Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg syns fortsatt det er artig og ikke minst interessant å fortsatt eksperimentere litt med dyse/nozzle plasseringen til oljesmøreren jeg har på 1290'en.
Å ha den til å dryppe olje på yttersiden av kjedet rett før tann og kjede møtes på fordrevet viste seg å gi mindre effektiv smøring enn hva jeg trodde i starten. Årsaken kan være at vertikalavstanden / fallet fra oljereservoaret til dysa er litt for liten.
Derfor ble dysa flyttet tilbake til bakdrevet. Men ikke lagt langs drevsiden slik produsenten anbefaler til de fleste syklene. Dette fordi dysa slites fort når den er plassert slik, noe jeg jeg straks så da jeg byttet denne med en annen jeg hadde liggende.

Løsningen krevde en viss kreativitet og modifisering for å få den der jeg ville ha den og fest på en så solid måte som mulig med enkle hjelpemidler.
Først fant jeg en metaltråd jeg allerede hadde og som jeg viklet rundt dysa. Dette for å gjøre den stivere og bøyelig på samme måte som den viklede helix-slangen fra produsenten.
Deretter fikk jeg på plass et plaststrips rundt ene skruefestet til kjedebeskyttelsen nederst på svingarmen rett foran bakdrevet.
Skrudde på plass kjedebeskyttelsen, strammet til stripset og justerte dysa i rett vinkel og avstand for best mulig resultatet.
Og det tror jeg faktisk jeg har fått til med denne løsningen! Olja drypper ned overgangen mellom ytre ledd og rulle på kjedet, noe som ser ut til å gi optimal smøring og svært lite og knapt synlig oljavkast på felgen, selv etter flere mils kjøring. Dette avhenger selvfølgelig av at oljesmøreren er fininnstilt, noe som vil variere fra sykkel til sykkel.

Løsningen jeg har valgt kan helt sikkert også brukes på andre oljesmøresystemer enn den jeg har siden alle bruker samme påføringsprinsippet, så langt jeg kjenner til.

Her et bilde av dyseplasseringen:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

De første forsøk jeg gjorde på TDMen var å montere dobbeldysa da den virket så smart i mitt hode. Denne la jeg inntil bakdrevet, på begge sider av drevet ca kl 8 når du står på venstre side av sykkelen. Dette var nesten håpløst å få til, og jeg ga opp og monterte singledysa.
Problemet med dobbeldysa var at den var så myk og kom ut av stilling med en gang jeg trillet sykkelen litt bakover.
Har du prøvd å montere den?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:De første forsøk jeg gjorde på TDMen var å montere dobbeldysa da den virket så smart i mitt hode. Denne la jeg inntil bakdrevet, på begge sider av drevet ca kl 8 når du står på venstre side av sykkelen. Dette var nesten håpløst å få til, og jeg ga opp og monterte singledysa.
Problemet med dobbeldysa var at den var så myk og kom ut av stilling med en gang jeg trillet sykkelen litt bakover.
Har du prøvd å montere den?
Aldri prøvd dobbeltdysa. Nettopp fordi jeg syntes den ikke så særlig robust ut.
Vet at enkelte Tutoro brukere har satt på dobbeltdyse fra Scottoiler, tror jeg det var, og som er godt fornøyd med den.

Et annet viktig poeng for meg i tillegg til kjedesmøring under kjøring, er at oljepåføringen går klar av kjede- og drev bytte. Vet at en del MC-meknaikere er litt smålei av å måtte ta hensyn til disse når kjede og drev skal byttes. Men selvfølgelig ikkeno' problem om man gjør slike bytter selv.
Med den plasseringen jeg har nå tror jeg ganske sikkert at oljedysa får være i fred for "klåfingrede" og kanskje litt småirriterte mekanikere... ;-) :P :p .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Epylypzon »

Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Epylypzon skrev:Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Dette har du helt sikkert rett i.
Men jeg tror fortsatt at det er en stor fordel at kjedet blir smurt under kjøring og ikke bare etter kjøringen, under alle forhold og kjøremønstre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
Epylypzon skrev:Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Dette har du helt sikkert rett i.
Men jeg tror fortsatt at det er en stor fordel at kjedet blir smurt under kjøring og ikke bare etter kjøringen, under alle forhold og kjøremønstre.
Jeg tror automatisk kjedesmøring har svært mye for seg for alle, og spesielt de som kjører mye på grus (støv)
Når du smører med spray så pakker du inn partiklene i en grease på kjedet hver gang du smører. Et automatisk smøresystem tilfører olje hele tiden, og oljen vil "skylle bort" støvet mens du kjører. I hvert fall i langt større grad enn spray gjør.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev:
AJ skrev:
Epylypzon skrev:Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Dette har du helt sikkert rett i.
Men jeg tror fortsatt at det er en stor fordel at kjedet blir smurt under kjøring og ikke bare etter kjøringen, under alle forhold og kjøremønstre.
Jeg tror automatisk kjedesmøring har svært mye for seg for alle, og spesielt de som kjører mye på grus (støv)
Når du smører med spray så pakker du inn partiklene i en grease på kjedet hver gang du smører. Et automatisk smøresystem tilfører olje hele tiden, og oljen vil "skylle bort" støvet mens du kjører. I hvert fall i langt større grad enn spray gjør.
Har tro på begge disse argumentene, og skal nå forsøke å "bevise" det: Har montert nytt kjede- og drevsett og automatisk kjedesmører. Nå er det "bare" å kjøre 30.000 km og se hva resultatet blir :scratch
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@E-strom: hvilket system har du montert?

Originalkjedet på KTM'en har nå vart i vel 20K og ser ikke slitt ut. Noe "inspeksjonsluka" fortsatt viser. I denne halvmåneutsparingen vises fortsatt halve klinkerpinnen akkurat som det gjorde da sykkel var ny. En klar indikasjon på minimal slitasje, så langt jeg kan bedømme.
Ser for meg at kjedet kan fungere helt fin i 20K til med det smøresystemet jeg har i dag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:@E-strom: hvilket system har du montert?

Originalkjedet på KTM'en har nå vart i vel 20K og ser ikke slitt ut. Noe "inspeksjonsluka" fortsatt viser. I denne halvmåneutsparingen vises fortsatt halve klinkerpinnen akkurat som det gjorde da sykkel var ny. En klar indikasjon på minimal slitasje, så langt jeg kan bedømme.
Ser for meg at kjedet kan fungere helt fin i 20K til med det smøresystemet jeg har i dag.
Scottoiler "Louis special"
https://www.louis.de/en/artikel/scottoi ... l/10004488" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

E-strom skrev: Scottoiler "Louis special"
https://www.louis.de/en/artikel/scottoi ... l/10004488" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen 'vitenskapelige' bilder av monteringen?
Husk, dette er sprocket science tråden... :P :p .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:
E-strom skrev: Scottoiler "Louis special"
https://www.louis.de/en/artikel/scottoi ... l/10004488" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen 'vitenskapelige' bilder av monteringen?
Husk, dette er sprocket science tråden... :P :p .
Øh... - nei :redface

Målet var en mest mulig usynlig installasjon, så:
- Beholderen ligger under setet
- Slangen går ned langs demperen og videre på undersiden av svingarmen
- Påføringen er skrudd fast på innsiden av festet for "bobbins"
Så det eneste som synes er noen centimeter med sort plastrør ned på bakre drev...

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ser bra ut den installasjonen der :drg .
Jeg tok også sikte på mest mulig skjult opplegg, men på KTM'en var det ikke praktisk mulig (uten kreativ modding...) å skjule oljebeholderen.

Men jeg har plassert den så diskret som mulig bak høyre pasasjerfothviler.
Oljeslangen var det veldig enkelt å plassere på baksiden av svingarmen med oljedysa skjult bak nedre beskyttelsesbrakett siden jeg har plassert dysa foran bakdrevet og ikke inntil, slik du har gjort på din sykkel.
Har også viklet oljedysa slik at den lettere kan bøyes og formes for best mulig tilpasning. Blir også mer robust med metalltrådviklingen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@E-strom:
Er litt nysgjerrige på et par ting: Bruker du Scottoiler egen eller annen olje. I så fall hvilken?

Med den dyseplasseringen du har, blir noe av olja kastet av på felgen? I så fall hvor mye?

Med Tutoro smøreren som jeg har bruker jeg produsentens egen olje, som funker bra. Men jeg er alltid åpen for andre forslag som kanskje er enda bedre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

Minimalt med olje på felgen, og ikkeno på selve dekket - mener selv det var mer søl med sprayboks... :prf

Bruker den oljen som fulgte med, altså Scottoilers egen (vanlig, ikke den for såkalt "varmere strøk"). Justerer ned så mye som mulig, men likevel ikke så mye at kjedet blir tørt. Med min installasjon står da justeringsskruen på 1/3 for tørrvær, men den blir skrudd opp til 1/2 hvis jeg skal på grustur eller regnværstur (selv jeg prøver å unngå kombinasjon av de to alternativene).

Kanskje jeg prøver en annen olje, kanskje ikke. Har googlet litt og funnet ut at mange bruker ulike gear- og hydraulikkoljer. Får se hva jeg finner ut. Mange har prøvd mye ser jeg :scratch

Og en ting til!
- kjedet er mye lettere å holde rent med denne oljen enn med vanlig kjedespray
- kjapp runde med kjedebørsteog renset parafin på kjedet gir gullende rent resultat (ref. bildet over)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Se der, ja!
Lik innstilling som det jeg har, som gir en fin tynn oljefilm på kjederullene i tør vært og som faktisk vasker reint kjedet i regn samtidig som det er olje på det.
Samme effekt med Scottoilers olje som med den fra Tutoro, virker det som.
Da blir det nok til at jeg holder meg til Tutoro.
Fikk for øvrig en halvliters kanne gratis tilsendt etter å ha sendt produsenten bilder med kommentarer av monteringen. :prf
Har enda ikke brukt den første jeg kjøpte sammen med kjedesmøreren. Og det betyr at jeg har mer enn nok til neste sesong også :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar