Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av svein690 »

Er sykkelen helt orginal?

Jeg hadde en RS125 for mange år tilbake, som ikke var orginal. Den slet jeg myyyye med ang å få start.
Som oftest holder å gjøre som andre foreslår her, nettopp å prøve trille den i gang


Ikke gi gass, ikke bruk choke, bare prøv å trill den i gang
Kan hende du må prøve et par ganger

Men for å være på den sikre siden, følg en liten guide:

1) Skru ut tennpluggen (helt ut)
2) Rens pluggen (nederst der metallet bøyer seg)
3) Kontroller at lederen ser normal ut (det er den lille tappen som sitter i midten av tennpluggen, som peker rett ned mot metallet som bøyer deg), Sjekk at avstanden fra tappen og ned til metallet ikke er kjempestort, mener den skal være ca 4-5 mm hvis jeg ikke tar helt feil
4) Ser alt bra ut, og tennpluggen er tørr, sett på plugghetta på tennpluggen (uten å montere tennpluggen tilbake i hullet), hold i plugghetta og putt tuppen av tennpluggen mot metall (et sted uten lakk) og trykk på startknappen, sjekk at det kommer gnist mellom metallet i tennpluggen og tappen i midten
5) Er alt dette i orden, skru tennpluggen tilbake inn i toppen, og monter plugghetten på nytt
6) Prøv å starte den UTEN choke eller å gi gass
7) Starter den ikke da, prøv å trillstarte (du trenger ikke en veldig bratt bakke, bare sørg for at du kommer opp i litt hastighet) (NB! Husk at når du slipper clutchen, så VIL sykkelen "hugge" til med bakhjulet, så vær forberedt på at den vil "holde" igjen på bakhjulet)

Husk også å sjekke om bensinkrana står på ON (og at det er bensin i tanken)
På min så hadde jeg også mulighet for å sette den på "RES", som betyr reservetank (brukes kun når tanken nesten er tom)

Hvis dette ikke fungerer, så er det på tide å sjekke kompresjon og lignende, så da kan du si ifra, så kan jeg heller forklare deg det da

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

svein690 skrev:Er sykkelen helt orginal?

Jeg hadde en RS125 for mange år tilbake, som ikke var orginal. Den slet jeg myyyye med ang å få start.
Som oftest holder å gjøre som andre foreslår her, nettopp å prøve trille den i gang


Ikke gi gass, ikke bruk choke, bare prøv å trill den i gang
Kan hende du må prøve et par ganger

Men for å være på den sikre siden, følg en liten guide:

1) Skru ut tennpluggen (helt ut)
2) Rens pluggen (nederst der metallet bøyer seg)
3) Kontroller at lederen ser normal ut (det er den lille tappen som sitter i midten av tennpluggen, som peker rett ned mot metallet som bøyer deg), Sjekk at avstanden fra tappen og ned til metallet ikke er kjempestort, mener den skal være ca 4-5 mm hvis jeg ikke tar helt feil
4) Ser alt bra ut, og tennpluggen er tørr, sett på plugghetta på tennpluggen (uten å montere tennpluggen tilbake i hullet), hold i plugghetta og putt tuppen av tennpluggen mot metall (et sted uten lakk) og trykk på startknappen, sjekk at det kommer gnist mellom metallet i tennpluggen og tappen i midten
5) Er alt dette i orden, skru tennpluggen tilbake inn i toppen, og monter plugghetten på nytt
6) Prøv å starte den UTEN choke eller å gi gass
7) Starter den ikke da, prøv å trillstarte (du trenger ikke en veldig bratt bakke, bare sørg for at du kommer opp i litt hastighet) (NB! Husk at når du slipper clutchen, så VIL sykkelen "hugge" til med bakhjulet, så vær forberedt på at den vil "holde" igjen på bakhjulet)

Husk også å sjekke om bensinkrana står på ON (og at det er bensin i tanken)
På min så hadde jeg også mulighet for å sette den på "RES", som betyr reservetank (brukes kun når tanken nesten er tom)

Hvis dette ikke fungerer, så er det på tide å sjekke kompresjon og lignende, så da kan du si ifra, så kan jeg heller forklare deg det da
Oh! Flott for en herlig forklaring! I annonsen da jeg kjøpte den sto det "En helt standard sykkel som aldri har vært trimmet", men man vet aldri.
Skal prøve imorgen fremgangsmåten din, og si ifra hvordan det har gått.

Tenkte å bestille en tennplugg fra xlmoto, på denne måten kan jeg bli sikker på om det er tennpluggen som er problemet eller ikke.
http://www.xlmoto.no/tennplugg-ngk--pri ... eIds=94743" onclick="window.open(this.href);return false;

Også tenkte jeg å bestille en svart hjelm med det samme, er det noen som anbefales? Helst ikke over 1500,-
http://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-hjelmer/helhjelmer#/" onclick="window.open(this.href);return false;

edit:

Hvordan er disse to?
http://www.xlmoto.no/mc-hjelm-origine-v ... ource=Finn" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.xlmoto.no/mc-hjelm-mds-m13-mattsvart" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av MLeikarnes »

Tennplugg åpning på 4-5 mm er veldig mye... Da vil du ikke få noen gnist, skal være 1-2 mm. Ellers høres det ut som om den har blitt kjørt med choke på over en lengre periode. Lettsykkelen jeg hadde stoppet etter 2 mil med choke, og da var den hard å få igang igjen.
Du nevnte at sykkelen hadde motorlampe som lyste? Søk eventuelt på google om det er en måte å lese ut feilkoden på uten å koble til data.

Ved trillstarting kan det jo være greit å bruke ett høyere gir enn første, får mer omdreining på motoren ved å brukte andre eller tredje.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av cosmogs »

Wooho skrev:
svein690 skrev:Hvordan vet du at tennpluggen var helt tørr, hvis du ikke har skrudd den helt ut?
Herregud.. føler meg så teit. Trodde det var bare å kjenne på den..
Helt greit å være ny og ikke kunne alt. Det blir ikke dumt før man later som man er verdensmester, og det er aldri teit å spørre om ting man ikke vet! :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av norse900 »

+1
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Monstr »

Hallois og gratulerer med ny sykkel! Som aktiv trialkjører driver jeg med disse 2-taktsmotorene hver eneste dag, og har gjort dette i 11 år nå. :-) Drukning er absolutt ikke uvanlig, og skjer med meg en gang i uka.. :P :p Når du setter på chocken, stenger du for luft sånn at det kommer mer bensin inn i sylinderen fra forgasseren slik at sykkelen skal få hjelp til å starte. Fordi det er olje i bensinen på en totakter, sliter dette enormt på den stakkars pluggen. Den blir full av sot, og ofte kan den være så våt at det drypper av den når man tar den ut.

Jeg merker stor forskjell på en plugg som har vært druknet, og en som aldri har vært det. Drukner jeg en plugg, så bytter jeg den alltid. Pga varmen en en Aprillia RS125 utsettes for, ville jeg helt klart ha skiftet plugg i ny og ne. Kanskje til og med så ofte som hver 3-4 måned. Det koster jo ikke akkurat rare slanten, og du vil få en sykkel som er mer lettstartet, og som har en bedre forbrenning.

Ettersom pluggene blir eldre endres også elektrodeavstanden der gnisten kommer, dette påvirker også ytelsen på sykkelen.

Husk alltid å ha en ekstra plugg under setet :-) Det kan spare deg for mye.

Hvis du skal pusse den samme pluggen med stålbørste hver gang sykkelen drukner, så kommer garantert elektrodeavstanden til å endre seg, og du får dårligere gnist :-)

Kjøp deg en god NGK plugg, fremfor Denso. NGK er mye råere på holdbarhet.

Håper dette var litt informativt fra en mann som har brukt altfor mange timer ute i skogen på en totakter trialsykkel :P :p

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

Daniel V skrev:Hallois og gratulerer med ny sykkel! Som aktiv trialkjører driver jeg med disse 2-taktsmotorene hver eneste dag, og har gjort dette i 11 år nå. :-) Drukning er absolutt ikke uvanlig, og skjer med meg en gang i uka.. :P :p Når du setter på chocken, stenger du for luft sånn at det kommer mer bensin inn i sylinderen fra forgasseren slik at sykkelen skal få hjelp til å starte. Fordi det er olje i bensinen på en totakter, sliter dette enormt på den stakkars pluggen. Den blir full av sot, og ofte kan den være så våt at det drypper av den når man tar den ut.

