MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC motorolje

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:De "syntetiske" er jo mere tempraturstabile-ergo bedre på luftkjølte.. men med HD er jo mye sagt og ment.. :-J
Det finnes en lokal HD "professor" her og der ja, med egne meninger om ting og tang...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC motorolje

Legg inn av Kjellrf »

RuneMC skrev:Biltema oljen produseres av Statoil så skal være helt fin. Identisk olje selges med Statoil merkelapp til høyere pris.
Det er også datablad når man klikker seg inn som lister alle tilsetningsstoffene.

JASO spesifikasjonen ser ut til å være den viktigste av det jeg leser...
Du skal leite lenge før du finner Biltema-olje som er tappet hos Statoil, de sluttet med det i 2006.
Men myten henger igjen....

Har meget god erfaring med Motul 5100 når det gjelder oppførselen til clutsj og gearkasse.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC motorolje

Legg inn av RuneMC »

Kjellrf skrev: Du skal leite lenge før du finner Biltema-olje som er tappet hos Statoil, de sluttet med det i 2006.
Men myten henger igjen....
Aha, så foreldet info...
*EDIT* - Fant denne testen fra 2007 da... http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Men uansett så er det ihvertfall skikkelige datablad som lister tilsetningsstoffene og får vel anta at oljene de selger er ihht spesifikasjonene som står på etiketten.

Syntetisk vs Mineral - leste at syntetisk ble tatt i bruk under andre verdenskrig fordi flymotorer gikk istykker av den mineralske. Siden dengang har rensingen av den mineralske blitt mye bedre og dermed har de omtrent like egenskaper bortsett fra at mineraloljen som regel er rimeligere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: MC motorolje

Legg inn av Kwak »

At en olje er blandet av Statoil eller whoever betyr ikke at det er en "Statoil" olje.
Her er det snakk om å blande additiver inn i en baseolje etter en oppskrift eller spesifikasjon. Så det spiller ingen rolle hvem som har blandet oljen hvis det etter en Biltema spesifikasjon

Det dyreste additivet i motoroljer er det som lager multigrad egenskapene, altså f.eks en 10W-40. Skal man lage en billig olje er det bare å spesifisere lite av dette stoffet, men nok til at oljen såvidt tilfredsstiller API kravene. Problemet her er at multigrad egenskapene til oljen forringes etterhvert. Så det som i utgangspunktet var en 10W-40 olje kan være en 15W-30 olje etter stund, altså for tynn.

Så, billig olje = lite additiver men nok til å krype innenfor API kravet når den er NY.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: MC motorolje

Legg inn av Geir »

Kwak skrev:At en olje er blandet av Statoil eller whoever betyr ikke at det er en "Statoil" olje.
Her er det snakk om å blande additiver inn i en baseolje etter en oppskrift eller spesifikasjon. Så det spiller ingen rolle hvem som har blandet oljen hvis det etter en Biltema spesifikasjon

Det dyreste additivet i motoroljer er det som lager multigrad egenskapene, altså f.eks en 10W-40. Skal man lage en billig olje er det bare å spesifisere lite av dette stoffet, men nok til at oljen såvidt tilfredsstiller API kravene. Problemet her er at multigrad egenskapene til oljen forringes etterhvert. Så det som i utgangspunktet var en 10W-40 olje kan være en 15W-30 olje etter stund, altså for tynn.

Så, billig olje = lite additiver men nok til å krype innenfor API kravet når den er NY.
Nja, dette med mengde tilsatt godstoff kan vel like gjerne gjelde alle oljemerker? :-k Jeg ser ikke for meg at noen tilsetter mer saker og ting enn nødvendig for å tilfredsstille kravene, men jeg ser veldig greit for meg at enkelte merker har rimelig greie fortjenestemarginer likevel. Merkevarebygging er ikke gratis, og dessuten er det jo denne menneskelige overbevisningen om at det alltid er det dyreste som er best... Bare en tanke uten noe fakta bak. :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC motorolje

Legg inn av RuneMC »

Kjøpte og fylte ihvertfall denne nå idag http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-o ... W40-36958/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skal rapportere om 6K km om den holdt mål - har vel god tro på det.

Følgende har jeg lest meg til i det siste:
Det er JASO MA2 klassifiseringen som er viktig her. Det er en spesifikasjon som japanske produsenter har utviklet ettersom mange moderne oljer beregnet på bilmotorer er blitt for "glatte" pga tilsetningsstoffer som er gunstig i en bilmotor hvor det kun skal smøres.
I en våt clutch trengs friksjon også - og oljen må da både kunne gi friksjon i clutchen samtidig som den smører godt.
Såvidt jeg har kunnet lese så er det en sink-tilsetning som gir denne egenskapen og den ser jeg er med i databladet.
Denne var visst vanligere før, men har nå forsvunnet fra bilmotor-oljene til fordel for en haug andre additiver*) og det var delvis grunnen til at JASO klassifiseringen ble laget. En annen viktig bakgrunn for JASO MA2 er at en våt clutch vil rive i filler oljemolekyler - så det at oljen er stabil over tid og ikke endrer egenskaper er også med i JASO klassifiseringen. Ettersom selv JASO klassifiseringen ga rom for slingringsmonn så ble standarden splittet i JASO MA1 og JASO MA2 - der den siste er best for våt clutch.

Hvis Biltema selger olje merket som JASO MA2 klassifisert olje så tipper jeg at de har sitt på det tørre - ellers åpner det for soleklare erstatninger dersom noen får problem.

(Hvis jeg vil bruke nesten dobbelt så mye på olje, så kan jeg satse på Shell Advance Ultra 4T som i sitt datablad har samme additiv beskrevet noe mer diffust som "Zinc compound".)

*) Mange nye biler har nå fått 20K og 30K km oljeskift-intervall - det kan jeg tenke meg at forsvarer spesielle additiver/spesial varianter til høyerer pris, men igjen disse oljene er utelukkende beregnet på å smøre best mulig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: MC motorolje

Legg inn av ZZR-Erling »

...men...spørsmålet her er også "hvor kjøpe billig motorolje".
:knegg

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: MC motorolje

Legg inn av mammut89 »

Har kjørt biltema olje på sykkelen min i 3 år. Kan ikke si at jeg har merket noen spesielle problemer. Men så bytter jeg hver 4000km istedet for hver 10 000km. Jeg mener det er bedre enn å kjøre dyr olje lenge. Men det er min mening og ikke no vitenskapelig. Tror ikke du finner så mye billigere enn biltema i norge.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC motorolje

Legg inn av Kjellrf »

Kwak skrev:
Det dyreste additivet i motoroljer er det som lager multigrad egenskapene, altså f.eks en 10W-40. Skal man lage en billig olje er det bare å spesifisere lite av dette stoffet, men nok til at oljen såvidt tilfredsstiller API kravene. Problemet her er at multigrad egenskapene til oljen forringes etterhvert. Så det som i utgangspunktet var en 10W-40 olje kan være en 15W-30 olje etter stund, altså for tynn.

Så, billig olje = lite additiver men nok til å krype innenfor API kravet når den er NY.
Egentlig enig, men en syntetisk olje er en naturlig multigrade-olje, og trenger ikke så mye additiver for å få til å være stabil. Mens en mineralolje helst vil tilbake til sin naturlige form, nemlig singelgrad.

En annen ting er høyt turtall-testen til API, det er en amerikansk V8 på 3600 rpm i 2 timer. Bestått = API-godkjent.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC motorolje

Legg inn av mekkern »

Har en sykkel som passerer 100000km nå på div oljer-inklusive de siste 5 åra på biltema...
endunker 600 på samme olja..
Dem gearer pent og bra clutch-lite forbruk...
Hva mer skal jeg forlange?

prøvde castrol sin mineralske 20W-50 på cbr`n da den skulle gi mindre støy i motoren- da fikk jeg automat...alt ok etter skift tilbake til biltema syntet.

200kr+ liter olja fra motul ER god spessiellt på enkelte problemmotorer men ellers....tja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC motorolje

Legg inn av ejs »

mekkern skrev:Har en sykkel som passerer 100000km nå på div oljer-inklusive de siste 5 åra på biltema...
endunker 600 på samme olja..
Dem gearer pent og bra clutch-lite forbruk...
Hva mer skal jeg forlange?

prøvde castrol sin mineralske 20W-50 på cbr`n da den skulle gi mindre støy i motoren- da fikk jeg automat...alt ok etter skift tilbake til biltema syntet.

200kr+ liter olja fra motul ER god spessiellt på enkelte problemmotorer men ellers....tja...
Motul sine oljer med ester er vel meget gode pga. den ikke renner vekk fra metallet,men at det er igjen en tynn oljefilm.
Minuset er vel at den tar til seg fuktighet.

Kjører sjøl på Biltema sin motorsykkel olje (mineralsk 15-40)
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC motorolje

Legg inn av RuneMC »

Ser at bl.a. en lokal MC forhandler selger x-1r tilsetning for olje (x-1r skal visstnok behandle metall slik at det blir mindre friksjon og dermed lavere slitasje).

Noen som har testet dette i motorolje for MC ???

Ser jo unektelig interessant ut
[video]http://www.youtube.com/watch?v=arIhxSRim_0[/video]

http://www.riverton.no/index.php/aktuelt/referanser

MEN, hvis clutchen også blir glatt så blir det straks mindre interessant...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC motorolje

Legg inn av Jompa »

Hvis det høres for godt ut til å være sant, så er det nok det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC motorolje

Legg inn av joo »

mekkern skrev:De "syntetiske" er jo mere tempraturstabile-ergo bedre på luftkjølte.. men med HD er jo mye sagt og ment.. :-J
Og så sier BMW at man skal ha mineralolje på luftkjølte boxere i begynnelsen, så kan man gå over på semisynth etter ei stund evt kjøre mineral videre. Og dette diskuteres så man ikke får tid å kjøre om man skal lese alt.
Selv kjører jeg semisynth på boxern, lar være å la den rusle lenge på tomgang selvsagt, men blir steike tuillat om jeg skal lese alle rådene :-k

Imidlertid skifter jeg olje en ekstra gang midt mellom de anbefalte skiftintervallene på verkstedet (for å få stempel i heftet) og tror at motoren har det ganske ålreit.

Nå er det ikke liv laga for mer luftkjølte saker mht utslippskrav, så selv oss som elsker luftkjølte tyske boksere må nok handle vannkjølt boxer neste gang tror jeg.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje

Legg inn av tagesk »

joo skrev: Nå er det ikke liv laga for mer luftkjølte saker mht utslippskrav, så selv oss som elsker luftkjølte tyske boksere må nok handle vannkjølt boxer neste gang tror jeg.
Den som lever får se. Jeg har en 11 år gammel 1150 og kommer til å oppgradere til en 5 år gammel 12GS om noen år. Dermed blir dette ikke noe problem for meg før om circa ti år.

Men til olje: Til min 1150 spesifiserer BMW at dersom jeg kjører med en ultra-billig mineraloje som bare såvidt møter SF-standarden, da må jeg bytte olje og filter hver 10.000 km.
I dette kravet ligger et ubesvart spørsmål: Kære BMW, hva hvis jeg bruker en hel-synth olje som er av kvaliteten SM?

Men til det gir BMW ikke noe svar. De sier "Motoren skal ha olje som er SF eller bedre, og den skal skiftes hver 10.000 km sammen med filteret."

Slik er det med alle håndbøker jeg har sett. Produsenten spesifiserer et minimumskrav til oljen, og hvor ofte den skal skiftes. Intervallet forutsetter da, implisitt, den dårligste oljen (som fyller kravene).

Oljer er, ikke uten grunn, klassifisert efter sin kvalitet. Designere av motorer pønsker ut hvilken kvalitet oljen minst må ha under verst tenkelige omstendigheter, og skriver det i boken. Hvorfor man da skal kjøpe en olje som er dyrere er mer enn jeg forstår.

Olje er ikke som dekk. Noen kjøper dyre racing-dekk som varer kort, andre touring-dekk som varer lenge. Det er fordi bruksområdene er forskjellig. Når man bor i et kaldt land som Norge, hvor fartsgrensene gjør at "rødfeltet" besøkes like sjeldent og kort som sommeren 2012, da spiler det ingen rolle hvilken olje du kjøper (så lenge den fyller kravene).

Diskusjonen om mineral vs syntetisk blir bare av interesse dersom motoren krever syntetisk, eller dersom man diskuterer hvor mye lenger man kan kjøre mellom skift dersom man bytter til syntetisk.

Nå finnes det alltid unntak: BMW krever mineral i innkjøringen, og jeg regner med at det finnes motorer fra 1948 som ikke kan bruke syntetisk i det hele tatt. Men for alle oss andre er saken enkel: Se i håndboken hva som kreves, kjøp det billigste som er i henhold til kravet, og kjør.

Olje-diskusjoner er for vinteren når det ikke er mulig (for dere) å kjøre :[-X

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar