Er det risikabelt å kjøre med denne master linken?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
jtand
Innlegg: 30
Registrert: 23 okt 2012, 23:01
Motorsykkelen din: Kawasaki ER6N
Sted: Nordland

Er det risikabelt å kjøre med denne master linken?

Legg inn av jtand »

Da har jeg byttet kjede og drev for første gang. Var litt uheldig når jeg skulle presse kjedelåsen. Det ble en liten sprekk, som dere ser. Bør jeg skifte linken?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er det risikabelt å kjøre med denne master linken?

Legg inn av cannon »

Ja.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det risikabelt å kjøre med denne master linken?

Legg inn av kjellv »

Ingen umiddelbar krise, men ikkeno å dra på langtur med. Kjøp 2 :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er det risikabelt å kjøre med denne master linken?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev:Ingen umiddelbar krise, men ikkeno å dra på langtur med. Kjøp 2 :thumleft
Et kjedebrudd er vel like ille på vei til butikken som på langtur? Og en skadet linkpinne kan vel ingen vurdere livslengden på utifra et enkelt bilde? Risikoen ved kjedebrudd kan omfatte skader på både sykkel, fører og omgivelser. En masterlink koster omtrent null. Det eneste riktige rådet må vel være å bytte umiddelbart?

Fra trådstarters side kunne det være interessant å vite hvilket verktøy som er brukt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det risikabelt å kjøre med denne master linken?

Legg inn av kjellv »

Det er jeg helt enig med deg i cannon. Me la meg presisere hva jeg mente. På korte turer kan man holde øye med dette svake leddet og se om noe endrer seg. Linkpinnen er ikke svekket, kun den klinkede kragen som holder sideplata på plass. Sideplata blir normalt ikke påvirket av krefter som trekker den ut fra kjedet. Men kragen har fått for mye juling og kan ikke stoles på, i hvertfall ikke på langtur. Men holder man øye med den, kan den brukes med vett og forstand til man har fått tak i nytt.

Svar