Coating av eksosanlegg.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

Som jeg skreiv i bloggen min, Jompa, en mann ...... osv, er jeg igjen ute etter holdbar coating evt lakk til eksosanlegget mitt.

Her er historien så langt.
Det begynte med at jeg kjøpte nytt Marving 4/1 anlegg fra Wemoto i England for 3 (?) år siden, da det gamle eksosanlegget mitt var opprustet og "råttent".
Anlegget er greit nok det, men svartlakken viste seg allerede etter en sesong å være av det billige slaget.
Stor slitasje og antydning til rust.

Nå er det vel vanskelig å se hverken slitasje eller rust på dette bildet, men nedre del av grenrørene og kollekttoren så ikke pen ut.
DSCF3245.JPG
Så jeg begynte å søke på nettet, og stilte spørsmål på mc-siden og ett annet forum om hva som kunne være brukbart av lakk eller
annen "coating".
Var i kontakt med dette firmaet http://ceramiccoating.no/hjem.htm og fikk pris på jobben.
Prisen var grei nok, den. Ikke billig men ok hvis coatinga var holdbar.
Da tenker jeg på holdbarheten på fargen og holdbarhet mot steinsprut og annen slitasje.

Fikk ett tilbud om å få jobben gjort gratis av en på det andre forumet og takket ja.
Ok, ingen hemmelighet at "det andre forumet" er BAN.
Coatinga som ble brukt var fra samme produsent som den Fiskes eftf bruker, men kaldherdet i stedet for varmherdet.
Demonterte anlegget, avfettet det godt, pakket det pent og sendte pakken til Bergen.
Han som gjorde jobben sandblåste og sprøytet på coatinga, Ceracote C7600 Black glacier, og gjorde en utmerket jobb, som jeg vel har nevnt etpar ganger tidligere.

Sånn så anlegget ut for ett halvt år siden:
DSCF3416.JPG
DSCF3420.JPG
Utmerket finish, lett å holde rent, og jeg var storfornøyd.
Helt til det skulle vaskes etter langturen i sommer...........
Med et par dager i regnvær så det sånn ut:
eksos2.jpg
Legg merke til at øverste bøyen på grenrørene, der det blir varmest, er fin fremdeles.
Men nede på rørene er det meste av coating slitt vekk, ikke bra i det hele tatt.
Lyddemperen er fremdeles fin, men den er ikke på langt nær så varm som grenrørene og ikke utsatt for direkte sprut fra forhjulet.
OG SÅNN KAN DET SELVFØLGELIG IKKE VÆRE !!

Denne uka har jeg sendt mail til Durano.no der jeg kjøpte coatinga, og Fiskes eftf med forspørsel om holdbarhet på deres
produkt og metode for coating.
Har fått svar, senest for to min. siden der de skriver at de gir ett års garanti på jobben, på "nye" anlegg.
Det høres lovende ut så langt, blir å sende forespørsel om pris på jobben etter ferien.
Skal uansett ikke gjøre noe før sesongen er slutt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av mortenolb »

Kanskje greit å gjøre det før neste sesong, og ikke etter denne? Mtp. mer tid å gå på på garanti? :D

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

mortenolb skrev:Kanskje greit å gjøre det før neste sesong, og ikke etter denne? Mtp. mer tid å gå på på garanti? :D
Om garantien gjelder fra oktober til oktober eller fra april til april blir vel ett fett?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av mortenolb »

Tjaaaa, kanskje det ikke liker kald temperatur etter å ha vært varmt en sesong!
Nei, vet ikke jeg, er vel kanskje ett fett :p

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

Og der var det kommet svar fra Durano, hvor jeg kjøpte coatinga, de vil vite hva som gjorde at coatinga løsnet.
Da har jeg fått svar fra begge firmaene, og det i helga.
Det kaller jeg seriøst :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Da har jeg fått svar fra begge firmaene, og det i helga.
Det kaller jeg seriøst :thumleft
Det må sies å være imponerende :prf :notworthy: !
Har selv en for meg viktig sak gående med et firma, som burde ha interesse av beholde kundene sine og som jeg sendte en mail til nå på fredag.
Men har jeg hørt noe?
Nope...
Det aner meg hvordan hele greia vil ende - at jeg maser såpass mye at de gir etter av den grunn...
Håpløse greier :[-( .

