Arrow Effektanlegg og godkjenning

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Magbor
Innlegg: 2
Registrert: 07 mai 2024, 19:53
Motorsykkelen din: Honda cb650r 2019

Arrow Effektanlegg og godkjenning

Legg inn av Magbor »

Hei! Kjøpte nylig en honda cb650r
Denne hadde montert på et effektanlegg av typen Arrow Racing.
Jeg ser eneste merknad på vognkortet er lyddemper: HM MKN E1 e13 som jeg tror er original. Dvs at det nye anlegget ikker er ført inn i vognkortet.

Har dere kjennskap til dette effektanlegget, og tror dere det kan gå gjennom støykontroll hos statens vegvesen?
Original følger heldigvis med.

Tusen takk!!😄
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kaLARSnikov
Innlegg: 209
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Arrow Effektanlegg og godkjenning

Legg inn av kaLARSnikov »

Ser ut som at HM MKN E1 E13 er betegnelsen på originalanlegget ja.

Potta du har ser ut til å være Arrow Pro-Race:

https://em-moto.com/en/71217prn.html

Iflg. nettsiden til Arrow så ser det for meg ut som at denne potta ikke er godkjent for gatebruk:

https://www.arrow.it/en/assembled/1632/ ... 650-R-2019

Se varenr. 71217PRN, den står oppført som "Racing" (til banebruk).

Støykontroll er én ting, men etter hva jeg forstår fra dialog med Vegvesenet er at for å kunne kjøre lovlig med uoriginalt eksosanlegg så må anlegget være e-merket og man må ha godkjenningspapirer fra produsenten på det (normalt papirer fra enten TÜV eller ABE, i min erfaring). Har man det så kan man kjøre lovlig uten å ha anlegget innskrevet i vognkortet, eller så kan man bestille visning for å få det på plass. Det er da underforstått at man må ha godkjenningspapirene på plass for å få det i vognkortet.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1084
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Arrow Effektanlegg og godkjenning

Legg inn av Domino »

Triumphen min ble solgt ny med Arrow eksos. Men det er ikke ført inn i vognkortet. Det kan virke som det vil være en god ide å kontakte Arrow for å få tak i den nødvendige dokumentasjonen.

På nettsida til Arrow står det bl. a. følgende: "Documents regarding approval of exhaust systems are available in pdf format. It is necessary to contact Arrow at info@arrow.it specifying the following (this is necessary to identify the product and the related documents): brand, model and model year of the motorbike / scooter and the approval number as marked on the product. Documents will be sent over through e-mail in pdf."

Så da er det vel bare å finne godkjenningsnummeret på potta og sende avgårde en epost til Italia?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Arrow Effektanlegg og godkjenning

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 18 mai 2024, 01:33 Triumphen min ble solgt ny med Arrow eksos. Men det er ikke ført inn i vognkortet. Det kan virke som det vil være en god ide å kontakte Arrow for å få tak i den nødvendige dokumentasjonen.
Tror neppe det er nødvendig.
Truimph har lenge hatt et samarbeid med Arrow og levert nye sykler med Arrowanlegg i flere år. Så der vil jeg tro alt er på stell hva gjelder å holde seg innafor regelverket.

Fikk for øvrig satt på Arrowpotte på min Triumph Tiger 1050 SE i sin tid av et aut. Truimphverksted uten at noe ble skrevet i vognk8rtet, så vidt jeg husker
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar