Kjørte vestsiden av Randsfjorden og videre mot Fagernes og Beitostølen.
(Jeg kjørte forøvrig forbi ferga akkurat da den la til kai på Bjoneroa siden)
Fra Fagernes den kjente "Valdresflye" veien (51) mot Jotunheimen.
Her litt før den minst like kjente turistfella - "Lapp-camp'en"

Det var også andre motorsyklister på tur over fjellet... hørtes lang vei... vi snakker nok HD med "lyddesign"


Utgangspunktet for turen var selvfølgelig en blind tiltro til yr.no... (NOT... men man håper jo...). Jeg tenkte opprinnelig å komme meg helt til Gjendesheim og snu der, men ved Bygdin gikk jeg for "Plan B" istedenfor. Det bildene ikke viser så godt er at det egentlig var ganske vindfullt og kaldt. Det så også ut til å ligge en skikkelig "vaffel" med nedbør over ca Gjendesheim og regntøy hadde jeg ikke tatt med. Tilogmed V-Strom'en virket værsjuk og ville ikke starte før jeg ga litt rulle... eller kunne det være den tynne luften??? Uansett høyst uvanlige takter for min pålitelige ganger... Det hele gjentok seg ved en stopp litt etter også, men senere i lavlandet var den tilbake til sitt vante jeg og startet på første forsøk.
"Plan B" var i dette tilfellet Jotunheimveien - hvor været så noe lettere ut enn videre nordover. Fortsatt Gratis/Free for MC

Utsikt mot "Plan B"

Jotunheimveien er en finfin grusvei som svinger av rett etter Bygdin og som ender opp i Skåbu. Selv om været ikke var det beste var det nok av biler på vei over "Valdresflye", så det var en lettelse å kunne svinge ut av køen av biler som kjørte 50-60 og tidvis saktere, og inn på Jotunheimveien som omtrent ikke har trafikk.
Når jeg sier fin grusvei så mener jeg veldig fin - dvs holder du deg til hjulsporet er det som å kjøre på asfalt. Kun et par svinger hvor det var overrislet med grus - men da er det bare å senke farten. Jeg møtte faktisk en Goldwing (eller var det to... registrerte ikke hva sykkel nr to som kom rett etter var).
Det er et rikt dyreliv langs veien med henholdsvis fritt beitende kyr og kalver som man må være obs på. Sau så jeg forrige gang men ikke denne gangen - istedenfor var det en bøling geiter (her ser vi bare 1/3 av flokken som var rundt hjørnet)

Ellers sånn ca midt på var det en 3-4 grupper med hester og ryttere. Tur på hest er en mulig ferie på disse kanter.
Det var også noen forblåste syklister som ikke helt hadde det beste ferieværet tror jeg...
Fjellene i bakgrunnen er altså vestover mot Jotunheimen og jeg vil mene det er bra med snø til å være 21 juli


Østover - tror det var samme sted...

Veien er ikke altfor bred, men det er mulig å passere bobiler (passerte 2 stk) hvis man sørger for å bli sett i speilet først. De pleier å legge seg ut når man setter på blinklys for å signalisere at man vil forbi.
Noen stemningsbilder


Tross alle dyrene og folkene og bilene var det nok av øde og rette strekninger med god oversikt også - da når man lett gode hastigheter.

Fra Skåbu tok jeg veien gjennom Espedalen og Gausdal til Lillehammer og videre ned til Hadeland hvor det endelig var sol og varmere igjen.
Nede i Gausdal var det forresten et veldig fint strekk med nyasfaltert vei som buktet og svingte seg så jeg følge meg hensatt til "Flåklypa Grand prix" - knall strekning!

Fra Hadeland tok jeg over til Jevnaker og Skaret - Lier hjem.
Tanket ved start og på Fagernes og på Liertoppen. Mellom Fagernes og Liertoppen var det 38 mil og jeg fylte på 14,7 liter - dvs ca 0,39 l/mil - det er bra! Har funnet at når jeg klarer å ligge mye mellom 3K og 4K rpm så ligger bensinforbruket på ca 0,4 l/mil, mens hvis jeg kjører mye med 4k - 5K eller mer så ender det på 0,45 -0,5l/mil
Artige hendelser på turen:
#1 Ved starten av turen sitter jeg fornøyd i egne tanker på MC'n. Det er en rett slette i Lier hvor det "aldri" skjer noe... og oppdager politibil med blålys først når den suser forbi meg. Må visst sjekke speilene oftere...

#2 På vei ut av Beitostølen kommer en fullblods Ferrari - sølvgrå - ut på veien rett foran meg og kjører tydeligvis i 1 eller 2-dre å dømme av lyden (ja selv gjennom øreproppene) og hvordan folk på gangveien titter etter den. Den freser fort ifra meg når det blir 80-sone. Jeg holder jevnt tempo og når den igjen litt etter fordi den er blitt liggende etter en familiebil - veien er jo smal og Ferrarien er bred... pluss asfalten er nok såpass ujevn at eieren ikke vil risikere noen skader... Ettersom familiebilen er nede i 60 tidvis så kjører jeg forbi begge. Kjekt med MC på smal vei

#3 Hadeland... BMW X6 kjører forbi meg...jeg tenker på om jeg skal henge på, men den kjører over lappen-grense... jeg fortsetter i jevnt tempo og når den igjen da den er blitt liggende bakerst i en lengre kø av biler...
#4 Skaret - Lier Passerer en på cruiser - virker som han er på en sjelden søndagstur å dømme av fart/plassering. Kjører forbi ham for å ta svingene med litt tempo slik de bør tas. Tanker på Liertoppen og tar gml Lierbakkene ned. Hvem tar jeg igjen nedi bakken om ikke samme kar. :-)
Dagens tankevekker:
* Ser dessverre at Vegvesenet ser ut til å ha gått over til kantete metallstendere på veldig mange autovern nå. Dvs de har også skiftet ut tømmerstokker med denne typen stendere. Kan ikke fri meg fra tanken på at disse vil knuse hjelm og bein selv i ganske lav fart om man er så uheldig å skli inn i dem. SVV sier jo at disse metallstenderne er ihht en offisiell veinorm - men neppe en veinorm som har tenkt på mortorsyklister eller syklister (mange syklister kjører jo i 50 km/t - og det helt uten beskyttelse). Uansett ser denne typen stendere/stolper nå ut til å være både den mest foretrukne og så vanlig at vi sikkert kan vente noen historier på hvordan de fungerer mot myke trafikanter etterhvert...