Start problemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Snikkeren skrev:Jeg tipper releet er ok. Den klikke lyden du hører er releet som slår inn, men det er ikke nok strøm til å dra starteren.
Da er vi to som enig :thumleft Føler mer og mer at det er batteriet som har sagt takk for mange fine turer, men på tide å bytte meg ut, jeg er sliten... :knegg
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Start problemer

Legg inn av Dexter »

Jeg hadde samme sak på min lille grønne i fjor. Det var bare kontakten med batteriet som var dårlig faktisk. Skrudde løst, gjorde rent, skrudde fast igjen så var alt i skjønneste orden.

Det ga nok strøm til lys, men det bare klikka når jeg skulle starte, hvis det klikka i det hele tatt da...

Så jeg ville starta dær...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Dexter: begynte der, men hjalp ikke...

Så! Jeg kjøpte nytt batteri, og vips!! Full fres på første forsøk :-D
Så i morgen skal jeg ut å kjøre litt for å sjekke at alt er son det skal ;-)

Men jeg har ett spørsmål til alle dere kloke hoder; da jeg kjørte hjem så ville verken sykkelen på tomgang eller for full pupp - ved harde pådrag så hoster og harket den som stakkars motor. Kan dette skylder dårlig batteri/spenning? For da jeg byttet batteri så gikk den plutselig helt normalt på tomgang igjen og rusa helt fint.

Noen innvendinger/forslag?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Altså, jeg mener verken gå normalt på tomgang eller for full pupp..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Start problemer

Legg inn av mekkern »

ustabil spenning=ustabil drift.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Start problemer

Legg inn av Kjellrf »

Hvis du har kjørt noen mil med dårlig batteri, pleier regulatoren å ta kvelden.

Hadde du byttet batteri med en gang, istedenfor å trille den igang, hadde du sluppet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Gammelgutt

Re: Start problemer

Legg inn av Gammelgutt »

Dexter skrev:Jeg hadde samme sak på min lille grønne i fjor. Det var bare kontakten med batteriet som var dårlig faktisk. Skrudde løst, gjorde rent, skrudde fast igjen så var alt i skjønneste orden.

Det ga nok strøm til lys, men det bare klikka når jeg skulle starte, hvis det klikka i det hele tatt da...

Så jeg ville starta dær...
Og om det bare klikka så klikka det for eieren også?. :-k

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

God kveld alle mann!

Da var problemet tilbake, var å kjørte litt i kveld og etter en liten pit stopp så ville ikke sykkelen starte..

Det er strøm der, alt av lys funker, og motoren går for fullt. Så når jeg skal starte så begynner starteren å dra i gang før den stopper og det kommer en klikke lyd fra + Polen på batteriet..

Noen gode forslag til neste steg? Har allerede satt i nytt batteri. Så vet ikke om den har problemer med ladinga eller noe annet, men er denne klikke lyden jeg stusser litt over..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Start problemer

Legg inn av Snikkeren »

Har du målt spenningen på batteriet? Både med motoren av og i gang? Tipper du har problemer med ladingen. Hvis det funket fint når du satte i nytt nyladet batteri, men får problemer etter en stund, så er sikkert spenningen for lav.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Start problemer

Legg inn av Kawasaki »

Som snikkern skriver,sjekk batteriets hvilespenning,skal være ca 12,7 V tror jeg. Sjekk så ladespenningen når motor går,den bør vel være noe over 14 V.

Når du har gjort dette,har du mere å gå etter,vær systematisk. Gjør det uansett om du henger deg opp i den klikkinga,bare for å få bekreftet/avkreftet ladespenning.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Will do lads, gjør det i morgen etter jobb :thumleft
Takk for svar ;e
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

God kveld godtfolk!

Altså.. Jeg har målt batteriet i kveld og hvile spenningen lå på 12,53v og drift spenningen lå på mellom 13-14,8v på det høyste (kom an på turtallet), så dette må jo bety at sykkelen lader? for så fort sykkelen ble startet så økte spenningen på batteriet.

Så, etter å ha startet sykkelen ett par ganger så ville ikke sykkelen mer, virket som om batteriet ikke hadde nok å by på. Dette er da ett biltema batteri, en god bekjent av meg som har kjørt i 20 år mente at jeg burde klage på det og få igjen pengene mine for så å kjøpe ett bedre batteri, da han rett og slett mente og tror at Biltema batteriet ikke store greiene - siden så fort det mister litt spenning så gjør det ikke jobben sin. Noen meninger?

For etter ikveld så er jeg overbevist om at dårlig batteri er skyld i det hele, det gamle batteriet mitt er dødt, målte spenningen og lå under normal hvilespenning. Og jeg tror Biltema bare er shiiiiten. For så fort jeg setter i ett topplaget batteri, så fyrer sykkelen som om den nettopp skulle ha kommer ut fra fabrikk, og sykkelen lader (tror jeg fremdeles siden spenningen stiger ved drift), men så fort jeg starter sykkelen ett par ganger, så gir ikke batteri noe trøkk til å dra igang starteren. Starteren begynner og dra også stopper den og releét begynner med klikkelyden.

Så skal kjøpe nytt og bedre batteri i morgen, men burde jeg gå for ett større batteri? Har idag 12v - 8A..

Målte og spenningen ved releét og der var det samme spenningsnivå som på batteriet, så ingen brudd der, noe som jeg ikke tror på dårlig kontakt ett sted, eller at starteren er sliten for den burde vel ikke ha blitt påvirket av spenningen sånn sett (siden fyrer for fullt og så ikke trekker, om den hadde vært sliten så burde den vel ha vært mer treig og doven og bare spolt uten å trekke?)

Så jeg tror ett bedre batteri er tingen, eller hva sier dere mer erfarne der ute?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Sted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Start problemer

Legg inn av janos »

Ta mål av batterikassen, så kjøper du deg det største batteriet du får plass til. 8 Amp synes jeg høres pinglete ut. Har selv 10 amp- men skal øke når nytt skal handles.
Lykke til.

Edit: ser ut til at de 8 amp dine stemmer..Link til skikkelig kvalitets batteri:
http://www.exidesearch.com/WebForms/Bat ... Make=Honda" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Start problemer

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg har Biltema gel batteri
det fungerer greit for meg.Min sykkel krever en del strøm for å starte...
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Start problemer

Legg inn av mekkern »

har biltema smf batteri i CBR`n og det funker bra.måtte kinne LENGE i våres før det startet.
Alltid når en kjøper batteri skal det sjekkes hvilespenning og last.
lukkede batterier som har stått ubrukt en ukjent periode i butikk kan ha fåt en knekk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar