Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (solved)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
zungam
Innlegg: 6
Registrert: 06 mai 2016, 04:33
Motorsykkelen din: Yamaha Aerox YQ50

Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (solved)

Legg inn av zungam »

Heisann, jeg er ny i forumet så beklager om jeg har postet på feil sted.

Her er videoen av Scooteren som ikke starter:
https://www.youtube.com/watch?v=J2tqhrJ77Ac

Feilen er tilfeldig og periodisk! Dvs noen ganger starter den, også kjører den 100% perfekt uten noen ulyder. Det kan ta minutter, timer, dager eller måneder, før den plutselig, helt uten forbehold, stopper. Hvis dette skjer, så forblir den i tilstanden som i videoen over. Hvis du trør på kickstarten lenge nok, så starter den til slutt, men det kan det ta minutter, timer, dager eller måneder før den starter igjen. Dette mønsteret gjentar seg. Igjen, og igjen. Det er helt tilfeldig når den stopper. Ser ikke sammenheng med temperatur, vær, eller hvor lenge den har kjørt. Derimot så tror jeg den stopper ca 30% oftere hvis jeg kjører raskt og lenge i nedoverbakker.

Jeg har prøvd å mekke på den i ett år nå...

Har prøvd:
-Fylle på forskjellige mengder frostveske
-Sette inn ny tennplugg
-Vaske tennplugg i rødsprit mange ganger (ved tilfelle for rik blanding, men tennpluggen er jo i utganspuntet rein og tørr)
-Sette inn nytt batteri
-Skifte coil og plugghatten
-Vaske og spyle ut forgasser samt vasket luftfilter
-Sjekke om der er bensin inni forbrenningskammer (satt fyr på den med lighter mange ganger, sier pang, lukter også bensin)
-Satt inn ny bensinslange til forgasseren, gjort visuel inspeksjon av slangene!
-Sjekke at magnetisk pickup er på plass og riktig avstand fra roterende spole (ikke sjekket volt fra den enda)

Hvis noen har et bra forslag til hva feilen er, så blir jeg så glad at jeg kjøper deg gjerne en øl!

model:
Yamaha Aerox YQ50 2006
Sist redigert av zungam den 01 jun 2016, 22:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av ejs »

Dersom pluggen er tørr når den stopper, da får den jo ikke bensin...(du skrev at plugg i utgangspunkt er tørr.
Tank ventilasjon ?
Bensinfiltere.? ( i tanken? På slangen ? Intak til gasser ?)
Dersom det er elektrisk så bør pluggen være våt av bensin når motoren stopper. :-k
If it ain't broke, I'll break it.

zungam
Innlegg: 6
Registrert: 06 mai 2016, 04:33
Motorsykkelen din: Yamaha Aerox YQ50

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av zungam »

ejs skrev:Dersom pluggen er tørr når den stopper, da får den jo ikke bensin...(du skrev at plugg i utgangspunkt er tørr.
Tank ventilasjon ?
Bensinfiltere.? ( i tanken? På slangen ? Intak til gasser ?)
Dersom det er elektrisk så bør pluggen være våt av bensin når motoren stopper. :-k
Tusen takk for tips. Men pluggen blir våt når jeg står å pumper på kick starteren. :/ Utelukker ikke at den fungerer når jeg pumper, men fungerer ikke "lenge nok", så når jeg starter, så kommer ikke bensin.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av kjellv »

Har du sjekket om det er gnist på pluggen?

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av Alex-68 »

Bensinpumpa
Mc Oslo Suger!

ZZR-Erling

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av ZZR-Erling »

Gnist..

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av Geiroe »

Det er to ting som må være på plass for å starte, og det er bensin, og gnist. Hvis pluggen er våt etter at du har tråkket noen ganger får den bensin. Skru ut pluggen, sett den i plugghetta, og legg pluggen inntil toppen, tråkk og du skal du få god gnist.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av Alex-68 »

Hva om den får for mye bensin? Moped er som en liten påhengsmotor.. Defekt bensinpumpe og pluggen bader.. Setter fremdeles en knapp på bensinpumpa.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av kjellv »

Det er mange ting det kan være, men sjekk det enkleste først. Er det gnist på pluggen?
Hvis ja, så konsentrerer du deg om bensintilførselen. Her er det flere ting som kan lage trøbbel. Bensinpumpa kan det være. Den er elektrisk, og sitter på/ved forgasseren. Men se også på bensinkranen. Denne er automatisk, altså vakuumdrevet som på de fleste scootere. Du må altså ha litt fart i motoren for å skape vakuum før kranen åpner.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av FredrikE24 »

Bensinpumpe? På en moped? Det var nytt for meg.

At den tenner hører man, en ny plugg kan uansett ikke skade. Videre så høres det ut som den går litt magert. Jeg ville nok plukket ut gassern og rensket den først som sist.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev:Bensinpumpe? På en moped? Det var nytt for meg.
Nei selvfølgelig ikke :redface
Jeg måtte inn i VHB og sjekke, jeg har alltid tolket den elektriske enheten som sitter på forgasseren på Aerox som bensinpumpe. Men det er det ikke, dette er en elektronisk automatchoke.
Men for all del, den kan lage trøbbel den om den ikke virker eller får feil signaler.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av 650spleisn »

Har ingen spesifikke kunnskaper om din type scooter, men foreslår noen basic sjekkpunkter.
Sjekk tanken for urenheter. Det kan hende det er en slags strainer på bensinkranen (inni tanken) som tidvis kan tette seg hvis du har noe grums på tanken. Kondens?
Vacum på tanken er allerede nevnt. Tror ikke det ettersom problemet kan vare lenge men bør uansett sjekkes ut.
Etter hva jeg kan bedømme fra videoen så starter motoren men dør ut ganske fort. Prøv å gi den litt startgass når du opplever dette. Hvis motoren da går i gang så lenge den har startgass å forbrenne så tror jeg du kan uteslutte tenningsfeil.
Ser at noen over her har foreslått å sjekke gnisten på pluggen når du tramper på kikken. Det er et bra forslag, men etter videoen å bedømme så høres det ut som om tenningen (gnisten) er ok.

Du skriver også at problemet typisk oppstår etter hard kjøring / nedoverbakke. Slike tilstander kan gi veldig varm plugg med påfølgende fastbrent belegg på senterelektrodens keramikk isolasjon. Et slikt belegg kan noen ganger være elektrisk ledende og føre til jording av senterelektroden som i sin tur kan gi null gnist.
Sjekk om du har riktig plugg ihht instruksjonsboken.
Det er veldig vanskelig å rengjøre en plugg som har fått elektrisk ledende belegg på isolasjonen til senterelektroden.
Rødsprit og lighter tror jeg ikke holder i denne sammenheng. Sandblåsing kan fungere.
Belegg / skit på keramikken (over 6-kanten) kan også jorde pluggen å spolere gnisten.

Problemet kan også oppstå selv om du har riktig plugg men da er årsaken sekundert.
Primerproblemet er da muligens for mager blanding mellom luft og bensin (noe som gir høyere forbrenningstemperatur).
Da må du inn i forgasserens kompliserte verden.
Alle luft-og bensindyser må fungere korrekt (være rene) ikke bare individuelt, men også i forhold til hverandre.
Har du modifisert luftfilteret? Mindre motstand gjennom luftfilter ( eller fjernet helt) kan gi for mager blanding.

Må si jeg digger dine anstrengelser og tester/observasjoner for å feilsøke problemet. Helt etter min bok.
Man får ofte svar på mange ting, men så dukker det gjerne opp fler spørsmål under veis. Mange fler :)
Noen ganger er det helt ok å ty til hjelp av noen som kan litt mere enn en selv.
I dette tilfelle så er forgasseren kanskje et slikt tilfelle.
Det er ikke mange blant oss som fullt ut forstår hvordan en forgasser fungerer, meg selv inkludert.

I "gamle dager" kunne man langt på vei analysere tilstanden på motor / forgasser ved å se på pluggens tilstand (hvit, grå, svart sot, bek, etc). Etter at bensinen lovpåmessig er blitt utblandet med (5-10%?) bioetanol så er det vanskelig å foreta en driftsanalyse basert på pluggens utseende. De er så å si alltid gråhvite uansett andre faktorer.

Andre sjekkpunkter kan være om motoren drar falsk luft. Dvs lekkasjer på innsuget mellom forgasser og sylinder.
Antar at du også har en motstand i plugghetten. Den kan lage problem i noen temperaturområder.
Vet ikke hvilken ohm den skal ha men det kan du sikkert Google deg fram til.

Om du har en garasje eller et kjellerrom hvor du kan slå av lyset så forsøk å gjøre det så bekmørkt som mulig (det gjelder i å ikke være mørkeredd. jeg selv foretrekker noen pils innabords :) ) Tramp i vei på kikken så mye du orker samtidig som du ser etter gnister fra tenningssystemet som slår til jord der hvor det ikke skal være gnist.
Coil, tennkabel og plugg hette.
En langsøkt teori, men ganske lett å gjennomføre hvis man er to personer.

Om jeg har forstått riktig så er dette en 2-takter. Noen 2-taktsoljer kan være problematiske ifht belegg på pluggen.
Er det reedventil på din? Google om du ikke er kjent med begrepet.

Lykke til med feilsøkingen.
Hold oss gjerne oppdatert

ZZR-Erling

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av ZZR-Erling »

Åja.. Dør etter nedoverbakke..da tror jeg den ikke får nok bensin. Skittent filter om du har det på slange mellom tank og forgasser. Kluss med vakuum til bensinkran, skit i tanken og eller gasser

zungam
Innlegg: 6
Registrert: 06 mai 2016, 04:33
Motorsykkelen din: Yamaha Aerox YQ50

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av zungam »

Her var det mange gode forslag! Takk for det! Spesiel takk til 650spleisn som kom med mange forslag!

Spørsmål, kan motoren starte uten kjølevann og eksospotte??? Jeg har mekket litt på mopeden nå, så koblet av vannpumpa, så hadde ingen kjølevann i, eller potte på, men min logikk tilsier at det skal gå likevel... likevel, "be in mind" når jeg gjør meg følgende konklusjoner:

kjellv, ZZR-Erling, Geiroe, 650spleisn spurte om gnist:
Takk for tips. Jeg gikk ut og prøvde å se etter gnist. Det var gnist i tennpluggen, og som bare juling! Jeg stakk den inn igjen, prøvde å starte, men nei, ingen start! Igjen, jeg tok ut tennpluggen, så om det fortsatt var gnist, og ja, gnist som bare juling. Stakk den inn igjen, og ingen start. Gjorde dette 6 ganger, samme konklusjon.

Ser bare to muligheter(så fremst at scootere kan starte uten kjølevann og eksospotte). Enten så er det et stort monster inni forbrenningskammeret som ødelegger jordingen, eller så er faktisk tennpluggen i orden. Da går vi til alternativ to:

ejs, Alex-68, Geiroe, kjellv foreslo lite bensintilførsel:
Jeg tenker, bensinen må jo være problemet da. Jeg prøvde å ta ut tennpluggen, og pumpe bensin inn i forbrenningskammeret, sette fyr med lighter. Det var rart fordi noen ganger så brant det, men flest gange skjedde ingenting. Jeg prøvde så å starte motoren, og siden potta var koblet av, så kunne jeg jo høre når d smalt og når det ikke smalt. Det smalt kanskje bare 2/100 takter, altså omdreininger. De resterende 98/100 omdreiningene hørtes bare ut som at det var rotering i akslingen, men ikke eksplosjon. Jeg misstenker at mye av det som høres på videoen også bare er rotasjon, ingen eksplosjon.
Nb! Det kan tenkes at det ikke kan starte uten potte, men fikk en kompis til å presse potta opp mot sylinderen for å skape litt mottrykk, men ingen endring. I mitt hode så skal det iallefall smelle. Fordi de gangene det smalt var det 1000 ganger høyere lyd enn ellers, og når det ikke smalt hørtes det bare ut som den kjedelige lyden på filmen!

Kan det være flåtøren?

mvh Magnus

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Hvorfor starter ikke Scooteren min?? (se video)

Legg inn av Alex-68 »

Ps, potta har ikke en dritt med om den starter eller ikke. Eneste den gjør er og virke støydempene, og mulig der sperra også sitter så den ikke går fortere. Nå hadde jeg plukket ut hele gassern og blåst den helt ren, også latt den ligge i ett dieselbad. Så hadde jeg sjekket alle ledninger, bensinledning, kontakter, og kjøpt ny plugg, og satt inn gassern etter to dager hvor den da er blåst ren med dekkluften fra en bensinstasjon. Og montert den inn igjen når den er helt tørr.. Og da ser du også om flotøren er som den skal. Hadde sikkert tatt av tanken, og bytta bensin i samme slengen tilfelle du har kondens der og fått fjernet alle tilfeller som kan det være og er det saker.. Starter den ikke etter dette, da har du ett problem. Da er det opp med toppen og sjekke pakninger, stempel og se om det er noe riper der, om det er pakningen det er noe galt med. Så nå har du litt og gjøre.
Mc Oslo Suger!

Svar