Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Daniel1989
Innlegg: 4
Registrert: 24 feb 2017, 15:52
Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995

Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Daniel1989 »

Har en 95 Yamaha yzf 750r (89000km) som er håpløs å starte når det er kjølig ute. Har akkurat kommet fra "service" hvor forgassere er synka og renset, og sjekket ventil klaring, de var innafor. Bytta plugger er også gjort. Gir snart opp, men det som er latterlig er hvis jeg setter varme mot motoren så den blir lunken, da starter den med en gang.

Tips til hva mer jeg kan gjøre? Hilsen frustrert fersk MC sjåfør :)

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av KawaGreen »

Funker Choken?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av AJ »

Virker som det kan være et choke problem, ja - siden motoren sykkelen starter når den tilføres varme fra ekstern kilde, som kanskje er en byggtørkvifte?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:41, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Daniel1989
Innlegg: 4
Registrert: 24 feb 2017, 15:52
Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Daniel1989 »

Takker for svar :)

Når jeg "kjører" den på starteren og bruker choken hører jeg forskjell i selve starteren og at noe skjer, men fortsatt like død. Kan også tilføye at når den starter (forvarmet med vifte) så vil den ikke stå på tomgang før den er ganske varm.. Er det choken som gjør dette?

Luftinntaket vet jeg ikke hvor er henn på denne :/ kan kanskje se i morgen.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Zettexx »

Tror nok dette er choke.

Det kan godt tenkes at wire ikke er blitt justert, slik at den bare virker noe.

Se også etter vakuumslanger. Dårlige, utette, knekk, osv.

Daniel1989
Innlegg: 4
Registrert: 24 feb 2017, 15:52
Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Daniel1989 »

Okay, takk for svar! Justering av choke wire, er det noe man klarer selv? Eller noe som må gjøres på verksted?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Zettexx »

Gjøre selv.

Ikke noe teknisk over det.

Wire skal ha litt slakk ved 0 choke og stenge maksimalt ved 100% choke.

Denne er helt logisk opplagt når du ser den.

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Jona88 »

Hei. Her lukter det brente/lekke ventiler lang vei. Ta en kompresjonstest så får du svar på om det er riktig. Kan legge til at diagnosen er basert på årevis med erfaring som Yamahamekaniker, spesielt på årsmodell som du har..

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Zettexx »

Fra innledende info

"Har akkurat kommet fra "service" hvor forgassere er synka og renset, og sjekket ventil klaring, de var innafor."

Ventilklaring sjekket. Hvis brent ventil, som da ikke avsløres ved klaringen, vil det være nærmest umulig å synkronisere forgassere da vakuum vil bli spinnvilt. Lekk i ventilsetene (skjevslitt/sprekk) ,,,,tjaaa, joda mulig.

Daniel1989
Innlegg: 4
Registrert: 24 feb 2017, 15:52
Motorsykkelen din: Yamaha 750R Genesis 1995

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Daniel1989 »

Men tenker bare i hodet mitt (ikke mekaniker), hvis det er dårlig komp, vil ikke sykkelen gå dårlig ved pådrag osv, eller er det kun at den er vanskelig å starte når den er kald som er symptomet på dette?

Får vel ta en komp test i løpet av sommeren x(

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Jompa »

Skal ikke utelukke brente ventiler, men om en eller flere ventiler er brent blir vel motorn like tungstarta når den er varm som når den er kald ?
Hvis ikke, hvorfor ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Zettexx »

Brent(e) ventiler har sine egne særegenheter.

Lukt/eim: Grunnet blanding av dårlig forbrenning og tilbakeslag av eksos, blir en egen litt sur/brent lukt. Kan minne litt om lukten av glødende grillkull utsatt for litt regn (kan være dette er en subjektiv beskrivelse).

Os fra eksosen vil, som oftest, være litt uklar grå ( i motsetning til klar grå i kulden ) med innslag av sotpartikler og synlige vanndråper.

Lyd: litt sjektemotor lyd med innslag av fusketakter. Sjektemotor lyden fordi det er mindre kraft i den ene sylinderen, evt. fordi effekten av hvert slag ikke er uniformt ( en ensylindret vil kunne høres ut som om den har et ekstra slag i sidetakt).

Dersom ventiler/seter er skadet ved pitting (små groper), kan de vanligvis slipes med enkle midler. Jobben er å komme til.

Vanligvis går eksosventilen. Hvis det er innsuget, så vil det kunne kjennes ved pulsering i innsugstrakten. Det vil spytte bensin.

......det hører med ennå mange avsnitt i dette, slik jeg lærte det...

Hvis alt ok under normal kjøring... tvilsomt ventilene.

Justere choke, koster ikke. Alt annet koster mye. Det enkle er ofte det billigste, og til og med det beste.

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av Jona88 »

Hei igjen. Jeg er fattern til Jona88. Jeg har erfaring med yamaha og kjenner til problemet etter mange lignende tilfeller der problemet har blitt løst ved overhaling av ventiler og ventilseter. Lekke ventiler skaper ikke noen problemer når forgssserene synkroniseres. Det er også vanskelig å avgjøre om motoren yter full effekt eller ikke ved gasspådrag og vanlig kjøring. Å stille diagnose ved å kjenne på lukt eller ved ulyd er heller ikke tilfelle. En YZF som har gått såpass mye som denne har gjort har en god grunn til å anta at ventilene er banket slik at det oppstår ventillekasje. Og det at motoren er lett å starte på varm motor er typisk for lekke ventiler. Men som sagt tidligere, dette avdekkes ved å ta komptest. Ta komptest på kald motor. Prøv så ny test etter å ha fylt litt olje på hver sylinder. Hvis du da ikke får tilfredstillende resultat så har du lekke ventiler. Blir kompen bedre er det stempelringer som er slitte. Men slitte stempelringer vil sjelden gi kalddtartproblemer. Olen vil gjøre tetting bedre på stempelringer og ikke noe bedre tetting på ventilene. Hvis du vil ha mer hjelp til diagnose kan du gjerne ringe meg. 90779041. Mvh. Jan Dahlberg. Eks. Yamaha mc mekaniker. Ps. Jeg kan jo ikke utelukke andre feikilder, men ditt problem kjenner jeg til grunnet erfaring med Yamaha, og mange lignende tilfeller. Skulle det være andre årsaker til tungstartet motor så får du ta det som en bonus og være lykkelig for det.:)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!

Legg inn av AJ »

Jona88 skrev:Hei igjen. Jeg er fattern til Jona88. Jeg har erfaring med yamaha og kjenner til problemet etter mange lignende tilfeller der problemet har blitt løst ved overhaling av ventiler og ventilseter.
Mvh. Jan Dahlberg. Eks. Yamaha mc mekaniker. Ps. Jeg kan jo ikke utelukke andre feikilder, men ditt problem kjenner jeg til grunnet erfaring med Yamaha, og mange lignende tilfeller. Skulle det være andre årsaker til tungstartet motor så får du ta det som en bonus og være lykkelig for det.:)
Litt off-topic, men det får passere... ;)
Hva med å opprette en brukerkonto her inne på MCsiden, mr. Dahlberg?
Vil være veldig bra med folk som har din bakgrunn her inne, som kan trå til når spørsmål av ulik teknisk art dukker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar