MC tur i Croatia

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

Vi er nokre single unghingster over og under 30 som prøver å få til en tur i Alpene i sommer og iden hittil er å kome seg ned til Alpane og spesielt Stelvio(er blitt sån må ha gjort før eg dør greie).
Så når vi har slitt endel på dekka i alpene så var tanken å fere innom Croatia for piker,vin og sang :b_c: et X antall dager og deretter sette kursen heimover via Slovenia,Slovakia og Tsjekia.
Turen er satt til 3 veker og vi er nok ikkje så veldig flinke til å holde tidskjeme på slike turer så detalje planlegging etter Alpene trur eg vi skal la vere :redface men er greit å vite ka mulightar en har.

Trenger tips om Croatia og livelige plasser ikkje så altforlangt sør.
Er også interesert i vei valg heimover igjen og tips om fine plasser en bør svinge innom,enten det er små trivelige landsbyer eller morsome veier.
Har dok andre tips om plasser som kan passe oss så berre sleng dei på :D

Var i Praha i 2009 på mc tur og der lærte eg at en bør sjekke værmeldingane før en bestemer seg for kor ferden skal gå vidare :-J

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Relax »

Kom dere ned til veien nærmest havet syd Rijeka...gjerne et stykke lenger syd,,, og følg denne nedover,,,
VELDIG fine veier..VELDIG fine områder,,,og mange bade steder, restauranter, små byer nedover. Et yrende sommerliv og blide, serviceminded folk!

Langs kystlinja er det like moderne og flott som hvilkensomhelst land, men drar man en sving opp om fjellområdende så finner man mer for "spesielt intereserte" ..
Skal dere feste ..hold kystlinja!


Bilde

Bilde

Bilde
"Do the right thing"

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

No vart no eg nyskjerig, men ka legger du i "spesielt intereserte"?
Det der er jo som å henge en 10x10m plakat som står "IKKJE TRYKK PÅ KNAPPEN!" over en liten nett og fin rød knapp :dontknow

PS: Fantastiske bilder :thumleft

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Relax »

ZZR-Tom skrev:No vart no eg nyskjerig, men ka legger du i "spesielt intereserte"?
Det der er jo som å henge en 10x10m plakat som står "IKKJE TRYKK PÅ KNAPPEN!" over en liten nett og fin rød knapp :dontknow

PS: Fantastiske bilder :thumleft

Kyststripa er bygget opp og modernisert,,,,MEGET bra.... Innover og oppover i landet er det mer gammeldags, enkelt, umoderne "fattigslig"... Vi tar dagsturer på slike steder også fordi vi vil se "alt"... ikke bare solsiden av land og byer.,,
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Dimzum »

Var i Croatia i høst¨og kan ikke annet enn øsnke god tur. Fantastisk land, og flott folk. Dog reiste jeg sjøveien (leide seilbåt) og vet ikke så mye om landeveien. Men er du ute etter piker og vin er nok ikke Split et dårlig valg :))))
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

Sån ja :D
Er ikkje fremed i såne miljø, har backpacka i Asia og farta litt rundt i andre land.
Er hovedsaklig kysten vi har tenkt på ja, litt beach and boogi opplegg \:D/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Relax »

ZZR-Tom skrev:Sån ja :D
Er ikkje fremed i såne miljø, har backpacka i Asia og farta litt rundt i andre land.
Er hovedsaklig kysten vi har tenkt på ja, litt beach and boogi opplegg \:D/

Forstod dere var mer ute etter rock& roll, :bananas :bananas ja...og det finner dere mye av langs kysten,,,
"Do the right thing"

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

lock and loll som dei seir i østen :lol
Takker, kansje vi bør fere ned mot split ja.

Noken som har kjørt gjennom slovenia,ungarn og slovakia før?
Vi tenker å ta Bergen-Danmark ferga tur/retur, så det blir fort mangen mil på returen til Hirtshals, alternativet er jo å ta toget fra vilach til hamburg vist vi skulle ryke på for mangen pils :-J

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Relax »

ZZR-Tom skrev:lock and loll som dei seir i østen :lol
Takker, kansje vi bør fere ned mot split ja.

Noken som har kjørt gjennom slovenia,ungarn og slovakia før?
Vi tenker å ta Bergen-Danmark ferga tur/retur, så det blir fort mangen mil på returen til Hirtshals, alternativet er jo å ta toget fra vilach til hamburg vist vi skulle ryke på for mangen pils :-J
Har kjørt gjennom nevnte land , ja.... Ingern store overraskelser der,,,okay, fine landbygder og veier osv har jo blitt bra alle steder..
Tog er jo et alternativ mange steder, men de går jo ikke alltid,,,og er ikke alltid billige om du vil ha med overnatting på tog. Man rekker mange mil mens man venter på tog, sover for lenge og drikker for mye pils ;e :knegg :knegg
Smak og behag....Vi er på sykkeltur når vi drar nedover,oppover..ikke på togtur ;e -....men for all del, om man synes kjøring er kjedelig så :sk? :sk? ;e -----
"Do the right thing"

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Cbr »

Hvor stor sjans er det for at noen bare tar mc`n fra deg med makt eller stjeler den?

Hva er planen hvis noe slikt sko skje?

Østeuropere drar jo helt opp til Norge for å stjele..

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

Forsvinner sykkelen så er det fint lite eg kan gjere med det der og då, så det blir vel papirarbeid med den lokale Don Johnson og ta fly heimat, så får forsikringselskapet ta resten.
Når det gjelder øst europa så kvir eg meg overhode ikkje, er jo trossalt endel tjuveri i norge og.
Tar en vanlige forhånds reglar og bruker haudet litt så går det som oftast bra, ungå å bu i dårligare strøk i større byer,prøve å få parkert mc`n inne eller i en bakgård o.l ellers så gjelder vanelig folkeskik som i resten av verden.
No har eg som sagt backpacka i Asia,reist rundt i Latvia(med tog) og div andre ting og aldri opplevd noke som helst tjuveri eller vold.
I Oslo har eg opplevd å bli ranet og slåt ned heilt uprovosert av en gjeng(var edru).
Men det skal no seiast at hade en taxi tur i Daugvapils i Latvia der han eine satt i framsetet og prøvde å få taxiføreren til å ta u-sving etter som vi kom djupare og djupare inn i skauen og lenger vekk fra byen, mens eg satt og gjømte unna litt nød lager av kontanter i sokane og undiken og forestilte meg ran,drap,voldtekt o.l men det viste seg at alt var misforståelse fra oss pga dårlig/null kunskap i engelsk av føreren og han kjøret oss faktisk til et hotell som var knall og han yta superb service :lol

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av NickNei »

Har kjørt kysten helt ned til dubrovnic, helt suverent. Ta en avstikker ut på øya var. Pass på å komme deg vekk før tyskerne starter ferien, da blir det trangt og høylydt.
Det er masse fine hoteller/moteller nedover, og det er alltid noen ledige med mulighet for å sette sykkelen i låst garasje, for det er lurt.

Det er billig, bra, hyggelige folk, god mat, fantastiske veier langs kysten, varmt og tørt. Kan blåse såpass at du får en saltlake på sykkelen :)

Politiet har mye kontroller nedover, de liker å ta turister, men ikke uten at du gjør noe galt. Du betaler bittelitt penger, får smil og god tur videre til neste kontroll :)
Croatia er som du skjønner er flott sted for å kjøre MC, og anbefales på det sterkeste.

Østerike, italia og slovenia er flott å få med seg i tillegg.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

Må seie at Croatia frister bere meir og meir :D
Angåande toget så er det vist det blir spurt etappe oppat til Danmark og då er det heller ikkje så jækla underholdandes å ligge på autobahn i et kjør, men selfølgelig så blir det ikkje snakk om å sitte på togstasjonen å vente i 10 timer på toget, det er jo bortkasta tid og en er jo frame i Hamburg før toget :mk <
Vi er jo på ferie og det går fint å kombinere kjøring og det godeliv(selfølgelig ikkje samtidig)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av Relax »

ZZR-Tom skrev:Må seie at Croatia frister bere meir og meir :D
Angåande toget så er det vist det blir spurt etappe oppat til Danmark og då er det heller ikkje så jækla underholdandes å ligge på autobahn i et kjør, men selfølgelig så blir det ikkje snakk om å sitte på togstasjonen å vente i 10 timer på toget, det er jo bortkasta tid og en er jo frame i Hamburg før toget :mk <
Vi er jo på ferie og det går fint å kombinere kjøring og det godeliv(selfølgelig ikkje samtidig)
Hvis du titter på kartet så ser du at motorveier i Europa går mer på skrå øst-vest , vest -øst.
Siden dere skal mer rett nordover ( hjemover) så finner man ganske lett "motorvei klasse B" eller andre veier som går rett nord-syd. Dvs, i en del tilfeller vil du kunne kjørre færre km og dermed ikke tape så mye tid i forhold til motorvei ;e
Grovt regnet bruker man en dag ekstra på å kjøre " ikke motorveier" kontra å kjøre motorveier.
Sikkert mange som mener mangt, men det funker for oss ..........
"Do the right thing"

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC tur i Croatia

Legg inn av ZZR-Tom »

Dok som har kjørt mc i croatia, korleis var heile ruta dokars fra norge og tilbake igjen? Og kor lang tid brukte dere?

Svar