Den store Ut på tur i dag - tråden! Lyst til å bli med?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av RuneMC »

Første del av turen igår: Google maps
Startet ca 9:30 hjemmefra med nyrenset og nysmurt kjede (kvelden før)[album]2303[/album]
Kjørte den vanlige veien via gamle Lierbakkene, Lier, Skaret, Sundvollen - før en kjapp handling av matpakke og uttak av litt penger på bensinstasjonen på Vik så jeg hadde til eventuelle bommer. Jotunheimvegen hadde jeg lest bl.a. koster 30kr for MC mens andre er gratis - eller koster 10-50kr
Videre tok jeg av på Norderhov mot Jevnaker. I bakkene ned mot Jevnaker skjedde dagens eneste trafikale "happening" ved at forreste bil i en rekke på 4 bråbremset. Straks etter skjønte jeg hvorfor da ei dame kom løpende ned fra en sidevei for å hente gressklipperen som hadde trillet ned en sidevei og ut i veien - hvem skulle trodd det :D
Videre valgte jeg vestsiden av Randsfjorden og den var en fornøyelse å kjøre - nesten ingen trafikk og fin utsikt. På første bildet står et hjemmelaget skilt som delvis kom utenfor bildet. Der stod det "Ikke kast søppel" "Jeg er miljødetektiv" osv - tydelig laget barn med bestemte meninger :thumleft
Tredje bilde nærmere Dokka nedenfor viser hvordan enkelte velger fisking framfor MC :oh
[album]2304[/album][album]2305[/album][album]2306[/album]
Fra Dokka valgte jeg Vest-Torpa (etter først å ha kjørt feil vei mot Lillehammer) og runden rundt vannet der. Veiene var greie bortsett fra en stripe grus i midten av hvert kjørefelt noen steder. (Den svarte prikken på andre bildet er ikke en UFO, men mygg som det var mye av...)
[album]2307[/album][album]2308[/album]
Videre kjørte jeg mot Nord-Torpa utifra tanken at det sikkert gikk en eller annen vei nordover derfra. Etter å ha passert Øystad ca ble jeg ganske bestemt på å ikke kjøre samme veien tilbake ihvertfall for der var det lukt som var tjukk nok til å skjære osteskiver av... duverden så lenge den holdt i også... begynte å lure på om det var noe som hadde skvetta opp på MC'n. Ved pkt I så sluttet asfalten og det var privat bomveg videre med kr 10,- for MC for Hugulia-Bakkobygda. Jeg var ikke helt sikker på hvor Bakkobygda var, men tok sjansen siden den gikk nordover - fristet som sagt ikke å kjøre tilbake :-) Grusveien var helt fin å kjøre og det gikk stort sett i mellom 40-60 gjennom variert og fin natur. Den endte opp ved Langtjedn (punkt J på ruta) hvor asfalten også begynte igjen. Legg merke til at bare en ku er MC interessert på bilde 2 :-) Gammelstøltjernet jeg tok bilde av, så forøvrig ut til å være et eksepsjonelt bra fiskevann - det vaket i ett sett...
[album]2309[/album][album]2310[/album][album]2311[/album][album]2312[/album]
Etter å ha fulgt Fv253 kom jeg ned til 250 hvor jeg valgte å ta mot Lillehammer. Her var det asfalt med endel grus, så nedsatt hastighet til 50 endel.
Ved punkt L på ruta ble det en liten tenkepause - asfalt mot Fagernes eller grusvei mot Lillehammer - valgte det siste. Dette var en type grusvei som var veldig god å kjøre på - med hardpakket jord/leire og litt grus - for det meste utenom hjulsporene. Her føltes det trygt å kjøre mange av de rette strekkene i 60 og tidvis raskere. Jeg så også relativt mange MC'er på turen over - alt fra KTM til mer gatevennlige. Tilogmed en på Harley som gjorde ADV-rider tegnet ("fingern") :D I tillegg var det enormt mange naturperler på rekke og rad på denne turen, så skjønner godt at mange velger denne veien.
[album]2313[/album][album]2314[/album][album]2315[/album][album]2316[/album][album]2317[/album][album]2318[/album][album]2319[/album][album]2320[/album]
Dokkfløyveien var sidevei tilbake mot Dokka - tok bilde for å vise typisk bomvei og avgifter
[album]2321[/album][album]2322[/album]
Rett før pkt N på ruta ble det asfalt igjen og nedover mot pkt O på ruta var det en usannsynlig mendge med små hårnålssvinger - dessverre et par biler foran som bremset hele tiden, så ble ikke den store flyten i kjøringen...
På dette tidspunktet hadde jeg en ide om å kjøre litt lenger mot Gudbrandsdalen og traff rent tilfeldig på skiltet til Skei og Peer Gynt vegen som absolutt var interessant. Ved Skeikampen var det kuer, veldig mange... både på siden av veien og i veien... men de var helt rolige.
[album]2323[/album][album]2324[/album]
På forhånd hadde jeg lest at Peer Gynt vegen var gratis for MC, men klødde meg litt i hodet først :scratch fordi bommen på høyre side hadde for smal åpning. Utenom bommen på venstre side gikk det derimot greit å kjøre der syklistene kjører. Peer Gynt vegen var litt mer grusete enn de andre jeg hadde kjørt, men det gikk greit det også. Igjen en vei med fin fjell-utsikt, som kan anbefales.
[album]2325[/album][album]2326[/album][album]2327[/album][album]2328[/album]
Rett etter Peer Gynt vegen tok jeg en stopp på Gålåseter for autentisk rømme-vaffel og en brus
[album]2329[/album][album]2330[/album][album]2331[/album]
Været mot Jotunheimen så ut til å være preget av nedbør så bestemte meg der for å heller ta turen østover mot Venabygdsfjellet.

Oppsummering av egenskaper for V-Strom (med Anakee2 dekk) på grus virker trygge og gode.

Tar resten av turen i en ny post etterhvert...
Sist redigert av RuneMC den 18 jul 2011, 09:59, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Det så ut som en fin tur, fine bilder på en søndags formiddag med ordentlig drittvær

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

En "skikkelig :knegg " tur dette, og flotte bilder :thumleft Gleder meg til resten :vs

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Har hatt en liten runde på 60 km i kraftig regvær og fått sjekket regntøyet, hansker og min nye hjelm. Er tilbake like tørr... :thumleft

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

RuneMC skrev: [album]2311[/album]
Fin beskrivelse og mange fine bilder. Liker fargen på hjelmen din... ;e

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Kjenner deler av disse veiene,fint område og FINE bilder.. :thumleft

Takk for at vi fikk være med !! :mc2 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@rogg - ja ble litt lenger enn jeg tenkte, men så har det jo slått til med skikkelig regnvær idag, så angrer ikke... Egentlig plan var å ta med overnatting og ta med Jotunheimen, men med så entydig dårlige værmeldinger for søndagen så fristet ikke tanken på å kjøre i regn hjem...
@GodtVoksen - har merket meg at den faktisk gjør en forskjell i Oslo-trafikken, kontra svart... og sannsynligvis ellers også...
@Duville/ArcticTiger/Intruder - bare hyggelig

Etter autentisk rømmevaffel som smakte særs godt på Gålåseter gikk turen videre ned mot Vinstra
[album]2332[/album][album]2333[/album]
Tenkte på om jeg skulle følge skilt mot Espedalen der jeg tror Jotunheimvegen starter, men det var mørke skyer med regnslør den veien.
I veikrysset ved E6'n på Vinstra husket jeg ikke helt om Ringebu var nordover eller sørover så svingte nordover (ja, vet det, altfor stusselige geografi kunnskaper... :doh ) - men da jeg kom til Kvam skjønte jeg feilen og tok en tanking der før jeg kjørte sørover mot Ringebu/Venabygd. Jeg var med jobben dit ifjor høst - dvs til Spidsbergsseter - den gang med bil, men hadde merket meg at det var finfin MC-vei opp dit. Spidsbergsseter kan forøvrig anbefales, koselig hotell med en original bar og eget Aquavitfjøs! :thumleft
Her noen bilder oppe fra turen over Venabygdsfjellet. Det var forresten mye sauer i veien og det ble bremsing ned til gangfart endel ganger. De større sauene er rolige og forutsigbare, mens lammene er mer spretne og kan tenkes å løpe over veien hvis du splitter dem fra moren sin...
[album]2334[/album][album]2335[/album][album]2336[/album][album]2337[/album]
Vurderte her om jeg skulle kjøre videre eller snu, men så på skilt at det ikke var så langt til Rondane, så fortsatte via Atnbrua til utsiktspunktet for Rondane
[album]2338[/album][album]2339[/album]
Kjørte et lite stykke sørover derfra før jeg tok en rast ved et vann og konsulterte Google Maps på mobilen, den sa faktisk at korteste vei var tilbake til Ringebu og E6 videre nedover. Så da kjørte jeg over Venabygdsfjellet engang til :-)
[album]2340[/album][album]2341[/album][album]2342[/album]
Ned mot Ringebu igjen
[album]2343[/album]
Resten av turen ble for transport-etappe å regne, og tok siste bilde litt nord for Fryatun. Regnbue betyr jo regn. og litt lenger nede i dalen passerte jeg gjennom noen få regndråper som ble de eneste på turen
[album]2344[/album]
Valgte Gjøvik - Hønefoss - Skaret - gamle Lierbakkene hjemover og var hjemme 23:20 dvs nesten 14 timer etter start - det kjentes litt på baken og beina ja !

Men alt i alt en fiiin tur med nok fantastisk natur til å bli lettere nasjonalromantisk :thumleft
Grusvei i motorvei-hastighet på noen få strekk var også gøy - tøft å se støvskyen i speilet a la det man har sett på Paris-Dakar :P :p
Sist redigert av RuneMC den 17 jul 2011, 18:58, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

:lol :lol Ved Straumbu i Atnadalen kunne du gjort en liten svipptur til Rondeslottet,2178 m over havet ! :thumleft

Tuller......men gikk endel i fjellet ei stund,dette er en av de greie toppene jeg "besteg",er det opphold er det fantastisk
utsikt,fra Slottet er jeg sikker på at jeg så vaffelproduksjonen hos Smia MC...hehe.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Kombinere med fjelltur er fint det... men helst skulle man vært 20 år og 20 kg mindre :moi: :lol
Tenkte mer seriøst på å ta en tur opp Jetta - men tiden strakk ikke til... har nemlig tittet tidligere på bildene til noen som har tatt den turen tidligere - se bildene fra Schnellpanzer (ref denne diskusjonen på Bike)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Var ute etter jobben idag og hadde meg en fin tur.
Kjørte Rv4 til Harestua, der passerte jeg en rød Triumph med merke over lyktene i retning Oslo ca kl 1650. Kan det muligens ha vært A.J.? han går jo nesten igen i området hva jeg skjønner.
Kjørte derefter inn på grusveiene opp mot solopservatoriet, masse km med flotte grusveier innover der.
Kjørte over åsen, og havnet tilslutt i Nannestad.
Derifra til Gjerdrum hvor jeg helt tilfeldig støtte på en kvinnelig kolega som halte meg inn på kaffe og lefser (hyggelig).
Etter dette var det påtide og komme seg hjem til sen middag.
Kameraet var hjemme så ingen bilder.
Bor du i nærheten og liker grus, er dette et område som bør sees nærmere på! :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Han blir sikkert "fornærmet" om det var han....han er så klar på at Tigern hans er orange :knegg

Hva gjelder grusveier skulle jeg gjerne vært flinkere til å håndtere nettopp det underlaget, blir fort litt stiv i kroppen når underlaget "flyter" :redface

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Det er ikke mer en min andre "grustur" en ifjor og denne, begge i samme område.
Kjenner at dette er ganske gøy, men behersker det? er nok langt dit
Er liksom på det nivået at det føles trygt og kjøre med sidevesker og motorbøyler, eller fenderne ute som jeg kaller det. :lol

Rettelse
Hadde vist en tur til ifjor som jeg hadde glemt av
Sist redigert av ojda den 19 jul 2011, 22:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Han blir sikkert "fornærmet" om det var han....han er så klar på at Tigern hans er orange :knegg

Hva gjelder grusveier skulle jeg gjerne vært flinkere til å håndtere nettopp det underlaget, blir fort litt stiv i kroppen når underlaget "flyter" :redface
:knegg Njaaeeiii... :skriver blir vel ikke akkurat fornærmet, men er veldig, veldig klar på at Tiger er orange, ja :jada:
Så... nei, gitt! Var helt klart ikke meg du møtte :[-(
Har faktisk ikke vært ute med Tiger i hele dag... :-|
ojda skrev:Kan det muligens ha vært A.J.? han går jo nesten igen i området hva jeg skjønner.
Er mye i området, ja. Så sjansene for å treffe på meg her er egentlig ganske stor :-)

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

It looks red to me :lol

Btw jeg bestilte noen effekter idag, og størrelser og tekst som skulle kunne legges til i slutten av bestillingen gikk meg hus forbi.
Er det bare og supplere med en tlf imorgen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ojda skrev:It looks red to me :lol

Btw jeg bestilte noen effekter idag, og størrelser og tekst som skulle kunne legges til i slutten av bestillingen gikk meg hus forbi.
Er det bare og supplere med en tlf imorgen?
Bestilt i MCsiden.no butikken?
Det ordner seg helt sikkert med en mail til brodering@live.no

Svar