Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

Det hele begynte med en liten ryddeaksjon i garasjen min. Gizmodude og SheDevil er nå mine nærmeste naboer...og jeg har viet min garasje til å huse "MC ONLY" og da ble det behov for litt rydding...tja..så var det dette taket da..som ikke var plast- og platedekt etter oppussingen for maaaange år siden...ja..så går det SLAG i SLAG...vi er fortsatt ikke ferdige, men det begynner å bli veldig mye bedre nå.

Vil vel beskrive Gizmodude som arbeidsleder i prosessen, da mange av de ideer vi nå forsøker å realisere i garasjen, er hans. Det er ikke få arbeidstimer han og SheDevil har bidratt med de siste dagene. :notworthy: :notworthy:

Her følger noen bilder av prosessen...blir oppdatert fortløpende :thumleft

Det hele startet for noen dager siden, med dette utgangnspunktet, og denne progresjonen de første dagene:

Bilde
Hmmmm...hvor skal man begynne her da?? :dontknow

Bilde
Selv taket er benyttet til "stuff" :-) :doh

Bilde
Først...litt rydding!

Bilde
Det holdt ikke med å fylle hengeren..det er fortsatt mye igjen! :8-[

Bilde
Det må bli værre, før det blir bedre! ;-) :oh

Bilde
Klargjøring av skjult el.anlegg :thumleft

Bilde
Det gjøres plass til en ekstra drager. Man må jo ha godt annlegg for festekroker i taket 8)

Bilde
Så må det dekkes med plast.

Bilde
deretter er det tid for å platedekke taket. :-)

Bilde
Joda...detta skal bli bra! :jada:

Bilde
Ørlite tilpassing av hull for å få platene på plass :redface

Bilde
Sønnen til Gizmodude kom også til med bistand i prosessen. I tillegg til å være praktisk med snekkerverktøyet er han også i lærlingeprosess som elektrikker, noe som kan vise seg å bli nyttig senere :knegg

Bilde
Etterskruing av takplatene er viktig!

Bilde
Verdisaker må dekkes til for neste fase 8)

Bilde
Etter at taket ble ferdig lagt, er det sparkling og pussearbeid som må til, før en får malt det. Her er det SheDevil som tar over kommandoen og fremstår som arbeidsleder. Vi fikk også uventet bistand fra ingen ringere enn Rogg da han var innom for å hente sin nye MC her i trøndelagen. :=D> :=D>

Bilde
Det er like før vi må planlegge en "innflyttingsfest" i garasjen her....og da er Rogg kvalifisert for invitasjon! :notworthy:

Bilde
Det å kunne ta pauser...det er viktig ;e

Bilde
Det gjelder å utnytte pausene godt :thumleft

Vi har kommet noe lengre enn disse bildene viser, og nå, etter å ha kommet hjem fra Norgestreffet, ligger det ann til nye arbeidsøkter.....så det kommer flere byggeprosessbilder.

Godtvoksen

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Godtvoksen »

Dette ser jo ut til å bli et profesjonelt MC-verksted... :thumleft

Hva vil vinterlagring, oljeskift mv. hos Globe koste?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

Rakk aldri å lage noe prisoversikt på det da plassene allerede er fullboket :knegg Men en "drive-by-service" skulle vi kunne squeeze inn ved behov 8)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Kawasaki »

Globe skrev:Rakk aldri å lage noe prisoversikt på det da plassene allerede er fullboket :knegg Men en "drive-by-service" skulle vi kunne squeeze inn ved behov 8)

Hehe,hadde de gode hjelperne dine baktanker :knegg Blir sikkert koselig der,med flere som tutler med moppene sine vinterstid. Du skal vel inn med varmepumpe og skinnsalong også?

Kjenner en som har isolert og fliselagt garasjen sin,og bruker den til "klubbhus". Møblert og oppvarmet.Må ta av skoene for å slippe inn der :-)
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Gizmodude »

Dette blir bærre lækkert ja :\m/:
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

Har en 3 KWH byggtørke som har sørget for +15 grader der inne de siste vintrene...det er nok ikke umulig at tempen må økes noe til vinteren da det nok kan bli utvidet bruksområde der inne fremover....så en OK varmeumpe er nok ingen dum ide :-k :thumleft

Garasjen er delvis isolert. Delvis, da den ene yterveggen er satt om med vanlig Leca, samt er det satt inn en uisolert boddør i bakkant.

Sofa blir det nok værre med, til det er nok plassen for liten. Selve rommet er 6,80 X 4,40. Men, den rommer fint 3 sykler i bakkant, samt en racingpreppa Yamaha R6 som har fått et eget hjørne. Resten av gulvplassen blir da mekkeplass og "oppholdsrom" :thumleft

I dag er gulvet dekket med et nytt lag med epoxy, så nå er det bare å veeeeente på at det tørker, før vi kan plassere arbeidsbenk, verktøyskap og annet "stash" :thumleft DET er "kosejobb" det! :thumleft

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av ArcticTiger »

Dette blir bra :thumleft Globe! Et trøndersk Mini-Mekka :D Og jeg vil anbefale en varmepumpe.
Og husk, ingenting er så lønnsomt å "tjyvkoble" som ei varmepumpe, du stjeler 1 kw strøm og får 3 kw varme :knegg

Godtvoksen

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Gizmodude og SheDevil er nå mine nærmeste naboer...
Har de også flyttet inn i garasjen din... :oh

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

De har jobbet seg inn full bruksrett og øvrige tilganger. NAF MF Trondheim avd. Byåsen er snart en realitet :thumleft .... eller blir det MCsiden.no, avdeling Trøndelagen :scratch Banneret til MCsiden skal ihvertfall få en fast plass her inne, når det ikke er med på tur :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Kawasaki »

ArcticTiger skrev:Dette blir bra :thumleft Globe! Et trøndersk Mini-Mekka :D Og jeg vil anbefale en varmepumpe.
Og husk, ingenting er så lønnsomt å "tjyvkoble" som ei varmepumpe, du stjeler 1 kw strøm og får 3 kw varme :knegg

Ja,og strekker du skjøteledning over til "leieboerne" så låner du den ene kilowatten hos dem,så får dem dobbelt tilbake. Vinn-vinn kalles det :-)
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

Her er bilder av progresjonen, frem til i dag :jada:

Bilde
Klargøring til "trikker"-arbeid. Taket er nå ferdig malt...det ble 3 strøk som måtte til....i fløge SheDevil...jeg og Gizmodude mente at det måtte da holde med et..men neiiida... :knegg

Bilde
Måling før montering av lys

Bilde
Montering av lysarmatur.

Bilde
Hvitt tak, gråe vegger og en mørkeblå kant rundt det hele :jada: :thumleft

Bilde
Her blir det trøm og lys :thumleft Fagfolk i arbe!!

Bilde
Besøk av Gammelgutt fikk vi også :thumleft Han hadde kjørt seg en tur til en kompis som bor noen mil sør for Trondheim, og tok turen innom oss også :=D>


Bilde
Da er det gulvet som skal tas, SheDevil sørger for utsparing rundt kantene.

Bilde
Pensler nok til alle ;e

Bilde
Som et av sine mange fagområder...sørget SheDevil for at både Gizmodude og jeg var kommet oss ut av garasjen før hun rullet på epoxy på gulvet og kom seg ut av rommet med ryggen først og uten skoavtrykk på gulvet :knegg

Bilde
Bilde
Så da anser vi snekker og pusse/malejobben for ferdig. Montering og plassering blir nå neste steg...men det vil bli i morgen ettermiddag. Epoxy trenger endel timer før det kan taes i bruk. Vi la et lage med Epoxy i går kveld (noe slitte deler av gulvet som skulle flekkdekkes). Dette var ikke tørt nok til å kunne "brukes" i morges (11 timer etter), så nå drøyder det nok til i morgen ettermiddag før vi får tatt en ny økt!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

Ja...der sier du noe....det jeg IKKE har tatt bilde av det er alt som nå ligger i egen henger, samt er plassert foran og bak garasjen. Dette, kombinert med at jeg har problemer med å kaste ting, gjør at den øvelsen med å nå utstyre garasjen med "må-ha" og ikke så mye "kjekt-å-ha" kan bli en utfordring :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av jhn »

Very nice :thumleft , eller som nevøen min sier, kjempe merri nais.
Æ tenkte æ skulle legge ut et bide av garasjen min, men æ rusla forbi TV'n her om dagen når fruen satt å så på noe som het "syke samlere", da tenkte æ at "det der e ikke no å vise frem på TV", så æ droppe det bildet.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av Globe »

He he he.. :knegg Kom igjen...vi liker "syke samlere" :thumleft Det er ufattelig hva man "legger til side" når man bare har plass til det :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skulle bare rydde litt i garasjen...men det tar litt av!

Legg inn av AJ »

Får veldig lyst til å sette i gang med garasjen her hjemme også. Den har jeg gjort veldig lite med siden den ble satt opp en gang på nittitallet.
Målene er 8 x 6,5 meter med et ferdig oppsatt vegg innerst i den ene halvdelen som enten kan innredes som et lite kontor eller egen MC-garasje i garasjen.

Selv med to mellomstore biler er det plass til i hvert fall en MC til (en Husaberg 570 til vinterbruk hadde vært drømmen :P :p ).

Men så var vi lure nok (synes vi selv... :knegg ) til å bygge en "halv" etasje oppå Leca-grunnmuren, som er selve garasjen. Og der er det faktisk rimelig god plass til å lage leilighet, klubblokale, vinterlagringsplasser, "skrålehall", msikkrom, bibliotek, hjemmekino eller hva det måtte være.
Nå som det ser ut til at jeg får litt mer tid til andre ting enn det jeg har holdt på med de siste par åra, kan det plutselig hende at jeg begynner så smått med å realisere noen planer...
Må si det frister veldig når jeg ser hvor bra det blir hos Globe :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar