MickeyMouse skrev:
NickNei skrev:"Fordi xenonpærene gir så mye bedre lys, er det krav om at disse pærene sitter i en lyskaster med automatisk høydejustering - slik at møtende trafikk ikke blendes. Det er også krav til at det skal være lyktespylere for at ettermontering skal være lovlig. Ved ettermontering må bilen vises til kontroll hos Statens Vegvesen med nødvendig dokumentasjon fra utstyrsleverandør for å få dette inn i vognkortet."

Dette er hva som gjelder. Og hvis man ikke merker et folk har ettermontert xenon og at det blender når det er mørkt bør man sporenstreks løpe til optiker og sjekke øya, ikke kjør, mulig du ikke ser bra nok.
Vil bare nevne en bil jeg eier, der xenon uten høydejustering er standard.
Man ser vel selv om lysstråler lekker ved ettermontering (det står KAN lekke i dokumentasjoner om dette), det er bare å teste det ut om natten.
Misstenker at denne motstanden er blitt litt vel hysterisk.
Da har du vel ikke xenon som nærlys?
https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... rsonbiler/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er ganske klart hva som gjelder, og xenon ettermontert uten å følge det her, er og blir noe dritt for folk som møter deg. Dette er nå også blitt et punkt i en strengere EU-kontroll. Og det er det så klart en grunn for.
Jeg har møtt nok av disse ettermonterte i mørket, og det er meget ubehagelig. Selv har jeg lovlige originale bixenon på bilen, og det er jo veldig bra lys, skulle det lyse i hytt og pine skjønner jo de aller fleste at det blender.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av tagesk »

MickeyMouse skrev: Man ser vel selv om lysstråler lekker ved ettermontering.
Det første man merker når man monterer HID (Xenon) er "WOW så mye lys!!!!".
Garasjen blir opplyset som om det var dag!
Herlige lamper!!!

Men da du hadde halogen, da hadde du en skarp "kant" mellom lys og mørke. Hadde du en moderne bil hadde du en skikkelig skarp overgang mellom lys og mørke.
Nå er den kanten nesten borte.
Ofte er den helt borte.
Det er gjør at du blender alle du møter.

Årsaken er enkel: I halongenfæren sitter lyselementer helt fremst, og reflektoren er laget for akkurat dette.
I en HID (Xenon) er lyselementet et rør som går i lengderetningen, og fordi lyselementet er et annet sted reflekteres lyset helt andreledes.

Jeg er tilhenger av at MC skal kjøre med fjernlys OM DAGEN. Det er fordi å bli blendet om dagen er ufarlig veid opp verdien av at motorsykkelen blir sett.
Jada, jeg vet det er ulovlig, men jeg tror det er bra likevel.
Men med HID (Xenon) i nærlys er saken anderledes, for om du blir forsinket, eller det begynner å regne, da er du en fare for deg selv og for andre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av norse900 »

Var på dagens andre rundtur nå i kvellingå, men må få ordna med bedre lys i lukta (mer "futt"), men som også er levelig for medtrafikanter? Den pæra som står i nå er på nivå med Te-lys...
Bi-xenon pære med ballast, ombyggingssett, ny reflektor for xenon eller regulære GODE H4-pærer?
(Reflektoren og lykteglasset er helt ok)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av ejs »

:mk
God H4 pære, med ny tykk kabel fra batteri og rele styrt.
det er min anbefaling, da blir du nok positivt overrasket.
Har LED pære på Guzzien.
Vannvittig bra nærlys (20w) men gir strølys, og ikke lang rekkevidde på fjernlyset (30w)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av norse900 »

Tykkere kabler... :redface
Det må jeg jammen sjekke... :thumleft

Hvor ille er strø-lyset på Led-pæra på fjernlyset? Plagsomt? Er det noen Led-pære du kan anbefale?
(På fjernlyset er det jo råd til å ettermontere et eller annet, men nærlyset har jeg ikke så lyst å "kødde med"...)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av ejs »

norse900 skrev:Tykkere kabler... :redface
Det må jeg jammen sjekke... :thumleft

Hvor ille er strø-lyset på Led-pæra på fjernlyset? Plagsomt? Er det noen Led-pære du kan anbefale?
(På fjernlyset er det jo råd til å ettermontere et eller annet, men nærlyset har jeg ikke så lyst å "kødde med"...)
http://www.cyclopsadventuresports.com/3 ... _p_97.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kosta ca: 700.-
Er denne pæra som jeg har.
Strølys på fjernlyset er jo ikke noe sak.
Nærlyset derimot..... Er ikke noen skarp overgang mellom lys og mørke.
Slik at de som kommer imot blir blendet, nesten som å kjøre med fjernlys-
Alt av veiskilt lyser opp.
:mc_p:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Ettermontert xenon på mc

Legg inn av norse900 »

Får prøve en eller annen H4 pære (+ sjekke kablene) først da... :thumleft.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar