Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Fjeldern »

Har kjøpt inn et stk Drift Ghost S, som jeg tenkte å plassere på hjelmen. Og lurte da på hvor det ville vært best å sette dette?

Bilde av hjelm: https://www.dropbox.com/s/0sql7s3y3zdd3 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvor jeg tror det kanskje hadde vært mest naturlig: https://www.dropbox.com/s/zbhb5g1nud37k ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Flanker »

Gå for det nederste av de to alternativene du har sirklet inn... Blir så bra så :prf

Brukeravatar
motobakke
Innlegg: 16
Registrert: 10 jul 2013, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07
Sted: Hordaland

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av motobakke »

Jeg har Drift HD Ghost på en Arai hjelm, og der er den sånn ca der du har den nederste rundingen, bare litt lenger frem mot fronten.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av ojda »

Gå for den øverste av de to du har sirklet inn.
Setter du den lengere ned vil den være
i veien for en intercom om du vil ha det senere.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Flanker »

ojda skrev:Gå for den øverste av de to du har sirklet inn.
Setter du den lengere ned vil den være
i veien for en intercom om du vil ha det senere.
Er vel bare å sette intercom'en på motsatt side det :scratch

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av LordShaft »

Hvilken side av veien kjører vi på i Norge? Og store deler av Europa? Hva får deg til å ville montere kamera på høyre og ikke venstre side av hjelmen? når det kommer til plassering så er det viktig å få kamera på linje med øynene dine inne i hjelmen, dette gir et langt bedre resultat.

Note4

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av ojda »

Flanker skrev:
ojda skrev:Gå for den øverste av de to du har sirklet inn.
Setter du den lengere ned vil den være
i veien for en intercom om du vil ha det senere.
Er vel bare å sette intercom'en på motsatt side det :scratch
Liker å operere utstyr på venstre side av hjelmen.
Ikke alltid like lurt å være opptatt med høyrehanda til andre ting en gassen :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av ireit »

Hei.
Takker LordShaft og Ojda, da lærte jeg noe... Har min samboers og mitt Drift kamera på høyre side. Og har absolutt ingen god argumeneter for at det skal være der. Så nå må tapen flyttes.. Hvordan kom jeg på venstre side?
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har prøvd en del plasseringer av kamera i det siste og jeg har jo også Drift Ghost S HD kameraet.

Jeg mener du bør plassere den på det nederste punktet i eksemplet ditt. Da er det også lettere (samt ser bedre ut) hvis du skal koble til mikrofon/ledninger til kameraet da ledningene kommer ut akkurat der kameraet er plassert. Jeg mener også du bør plassere det på høyre side av hjelmen og hovedgrunnen til dette er at da slipper du i stor grad sprut fra motgående biler/lastebiler som skitner til linsen på kameraet. Jeg mener også du bør montere det såpass langt frem at hjelmen ikke blir synlig hvis mulig. Noen liker at hjelmen synes litt også, så de ter smak og behag.

Den beste løsningen i ditt tillfelle mener jeg hadde vert hvis du monterte et GoPro kamera på hakepartiet midt forran på hjelmen. Då får du en mer eller mindre perfekt synsvinkel på videoene og det blir litt mer behagelig å se på videoene i etterkant for andre. Vertfall min mening etter å ha sett en drøss av videoer.

Selv så har jeg prøvd det meste, men har den siste tiden funnet ut at det som gir meg minst hodebry er å plassere kameraet midt på styret på sykkelen, slik at man får med seg speedometer. Da er det også lett og sladde speedometeret i etterkant da speedometeret befinner seg på samme punkt hele tiden. Å sladde et speedometer når du har brukt kameraet på hjelmen gjør at du må bruke enorm tid på tracking slik at sladden følger speedometeret. Dette tar lang tid hvis du ikke er skikkelig proff på videoredigering. Løsninger er så klart også og unngå å filme speedometeret i det hele tatt, men jeg liker at det skjer noe i forkant av bildet også.

Siden jeg bruker tankveske så kobler jeg bare lendingen fra 12V uttaket (som går gjennom tankvesken) rett inn i GoPro kameraet/GPS og da slipper jeg å tenke på strøm. Da er min eneste bekymring lagringsplassen. Men med 64GB. minnekort så får du ca. 4-5 timer med opptak og det tror jeg holder i massevis.

En tredje løsning som jeg i hovedsak var fornøyd med var en GoPro brystsele. Gir en lav og fin synsvinkel, men krever at du har på deg denne selen så klart. Her er det også lett og koble kameraet til en batteribank du har på innerlommen etc.

Mange har også kameraet plassert oppå hjelmen, men det blir bare helt feil i mine øyne. Da ser man jo nærmest ikke at vedkommende kjører motorsykkel og kameraet kunne derfor like godt vert plassert på taket på en lastebil etc.

Når det er sagt, så trenger du ikke å plundre med kameraet mens du kjører. Du slår det jo bare på før du kjører samt slår det av når du stopper. Drift Ghost HD har vel også en kanonflott fjernkontroll vel?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Flanker »

Jeg har ihvertfall ingen problemer med å betjene mitt Replay XD Mini med venstre hånd, selv om kameraet er på høyre side av hjelmen.

På venstre side av hjelmen sitter intercom, som i motsetning til kameraet alltid er montert.

Og så er jeg av de som liker å få med litt av hjelmen i opptaket, og synes det gir en større følelse av å være med på tur. Statiske kameraplasseringer på sykkelen er greit i små kutt, for variasjon. Ut over det blir det monotont og kjedelig i mine øyne.

Anbefaler at du prøver deg frem og finner hva du selv liker best.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av DrGreve »

Bjerknez skrev:Mange har også kameraet plassert oppå hjelmen, men det blir bare helt feil i mine øyne. Da ser man jo nærmest ikke at vedkommende kjører motorsykkel og kameraet kunne derfor like godt vert plassert på taket på en lastebil etc.
Det er nå en sannhet med modifikasjoner...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=fLc_AUKVHVo[/video]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Bjerknez »

DrGreve skrev:
Bjerknez skrev:Mange har også kameraet plassert oppå hjelmen, men det blir bare helt feil i mine øyne. Da ser man jo nærmest ikke at vedkommende kjører motorsykkel og kameraet kunne derfor like godt vert plassert på taket på en lastebil etc.
Det er nå en sannhet med modifikasjoner...
Ja, det kommer ann på hvilken sykkel man kjører og hvor oppreist man sitter etc. Men også på denne videoen (selv om ikke dette var det verste eksempelet) følte jeg at jeg måtte klamre meg til hjelmen. Jeg sier dog ikke at min løsning er noe bedre for DEG. Vi er forskjellige alle sammen og har forskjellig smak, så det viktigste er at man gjør det på en måte man liker selv, så får "seertallet" avgjøre.

Kjører man såkalt R-sykkel så vil man ikke få den samme opplevelsen med toppmontert kamera.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av DrGreve »

Men du ser vel at man kjører motorsykkel og ikke en lastebil? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av Bjerknez »

DrGreve skrev:Men du ser vel at man kjører motorsykkel og ikke en lastebil? :)
Så klart gjør jeg det, men jeg får ikke "følelsen" av å sitte på en motorsykkel når jeg ser videoen. Jeg føler meg mer som en litt nyskjerrig pippip som har lagt reir på hjelmen :lol

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvor på hjelmen plassere hjelm kamera?

Legg inn av KåreDump »

Har et Contour +2, kjøpt med tanke på formafaktor og plassering på hjelm. Har plassert det på venstre side av hjelmen.

Plasseringen er grei, bare husk at du ser gjerne mer opp(tilter hodet mer forover) enn du tror!

Et annet problem jeg har er... vet ikke helt hvordan jeg skal si det, mine videoer med hjelmkamara blir ikke "stødige" slik som DrGreve sine...
Mine videoer ser mer ut som om kamera har vært festet på hodet til en apekatt med parkinson!!

Må vel øve litt mer på å flytte øynene og ikke hele skallen.... :redface
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar