Startet ca 9:30 hjemmefra med nyrenset og nysmurt kjede (kvelden før)[album]2303[/album]
Kjørte den vanlige veien via gamle Lierbakkene, Lier, Skaret, Sundvollen - før en kjapp handling av matpakke og uttak av litt penger på bensinstasjonen på Vik så jeg hadde til eventuelle bommer. Jotunheimvegen hadde jeg lest bl.a. koster 30kr for MC mens andre er gratis - eller koster 10-50kr
Videre tok jeg av på Norderhov mot Jevnaker. I bakkene ned mot Jevnaker skjedde dagens eneste trafikale "happening" ved at forreste bil i en rekke på 4 bråbremset. Straks etter skjønte jeg hvorfor da ei dame kom løpende ned fra en sidevei for å hente gressklipperen som hadde trillet ned en sidevei og ut i veien - hvem skulle trodd det

Videre valgte jeg vestsiden av Randsfjorden og den var en fornøyelse å kjøre - nesten ingen trafikk og fin utsikt. På første bildet står et hjemmelaget skilt som delvis kom utenfor bildet. Der stod det "Ikke kast søppel" "Jeg er miljødetektiv" osv - tydelig laget barn med bestemte meninger

Tredje bilde nærmere Dokka nedenfor viser hvordan enkelte velger fisking framfor MC

[album]2304[/album][album]2305[/album][album]2306[/album]
Fra Dokka valgte jeg Vest-Torpa (etter først å ha kjørt feil vei mot Lillehammer) og runden rundt vannet der. Veiene var greie bortsett fra en stripe grus i midten av hvert kjørefelt noen steder. (Den svarte prikken på andre bildet er ikke en UFO, men mygg som det var mye av...)
[album]2307[/album][album]2308[/album]
Videre kjørte jeg mot Nord-Torpa utifra tanken at det sikkert gikk en eller annen vei nordover derfra. Etter å ha passert Øystad ca ble jeg ganske bestemt på å ikke kjøre samme veien tilbake ihvertfall for der var det lukt som var tjukk nok til å skjære osteskiver av... duverden så lenge den holdt i også... begynte å lure på om det var noe som hadde skvetta opp på MC'n. Ved pkt I så sluttet asfalten og det var privat bomveg videre med kr 10,- for MC for Hugulia-Bakkobygda. Jeg var ikke helt sikker på hvor Bakkobygda var, men tok sjansen siden den gikk nordover - fristet som sagt ikke å kjøre tilbake :-) Grusveien var helt fin å kjøre og det gikk stort sett i mellom 40-60 gjennom variert og fin natur. Den endte opp ved Langtjedn (punkt J på ruta) hvor asfalten også begynte igjen. Legg merke til at bare en ku er MC interessert på bilde 2 :-) Gammelstøltjernet jeg tok bilde av, så forøvrig ut til å være et eksepsjonelt bra fiskevann - det vaket i ett sett...
[album]2309[/album][album]2310[/album][album]2311[/album][album]2312[/album]
Etter å ha fulgt Fv253 kom jeg ned til 250 hvor jeg valgte å ta mot Lillehammer. Her var det asfalt med endel grus, så nedsatt hastighet til 50 endel.
Ved punkt L på ruta ble det en liten tenkepause - asfalt mot Fagernes eller grusvei mot Lillehammer - valgte det siste. Dette var en type grusvei som var veldig god å kjøre på - med hardpakket jord/leire og litt grus - for det meste utenom hjulsporene. Her føltes det trygt å kjøre mange av de rette strekkene i 60 og tidvis raskere. Jeg så også relativt mange MC'er på turen over - alt fra KTM til mer gatevennlige. Tilogmed en på Harley som gjorde ADV-rider tegnet ("fingern")

[album]2313[/album][album]2314[/album][album]2315[/album][album]2316[/album][album]2317[/album][album]2318[/album][album]2319[/album][album]2320[/album]
Dokkfløyveien var sidevei tilbake mot Dokka - tok bilde for å vise typisk bomvei og avgifter
[album]2321[/album][album]2322[/album]
Rett før pkt N på ruta ble det asfalt igjen og nedover mot pkt O på ruta var det en usannsynlig mendge med små hårnålssvinger - dessverre et par biler foran som bremset hele tiden, så ble ikke den store flyten i kjøringen...
På dette tidspunktet hadde jeg en ide om å kjøre litt lenger mot Gudbrandsdalen og traff rent tilfeldig på skiltet til Skei og Peer Gynt vegen som absolutt var interessant. Ved Skeikampen var det kuer, veldig mange... både på siden av veien og i veien... men de var helt rolige.
[album]2323[/album][album]2324[/album]
På forhånd hadde jeg lest at Peer Gynt vegen var gratis for MC, men klødde meg litt i hodet først

[album]2325[/album][album]2326[/album][album]2327[/album][album]2328[/album]
Rett etter Peer Gynt vegen tok jeg en stopp på Gålåseter for autentisk rømme-vaffel og en brus
[album]2329[/album][album]2330[/album][album]2331[/album]
Været mot Jotunheimen så ut til å være preget av nedbør så bestemte meg der for å heller ta turen østover mot Venabygdsfjellet.
Oppsummering av egenskaper for V-Strom (med Anakee2 dekk) på grus virker trygge og gode.
Tar resten av turen i en ny post etterhvert...