MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av omaas »

AJ skrev:Oljetråder på nett-forum er skumle greier... :-k
Mange meninger, erfaringer og steinharde oppfatninger om oljer blant MC-folk... :skriver

Men uansett; jeg mener verkstedet bør følge det som står i servicemanualen. Gjerne det merket de åpenbart har en avtale med sine leverandører om å bruke, men med riktig viskositet til din sykkel.
Helt enig med deg der. Stelvioen skal ha 10w-60 :-)
EasyRider skrev:I service manualen står det:
Viscosity: SAE 10W40, 10w50, 20w40 or 20W50.

Med andre ord ikke 10W60.

Hmm har google litt, og det virker for meg som at 10W60 er noe dem bruker i motorsport, dvs ved høy belastning av motor?
Jeg har riktignok funnet turtallsperra ved et par tilfeller.. Men trodde ikke de ryktene hadde nådd verkstedet og med det så fyller dem på olje som er tykkere ved høy tempratur.

Burde jeg ringe og si i fra? Eller vet verkstedet hva dem driver med?
Ble fryktelig usikker nå
Du burde kanslke påpeke kravet om olje i manualen.
10w - 60 klarer fint alle belastningkrav/smøre krav, men kan gi problemer med at den forblir for "tykk" under driftstemperatur.

Sitat om problemer som kan oppstå med for høy viskositet:
Klippet fra: http://www.motorcycleanchor.com/motorcy ... c_oil.html
-----
10w60 oil will flow like a 10 weight oil when at 40°C (fairly thin), but will not thin out more than a 60 weight oil would when at 100°C -- and most motorcycle engines can't take a 60 weight oil (even if it will thin out again as it gets even hotter) without starving the tighter passages for oil supply!

Engine Manufacturer's Oil Specifications
The thicker the oil, the more it will dampen vibration, but at the same time, an oil can be too thick (especially when cold) or too thin (especially when hot) for the pumping system of an engine to move it effectively. Oils that are too thick (or contain too long a polymer string, such as a 10W60) can also starve tight passages, such as between the piston rings and cylinder walls, of adequet oil supply (not enough of the thicker molecules fit in the same space). Thus engine manufacturers specify a recommended weight class of oil for use in their engines, one which balances the need for friction reduction with the oil pump's ability to move the motor oil when the oil is cold and when the oil is hot, and which will reach all parts of the engine properly at all times. Since motor oil normally never gets colder than the ambient environment around the engine, engine manufacturers often specify different weights or viscosities for motor oil for their engines based on the ambient temperature the engine is to be operating and parked in.

----
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Fireblade1000
Innlegg: 1
Registrert: 14 feb 2013, 12:03
Motorsykkelen din: 2006 CBR 1000RR
Sted: Askøy

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Fireblade1000 »

http://billigbilpleie.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her hadde de bla. Castrol olje til en meget rimelig peng.
Bestilte Castrol Power 1 Racing 10W40 4T 4 ltr til 279kr+ 100kr i frakt det er ikke noe å si på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av AJ »

Fireblade1000 skrev:http://billigbilpleie.no/

Her hadde de bla. Castrol olje til en meget rimelig peng.
Bestilte Castrol Power 1 Racing 10W40 4T 4 ltr til 279kr+ 100kr i frakt det er ikke noe å si på.
Det var da en rasende billig pris :oh
Godt tips og velkommen hit til MCsiden.no, Fireblade1000 :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av pelsen »

http://billigbilpleie.no/page/profil-12/" onclick="window.open(this.href);return false;
lagger man til frakt, norsk mva pluss gebyr så blir det ikke så billig likevel

ZZR-Erling

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av ZZR-Erling »

Følg spec fra Kawa, dvs ut med den 60 olja, så enkelt er det.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:Følg spec fra Kawa, dvs ut med den 60 olja, så enkelt er det.
Selv om verkstedet mente dette bare var en bokføringsfeil og at riktig olje er på motor.
Så er det vel litt vanskelig for meg å sjekke dette om dette er 100% riktig?.

Jeg forventer vel at verkstedet er såpass seriøst at dem ikke lyver om sånt?
Herregud å hvor mye rart en skal måte gå rundt å tenke på. :-)å
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av ZZR-Erling »

EasyRider skrev:
ZZR-Erling skrev:Følg spec fra Kawa, dvs ut med den 60 olja, så enkelt er det.
Selv om verkstedet mente dette bare var en bokføringsfeil og at riktig olje er på motor.
Så er det vel litt vanskelig for meg å sjekke dette om dette er 100% riktig?.

Jeg forventer vel at verkstedet er såpass seriøst at dem ikke lyver om sånt?
Herregud å hvor mye rart en skal måte gå rundt å tenke på. :-)å
Det får du jo selv vurdere, men jeg hadde tappet den ut.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av RuneMC »

Ittno problem, dette oppdager du jo når olja blir god og varm og ikke lenger flyter lett rundt som den skal... og motoren skjærer seg... :-#

Veldig vanlig med 10w40 på MC, så vil vel tro det er det de har brukt og at det er skrevet feil på fakturaen... bare få det skriftlig så er du sikret (bedre enn en muntlig tlf samtale).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av EasyRider »

RuneMC skrev:Ittno problem, dette oppdager du jo når olja blir god og varm og ikke lenger flyter lett rundt som den skal... og motoren skjærer seg... :-#

Veldig vanlig med 10w40 på MC, så vil vel tro det er det de har brukt og at det er skrevet feil på fakturaen... bare få det skriftlig så er du sikret (bedre enn en muntlig tlf samtale).
Ja, jeg skal be om utskrift, eller en skriftlig garanti på at det er riktig olje når jeg henter den.

Vil dem ikke gjøre det, så får dem bytte olje!!!

Jeg skal ihverfall ikke betale for slurv.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av mekkern »

Du ble vel fakturert for den 10W-60 olja(dyrere?) også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev: Det får du jo selv vurdere, men jeg hadde tappet den ut.
Det er ingen enkel måte å sjekke om du har rett olje.
Valgene er, som Hr Erling sier, enten å stole på verkstedet når de sier de har SKREVET feil og ikke TAPPET feil, eller så skifter du selv.

Hvem som har laget oljen er helt uvesentlig. At den har riktig viskositet og kvalitet er helt avgjørende.
Det er viskositeten som er spørsmålet her.

Jeg ville krevet en skriftlig bekreftelse fra dem om at de har fylt riktig olje.
Om de ikke vil gi deg det tapper du ut oljen og fyller 10w40 fra Biltema, og forteller til alle du kjenner om det som skjedde.

Hvorfor Biltema?
Fordi den er billig, og hvem som har laget oljen er helt uvesentlig. Det er vel ingen som tror at Biltema har et raffinerer sin egen motorolje fra råolje som de kjøper på spotmarkedet i London. Det er Statoil, Shell, eller noen andre som har laget den til dem.

Men, altså, jeg ville vært like skeptisk som det jeg forstår Hr. Erling er.
Feil viskositet er IKKE til å kimse av.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC motorolje

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev:
Tror sånn sett det er verdt å prøve - men betenkeligheten går mer på om en våt clutch vil slippe? Dvs der slår mine mangelfulle tekniske kunnskaper ut - er det metall i en typisk MC våtclutch eller brukes andre materialer ?? (hvor da denne metallbehandlingen ikke får noe å si fra eller til).
Dette vil nok være fatalt for clutchen!
Våtlameller tåler ikke varme på samme måte som tørrplateclutcher gjør. Det er oljen som står for kjølinga.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av kjellv »

EasyRider skrev:Ringte verkstedet nå.

Dem gikk inn på arbeidsorderen og der stod det 10W40.
Mekanikeren hadde brukt feil varenummer når han lagde faktura.

Håpe det stemmer da.
Jeg vil tro det mest sannsynlig stemmer det du fikk beskjed om her.
Det er mer sannsynlig at det ble tastet et siffer feil/brukt feil varekode ved fakturering, enn at mekanikeren har brukt feil olje.

...men likevel...det er vel ikke annet å gjøre enn å bytte olja! Skulle du kjøre hele sesongen uten å være helt trygg på dette, så vil nettopp dette dilemmaet bli totalt overskyggende for deg i sommer. Du vil nok ikke gjøre annet enn å lytte etter ulyder hele sommeren..

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Kawasaki »

Hadde jeg vært EasyRider,så hadde jeg kastet moppen i kontaineren.Sansynligheten for at den eksploderer mellom føttene på han er overveiende stor,den sjansen hadde jeg ikke tatt. Nytter nok ikke å tappe av olja heller,det blir sikkert liggende noen dråper som han ikke får ut.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av AJ »

Kawasaki skrev:Hadde jeg vært EasyRider,så hadde jeg kastet moppen i kontaineren.Sansynligheten for at den eksploderer mellom føttene på han er overveiende stor,den sjansen hadde jeg ikke tatt. Nytter nok ikke å tappe av olja heller,det blir sikkert liggende noen dråper som han ikke får ut.
:knegg
Noen dråper tar nok ikke moppa skade av. Det tror ikke du heller, Kawasaki :[-( . Eller... :dontknow :8-[

:roll

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar