Alpene, men hvor?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
ZZR-Erling

Alpene, men hvor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Går å småtenker litt på alpetur 2015. Vi, min kone Hege og jeg, har vært i Dolomittene og Stelvio flere ggr. Det har blitt mye av de samme stedene og passene.
Vi er ikke helt sikre på hvor en eventuell alpetur i 2015 skal gå. Er det noen som har noen forslag?

Og hvordan blir det med Autozug i 2015, fins det noen offisiell info?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Voodoodoo »

Pyreneene? Autozug til Narbonne og opp via franske alpene?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av tagesk »

Sjekk http://www.cooltours.ch" onclick="window.open(this.href);return false;
Send ham en epost (han heter René) og hils fra meg.
Han er en ressursperson av dimensjoner når det gjelder Alpene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Voodoodoo skrev:Pyreneene? Autozug til Narbonne og opp via franske alpene?
Vet ikke helt disse franskmennen med turistinfo bare på fransk asså..Flere forslag Vegard?

ZZR-Erling

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Sjekk http://www.cooltours.ch" onclick="window.open(this.href);return false;
Send ham en epost (han heter René) og hils fra meg.
Han er en ressursperson av dimensjoner når det gjelder Alpene.

[TaSK]
Takker for tipset!
:)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Barbarozza »

Her kan jo jeg uttale meg litt :)

Frankrike helt klart

Men siden Autozug er i store endringer blir muligens Munchen det eneste alternativet til sommeren, leste for en stund siden at Lørrach blir nedlagt, og selve byen også er engstelig for dette. Men uansett, Du freser ned gjennom Sveits på noen timer alikevel. Start med å kjøre deg ned til området rundt Val D`isere eller Bourg ST Maurice

For å få en litt morsom vei kan du feks legge veien ned fra Munchen om Lichtenstein og Vaduz og mot Andermatt hvor det er svært mange pass hvis du ikke har kjørt der før. Grimsel, Nufenen, Furka osv ligger bare noen minutter unna og for å ikke å glemme gamle St Gothard på brostein :) Overnatting der er veldig fint.

Videre kan du kjøre videre mot Brig, ta nr 19 og kjør inn til Zermatt og se Matterhorn og kjøre videre ned Rohnedalen mot Martigny, der kan du velge om du skal kjøre feks opp Store St Berhard pass, eller kjøre over Route De La Forclaz og mot Chamonix og kjøre Mont Blanc tunellen som en morsom greie.

Derfra kan du kose deg ned mot feks La Tuille på ss26 en liten stub i Italia og over grensa mot La petit St Berhard og det lille St Berhard passet. Der er du midt i smørøyet. Derfra har du alle de store mulighetene. Vi bodde 2 netter i Val D`isere og det var et fint utgangspunkt

Videre kan du kjøre feks Combe Laval, du kan kjøre Col De Roselend, Col de Iseran , du kan kjøre inn til Val Torens eller Meribel Du kan kjøre å få med deg stort sett det aller meste. Se bare på småveiene i området rundt Grenoble, eller kjøre fra Montevernier til Alemont, du kan kjøre ned å få med deg Alpe De Huez , kjøre ned mot Grand Canyon du Verdon...i det hele tatt er det faktisk det fineste området jeg har kjørt i. Det er riktignok litt ujevnt dekke på toppene pga av harde vintere men du verden for en utsikt.

Og hvor tror du jeg skal til sommeren ???? :knegg :knegg :D :D

Legger med noen skrytebilder av undertegnede fra i sommer og et par Youtube linker

https://www.youtube.com/watch?v=Qp9cXSPXnm8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=10K8WOgxaKQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Er blitt veldig inspirert av Mimoto og er medlem av reiseforumet der også. Og nesten så man vurderer å kjøpe seg en ADV :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

ZZR-Erling

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Her kan jo jeg uttale meg litt :)

Frankrike helt klart

Men siden Autozug er i store endringer blir muligens Munchen det eneste alternativet til sommeren, leste for en stund siden at Lørrach blir nedlagt, og selve byen også er engstelig for dette. Men uansett, Du freser ned gjennom Sveits på noen timer alikevel. Start med å kjøre deg ned til området rundt Val D`isere eller Bourg ST Maurice

For å få en litt morsom vei kan du feks legge veien ned fra Munchen om Lichtenstein og Vaduz og mot Andermatt hvor det er svært mange pass hvis du ikke har kjørt der før. Grimsel, Nufenen, Furka osv ligger bare noen minutter unna og for å ikke å glemme gamle St Gothard på brostein :) Overnatting der er veldig fint.

Videre kan du kjøre videre mot Brig, ta nr 19 og kjør inn til Zermatt og se Matterhorn og kjøre videre ned Rohnedalen mot Martigny, der kan du velge om du skal kjøre feks opp Store St Berhard pass, eller kjøre over Route De La Forclaz og mot Chamonix og kjøre Mont Blanc tunellen som en morsom greie.

Derfra kan du kose deg ned mot feks La Tuille på ss26 en liten stub i Italia og over grensa mot La petit St Berhard og det lille St Berhard passet. Der er du midt i smørøyet. Derfra har du alle de store mulighetene. Vi bodde 2 netter i Val D`isere og det var et fint utgangspunkt

Videre kan du kjøre feks Combe Laval, du kan kjøre Col De Roselend, Col de Iseran , du kan kjøre inn til Val Torens eller Meribel Du kan kjøre å få med deg stort sett det aller meste. Se bare på småveiene i området rundt Grenoble, eller kjøre fra Montevernier til Alemont, du kan kjøre ned å få med deg Alpe De Huez , kjøre ned mot Grand Canyon du Verdon...i det hele tatt er det faktisk det fineste området jeg har kjørt i. Det er riktignok litt ujevnt dekke på toppene pga av harde vintere men du verden for en utsikt.

Og hvor tror du jeg skal til sommeren ???? :knegg :knegg :D :D

Legger med noen skrytebilder av undertegnede fra i sommer og et par Youtube linker

https://www.youtube.com/watch?v=Qp9cXSPXnm8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=10K8WOgxaKQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Er blitt veldig inspirert av Mimoto og er medlem av reiseforumet der også. Og nesten så man vurderer å kjøpe seg en ADV :)
Takker for ett flott og detaljert innlegg! Skal granskes ;)

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av evo16v »

For å få en litt morsom vei kan du feks legge veien ned fra Munchen om Lichtenstein og Vaduz og mot Andermatt hvor det er svært mange pass hvis du ikke har kjørt der før. Grimsel, Nufenen, Furka osv ligger bare noen minutter unna og for å ikke å glemme gamle St Gothard på brostein :) Overnatting der er veldig fint.

Videre kan du kjøre videre mot Brig, ta nr 19 og kjør inn til Zermatt og se Matterhorn og kjøre videre ned Rohnedalen mot Martigny, der kan du velge om du skal kjøre feks opp Store St Berhard pass, eller kjøre over Route De La Forclaz og mot Chamonix og kjøre Mont Blanc tunellen som en morsom greie.

Derfra kan du kose deg ned mot feks La Tuille på ss26 en liten stub i Italia og over grensa mot La petit St Berhard og det lille St Berhard passet. Der er du midt i smørøyet. Derfra har du alle de store mulighetene. Vi bodde 2 netter i Val D`isere og det var et fint utgangspunkt

Videre kan du kjøre feks Combe Laval, du kan kjøre Col De Roselend, Col de Iseran , du kan kjøre inn til Val Torens eller Meribel Du kan kjøre å få med deg stort sett det aller meste. Se bare på småveiene i området rundt Grenoble, eller kjøre fra Montevernier til Alemont, du kan kjøre ned å få med deg Alpe De Huez , kjøre ned mot Grand Canyon du Verdon...i det hele tatt er det faktisk det fineste området jeg har kjørt i. Det er riktignok litt ujevnt dekke på toppene pga av harde vintere men du verden for en utsikt.
Kjørte mye av dette i sommer og kan anbefales. Jeg synes egentlig den beste delen av turen var i Frankrike, veldig mange og tett mellom passene. Av pass som ikke er nevnt over anbefaler jeg Col de Izoard, La Bonette, col de l'Echelle og Col de la Cayolle.

Passerer du Chamonix, husk å ta gondolen opp til Aiguille du Midi.
Knut Erik Halgunset

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Vagabond60 »

Autozug

En oppdatering her. Lørrach som destinasjonen legges ned i 2017 (så det er 2 år igjen av denne forbindelsen). Det arbeides med samme løsning som nå er mellom München og Berlin. MC sendes med lastebil og du reiser selv med nattoget og så står MC ved ankomststed. Det brukes bla. egen hengelås på mc hvor bare du har nøkkel. MC settes i spesialtilpassede kasser/rammer og løftes av/på lastebil med truck.

Grunnen til disse endringene er at de vognene som brukes i dag er "utslitte" og kostnaden for å kjøpe noe er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt. Sveits (som driver mye med slik transport) har mange nye vogner, så det kan bli et samarbeid her.

Turen:
Kan anbefale området rundt Andermatt og så ned mot Briançon i Frankrike. Togforbindelsen til Lörrach er suveren for å komme seg ned :prop:

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Barbarozza »

evo16v skrev:
Kjørte mye av dette i sommer og kan anbefales. Jeg synes egentlig den beste delen av turen var i Frankrike, veldig mange og tett mellom passene. Av pass som ikke er nevnt over anbefaler jeg Col de Izoard, La Bonette, col de l'Echelle og Col de la Cayolle.

Passerer du Chamonix, husk å ta gondolen opp til Aiguille du Midi.
Helt enig, Frankrike er nok for meg "litt" upløyd mark, men du verden for noen steder. Har hatt fokus på Italia, Østerike og Sveits tidligere mye pga kompiser men ser at Frankrike er virkelig bra. Og de fleste på turisttedene er engelsktalende og hyggelige.

Jeg har kjørt mange rare steder som Transfagarasan og Matra og litt av Tatra og noen små Østeriske perler som få i Norge har fått med seg.Men man har gjerne fokus på Italia og Dolomittene da de er fantastisk flotte. Så viktig å flytte blikket.

Og nå har jeg vært over Stelvio 5 ganger og handla på Thøni sport så greit med noe nytt. La Bonette og Isoard står på lista til sommeren sammen med muligens Maira Stura(grus) og Route de Duranus samt mye annet jeg har funnet ut av. Sånn sett er youtube glimrende inspirasjonskilde

Her er litt inspirert kjøring fra Col de Turini (og nei ikke meg)

https://www.youtube.com/watch?v=YWORGD3E5XI" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som greier det passet her under ? Det er ikke Frankrike, men utrolig fint alikevel
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Barbarozza den 30 okt 2014, 10:57, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Vagabond60 »

Det øverste er rifugio Arnaldo Berni på vei mot Passo Gavia fra Bormio siden. Det nederste er Passo Gavia (mellom Bormio og Ponte de Legnio (Italia).

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Barbarozza »

Vagabond60 skrev:Det øverste er rifugio Arnaldo Berni på vei mot Passo Gavia fra Bormio siden. Det nederste er Passo Gavia (mellom Bormio og Ponte de Legnio (Italia).
:vs

Helt riktig :) Gavia er virkelig flott
Memento mori

Brukeravatar
gaus
Innlegg: 117
Registrert: 29 okt 2009, 23:44
Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av gaus »

ZZR-Erling skrev:Går å småtenker litt på alpetur 2015. Vi, min kone Hege og jeg, har vært i Dolomittene og Stelvio flere ggr. Det har blitt mye av de samme stedene og passene.
Vi er ikke helt sikre på hvor en eventuell alpetur i 2015 skal gå. Er det noen som har noen forslag?

Og hvordan blir det med Autozug i 2015, fins det noen offisiell info?
Dersom du ikke har vært i de Franske Alper, kan du se om du får noen ideer fra linken nedenfor. i 2007 kjørte Marit og jeg i Dolomittene og de Franske, Sveitsiske og Italienske Alper, og hadde en kjempefin tur.

http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... 02007.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Turen nytes best sammen med den man er glad i.

http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html

Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene, men hvor?

Legg inn av Barbarozza »

Vagabond60 skrev:Autozug

En oppdatering her. Lørrach som destinasjonen legges ned i 2017 (så det er 2 år igjen av denne forbindelsen). Det arbeides med samme løsning som nå er mellom München og Berlin. MC sendes med lastebil og du reiser selv med nattoget og så står MC ved ankomststed. Det brukes bla. egen hengelås på mc hvor bare du har nøkkel. MC settes i spesialtilpassede kasser/rammer og løftes av/på lastebil med truck.

Grunnen til disse endringene er at de vognene som brukes i dag er "utslitte" og kostnaden for å kjøpe noe er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt. Sveits (som driver mye med slik transport) har mange nye vogner, så det kan bli et samarbeid her.

Turen:
Kan anbefale området rundt Andermatt og så ned mot Briançon i Frankrike. Togforbindelsen til Lörrach er suveren for å komme seg ned :prop:
:D Så bra, dette har jeg ikke fått med meg

Takker
Memento mori

Svar