Derfor hyggelig å registrere at det finnes berifter som følger opp kundehenvendelser på en kjapp og god måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av gorbys »

Har nettopp vært å henta to downpipes fra fiskes som eg har fått coatet med sånn keramisk coating, i et forsøk på å holde temperatur nede under panseret. Opplevde de som veldig profesjonelt og ryddig firma. Jobben vart gjort så fort de fikk delene og var ferdig på ei uke. Skal bli spennende og se hvordan det går men nå skal jo disse sitte under panseret og blir jo ikkje utsatt for steinsprut slik som på et MC eksos

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

Denne uka ramla en mail fra Durano inn i boksen min.
De beklaget at jeg ikke hadde hørt fra dem på ei stund, ferietid og mye å gjøre.
Firmaets mann har vært i kontakt med han som gjorde jobben og har sendt mail med mine vedlagt bilder
til en ingeinør i USA, som skal prøve å finne ut hvorfor coatinga ikke holdt mål.
Han skrev det ikke direkte, men jeg antar at han mente en ingeinør hos produsenten.
Jeg har også fått spørsmål om hvilken kompensasjon jeg kan tenke meg.

Dette anser jeg som meget seriøst, Durano er i alle fall ikke noe jallafirma :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

Fikk ny mail fra Durano for noen dager siden,
de betaler meg tilbake halvparten av det Ceracoten kostet.
Det er samme sum som jeg foreslo som en passelig kompensasjon. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av KevinmsR6 »

Hva med og sende eksosen til fornikling? Altså chrome?
Vil tro dette tåler en god del juling?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Geiroe »

Den chromen vi får i disse miljøtider er ikke verdt penga. Chrome er ikke tett, det må gjøres ordentlig arbeid bak, og det er det ikke mange steder i verden man får gjort. En mulighet er gamle øst-europa.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

Det blir cermic coating igjen.
Sender anlegget til Fiske eftf utpå høsten.
De legger på en type som herdes i ovn etter sprøytinga, og da blir det holdbart, og med garanti på jobben.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Zettexx »

Keramisk belegg som ikke er varmet er avhengig av bindemiddelet på samme måte som annen maling. Det keramiske vil gi slitestyrke, men ikke holdbarhet i aggresivt miljø uten varmeherding.

Har aldri sett/hørt om keramisk belegg som kan"flyte" uten varmebehandlig. Det vil rett og slett ikke bli tett, som her i eksempelet.

Dette må undersøkes, så ble det noe å gjøre ikveld også...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

Jeg er blitt litt i tvil om jeg skal satse på ny coating eller bare kjøpe nytt eksosanlegg.
Har sett litt på Delkevic og lest noen omtaler på nett.
Anlegget er laget av 18/8 "rustfritt" stål. Mao ikke helt rustfritt......
Dessuten blir det muligens litt feil på en sykkel uten krom på noen andre deler, men prisen er behagelig, under 3000.-
Og da kan man jo lure, er et anlegg som koster bare litt over halvparten av andre 4/1 anlegg brukbart ?
product7729_3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Coating av eksosanlegg.

Legg inn av Jompa »

gorbys skrev:Har nettopp vært å henta to downpipes fra fiskes som eg har fått coatet med sånn keramisk coating, i et forsøk på å holde temperatur nede under panseret. Opplevde de som veldig profesjonelt og ryddig firma. Jobben vart gjort så fort de fikk delene og var ferdig på ei uke. Skal bli spennende og se hvordan det går men nå skal jo disse sitte under panseret og blir jo ikkje utsatt for steinsprut slik som på et MC eksos
Hva er erfaringa di så langt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar