MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av DrGreve »

lars_m skrev:Skal skifte motorolje på min Honda Shadow VT 700C. Siden dette er en 1987 modell, så er vel den knapt "tenkt" for syntetisk olje. Eller hva? :-k
Har hørt at det er viktig å fylle riktig olje siden clutch kan bli skadet( begynne å slure ved feil olje. Stemmer det?

I følge instruksjonsbok :mk skal det nyttast SAE 10W-40 , klassifikasjon SE eller SF. Var innom Biltema i dag, finner knapt disse spesifikasjonene igjen. Begynt med nytt målsystem, som er nemnd før i tråden her.

Noen som vet hva olje jeg skal bruke? :scratch Kanskje det er vanlig motorolje? Ikke hel eller halvsyntetisk?
Elles er det ikke lett å bli klok på olje og om Biltema si olje er ok. Eller handler det om konkurranse mellom ulike bedrifter .
Jeg tror ikke det er store forskjeller på din og min girkasse og jeg bruker Silkolene semisynt 10W-40W og har ingen problemer. Jeg kjørte en stund på synt, men da sluret clutchen ved kraftig pådrag.
Jeg vil anbefale deg å følge rådene til kjellfr, som jeg har hørt (fra andre) har god greie på de eldre motorene og satse på Motul delsynt som har klassifiseringen JASO MA2 i specen. Den gir mykere girskifter og mindre motorstøy i følge spesialistene :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

lars_m skrev: I følge instruksjonsbok :mk skal det nyttast SAE 10W-40 , klassifikasjon SE eller SF. Var innom Biltema i dag, finner knapt disse spesifikasjonene igjen.
SE tror jeg du skal lete lenge efter å finne; prøv Teknisk Museum :-)

Her i Italia er en noen av de billigste oljene på supermarked SF.
Ellers er det SH og bedre overalt.
Det meste er SM.

For ordens skyld: Den andre bokstaven "øker" jo bedre oljen er.
Om jeg ikke husker feil så er kravet at oljen skal tilfredstille alle tidligere krav.
Det vil si, en olje som er SH tilfredsstiller all krav til SF og SE.
Eller med andre ord: Krever motoren din SE (eller bedre) så vil SF, SH, SL og SM gjøre nytten.

(hmmm - det ringer en klokke; finnes det et viktig unntak fra denne reglen?)

Om du velger mineral, delsyntetisk eller helsyntetisk olje er et helt annet spørsmål; dét
har med levetiden å gjøre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Alas »

tagesk skrev:
lars_m skrev: (hmmm - det ringer en klokke; finnes det et viktig unntak fra denne reglen?)
[TaSK]
Det er et unntak, men det er ikke veldig relevant for de aller fleste mc'er.

"For automotive gasoline engines, the latest engine oil service category includes the performance properties of each
earlier category. If an automotive owner’s manual calls for an API SJ or SL oil, an API SM oil will provide full protection.
For diesel engines, the latest category usually – but not always – includes the performance properties of an earlier
category.
"

Hentet herfra

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av bjornen »

tror jeg har nevnt det i denne tråden før...
på min gamle sykkel, (84mod) shadow ble jeg anbefalt å bruke minerals, kjøpte motul 20w50 etter anbefaling. Håpløst!!!!
veldig vanskelig å geare før motoren fikk driftstemperatur.
Gikk over til 10w40 helsynt( fra en butikk som ikke må nevnes her :-)å =; ), fungerer som smurt :lol

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Kjellrf »

bjornen skrev:tror jeg har nevnt det i denne tråden før...
på min gamle sykkel, (84mod) shadow ble jeg anbefalt å bruke minerals, kjøpte motul 20w50 etter anbefaling. Håpløst!!!!
veldig vanskelig å geare før motoren fikk driftstemperatur.
Gikk over til 10w40 helsynt( fra en butikk som ikke må nevnes her :-)å =; ), fungerer som smurt :lol
Den som anbefaler 20w50 mineral på en Shadow, har nok erfaringsgrunnlag fra HD eller noe gammalt engelsk ;) Det er det den er beregnet på. Ihvertfall ikke på Honda i Norge. Det finns tusenvis av oljemeninger, ikke alle er like gode. Jeg har jobbet med mc i mange år, og sett og hørt mye rart.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

lars_m
Innlegg: 6
Registrert: 13 apr 2013, 20:24
Motorsykkelen din: HondaVT700

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av lars_m »

Takker for tips. Og takk til tagesk for repetisjon av kodene/spesifikasjons-systemet. Alltid godt med litt fakta.

Får heller kutte ut mineral-oljen da. Bør altså satse på Motul si delsyntetiske. Antar den er noe dyrere enn Biltema si, men hvis den er betre får vi ta den.
Har prøvd Shell Advance. Bruker nå Biltema synstetisk. Føler den høgger litt på gearen, spesielt første gear, når den er kald. Kanskje det kan vere litt av forklaringen.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av pelsen »

tagesk skrev: SE tror jeg du skal lete lenge efter å finne; prøv Teknisk Museum :-)
[TaSK]
Classic oljer som Castrol og Comma fører er klasset som SE, så de finnes fremdeles.
Jeg bruker nå denne type olje på mine gamle triumpher etter kamakselhavarier ved bruk av moderne olje.
Men SE må skiftes ofte, det er ikke en longlife olje :vs

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av beckern »

tagesk skrev: Jeg kjører -40 om vinteren og -50 om sommeren.
Det er betydelig forskjell!

Kvaliteten på oljen, som er noe annet enn viskositeten, den kan man diskutere og ha meninger om.
For eksempel såp sier BMW at jeg skal skifte olje hver 10.000 km.
Men det er under forutsetning at jeg bruker mineralolje i kvalitet SF, og kjører i ørken med fullt pådrag fra første stund og 50 varmegrader i skyggen; slik er ikke min hverdag,.
Derfor skifter jeg olje omlag hver 20.000 isteden.

Men viskositeten, den skal man ikke kimse av.

[TaSK]
Jeg regner med at selv om mye tyder på det motsatt så kjører du selv med syntetisk olje?

ØyvindJ
Innlegg: 9
Registrert: 13 jul 2014, 21:55
Motorsykkelen din: Yamaha V-max 1200 1999mod
Sted: Kongsvinger

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av ØyvindJ »

Jeg kjøpte nettopp Mobil 10W-40 4T extra med JASO og MA godkjenning. Fant ingen med MA2. Er dette viktig?

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Honda2004 »

Mysterion skrev:hvor kjøpe motorolje til mc til ok pris? ikke biltema, men bedre kvalitet....
...og er det verdt det??

kjørt biltema nå flere sessonger... men clutchen har begynnt å slure... nå skal jeg bytte clutch og div, så håper ikke den blir ræva igjen....
Ikke gi Biltema skylda for at du etter hvert må bytte clutch. Det er en slitedel.
Jeg har kjørt Biltema i flere sesonger siden sykkern er såpass gammal og det har fungert knirkefritt.
Du vil aldri få motorolje til en "ok" pris, andre steder enn hos Biltema. Ikke kims av olja dems, det er nok ikke morgan og ola conny som produserer olja dems, i garasjen på ullared. De har nok en større produsent bak seg og de tar inn i store kvanta for å kunne selge billig.

De mekanikere jeg har snakka med, sier at så lenge sykkern er ny, så følger man produsenten/butikkens anbefalinger. Er sykkern så så mange år, får man ingenting igjen for å kjøpe olje til 300kr litern lengre.
Så lenge du følger anvisningene fra produsenten, er det samma hvilket merke du bruker.

Men, dersom du på død og liv må ha en dyr olje, så kjøpt Castrol, eller Motul. Kanskje Lazer Way, fra Statoil, dersom du kjører BMW med kardang.

ZZR-Erling

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av ZZR-Erling »

På motocrosserne skifter vi motorolje på YZ250F 4T og YZ125 2T hver 10t..
10-40 JASO MA. Bruker det "vi finner", feks Elf, Motul, BTO mfl.
Luftfilter vasker vi og oljer inn pånytt etter hver trening..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av AJ »

Et motorsykkelforum med en "død" oljetråd :eh :scratch ...

Nei, det sku' tatt seg ut ;) .

Sparker liv i tråden igjen med en nettside jeg fant på et annet forum om en nederlandsk oljeprodusent, nemlig denne:

http://www.relekta.no/Kroon-Oil

Kroon-Oil har jeg aldri tidligere har hørt om, men det skal visstnok være skikkelig bra saker.
Noen med erfaringer?

Og noen som vet om forhandlere?
Jeg kan svært gjerne tenke meg å prøve denne - både til MC'en og ikke minst bilen (Alfa'en...).

Fikk anbefalt denne da jeg søkte på hva som var å anbefale til KTM'en:

Bilde
(Klikk på bildet for mer info).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Zettexx »

Relekta har topp oljen Omega, men de leverer ikke lengre til MC. Eller gjorde det ikke for 3-4 år siden. De leverte da med en tilsats som gjorde den mc vennlig.

Så begynte de med Kroon, som bl.a. sponser vår kjente mann i Dakar Rally.

Har brukt den på 2 skift. Ble for plundrete å skaffe. Omega er kongen, og Kroon er prinsen.

Ingen clutch problemer. Når man kommer opp i denne kvaliteten er det vanskelig å skille. Clutchen var kjørt rundt 130000 første gang jeg brukte den. Ikke noe klebing i gear. Ingen sluring.

Nå er jeg tilbake til Castrol igjen, lettere å få tak i.

God olje er god investering også på gamle motorer. Den beste du kan gjøre... Mener da jeg. Gikk over til syntetiske når de kom på slutten av 70 tallet. Mange er det som har påstått at min "oljereligion" er tullball. Det gjør meg absolutt ikke noe. Har brukt "det beste" syntetiske på gammel Landrover, 77 Gullving, Dnepr !!, og opp til nåtidens.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Jompa »

Jeg har kjørt på mineralolje frem til nå, Statoil Classicway 10/40 som er en bilolje.
Bytta til Statoil Racingway for mc for noen uker siden, da jeg tror den er bedre.
Har naturlig nok ingen erfaring med den nye oljen enda, siden sneen ligger tjukk.
Men det er vel andre som har erfaring med oljen, positive eller negative ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 18 mar 2017, 19:24 Et motorsykkelforum med en "død" oljetråd :eh :scratch ...

Nei, det sku' tatt seg ut ;) .

Sparker liv i tråden igjen med en nettside jeg fant på et annet forum om en nederlandsk oljeprodusent, nemlig denne:

http://www.relekta.no/Kroon-Oil

Kroon-Oil har jeg aldri tidligere har hørt om, men det skal visstnok være skikkelig bra saker.
Noen med erfaringer?

Og noen som vet om forhandlere?
Jeg kan svært gjerne tenke meg å prøve denne - både til MC'en og ikke minst bilen (Alfa'en...).

Fikk anbefalt denne da jeg søkte på hva som var å anbefale til KTM'en:

Bilde
(Klikk på bildet for mer info).

Jeg ser den har spesifikasjon nesten like bra som Biltema MC olje, så den duger helt sikkert bra! :crazy: :D :D

Fra spøk til revolver... sjekk API spec'n på denne... Det pleier å være greit å forholde seg til om sykkelen ikke trenger noen annen spesial olje / tilsettninger som da vil stå i manualen.
"Do the right thing"

Svar