Hvilken motorolje.?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Togmannen »

Til Banditmannen.

Den olja du lister til skal du absolutt IKKE ha. Det er en ren motorolje beregnet på biler. Siden biler ikke har våtklutsj med motorolje, er denne for glatt og er ikke testet for å ha nok friksjon til å "holde" kløtsjen låst under fullt pådrag. Aldri ren bilolje!

Den du kanskje kan ha, er denne.

Klarer ikke helt å tyde skriften, men tror det er API:Sj. Sj og senere er kun beregnet på bilmotorer, så siden jeg ikke finner noe om spesifikasjonene om til ACEA, så vet jeg faktisk ikke om denne er beregnet på våtklutsj.
The API oil classification structure has eliminated specific support for wet-clutch motorcycle applications in their descriptors, and API SJ and newer oils are referred to be specific to automobile and light truck use. Accordingly, motorcycle oils are subject to their own unique standards.
Men den enkleste måten er jo å prøve. Bytt olje, ut på motorveien og full pupp i et høyt gir. Slipper klutsjen er olja feil. Da er det jo bare å kjøpe olje til 400kr literen. (Eller prøve fullsynth olja til biltema, 80 kr literen.)
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Dexter »

Jeg bruker Biltema olja. Fullsystetisk med spesifikasjoner for våtclutch. Om jeg ikke huser feil så er det samme olja du får til over dobbel pris dersom du kjøper den på Statoil (eller var det Shell?). Så at den er kjøpt på Biltema betyr ingenting. Men ja, du må se at olja uansett har spesifikasjoner for våtclutch dersom du har det (ducati har f.eks ikke det, og det høres... :knegg )
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Banditmannen »

Aldri vært redd for å handle olje eller det meste annet på Biltema! :thumleft
Men da de tydeligvis ikke har mineralolje for våtkløtsj, får jeg heller bruke noen hundrelapper mer et annet sted...

Er jo som ArcticTiger er inne på, ikke noe stort poeng å spare en ting som olje til en MC! :-)
Gidder ikke eksperimentere med halv- eller helsyntetisk-olje, når jeg er blitt anbefalt å bruke mineralolje, noe som ser ut til å funke utmerket!

Men det var veldig greit å bli gjort oppmerksom på det med våtkløtsj, så mange takk for det! :thumleft

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Geir »

I følge Biltema i nabolandet (som erfaringsmessig er litt mer oppegående på produktomtale enn de er her til lands...) er den beregnet for våtclutch: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... ja-15W401/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg gidder ikke å kjøre på mineralolje når det finns syntet og delsyntetisk olje med bedre egenskaper.

Verden har gått videre.

Det fabrikantene oppgir, er minimumskrav (altså mineralolje), og syntetisk overgår helt klart de kravene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Banditmannen »

Geir skrev:I følge Biltema i nabolandet (som erfaringsmessig er litt mer oppegående på produktomtale enn de er her til lands...) er den beregnet for våtclutch: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... ja-15W401/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det står at den er beregnet for våtkløtsj på Norske sida også. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... je-15W401/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men siden den vel er i tjukkeste laget som kald(15w, skal ha 10w), dropper jeg den også.
Kjellrf skrev:Jeg gidder ikke å kjøre på mineralolje når det finns syntet og delsyntetisk olje med bedre egenskaper.

Verden har gått videre.

Det fabrikantene oppgir, er minimumskrav (altså mineralolje), og syntetisk overgår helt klart de kravene.
Det var da som svarte, nå som jeg troode jeg hadde skjønt noe! :P :p
Var det ikke slik at på eldre sykler var det like greit å holde seg til mineralolje da...??? :scratch
Min er fra -99, men er jo strengt tatt en 80-talls konstuksjon. :8-[

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Sted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av janos »

Dexter skrev:Jeg bruker Biltema olja. Fullsystetisk med spesifikasjoner for våtclutch. Om jeg ikke huser feil så er det samme olja du får til over dobbel pris dersom du kjøper den på Statoil (eller var det Shell?). Så at den er kjøpt på Biltema betyr ingenting. Men ja, du må se at olja uansett har spesifikasjoner for våtclutch dersom du har det (ducati har f.eks ikke det, og det høres... :knegg )
Fordelen med Ducati da, Mr Dexter- er at du kan kjøre på skikkelig motorolje :knegg Det er vel aldri negativt-er det? Og hva du hører-kan vel kokes ned til hva du vil høre..eller? Det finnes da lyder den motoren lager som tiltaler en mengde mennesker? ;e

Når olje skal nevnes, så bruker jeg selv Agip Racing 20-50. Til 1000 Kr for 4 liter :lol

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Intruder »

Om jeg trenger olje utenom ved ettersyn/service overlater jeg glatt det til vår MC-forhandler MC-huset Nydal AS,der
de vet det meste men ingen vet hvorfor.. :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av ArcticTiger »

@Banditmannen: Mineralolje er for gamle Chevy-v8ere. Din flotte -99 Bandit er hitekk i forhold, og fortjener det beste :love

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kjellrf »

Kan forøvrig nevne at API's krav til oljen på høyt turtall, blir testet på en amerikansk støtstangs V8 (tror det var en Buick) i 2 timer på 3600 omdr/min...

:vs
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Banditmannen »

Vi får se, kanskje jeg gjør et eksperiment neste år, med en fullsyntet...
Enten det, eller så blir det Valvoline 10w40 mineralolje for MC, som har funka bra i et par år :P :p

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Dexter »

Banditmannen skrev:Vi får se, kanskje jeg gjør et eksperiment neste år, med en fullsyntet...
Enten det, eller så blir det Valvoline 10w40 mineralolje for MC, som har funka bra i et par år :P :p
If it works, why fix it?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kjellrf »

Elolz skrev:Har lest at syntetisk gjerne blir for glatt for en del sykler. Spesielt med tanke på våtklutsj og at klutsjen glipper. Jeg gikk for en semi-syntethic Repsol olje, som var den de anbefalte til min sykkel. Flere oljeselskaper har enkle dropdown menyer der du kan velge din sykkel, og så kommer det opp hvilken olje de anbefaler til akkurat denne. Her er Repsol sin: http://www.repsol.com/se/ProductosyServ ... ategoria=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har også hørt at syntetisk olje blir for glatt, men etter å ha kjørt mc i over 30 år, og jobbet med mc i 14 av de, har jeg til gode å oppleve det hvis man bruker en god mc-olje (jeg har mest og best erfaring med Motul og Motorex).
Men det kan fort bli sant hvis man putter på en syntetisk olje som ikke er beregnet for våtclutsj (altså en bilolje). Eller muligens hvis man har en dårlig/sliten clutsj i utgangspunktet.

Ellers ikke.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg kikka litt i brukerhandboken (Triumph Owners Survival Guide) til Gammel-Tigern igår, og der står det at den skal ha helsyntetisk ollje, med olje + filter bytte hver 10.000 km. Med så laaange intervaller mellom oljeskifta er det ikke mye å spare på å kjøpe ei "billig" olje.
Har nå kjørt 5.000 km på den olja som er på Gammel-Tigern (Motul), sjekka her om dagen oljestanden, det var 0 forbruk og olja var like klar og fin som da den ble fyllt på :thumleft .

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av tagesk »

ArcticTiger skrev:J.....med olje + filter bytte hver 10.000 km. Med så laaange intervaller mellom oljeskifta er det ikke mye å spare på å kjøpe ei "billig" olje.
Lang?
Jeg har 10Kkm i intervall på min GS og trodde det var så kort fordi det er en luftkjølt motor.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar