Suzuki GSX600 skjært seg..?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Lindberg
Innlegg: 16
Registrert: 26 mai 2016, 23:02
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
Sted: Oslo

Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av Lindberg »

Har trøbbel med min GSX600F, 98 modell.

Nettopp kjøpt sykkelen, men lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken... Var ganske tung å starte idag, den har stått i tre uker siden sist. Kjørte en kort runde et par minutter, måtte stoppe og ta en telefon, etter det fikk jeg ikke startet den igjen. Måtte "løpe den igang", da kom den på tredje forsøk. Kjørte rolig noen hundre meter, kjente jeg måtte gi på litt for at den ikke skulle dø ut. Plutselig stoppet den helt opp, hørte noen ulyder (vanskelig å beskrive), bakhjulet låste seg, og jeg hogg inn clutchen. Etter det var det fullstendig game over... Nå er det helt låst, starter ikke, og ikke snakk om å løpestarte den heller. Hva i holitatten kan ha skjedd?

Den kan jo ikke ha blitt så varm at den er fullstendig skjært eller..? Og ja, det er plenty med olje. Registerreim..? Dere skjønner at jeg ikke er mekaniker...

Alle innspill mottas med takk. Jeg frykter at dette kan bli dyrt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av Jompa »

Ja, det blir dyrt.
Ventilhavari, knekt kamkjede (med ventilhavari) gearkassehavari.
Uansett årsak blir det dyrt når motoren bråstopper og ikke går rundt mere.

Men har du hatt sykkeln i bare noen dager eller uker var det vel feil på den da du kjøpte den ?
Krev å få handelen omgjort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av gsx750_80 »

Lindberg skrev:Har trøbbel med min GSX600F, 98 modell.

Nettopp kjøpt sykkelen, men lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken... Var ganske tung å starte idag, den har stått i tre uker siden sist. Kjørte en kort runde et par minutter, måtte stoppe og ta en telefon, etter det fikk jeg ikke startet den igjen. Måtte "løpe den igang", da kom den på tredje forsøk. Kjørte rolig noen hundre meter, kjente jeg måtte gi på litt for at den ikke skulle dø ut. Plutselig stoppet den helt opp, hørte noen ulyder (vanskelig å beskrive), bakhjulet låste seg, og jeg hogg inn clutchen. Etter det var det fullstendig game over... Nå er det helt låst, starter ikke, og ikke snakk om å løpestarte den heller. Hva i holitatten kan ha skjedd?

Den kan jo ikke ha blitt så varm at den er fullstendig skjært eller..? Og ja, det er plenty med olje. Registerreim..? Dere skjønner at jeg ikke er mekaniker...

Alle innspill mottas med takk. Jeg frykter at dette kan bli dyrt.
Forferdelig irriterende nå slikt skjer.
Om det skulle vise seg vanskelig å få omgjort handel er det antakelig billigere å få satt inn en byttemotor enn å reparere
den du har. Vet ikke om denne passer, og tilstanden, men her er en til 3000:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73441820
Evt skaff en komplett sykkel, og sett inn motor, fra feks mobile.de eller blocket.se . Større utvalg, bedre priser, antakelig.
mvh

-gsx750_80

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av PetterT »

Hvis sykkelen er under fem år så går det på garanti/reklamasjon, hvis det ikke er selvforskylt :)
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av HeHy »

PetterT skrev:Hvis sykkelen er under fem år så går det på garanti/reklamasjon, hvis det ikke er selvforskylt :)
"98 modell", tror det er eldre enn 5 år gitt ;)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av Geiroe »

Skru av dekselet til svinghjulet, og se om du får dratt den rundt med skralle. Det må jo ikke være noe dramatisk feil. Du bør vel prøve å få den til et verksted, som kan gi deg et svar, og prisoverslag på reparasjon.
Batteriet ditt er vel iorden? sykkelen dør med dårlig batteri, og bruk av lys.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av 650spleisn »

Står bakhjulet dønn fast uavhengig om clutch er ute eller inne?
Hvis ja: mulig havari i girkasse. Sjekk tilstand på drev og kjede. Kan i ekstreme tilfeller kile seg fast bak deksel på motor.

Hvis bakhjulet kan roteres med clutch inne (må stå i gir), men låser seg når du slipper den ut så kan det indikere alvorlig motorhavari.
Lettest å teste i 5/6 gir.

Du kan videre tappe av motoroljen i en ren beholder for å bedømme tilstanden. Metall? Spon? Muttere? Kyllingbein?
Finner du noe mistenkelige partikler i oljen så sjekk om de er magnetiske.
Det kan også være metallpartikler som ikke er magnetiske. Uansett et dårlig tegn.
Du har kanskje en magnet på oljetappepluggen. Sjekk om den er full av partikler.
Oljefilteret (innholdet) kan også fortelle mye om hva som kan ha skjedd.

Som nevnt over her så må strømmen om bord være i orden for at mc`n skal fungere.
Batteri, lading, sikringer etc.
Er du "heldig" så er det strømmen som er problemet.
Da er det kanskje kompresjonen i motoren som har villedet deg til å tro at noe står fast.
Forsøker du en springstart i 1.gir så vil utvekslingen i girkassen gi høyt turtall på motoren = veldig tungt.
Prøv i så fall et høyere gir for å se om du får et annet resultat.

Motorhavari på en Suzuki er ganske sjeldent (ikke en påstand men min oppfatning).
Strømproblem er helt vanlig. Min påstand.

Lykke til.

Lindberg
Innlegg: 16
Registrert: 26 mai 2016, 23:02
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
Sted: Oslo

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av Lindberg »

Oppdatering her:
Jeg lurte jo fælt på hva som hadde skjedd her, så jeg måtte bare begynne å feilsøke litt. Vanskelig å ødelegge vraket noe mer liksom...

Tenkte å sjekke olje først. Skrudde ut bånnpluggen, og der fosser det ut bensin gitt! Kanskje litt iblanda olje, men stort sett bensin. Den lukta er ikke til å ta feil av. Bånnplugg ut pleier å = tjukk svart suppe.

OK, undersøker videre. Tar ut luftfilteret, og det er jo fææen meg "søkk vått" i bensin det og, sikkert en liter bensin i hele 'dunken' der luftfilteret løftes ut. Hva i svarte??!!

Det må jo være no forgasser/flottør-trøbbel..? Og dette må jo selger ha visst om? Det verste er vel egentlig at det kunne jo enkelt vært fikset, om jeg bare visste det, før hele suppa gikk til helvete...

Nå er jeg forbanna as! Har lyst til å dra opp til han kjeltringen, helle ut all suppa som kom ut av sykkelen i hagen hans og tenne på!

Tusen takk for konstruktive innspill så langt, men hva f.. gjør jeg nå?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av Geiroe »

Hvis motor sitter er du fucked. Da er er det bare å skifte ut. Prøve å få tak i en med så lav km som mulig, eller rett å slett få tak i en.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av mortenolb »

Hvis det gjelder samme regler som for bil, så har du jo to års reklamasjon på privat bruktkjøp.. Om da ikke dette er noe som kan skje helt plutselig?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av supersic »

Hvis denne gikk som den skulle da du kjøpte den har du dessverre ingen ting å fare med
Sakser litt info fra en advokat på ett båtforum hvor en fikk samme problem med en påhenger:

Skal kjøper ha noe å fare med i saken i tråden her, må det først og fremst påvises med sikkerhet at det forelå "noe" med motoren ved levering, som ga seg utslag i den skaden som nå har oppstått. Det er først da at det har interesse å se på om selger "måtte kjenne til" det eller om det setter motoren vesentlig dårligere stand enn kjøperen med rette kunne påregne.

Slik verden er innrettet vil det neppe kunne påvises noen slik skadeårsak og sannsynligvis er det bare å "glemme det" fordi det å "forfølge et krav" mot selgeren i et slikt tilfelle, veldig veldig veldig fort blir mer tidkrevende og kostbart enn å få feilen reparert.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av gsx750_80 »

Lindberg skrev:Oppdatering her:
Jeg lurte jo fælt på hva som hadde skjedd her, så jeg måtte bare begynne å feilsøke litt. Vanskelig å ødelegge vraket noe mer liksom...

Tenkte å sjekke olje først. Skrudde ut bånnpluggen, og der fosser det ut bensin gitt! Kanskje litt iblanda olje, men stort sett bensin. Den lukta er ikke til å ta feil av. Bånnplugg ut pleier å = tjukk svart suppe.

OK, undersøker videre. Tar ut luftfilteret, og det er jo fææen meg "søkk vått" i bensin det og, sikkert en liter bensin i hele 'dunken' der luftfilteret løftes ut. Hva i svarte??!!

Det må jo være no forgasser/flottør-trøbbel..? Og dette må jo selger ha visst om? Det verste er vel egentlig at det kunne jo enkelt vært fikset, om jeg bare visste det, før hele suppa gikk til helvete...

Nå er jeg forbanna as! Har lyst til å dra opp til han kjeltringen, helle ut all suppa som kom ut av sykkelen i hagen hans og tenne på!

Tusen takk for konstruktive innspill så langt, men hva f.. gjør jeg nå?
Ville forsøkt å kontakte eieren, og snakke med han, for å skaffe meg et inntrykk om hvorvidt han kan ha kjent til
det som førte til problemene, eller ikke. Så ville jeg evt spurt om han/hun var villig til å kompensere deg økonomisk,
i noen grad. Hvis selger ikke vedkjenner å ha kjent til problemer som kunne ha ført til dette så er det muligens "bare"
å skaffe en byttemotor, og få montert denne, forutsatt at totalprisen på sykkelen fortsatt blir akseptabel.

Kjøpte selv en Mitsubishi for noen år siden, der motoren havarerte (reg reim) få uker etter kjøp. Plutselig ble bilen
over dobbelt så dyr, etter påfølgende reparasjon.. Etter å ha brent meg til de grader ved et par bruktbilkjøp hos private,
har jeg senere ikke kjøpt hverken bil eller mc privat, selv om pålitelig statistikk ikke kan bygges på mine få erfaringer.
Forsøkte hjelp via Forbrukerrådet en gang, men det var ikke bryet verdt. Sier seg nesten selv. Tjenesten var gratis,
(bortsett fra skattepengene de antakelig lever av,) og kvaliteten antakelig deretter..

Kan også nevne at en bekjent lot bensinkranen på sin eldre GSX 1100 stå åpen under vinterlagring. Når våren kom
og han startet, var oljen godt blandet med bensin. Bensin tøyt ut her og der, og det røyk fælt ved start.. Motoren gikk ikke pent. Heldigvis fant han ut av det etter få minutter. Bensin-/oljeblandingen ga neppe optimal smøring.

Ikke sikkert selger av din sykkel har kjent til noen problemer som har forårsaket dette, spesielt dersom sykkelen har
vært kjørt lite i det siste.
Men, problemer har det blitt uansett, dessverre. Lykke til.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av 650spleisn »

Se der ja, dette var en interessant utvikling.
Har du konkludert med at motoren har satt seg fast?
Mye tyder på en defekt flottør. Eller kanskje flere.
Flottører / flottørventiler kan streike når som helst, men ikke uvanlig at problemet kommer etter lengre tid uten å ha vært i bruk.
Men her må det forskes litt på de bakenforliggende årsakene.
Tviler på at dette har skjedd mens motoren har gått (med utgangspunkt i såpass mye bensin i oljen og luftilterboksen slik du beskriver det).
Tror nok du ville reagert på at motoren ville gått veldig dårlig, nærmest umulig å kjøre med.
Mistenker at bensinen har rent inn mens motoren har stått still.
Hvis dette stemmer så er det to barrierer som har sviktet.
For det første så er det bensinkranen som har sviktet, evnt. står i feil posisjon.
Hvis den står i "PRI" så vil bensinen renne gjennom selv om motoren ikke går.
Bensinkranen skal normalt stå i "ON". Da åpner den kun når motoren går. Det skal gå en tynn vakuumslange fra bensinkranen til en av innsugene.
Selv om du har en eller flere dårlige flottørventiler så skal ikke forgasser/ene renne over når motoren ikke går fordi bensinkranen er stengt.
Andre alternativ er at bensinkranen er defekt og slipper gjennom bensin uavhengig hvilken posisjon den står i.

Andre barriere som har sviktet er flottør / flottørventil. Kanskje i flertall?

Det store spørsmålet nå er jo om du har fått skader på motoren.
Mye bensin i sylinderen vil ha en vaskende effekt på oljefilmen. Stempel, stempelringer og sylindervegg kan ha skjært seg.
Mye bensin i oljen gir selvsagt veldig lav viskositet som kan gi lav effekt på oljepumpen og dårlige forutsetninger for lagerskålene i ramme-og veivlagre.
Girkassen er vel lagret opp med rullelagre og kulelagre som tåler ganske mye juling.
Noen tannhjul er kanskje lagret opp med glidelagre på sine respektive akslinger og kan muligens bukke under litt tidligere enn for eksempel et kulelager.

Få orden på bensinproblemet. Bytt olje og filter. Start motoren å ta det derfra. Lytt og funksjonstest etc.
Hvis motoren ikke har vært utsatt for hardkjør med bensin i oljen så har den kanskje klart seg.
En to-takts motor går jo som bare fanken med noen dråper olje og masse bensin (med annen opplagring av veivakselen riktignok).

Dette finner du ut av.
Hold oss oppdatert.
Lykke til.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av 650spleisn »

Kan også være at membranen i bensinkranen har sprukket og medfører at bensinen renner via vakuumslangen og inn på innsuget den er koblet til.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

Svar