Jeg merker stor forskjell på en plugg som har vært druknet, og en som aldri har vært det. Drukner jeg en plugg, så bytter jeg den alltid. Pga varmen en en Aprillia RS125 utsettes for, ville jeg helt klart ha skiftet plugg i ny og ne. Kanskje til og med så ofte som hver 3-4 måned. Det koster jo ikke akkurat rare slanten, og du vil få en sykkel som er mer lettstartet, og som har en bedre forbrenning.

Ettersom pluggene blir eldre endres også elektrodeavstanden der gnisten kommer, dette påvirker også ytelsen på sykkelen.

Husk alltid å ha en ekstra plugg under setet :-) Det kan spare deg for mye.

Hvis du skal pusse den samme pluggen med stålbørste hver gang sykkelen drukner, så kommer garantert elektrodeavstanden til å endre seg, og du får dårligere gnist :-)

Kjøp deg en god NGK plugg, fremfor Denso. NGK er mye råere på holdbarhet.

Håper dette var litt informativt fra en mann som har brukt altfor mange timer ute i skogen på en totakter trialsykkel :P :p
Hjertlig! Og takk for en god forklaring! Er det som oftest tennpluggen som er problemet når en to takter ikke starter? Hørte på deg og bestilte en NGK plugg, så er det greit å ha den. Får håpe jeg får startet den idag. Sol ute..

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

Skrudde av tennpluggen, den var litt våt og sotete, tørket den med papir og fikk vekk det skitne og mørke med en skruetrekker.. Fikk ikke startet den da heller.. Kan jeg ha gjort det feil? :-k

Toven

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Toven »

Igjen, får å nevne det: Du har ikke kommet borti startstoppen på høyre side av styret ved gassen?

Hvor mye choke bruker du når du prøver å starte, evt har du noe choke på?

Har du prøvd trillestart etter du rengjorde pluggen? Som nevnt tidligere, få litt fart og sett den i andre gir - popp så ut clutchen

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

Toven skrev:Igjen, får å nevne det: Du har ikke kommet borti startstoppen på høyre side av styret ved gassen?

Hvor mye choke bruker du når du prøver å starte, evt har du noe choke på?

Har du prøvd trillestart etter du rengjorde pluggen? Som nevnt tidligere, få litt fart og sett den i andre gir - popp så ut clutchen
"Startstoppen" skal vel være på? Har prøvd både med og uten choke tidligere.

Jeg prøvde å trillestarte den etter at jeg rengjorde pluggen, men det funket ikke.
Forresten, er det nødvendig å prøve å trillestarte den hvis jeg lader batteriet?

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av svein690 »

På "start/stopp" knappen, så er det 2 tegn, en halvsirkel med pil på og en runding med et kryss over
Den skal da stå mot halvsirkelen med pil

Det med trillstart er bare for å "tvinge" motoren til å gå rundt, samtidig å bygge opp kompresjon

Toven

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Toven »

Startknappen skal stå i "run" ja.
Du gir ikke masse gass på rulla når du prøver å starte på elstarten?

Sykkelen står ellers i nøytral? Skal være mulig å starte i nøytral med støtta nede som mange andre...
om den står i gir og støtta står nede får du ikke starta

Lad batteriet, kan hende pluggen har fått kjørt seg såpass at den nye må til (?)

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

Toven skrev:Startknappen skal stå i "run" ja.
Du gir ikke masse gass på rulla når du prøver å starte på elstarten?

Sykkelen står ellers i nøytral? Skal være mulig å starte i nøytral med støtta nede som mange andre...
om den står i gir og støtta står nede får du ikke starta

Lad batteriet, kan hende pluggen har fått kjørt seg såpass at den nye må til (?)
Har prøvd både med gass og uten.
Har bestilt ny plugg, tar 2-6 virkedager før jeg får den. Hvor i Oslo får jeg kjøpt en plug for denne imorgen evt.?

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

svein690 skrev:På "start/stopp" knappen, så er det 2 tegn, en halvsirkel med pil på og en runding med et kryss over
Den skal da stå mot halvsirkelen med pil

Det med trillstart er bare for å "tvinge" motoren til å gå rundt, samtidig å bygge opp kompresjon
Startknappen er uten tvil på. Har jo slått den av og på flere ganger fra Kornsjø til Oslo, så vet hva "av" og hva "på" er.
Er så dumt hvis jeg ikke får den fikset, for det er ikke så lett å få den til verksted heller.

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av svein690 »

Mc-Oslo og muligens Snellingen

Svar